Objavljeno u Nacionalu br. 801, 2011-03-22

Autor: Renato Baretić

Jesu li čitatelji glupi

‘Čitatelji to žele’, kažu urednici kad bih pitao otkud i čemu toliko guzica i sisa u novinama koje žele biti ozbiljne. Ali ako ljudi to žele, zašto nas onda kupuju sve manje i manje? Zato što imaju sve manje i manje novca, znao mi je ponetko odgovoriti. Okej, pa ajmo im onda pisati o tome zašto imaju manje novca. To će ih zanimati više nego dojke Britney Spears

Renato BaretićRenato BaretićLijepo je biti zanatlija iz "stare škole", po generacijskom defaultu već pomalo grintav na kojekakve novotarije, pa onda u radnom vijeku doživjeti da se tvojoj struci nanovo, nakon strmoglavog pada, vraća ugled: prošlog tjedna objavljeni su rezultati, čini se, vrlo ozbiljnog istraživanja o korupciji i povjerenju u hrvatskom društvu, prema kojima građani ove zemlje tiskanim medijima vjeruju skoro pa više nego politici, crkvi, televiziji i internetu zajedno. Ta me informacija u prvi tren, naravno, šokirala; zazvučala je gotovo kao kad bi u biltenu saveza vegetarijanskih udruga izišla tvrdnja da većina članstva ozbiljno, na temelju svježih iskustava, najviše vjeruje u pozitivna nutritivna svojstva crvenog mesa!


Okej, možda je usporedba pretjerana, jer nekolicina građana RH ipak i dalje kupuje novine. Recimo, kad bi se provelo detaljno istraživanje i na tu temu, sto sam posto uvjeren da bi među svakodnevnim kupcima tiska prednjačili - konobari. I to oni u jutarnjoj smjeni. Znate i sami, kafić bez najmanje dviju dnevnih novina danas je isto što i kafić bez kave i plazma-televizora s uključenim teletekstom s najsvježijim rezultatima slovačke hokejske lige, ili austrijske vaterpolske, ukratko - nije kafić. Od prve jutarnje kave do zadnje večernje pive tako jedan te isti primjerak novina pročita, ili barem prolista, najmanje stotinjak ljudi. I ima u tome neke starinske čari: iz kafićkih novina nikad vam u krilo ili na pod neće ispasti nikakav oglas za svinjski vrat po samo 29,99, naprosto zato što ga je konobar odmah bacio u koš pored kioska, da bi novine mogao normalno presaviti! "Protresti prije upotrebe", to bi trebalo pisati na svim dnevnim novinama, zbog sveg tog oglašivačkog smeća što se u njih umeće samo zato da ga nitko živ ni ne pogleda. Predaja kaže da je najveći hrvatski novinski nakladnik prije nekoliko godina pred više svjedoka kazao: "Novine su samo nosači oglasa, ništa više". Zato mi je baš zgodno što se upravo u njegovom dnevnom listu (jednom od njegovih dnevnih listova, pardon) pojavila najvoluminoznija pohvala tiskanim medijima kao nepobjedivim nosačima povjerenja javnog mnijenja. I to iz pera čovjeka koji se višekratno (unatoč brojnim tekstovima, da se razumijemo, koje bih i sam potpisao, samo kad bih znao svaku rečenicu započinjati u novom retku) dokazao kao nedovoljno upućen u ono o čemu svisoka piše, ili kao dovoljno naivan da nasjedne na odličan štos jednog medijskog marginalca i militantnoga gay-aktivista. Da ne bude zabune, off the record, strogo među nama, mislim na Davora Butkovića, na "dolphin fish" i na Viktora Zahtilu, onog lažnog Sanadera iz legendarnog intervjua za Jutarnji list. Stvarno mi je, ponavljam, i zgodno i slatko da se najgromkija lauda novinama i povjerenju Hrvata u njih objavi u listu koji je nedavno, 12. ožujka, svečano i radno (i to iz turboznalačkoga pera najtežeg novinara među letačima i najtežeg letača među novinarima) obilježio 50. obljetnicu prvog čovjekovog leta u svemir. Nema o tom povijesnom datumu podatka kojeg taj novinar nije suvereno i upućeno, preko dvije stranice, prosuo pred pun kafić čitatelja, pod uključen teletekst s rezultatima novoga kola druge estonske bejzbol-lige.

Od činjenica do slutnji, od privatnih uspomena do javnih tračeva - baš sve se našlo u tom insajderskom tekstu. Sve, ma sve je bilo tu, osim nebitnog detalja da će ostatak svijeta (da ne bi bilo zabune - svi osim Denisa Kuljiša i uredništva Jutarnjeg lista) tu istu pedesetu godišnjicu slaviti točno mjesec dana kasnije, vidjet ćete, možemo se i kladiti. Jurij Gagarin, naime, lansiran je u orbitu 12. travnja 1961. godine. Dvanaesti travnja, ne ožujka. I kako onda ne imati povjerenja u hrvatske tiskovine?! Pazite, naveo sam samo dvije zbilja krupne ribe, za istač referentne i respektabilne ribetine u hrvatskom novinarstvu; zamislite tek što se događa sitnima i što sve promakne onim najsitnijima, onima koje tek počinju plivati, i to u netiskanim medijima, tamo gdje postoji tek jedan ili nijedan korektivni stupanj stručnoga nadzora! U tren oka - evo ti, štajaznam, Andrije Jarka kao savjetnika glavnog tajnika UN-a! Ili nečega što je "tri puta manje" od nečega drugog, samo jednog.

"Čitatelji su glupi" - to sam više puta, od raznih urednika, čuo od 1983. naovamo. Okej, odgovarao sam, ali ja ionako ne želim pisati za glupe. "Čitatelji to žele, šta ćeš", slušao sam kad god bih pitao otkud i čemu toliko guzica i sisa, bigbradera i pokosica, dikoloresa i simonanti, u novinama koje žele biti ozbiljne. Okej, odgovarao sam, ali ako ljudi to žele i ako im mi to i dajemo, baš to što žele, zašto nas onda kupuju sve manje i manje? Zato što su glupi? Zato što imaju sve manje i manje novca, znao mi je ponetko odgovoriti, ako bi se sjetio tog banalnog izgovora. Okej, pa ajmo im onda pisati o tome zašto, zašto, ZAŠTO imaju manje novca. To će ih sigurno zanimati više nego potencijalno prsnuće lijeve silikonske dojke Britney Spears, ukoliko si je uopće napravi, a mogla bi, premda je njen bivši zaručnik, iz zatvora, preko odvjetnika poručio da se oštro protivi toj zamisli jer... Koliko god i sam bio zadovoljan njome, iznenađujuće visoka razina povjerenja građana Hrvatske u tiskovine, rekao bih, daleko više govori o svim ostalim medijima nego o samim novinama. Eto teme za neko novo istraživanje.

Vezane vijesti

Banana u državi

Banana u državi

Zamišljam očaj onih likova koji su otišli u Poljsku da bi se tamo pijani tukli, pijani švercali bengalke na stadione, pijani ih tamo bacali na teren… Više

Komentari

registracija
12/12/10

Klarens, 25.03.11. 04:36

Odavno vech u novinama nema novosti i novinara !!!
A chitatelji hlape iz dana u dan
Chitam da u nas ima vech 20% nepismenih
EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
Za te samo cice i guzice !!!!!!!!!!!!!!!!!!!


registracija
8/7/10

Maroje, 29.03.11. 09:41

Novinari=plaćenici kojekakvih interesa. Tko vam normalan još vjeruje?


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika