Objavljeno u Nacionalu br. 328, 2002-02-26

Autor: Milivoj Đilas

Drama u Viktoru Lencu

Damir Vrhovnik: "Siguran sam da ćemo naplatiti naše milijune od Alcatela"

Damir Vrhovnik, direktor brodogradilišta "Viktor Lenac"

Damir Vrhovnik: "Siguran sam da ćemo naplatiti naše milijune od Alcatela"Damir Vrhovnik: "Siguran sam da ćemo naplatiti naše milijune od Alcatela"Nakon jednostranog raskida ugovora o pregradnji broda “Kraka”, koju je za dansku tvrtku “ASN Marine” trebao obaviti “Viktor Lenac”, tom riječkom brodogradilištu zaprijetila je nelikvidnost, no problem je premošćen kreditom koji su mu uz državna jamstva odobrile Privredna banka Zagreb i Raiffeisen banka. Damir Vrhovnik, direktor “Lenca”, našao se na udaru javnosti, a ovaj razgovor odgovor je na brojne dubioze koje je proizvela nastala situacija u “Viktoru Lencu”, pogotovo stoga što je “ASN Marine” dio francuske međunarodne telekomunikacijske korporacije “Alcatel”.
NACIONAL: Koji su, koliko vi znate, pravi razlozi “Alcatelova” raskida ugovora o pregradnji broda? – Teško mi je to dokumentirati jer smo vezani ugovorom s “ASN Marine” po kojem možemo davati samo zajedničke izjave o tom poslu. No u svom otkazu ugovora oni su izrazili nezadovoljstvo rokovima u kojima radimo taj posao i kvalitetom radova. Mi smo takvo obrazloženje energično odbili, jer nije istinito. Ono što vam još mogu reći jest da je tržište kabelopolagaača, dakle brodova kakav su i oni naručili, jako palo, a neki od vodećih svjetskih operatera na tom području otišli su u bankrot, npr. američki “Global Crossing”, koji je bio vodeća kompanija po broju ovakvih brodova. A sam “Alacatel” je prošle godine imao pet milijardi dolara gubitka. Meni je iz tih podataka nedopustivo izvlačiti zaključke, ali vjerujem da su oni jasni.
NACIONAL: Drugim riječima, “Alcatel” smanjuje svoje izdatke, a “Viktor Lenac” je jedna od žrtava te financijske redukcije. No jeste li vi ugovorima osigurani, odnosno s kolikom se sigurnošću može očekivati da će ” Lenac” naplatiti svoja potraživanja? – Ugovor je sklopljen tako da je plaćanje na rate za preliminarno ugovorenu svotu, za 13 milijuna eura. “Alcatel” je dosad platio oko osam milijuna eura, a svi dodatni radovi koji proizlaze kao povećanje količina zbog dodatnih zahtjeva naručitelja, da će se obračunati i naplatiti na kraju preinake. Uobičajeno je da kod tih preinaka dođe do 30 ili 40-postotnog prekoračenja, ali ovaj put to je prekoračenje znatno veće, i ukupna je svota naših potraživanja danas oko 32 milijuna eura, što je povećanje od oko 2,5 puta. To je problem i za brodogradilište i za naručitelja, ali ako je naručitelj dobronamjeran, onda se već tijekom izvođenja radova brodogradilištu pokušava pomoći intenziviranim plaćanjem. No ovdje je ugovor podrazumijevao da će takvi radovi biti plaćeni nakon njihova izvođenja, a sada raskinut ugovor po kojem smo mi uložili svoj obrtni kapital očekujući njegov povrat.
NACIONAL: Zašto je Vlada RH morala odobriti jamstva za vaš kredit, kad je “Viktor Lenac” tvrtka u privatnom vlasništvu međunarodnih financijskih korporacija? – Kad je ugovor raskinut, nama je nužno trebalo mosno kreditiranje, kako bismo prebrodili ovu situaciju – od raskida ugovora do završetka očekivane međunarodne arbitraže u nastalom sporu. Na raspolaganju su nam bile dvije mogućnosti: da se obratimo našim vlasnicima, što bi značilo najmanje četiri mjeseca čekanja na odobrenje kredita, ili da od Vlade zatražimo jamstva za kredit. Prijetilo nam je da će naši kooperanti s kojima smo radili na brodu zbog obustave radova zatražiti hitnu naplatu obavljenih usluga i dobavljenih materijala, što bi nas dovelo u blokadu, koju bi bilo teško premostiti bez dodatnih sredstava. Stoga smo se obratili Vladi, vjerujući kako bi nam ona mogla pomoći u ovoj bitci koja je započela s velikom međunarodnom kompanijom. Zbog različitih komentara koji su se pojavili zbog Vladine odluke da odobri jamstvo moram reći da takva odluka nije nikakav presedan: Vlada je i prije izdavala jamstva privatnim tvrtkama, a i brodarima je nedavno odobreno 40 milijuna garancija, uglavnom zbog teškoća u poslovanju. Osim toga, ako postoji interes, država i sufinancira pojedine privatne tvrtke, za što također postoje primjeri i u brodarstvu i brodogradnji, iako se u našem slučaju radi samo o jamstvima.
NACIONAL: Može biti da je ” Lenac” od posebnog Vladina ili državnog interesa, ali ne ulazi li u vaš poslovni rizik poslovanje s tvrtkom čije je tržište, u slučaju “Alcatela” tržište telekomunikacija, toliko nestabilno, a nestabilan je i sam partner? – U pravu ste, ali nemojte zaboraviti da je ovaj ugovor sklopljen prije dvije godine kad je tržište telekomunikacije bilo znatno drukčije, kad je sve izgledalo jako lijepo, a dionice telekomunikacijskih kompanija rasle su do neslućenih razmjera. Mnogi su ulagali u dionice telekomunikacijskih kompanija misleći da će iznimno zaraditi. Mi smo, evo, samo poslovali s njima, držeći se dogovorenoga, pa svejedno imamo problema. Da je “ASN Marine” samostalna kompanija, da iza sebe nema “veliku mamu” u instituciji “Alcatela”, vjerojatno bi i ovaj spor drukčije izgledao, a možda do njega ne bi ni došlo.
NACIONAL Međutim, nije li čudno da vašim vlasnicima nije stalo do vašeg oporavka, odnosno da bi bili spori u odlučivanju, kako vi tvrdite, pa ste tražili garanciju od države, dok je istodobno pad vrijednosti “Alcatelovih” dionica urodio domino-efektom i preko “ASN Marine” zahvatio i “Viktora Lenca”? – Svoje procjene o potrebnom vremenu temeljim na onome što su mi vlasnici “Viktora Lenca” rekli. Oni ne ostavljaju na cjedilu kompanije u koje su uložili novac, ali vrijeme potrebno da se donese odluka dovoljno je veliko da bi nama moglo prouzročiti probleme u poslovanju. U “Alcatelu” se očito nitko nije toliko zadubio u moguće probleme “Viktora Lenca” prouzročene time što je njihova tvrtka-kći “ASN Marine” otkazala narudžbu. Rezanje troškova za njih je značilo samo rezanje troškova, a na koji način i s kojim posljedicama – mislim da toga nitko u sjedištu “Alcatela” nije bio svjestan. Brod “Kraka”, na kojem smo mi radili, samo je jedan od brodova koje je “ASN Marine” imao u planu izgradnje, od čega su odustali.
NACIONAL: Što će biti ako vi, odnosno Republika Hrvatska, koja je preuzela potraživanje, ne uspijete naplatiti svoja potraživanja od “ASN Marine”? – Mi ćemo sigurno naplatiti svoje potraživanje, samo je pitanje u kojem vremenu. Prema pravilima danske pomorske arbitraže, koja je nadležna za ovaj spor, nama će nakon procjene eksperata biti plaćeno sve ono što smo ugradili u brod i sav uloženi rad. To nam nitko ne može dovesti u pitanje. Ono oko čega ćemo se mi stvarno sporiti jest tko je stvarno kriv za raskid ugovora: da li mi zaista kasnimo i ne zadovoljavamo njihove standarde, ili su oni otkazali ugovor bez valjana razloga. A tu “Viktor Lenac” vrlo dobro stoji.

Alcatel je lani imao 5 milijardi USD gubitka4

Vezane vijesti

VLADA IVICE RAČANA I UPRAVA BRODOGRADILIŠTA GLAVNI KRIVCU U SLUČAJU LENAC

VLADA IVICE RAČANA I UPRAVA BRODOGRADILIŠTA GLAVNI KRIVCU U SLUČAJU LENAC Prema podacima radne skupine istražnog povjerenstva za “Viktor… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika