Objavljeno u Nacionalu br. 392, 2003-05-20

Autor: Ivo Pukanić

Predsjednik Sabora o novoj koalicijskoj krizi

HSS danas sasvim sigurno ne bi koalirao s HDZ-om

Zlatko Tomčić, predsjednik Sabora, govori o uspjesima i promašajima Vlade, stalnim sukobima unutar koalicije, odnosu s Račanom i vlastitim političkim ambicijama

Zlatko Tomčić, predsjednik Sabora s Ivom Pukanićem, predsjednikom Uprave NacionalaZlatko Tomčić, predsjednik Sabora s Ivom Pukanićem, predsjednikom Uprave NacionalaNakon novih sukoba u vladajućoj koaliciji, zbog suše odnosno sredstava kojima bi se nadoknadila šteta te zbog propagandnih aktivnosti pojedinih ministara, predsjednik Sabora Zlatko Tomčić pristao je u intervjuu za Nacional pojasniti svoje stavove o spornim pitanjima. Budući da se uglavnom svi slažu da će upravo HSS odlučiti pobjednika sljedećih izbora, ovisno o tome hoće li se prikloniti SDP-u ili HDZ-u, Tomčić nam je također objasnio o čemu će ovisiti odluka HSS-a.

HDZ se u ovom trenutku još uvijek nije dovoljno transformirao da bi mi koalirali s njimaNACIONAL: Jeste li zadovoljni sadašnjom hrvatskom vlašću? – Ova vlast, čiji sam dio, mogla je napraviti puno više. Postigli smo početne uspjehe u sanaciji stanja koje smo naslijedili nakon HDZ-a, i to nam apsolutno nitko ne može osporiti. Imamo vrlo ozbiljnih rezultata u stvaranju makroekonomske stabilnosti države, a iznimno dobre rezultate postigli smo u vanjskoj politici i integracijskim procesima. Ali imamo i silnih propusta u sferi nerealiziranih reformi, kao što su pravosuđe, neuspješna borba protiv sive i crne ekonomije, kriminala, korupcije, neadekvatna privatizacija, pa i nedovoljna briga za onaj dio portfelja koji je još uvijek u državnom vlasništvu.

NACIONAL: Za negativne stvari mnogi optužuju sporost administracije Ivice Račana. Smatrate li da je Račan spor kao premijer? – Ako hoćemo sačuvati mir za razdoblje od 5-6 mjeseci koliko nam je još ostalo zajedničkog života, potrudit ću se da nikoga iz sadašnje vlasti ne ocjenjujem osobno. Naime, svjestan sam veličine zadaća koje stoje pred nama, svjestan sam i kritičnosti trenutka u kojem se nalazimo, gotovo zakonomjernog ulaska u pojedine afere gotovo svakih tjedan dana. Zato ću izbjeći izravan odgovor na vaše pitanje. Račan zna što ja mislim o njemu i ja znam što on misli o meni. Možemo raditi skupa, ali postoje i određena neslaganja.

NACIONAL: Kad ste nabrajali što je negativno, nabrojali ste apsolutno sve resore u kojima je dominantan SDP. – Ako je to tako, posve je nenamjerno. U ocjeni sadašnje vlasti pokušavam biti potpuno objektivan. Naša najveća zamka i problem je u tome što se kroz pripadnost određenog resora pokušavaju ocjenjivati ministri iz ove ili one stranke. Svjestan sam činjenice da pojedinci, bez obzira na to kako su ušli u Vladu, pripadaju određenoj stranci. Međutim, samo na tome graditi ocjenjivanje Vlade, njen uspjeh i neuspjeh, potpuno je pogrešno jer sve ono što se napravilo dobro ili loše mora pripadati cijeloj Vladi, osim u onim okolnostima kad je greška osobna. Temeljni nedostataka ove vlade možda je i to da premijer Račan nikada nije potegnuo pitanje odgovornosti određenih ministara, a mislim da je za to imao dosta razloga.

NACIONAL: Možete li reći koji su najveći propusti Vlade? – Reforma pravosuđa nije napravljena. Kroz sivu ekonomiju vjerojatno ide od 10 do 30 posto cjelokupnog toka novca u Hrvatskoj. Bez obzira na to koja je točna, i jedna i druga cifra su strašne. Nitko ne može govoriti o tome da smo se uspješno borili s korupcijom. Vrlo često se može čitati o korupcionaškim aferama u novinama, a vrlo često mediji ih i proizvode. Ali vrlo rijetko se može pročitati da je nešto od tih korupcionaških afera riješeno ili da je dokazano da je netko tko je optužen za korupciju zaista kriv.

NACIONAL: Kad s premijerom razgovarate u četiri oka, što mu savjetujete? Kako biste ga ocijenili? Niste mi odgovorili je li prespor? – Nas dvojica dovoljno smo mudri i odgovorni da nećemo javno ocjenjivati jedan drugoga, koliko god vi inzistirali na mojoj ocjeni premijera Račana. O tome što bih mu preporučio, od mene nećete dobiti odgovor iz razloga kojeg sam već naveo.
Činjenica da smo 3,5 godine ostali skupa dovoljno govori o tome, bez obzira na značajne elemente neslaganja i različitih pogleda. Uspjeli smo zajedno “voziti” kroz brzake i krivudave kvrgave putove.

NACIONAL: Ako sve to uspijevate, zašto ste odlučiti na izbore izaći samostalno? – To nema veze s onim što sam dosad govorio. Naime, HSS ima specifičan odnos prema demokraciji i sociologiji odnosa, a i prema drugim kategorijama odnosa – društvu, pravu, etici. Pretpostavljam da svaka stranka ima izgrađene odnose. Mi ih imamo i gradimo gotovo 100 godina. HSS je kao stranka definitivno uvjeren da je vrijeme tzv. dogovorne demokracije daleko iza nas. Naime, dogovarati se o raspodjeli postotaka prihvatljivosti pojedine stranke u biračkom tijelu, a da prethodno niste pitali biračko tijelo, apsurdno je. To se može raditi samo u vrlo specifičnim i posebno teškim okolnostima za društvo, kad imate potrebu spašavati društvo. Takva je bila situacija na zadnjim izborima: unaprijed smo se dogovorili u kojem ćemo omjeru biti zastupljeni na listama. Dakle, smatramo da je to vrijeme iza nas.

Ispred nas je vrijeme konstruktivne demokracije. Svatko mora izaći sam pred birače, svaka stranka mora biračima ponuditi svoje viđenje ne prošlosti i sadašnjosti nego budućnosti Hrvatske. Na temelju takve prihvatljivosti i moguće kompatibilnosti pojedinih stranaka na programskoj osnovi mogu se stvarati buduće koalicije. Drugim riječima, HSS se opredijelio za taktiku da sam zavrijedi ono što mu pripada. Tada ćemo potencijalnim partnerima postaviti vrlo jasne uvjete oko čega se mora stvoriti programska suglasnost da bi stranke mogle skupa funkcionirati. Ponovit ću ono što smo objavili još u prosincu prošle godine. Za HSS postoje tri seta pitanja: 1. gospodarsko-socijalno-demografska pitanja, 2. pitanja europske orijentacije i pogled stranaka prema dinamici, tempu i uvjetima ulaska u EU i NATO i 3. odnos prema susjedima, odnosno prema regionalnoj politici.

Stranke s kojima se uspijemo dogovoriti o ta tri pitanja moći će ući u koaliciju s HSS-om. Sve to ćemo, naravno, pretočiti u ozbiljni dokument koji će se zvati koalicijski ugovor u kojem će biti predviđene sve moguće opasnosti i situacije koje nas čekaju u “zajedničkom životu”. Stranka koja ne bude spremna na takve programske i ugovorne dogovore neće moći ući s nama u koaliciju. Vrijeme koje smo proveli u koaliciji i način na koji smo u nju ušli bili su za nas vrlo dobra škola. Prije svega smatram da je koalicijski ugovor koji smo sklopili vrlo površan, u nekim elementima čak i šlampav dokument.

NACIONAL: Tko je radio taj dokument? – Svih šest koalicijskih partnera i zato smo svi podjednako odgovorni. Moramo prihvatiti da nas je u siječnju 2000. obuzela euforija jer smo osvojili vlast. S vlasti smo uspjeli maknuti HDZ, po našem mišljenju uspjeli smo prekinuti negativan trend Hrvatske i u svijetu i doma. Možda smo u nekim elementima bili nespremni, htjeli smo što brže doći u poziciju da počnemo upravljati državom. Zato smo brzopleto i nepotpuno složili taj dokument, što nam se danas osvećuje.

NACIONAL: Zašto dokument niste napravili prije izbora? Stječe se dojam da ste na vlast došli potpuno nespremni. – Ne bih rekao da smo bili nespremni, ali zanemarivali smo i podcjenjivali neke elemente zajedničkog rada.

NACIONAL: Gledajući s ove vremenske distance, smatrate li da je vaš dolazak na vlast bio rezultat vašeg dobrog rada u opoziciji, rezultat rada medija koji su većinom bili okrenuti protiv vlasti ili je to bio rezultat potpuno entropije unutar HDZ-a? – Ne bih rekao da je to bilo pitanje entropije unutar HDZ-a. Rekao bih da je to bio rezultat njihova nekonzistentnog, samovoljnog i krajnje nedemokratičnog rada. Dakako da smo mi prepoznati kao stranke koje mogu ponuditi nekakve novosti i izvlačenje Hrvatske iz desetogodišnje situacije. Ne bih podcijenio ni ulogu medija. Kako god su mediji tada odigrali određenu ulogu, tako će to biti i sada. Pitanje je koliko je uloga medija uvijek korisno društveno produktivna. U Hrvatskoj još uvijek postoje mediji koji misle da su bogom dani da mijenjaju političke odnose.

NACIONAL: Možete li nam reći na koje medije mislite? – Mogu, ali neću. Život u politici naučio me da se s medijima ne treba igrati, to je ipak vatra. Na ovaj način ne izražavam strah od medija nego značajnu dozu pragmatike. Svaki put kad sam ušao u rat s medijima dobio sam po nosu. Što mi sada treba da se opet nekom zamjerim.

NACIONAL: Govorili ste o vrlo lošoj desetogodišnjoj vladavini HDZ-a. Je li sadašnji HDZ, pod vodstvom Ive Sanadera, dovoljno transformiran da bi mogao biti vaš koalicijski partner u nekoj budućoj vlasti? – Sve što ću vam u vezi s tim reći jest da ovog trenutka HDZ još uvijek nije dovoljno transformiran. To su moje izjave kojima pokušavam dovoljno jasno izreći stav HSS-a, a dovoljno blago ocijeniti stanje u HDZ-u i dovoljno transparentno reći da u ovakvoj situaciji HSS sasvim sigurno ne bi koalirao s HDZ-om.

Međutim, do izbora je ostalo oko šest mjeseci. Sve stranke u Hrvatskoj osim HSS-a nalaze se u iznimno snažnoj unutarstranačkoj turbulenciji. U toj turbulenciji nalazi se i HDZ. I njima, kao i drugim strankama, želim unutarstranačku stabilizaciju a ne da jedni drugima “čeprkamo po bubrezima” i da se stalno okrećemo prošlosti.

NACIONAL: Znači li to da biste amnestirali svu korupciju i pljačku iz doba HDZ-a? Na žalost, dosad ova vaša vlast to nije sankcionirala, a to su svi birači od vas očekivali kad su vam davali glas na izborima 3. siječnja 2000. – Kako god HDZ ima svojih kriminalaca i pljačkaša, tako ih vjerojatno ima i u ovoj vlasti. Pljačka i kriminal ne može biti epitet stranke, države i grupe ljudi, to je uvijek pitanje pojedinačne odgovornosti. Svjestan sam da su za vrijeme HDZ-a možda čak doneseni i neki zakoni kako bi se omogućila pljačka i zaštitili kriminalci. Međutim, i takav zakon i takve postupke projektirala je uvijek jedna osoba. U svakom potezu – pripremnom, izvršnom, završnom – postoji odgovornost određene osobe. HDZ kao stranka ne može nositi krivnju. Krivi mogu biti pokojni predsjednik Tuđman, njegovi suradnici i drugi pojedinci iz HDZ-a koji imaju konkretne grijehe – političke, gospodarske ili neke druge. Ne može se optuživati stranka kao cjelina.

Zašto to nismo sankcionirali? Na to pitanje već sam dao odgovor. Čini mi se da smo najmanje pomake i najmanje uspjeha postigli upravo u otkrivanju, procesuiranju i kažnjavanju zločina – političkih, ratnih, gospodarskih, pretvorbenih…

NACIONAL: Ne mislite li da je za to kriv premijer Račan koji je svojedobno postavio pogrešnog državnog odvjetnika Radovana Ortynskog? – To je u svakom slučaju pogreška ove vlade. Tko je presudno utjecao kao pojedinac na tu pogrešku, ovog trenutka ne bih procjenjivao.

NACIONAL: Što biste preporučili Sanaderu da učini kako bi do izbora bio spreman koalirati s HSS-om? – Nisam politički pedagog. Račanova je stvar što će učiniti u svojoj stranci i svojoj Vladi, a Sanaderova u svojoj. Moje je da procijenim mogu li s takvim Račanom i Sanaderom koalirati.

NACIONAL: Kako HSS procjenjuje ulazak Hrvatske u Europsku uniju? Naime, pitanja vezana uz seljake i subvencije među najvažnijim su pitanjima ulaska u Europu. Kakvu će cijenu platiti seljaci? – Cijena ne bi trebala biti visoka budemo li se znali ponašati. Najteže pitanje svih zemalja EU-a u posljednjih 10 i sljedećih 10-15 godina jest pitanje poljoprivrede. Pedeset posto budžeta EU-a troši se na subvencioniranje i poticanje poljoprivrede, odnosno omogućavanje kvalitetnog života u ruralnim područjima. Hrvatska ne bi trebala biti iznimka. Naša je poljoprivreda na znatno nižoj i tehnološkoj i proizvodnoj razini nego europska. Prema tome, hoćemo li da naš seljak postane konkurentan europskom seljaku, da njegovi proizvodi budu konkurentni na europskom tržištu, moramo ulagati u poljoprivredu. Ako na vlast dođu stranke koje neće razumjeti taj odnos, dogodit će se tragična situacija – izravno će biti uništen seljački socijalni sloj. Seljak ne može u EU sam, ako se u njega ne ulaže, ulaže i ulaže. Ovo što sada ulažemo još je nedovoljno.

NACIONAL: Koliko nedovoljno? – Teško je ovog trenutka na to odgovoriti. Prije tri godine godišnje smo imali oko 790 milijuna subvencija i poticaja. Danas ta sredstva premašuju 2,3 milijarde, a ona moraju i dalje rasti jer se sredstva ne koriste samo za izravno subvencioniranje i potporu nego i za određene reformske zahvate.

NACIONAL: Koliki će postotak glasova osvojiti HSS uz pomoć seljaka na idućim izborima, odnosno na koliko mjesta u parlamentu računate? – Usuđujem se reći da je u HSS-ovoj današnjoj kvoti od 15 – 20 posto, seljačkih glasova tek 5 posto. Ostalo su neki drugi glasovi. To govorim samo zato što želim da se jednom zauvijek razbije fama da, kad HSS govori o poljoprivredi, to radi samo zato da se dodvori seljacima. Užasavam se nekih naslova u novinama koje, među ostalim, pišu o tome kako HSS iskorištava sušu za predizbornu kampanju. Takvo razmišljanje dolazi i iz nekih naših prijateljskih koalicijskih stranaka. Postoje ljudi koji se sprdaju s tom činjenicom i govore o nekakvoj računici HSS-a. Suša je težak, suptilan, socijalno nemjerljiv problem. To je nacionalni problem a ne problem HSS-a. Trebalo bi “skupiti glave” i razmisliti otkud pronaći sredstva da ti ljudi prežive i da država može funkcionirati. Ne postoje tolike zalihe hrane da se jednogodišnja ljetina može otpisati, ni tolike egzistencijalne rezerve seljaka.

NACIONAL: Da ste na mjestu premijera, kako biste riješili taj problem? – Ne bih htio dijeliti savjete ni premijeru ni bilo kome. Vrlo pažljivo sam slušao program koji je izrađen u Ministarstvu poljoprivrede, u čijoj je izradi sudjelovao i aktualni ministar Božidar Pankretić. Oni su cijeli program sastavili u 11 točaka pod određenim pretpostavkama visine štete. Programu nedostaje jedino potpuna kvantifikacija ukupne štete, koja se i ne može odrediti jer ako kiša padne sutra, šteta će biti manja i dio kultura će se oporaviti. Smatram da je ova država i vlast trošila goleme količine financijskih sredstava na sanacije i onih gospodarskih grana koje su u socijalnoj dimenziji i brojnosti ljudi kudikamo beznačajnije i manje nego ova. Ako se mora pomoći milijunu ljudi, treba se i zadužiti. Ni to nije hereza.

NACIONAL: Znači li to da biste podržali zaduženje Hrvatske u inozemstvu kako bi se osigurala pomoć poljoprivrednicima? – Ako nema mogućnosti preraspodjele unutar postojećih stavki budžeta, a tek smo na polovici godine, borit ću se za to da se sredstva dobiju zaduživanjem. Ne zato što je to moj seljački interes ili interes moje stranke, nego zato što je u pitanju elementarna katastrofa koju milijun ljudi ne može sam prevladati.

NACIONAL: Zbog čega ste zapodjenuli novu svađu s premijerom Račanom o zaslugama za uspjehe Vlade i pojedinih ministarstava? – Fantastično je to što se govorilo. Mislim da je dio novinara “popio” plasiranu informaciju. Otkud – ne znam, zbog čega – ne znam, ali pokušajte pažljivo pročitati sve što je o toj temi napisano. Nigdje uz ime Zlatka Tomčića, ni u jednim novinama, nije vezana nijedna izjava koja izravno govori o nekakvom neslaganju. Sve konstrukcije govore o “visokopozicioniranom izvoru iz HSS-a”, “iz pouzdanih izvora HSS-a” itd. Dopuštam da ja u HSS-u imam poneke neodgovorne ljude koji su ponekad spremni reagirati nekorektno. Takav medijski napad na HSS dosad nije zabilježen. Čak se spominje i ime moje supruge, da je medijski pomagala prezentacijama Ministarstva za obrt. To graniči s ludilom. Zašto se to pojavilo ovog trenutka i tko je kreator, ne bih donosio prebrze zaključke. Jedino sam izjavio da se u cijeloj toj priči, i to čak puno kasnije nego što su se pojavile informacije u tisku, HSS ne slaže sa zaključcima Vlade koji obrađuju temu medijske prezentacije uspjeha Vlade. Govorim o zaključcima sjednice Vlade od pretprošle subote. Na koordinaciji sam premijeru Račanu izravno rekao da nećemo prihvatiti zaključak koji glasi ovako: “Svi članovi Vlade RH dužni su promovirati rezultate rada Vlade RH, a radni resursi i materijalna sredstva pojedinih ministarstava ne mogu biti korišteni u korist pojedine stranke.” Takav zaključak izravno vrijeđa one ministre i one članove Vlade, među kojima su i HSS-ovi ministri, koji lojalno, savjesno i s puno samoodricanja obavljaju posao. Ako netko koristi državne resurse i materijalna sredstva u korist pojedine stranke iz koje dotični ministar dolazi, očekujem od premijera ime i prezime tog čovjeka i odgovarajuće sankcije.

NACIONAL: Jeste li o tome razgovarali na koordinaciji s premijerom? – Nije bila takva atmosfera da sam ga mogao bilo što pitati, ali rekao sam mu isto što i vama. Isto tako, za nas je potpuno neprihvatljiv zaključak koji glasi: “Sve medijske aktivnosti Vlade RH, ministara i pojedinih ministarstava provodit će se isključivo u međusobnoj koordinaciji, i to s jednog mjesta u Vladi RH.” Razumijem potrebu da se Vlada vrlo efektno prezentira sa svojim rezultatima i to treba učiniti. Ali ta efektna medijska prezentacija uspjeha Vlade ne može biti centralizirana, ne može se obavljati s jednog mjesta. Naime, samo sinergija parcijalnih prezentacija pojedinih ministarstava može graditi ukupnu pozitivnu prezentaciju uspjeha Vlade RH. Svaki ministar, ako hoće biti ozbiljan, mora prezentirati svoj rad. Ako zlorabi svoj položaj da bi prezentirao sebe ili da bi prezentirao uspjehe svoje stranke, ili, još gore, novcem koji je namijenjen za druge svrhe, tada bi istog trenutka morao otići iz Vlade. To se odnosi i na ministre HSS-a.

NACIONAL: Čija je ideja takvo prezentiranje? – Ne znam, ali ministri HSS-a toga se neće pridržavati.

NACIONAL: Smatrate li sebe sposobnim da budete premijer u sljedećoj vladi? – Točno je da sam u jednom intervjuu na slično pitanje odgovorio: “Premijer se ne postaje ni vlastitom voljom, ni voljom vlastite stranke nego isključivo ako vaša stranka, a vi ste čelni čovjek stranke, dobije najveći broj glasova na izborima.” To je jedan od ozbiljnih preduvjeta da bilo koja osoba može računati s premijerskim mjestom. Dakako da iza toga dolaze preduvjeti osjeća li se čovjek sposobnim, dovoljno zdravim, mentalno svježim, stručno osposobljenim, osjeća li da može upravljati kompliciranim mehanizmom koji se zove vlada itd. Dakle, to su tek sljedeća pitanja. Ako HSS bude stranka s najvećim brojem glasova i dobije mandat da sastavi vladu, Tomčić će je sastaviti.

NACIONAL: Što ako vaša stranka bude ona koja će odlučiti tko će biti na vlasti? – Ne mislite li valjda da bismo u tim okolnostima mi uvjetovali da za sebe uzmemo premijersko mjesto?

NACIONAL: Zašto ne? – To je politički nekorektno i besperspektivno. Kako god ja smatram da “veliki” ne smiju diktirati “malima”, tako ni “mali”, kad su u poziciji da odlučuju, ne smiju diktirati “velikima”.

NACIONAL: Kakva su vaša predviđanja o ulasku Hrvatske u EU? – Bude li sve kako treba, u travnju 2004. Republika Hrvatska mogla bi postati kandidat, a u sljedeće dvije godine mogli bismo završiti pregovore i uskočiti u bugarsko-rumunjski vlak. To je i jedan od glavnih razloga zašto se zalažem za izbore u studenome ove godine. Neki su nam pokušali objasniti da treba ići na izbore u travnju 2004. upravo radi toga da se obavi što veći posao za EU. To se može prihvatiti kao dobivanje vremena za obavljanje posla, ali to sasvim sigurno znači odgađanje dinamike za najmanje šest mjeseci. Ako bi koincidiralo vrijeme izbora u Hrvatskoj i vrijeme donošenja odluka u Europskoj komisiji, sasvim je sigurno da Europska komisija neće donijeti odluku u travnju. Ostavit će si određeno vrijeme da nas promotri i vidi kakva je nova hrvatska vlada, ima li ona, kao i prethodna, proeuropsku orijentaciju, želju da ispunjava političke i ostale uvjete i slično. Prema tome, moja je teza da izbori trebaju biti sredinom studenoga, uz konstituiranje Sabora i Vlade do Božića. Bude li se inzistiralo na izborima u proljeće, mislim da bi izbori mogli biti održani mnogo prije nego što itko misli.

Vezane vijesti

Provalio u kuću Zlatka Tomčića i ukrao samo tlakomjer

Provalio u kuću Zlatka Tomčića i ukrao samo tlakomjer

Nepoznati je lopov tijekom prošle noći provalio u obiteljsku kuću bivšeg predsjednika Hrvatskog sabora Zlatka Tomčića na području zagrebačkog… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika