Objavljeno u Nacionalu br. 395, 2003-06-10

Autor: Mislav Šimatović

Varaždinski tekstilci u novom pohodu na nekadašnja tržišta

'Varteks će investirati 7 mil. E na područje bivše Jugoslavije'

Davor Daraboš, direktor Denim proizvoda, Varteksove tvrtke iz Novog Marofa koja već 20 godina proizvodi Levi's, govori o strategiji nastupa na tržištu bivše Jugoslavije koje im je nekoć donosilo 50 posto prihoda: najveća hrvatska tekstilna kompanija vratila je sve 33 prodavaonice i robne kuće u Srbiji i Crnoj Gori, te dobila ekskluzivno zastupstvo Levi'sa i Dockersa za bivšu Jugoslaviju

Davor Daraboš direktor je Denim proizvoda, Varteksove tvrtke iz Novog Marofa koja već 20 godina proizvodi Levi'sDavor Daraboš direktor je Denim proizvoda, Varteksove tvrtke iz Novog Marofa koja već 20 godina proizvodi Levi'sNakon što je prošli tjedan posljednji korisnik Varteksovih prodajnih prostora u Srbiji izašao van, najveća je hrvatska tekstilna kompanija došla u posjed svih svojih nekretnina čija je knjigovodstvena vrijednost procijenjena na 10 milijuna eura. Riječ je o 33 prodavaonice i robne kuće ukupne površine 8 tisuća četvornih metara u svim većim gradovima, a uzmu li se u obzir godišnji promet od 15 milijuna eura koji je Varteks u godinama prije rata ostvarivao na ovom tržištu i činjenica da su prostori smješteni na atraktivnim lokacijama u Beogradu, Nišu, Kragujevcu, Novom Sadu, Prištini, Podgorici i drugim većim gradovima, njihova prava vrijednost je znatno veća.

VARTEKSOVI TRŽIŠNI RIVALI U SRBIJI 'U Beogradu i Podgorici prisutni su svi jeans brandovi, koji su nam direktna konkurencija: ostali gradovi pretrpani su pak 'lažnjacima' koji se masovno proizvode u Staroj Pazovi' Otprilike u isto vrijeme kada je Savezno ministarstvo pravde SRJ donijelo odluku da se Varteksu vrate njegove nekretnine, prošli je tjedan stavljen amandman godine na licencni ugovor s Levi’s&Co iz 2001. godine dodan je amandman prema kojem Varteks ponovno nakon deset godina postaje ekskluzivni distributer Levi’sovih proizvoda na području Srbije i Crne Gore, čime je zaokruženo kompletno tržište bivše Jugoslavije. Ugovor regulira i ekskluzivno pravo distribucije Dockersa, Levi’sova sve popularnijeg branda casual odjeće.

Vrlo pozitivan razvoj događaja za Varteks u posljednjih nekoliko mjeseci bio je povod za razgovor s Davorom Darabošem, direktorom Denim proizvoda, Varteksove tvrtke koja u Novom Marofu već 20 godina proizvodi Levi’s, a posljednjih godinu dana i Dockers odjeću. Tridesetosmogodišnji Varaždinac u Varteksu je od 1987. godine, a 1992 postavljen je za direktora prodaje i marketinga Levi’sa. Već nakon dvije godine postaje direktor Denim proizvoda, a od 2001. uz direktorku dužnost u Levi’su obnaša i dužnost člana Uprave i komercijalnog direktora Varteksa. Za vrijeme Daraboševa mandata Denim proizvodi postaju jedan od vodećih Levi’sovih kontraktora u Europi. Po kriteriju prosječnih godišnjih investicija u unapređenje proizvodnje i zaštitu okoliša, koje u slučaju Denim proizvoda iznose milijun eura, ova je tvrtka vodeći Levi’sov partner.

Šezdeset posto ukupnih prihoda sustav Varteks ostvaruje kroz izvoz. Od toga 50 posto otpada na licencne proizvode, što dovoljno govori o tome da su Denim proizvodi još uvijek okosnica poslovanja Varteksa i njegov najprofitabilniji dio. Denim danas zapošljava oko 600 ljudi i prosječno godišnje proizvodi 1,3 milijuna jedinica s oznakom Levi’s, od čega se trećina prodaje na ekskluzivnim tržištima, a ostatak u cijelom svijetu.

S obzirom na važnost Denim proizvoda unutar sustava Varteks, kompanija ne štedi novac za investicije koje će povećati konkurentnost proizvodnje. O tome svjedoči nedavno otvoreni finishing centar u okviru tvornice u Novom Marofu na koji je utrošeno milijun eura. Zahvaljujući najsuvremenijoj laserskoj tehnologiji za obradu jeansa, Varteks Denim danas proizvodi kompletan asortiman Levi’sa u programu hlača i jakni, a popularne 501 nude se u 30 najkomercijalnijih obrada.

NACIONAL: Kakva je trenutno situacija na tržištu Srbije i Crne Gore? Kada će se u Srbiji moći kupiti Varteksove levisice i ostali proizvodi? – Ono što je za nas važno jest činjenica da je između Hrvatske i Srbije i Crne Gore potpisan trgovački sporazum koji još samo čeka ratifikaciju, a početak njegove provedbe označit će početak prodaje naših proizvoda na tom tržištu. Naime spomenuti sporazum predviđa skidanje carinskih stopa na uvoz robe iz Hrvatske sa sadašnjih 22 posto na 1 posto. Do tada naša roba na tržištu Srbije i Crne Gore nije konkurentna.
Prema našim procjenama Varteks i ostali tekstilni proizvođači iz Hrvatske mogli bi nastupiti na tom tržištu već s kolekcijom jesen-zima, dakle početkom rujna ove godine, a prve levisice iz hrvatske naći će se u srpskim i crnogorskim prodavaonicama početkom prosinca.

NACIONAL: Kakav je danas odnos Varteksa i tvrtki koje su koristile Varteksove prostore? Hoće li one i dalje prodavati svoje proizvode u tim prostorima? – Odlukom jugoslavenske vlade većinu naših prostora na korištenje su dobili Uzor Valjevo i Yumco Vranje. Tempo njihova izlaska iz Varteksovih prostora dokaz je dobrih odnosa, no nema konkretnih dogovora o tome hoće li te tvrtke i dalje prodavati svoju robu u našim prodajnim prostorima. Naš je prvenstveni cilj da kroz te objekte na tržište Srbije i Crne Gore plasiramo Varteksove proizvode i proizvode hrvatskih tekstilnih proizvođača, što je u okviru nacionalne strategije koju je ne tako davno iznjela Uprava Varteksa.
Prema toj strategiji Varteks je nosioc nastupa hrvatskih tekstilnih proizvođača na tržištu Srbije i Crne Gore. Postoji niz takvih tvrtki u Hrvatskoj koje čine zajedničku ekipu s Varteksom kao predvodnikom za ponovni nastup i prezentaciju na ovom starom-novom tržištu koje je zauzimalo najveći dio kolača na tržištu bivše Jugoslavije.

NACIONAL: S obzirom na ekonomsko stanje u Srbiji i Crnoj Gori, može li Varteks očekivati tako dobre rezultate kakvi su se ostvarivali do devedesetih, posebno u segmentu jeansa? – Nakon tri godine kontinuiranog praćenja i istraživanja tržišta Srbije i Crne Gore, zaključak je da je situacija loša. Tržište je jako siromašno i sigurno će trebati niz godina da se svede u normalne okvire. Osim Beograda gdje živi 2 milijuna ljudi, i možda Niša, Čačka, Novog Sada i Podgorice, ostali gradovi imaju jako mali tržišni potencijal.
S druge strane samo u Beogradu i Podgorici prisutni su svi jeans brandovi, koji su nama direktna konkurencija, dok su ostali gradovi pretrpani krivotvorinama koje se masovno proizvode u Novom Pazaru.

NACIONAL: Kolike su investicije pred vama, s obzirom na to da su vraćeni prostori u vrlo lošem stanju? – Plan je da u naredne dvije godine sve vraćene prodajne prostore stavimo u funkciju. U okviru 7 milijuna eura koliko je planirano investirati na cijelom području bivše Jugoslavije, u tržište Srbije i Crne Gore uložit ćemo oko 4 milijuna eura. Napravljena je kategorizacija prioriteta tako da će se najprije ići u obnovu u Beogradu, Podgorici i Novom Sadu jer je logična procjena da će se u tim gradovima najprije ostvariti povrat investicije.

NACIONAL: Kako vam je pošlo za rukom preuzeti ekskluzivno pravo distribucije Levi’s i Dockers proizvoda na tržištu Srbije i Crne Gore od dosadašnjeg zastupnika tvrtke Levi’s Poljska i Mađarska? – Od prestanka ratnih sukoba pokušavamo u Levi’s Europi stvoriti uvjete da nam se vrati izgubljeno tržište. Kroz niz studija, obilazaka i analize tržišta i usporedbe s prijašnjim razdobljem Varteks je argumentirano uvjerio središnjicu da Levi’s Poljska i Mađarska sa svojim distributerima u Srbiji ne mogu obrađivati to tržište kao što može Denim proizvodi i Varteks kao sustav kojem Denim pripada.

NACIONAL: Koliko će povrat ekskluzivnog prava distribucije Levi’s proizvoda u Srbiji utjecati na rast prihoda Varteksa? – Važno je reći da je Varteksova procjena rasta prodaje od 4 posto rađena u vrijeme kada nismo imali informacije kakve imamo danas. Stoga prodor, odnosno povratak na tržište Srbije i Crne Gore nije ukalkuliran u taj rast. Nakon toliko godina izbivanja s tog tržišta takvu je procjenu teško napraviti. Nekada je to tržište u ukupnosti Varteksove domaće prodaje sudjelovalo s 60 posto, a samo polovica Levi’sovih proizvoda prodavala se u Srbiji. No bez obzira na to što Varteks još uvijek ima jako dobar image na tom području, računajući na jaku konkurenciju u segmentu jeansa, naši su planovi oprezni. Predviđamo da će promet rasti polako iz godine u godinu, a ne može se očekivati da će u prvo vrijeme opseg prodaje biti kao nekada. Međutim tržište od desetak milijuna potencijalnih potrošača strateški je važno za daljnje funkcioniranje Varteksa i Levi’sa na ovom području.

NACIONAL: Koja je osnovna prednost novog licencnog ugovora s Levi’som u odnosu na stari? – Za Varteks je ključna stvar povratak prava ekskluzivne distribucije Levi’sovih proizvoda na starim-novim tržištima koja su do 1991. godine činila 50 posto ukupnog prometa domaćeg tržišta Levi’sa. Kao drugo, u okviru organizacije Levi’s Europa Denim proizvodi su stekli status ravnopravnog člana, što prvenstveno znači pravo odlučivanja glede kreiranja strategije na vlastitom tržištu. Osim toga Varteks Denim proizvodi dobili su konkretnu potporu u osiguranju suverenosti i suzbijanju paralelnog uvoza i falsifikata.
Također je došlo do pozitivnog pomaka pozicije Varteksa unutar obitelji kompanije Levi Struss uspostavljanjem nove organizacije – Emerging Markets – koja uz teritorij Istočne Europe, Turske, Bliskog Istoka, Afrike, obuhvaća i područje bivše Jugoslavije kao ekskluzivno Varteksovo tržište.

NACIONAL: Od ove godine Denim proizvodi na svojim ekskluzivnim tržištima distribuiraju odjeću Levi’sova branda Dockers. Jeste li zadovoljni prođom Dockersa na hrvatskom tržištu?
Promet i prodaja Dockersovih proizvoda u Hrvatskoj i ostalim tržištima na kojima Varteks Denim proizvodi imaju ekskluzivu prema licencnom ugovoru s Levi’s&Co je po udjelu slična prodaji i prometu u Europskoj uniji. To znači da se kreće oko 10 posto u okviru ukupnog Levi’sova prometa.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika