Objavljeno u Nacionalu br. 411, 2003-09-30

Autor: Tonko Vulić

Nova poslovna ofenziva švedskog diva

Gradimo tvornice u istočnoj Europi jer su isplativije od njemačkih i norveških

Hans Straberg, generalni direktor Electroluxa, vodećeg europskog proizvođača kućanskih aparata, u razgovoru za Nacional pojašnjava odluku vodstva kompanije da se osnaži korporativni brand, govori o isplativosti investicija u jugoistočnoj Europi te otkriva poslovne ciljeve grupe u naredne četiri godine

Godine 2002. vrijednost prodaje Electrolux grupe iznosila je oko 13 milijardi eura, a ostvarilo ju je 82 tisuće zaposlenikaGodine 2002. vrijednost prodaje Electrolux grupe iznosila je oko 13 milijardi eura, a ostvarilo ju je 82 tisuće zaposlenikaSvake se sekunde u svijetu prodaju dva proizvoda iz Electrolux grupe, vodećeg svjetskog proizvođača električnih naprava za kuhinju, čišćenje i upotrebu izvan kuće. Godišnje ta korporacija proizvede 55 milijuna hladnjaka, štednjaka, strojeva za pranje rublja, usisavača, motornih pila i kosilica za travu koje proda u 150 zemalja na svih sedam kontinenata. Godine 2002. vrijednost prodaje Electrolux grupe iznosila je oko 13 milijardi eura, a ostvarilo ju je 82 tisuće zaposlenika. No ne nose svi proizvodi iz te korporacije na sebi oznaku Electrolux. Švedska je tvrtka od 1968. do danas kupila niz vrlo uspješnih europskih i američkih tvrtki poput Zanussi, AEG, REX, Husqvarna, Frigidaire, Kelvinator, Flymo, Eureka, Chef, Simpson i druge koje su nastavile poslovati pod istim imenima, ali prema Electroluxovim načelima poslovanja, proizvodnje i stvaranja novih proizvoda. Hans Straberg, generalni direktor Electroluxa, koji je na to mjesto postavljen u travnju 2002., odlučio je uvesti velike promjene od kojih je najznačajnije jačanje branda Electrolux na svim svjetskim tržištima. Od listopada ove godine svi proizvodi sedam marki iz Electroluxove grupacije imat će dvostruke oznake: ispod oznake Zanussi, AEG ili Husqvarna bit će postavljen i znak Electroluxa. Cilj je tog programa da do 2007. Electrolux grupacija poveća prodaju od 60 do 70 posto.

PSIHOLOŠKI PRISTUP 'Želimo od Electroluxa stvoriti najsnažniju robnu marku u mislima kupaca, jer će tek tada biti spremni platiti više' Nova poslovna strategija počinje novom reklamnom kampanjom i sloganom “Mi činimo život malo jednostavnijim”, koji najbolje opisuje osnovnu karakteristika svih proizvoda s potpisom Electroluxa. Usisavač, perilica ili štednjak koji svojim karakteristikama udovoljava specifičnim potrebama određenog kupca zaista čine život jednostavnijim, a suvremeni su kupci spremni izdvojiti znatno više novca upravo za takve proizvode. Electroluxov bešumni usisavač kao stvoren je za ljude koji obožavaju čistiti stan a ne ometati ukućane, a robotizirani Trilobite je usisavač kao stvoren za one koji ne vole čišćenje. Ljubitelji kuhanja oduševljeni su mogućnostima Electroluxovih pećnica, a isto je i s perilicama ili uređajima za šišanje trave. Ključ Electroluxova globalnog uspjeha je u umješnosti pretvaranja potreba i želja korisnika u nove i poželjne proizvode, a rezultat su rada cijelog tima stručnjaka te svih zaposlenika, od radnika na pokretnoj traci pa do generalnog direktora te švedske tvornice.

NACIONAL: Zbog čega je jedan od najvažnijih koraka nove poslovne strategije dvostruko označavanje proizvoda? – Istražujući najveća Electroluxova tržišta došli smo do zaključka da su kupci spremni izdvojiti znatno više novca za brandove koje poznaju i koji imaju pozitivni imidž, nego za manje poznate marke. Ne namjeravamo Electrolux pretvoriti samo u najsnažniju marku po broju prodanih proizvoda, nego i najsnažnijom markom u mislima kupaca. Tek će tada oni biti spremni platiti više, ali i kupiti upravo naš novi proizvod. S obzirom na to da je Electrolux globalno gledano najsnažnija marka iz naše grupacije, s najboljim imidžem, odlučili smo pod oznake ostalih sedam najvažnijih marki iz grupacije postaviti i oznaku Electrolux. Od dvostrukog ćemo označavanja imati i dvostruku korist. Kupcima koji poznaju Electrolux tako ćemo dati do znanja da kupujući na primjer Zanussi dobivaju Electrolux kvalitetu. Oni koji ga ne poznaju kroz kvalitetu lokanih brandova, na koje su naviknuti, upoznat će i postupno prihvatiti Electrolux. Zanussi ili REX iznimno su popularni u Italiji, pa nam ne bi bilo isplativo potpuno ukidanje tih robnih marki. Nakon određenog vremena oznaku Electrolux postavit ćemo iznad oznake lokalne marke. Mnogo je isplativije ulagati novac u jednu snažnu globalnu marku nego u niz lokanih, pa ćemo umjesto 1 posto zarade u građenje imidža odsad ulagati 1,5 posto.

NACIONAL: Na kojim se tržištima prodaje najviše Electroluxovih proizvoda? – Najveći dio ili oko 84 posto Electroluxove proizvodnje otpada na proizvode namijenjene upotrebi u kućanstvu. U Americi i Europi se proda podjednako, tj. oko 36 posto proizvoda, a preostalih 12 posto proda se u ostatku svijeta. Profesionalna oprema čini 16 posto naše prodaje a najbolje je tržište Amerika. S obzirom na tako veliku ulogu američkog tržišta, na kojem smo sada prisutni samo kroz tvrtke Frigidaire, Kelvinator, Poulan i Weedeater, početkom 2004. i tamo ćemo lansirati marku Electrolux. Počet ćemo s perilicom za suđe, hladnjakom i štednjakom najviše klase, a imamo i podršku tamošnjih najvećih trgovačkih lanaca Sears, Loewe’s, Best Buy i Dealers. Inače, grupacija Electrolux je vodeća na europskom tržištu, a na američkom smo na trećem mjestu.

NACIONAL: Zbog čega ste upravo sada počeli veliki proboj na svim tržištima? – Zato što se nakon velikog pada 2001. prodaja ponovno poboljšala. Trendovi oporavka cijelog svjetskog tržišta su pozitivni tako da ih trebamo iskoristiti za značajno jačanje Electroluxa.

NACIONAL: Ipak brojne su Electroluxove tvornice zatvorene. – Naravno. Mi neprestano pratimo profitabilnost svake naše tvornice i pokušavamo je poboljšati, a ako u tome ne uspijemo, zatvaramo je. U proteklih godinu dana zatvorili smo tvornice štednjaka u Njemačkoj i Norveškoj, tvornicu hladnjaka u Njemačkoj i Kini, tvornicu klima-uređaja u Americi te tvornicu kompresora u Indiji. No s druge strane gradimo tvornicu hladnjaka u Mađarskoj te tvornicu strojeva za pranje posuđa u Rusiji. Naši su proizvodi uglavnom velikih dimenzija tako da cijena transporta značajno utječe na konačnu cijenu. Zbog toga nam je isplativije proizvoditi proizvode za kojima postoji osobita potreba na tržištima istočne Europe nego ih uvoziti iz zapadne. Stvaranje gubitaka strateški je loše za Electrolux.

NACIONAL: Osnova Electroluxova uspjeha su proizvodi prilagođeni potrebama kupaca. Kako se oni stvaraju? – Riječ je o dugotrajnom i vrlo zahtjevnom poslu. Anketirajući kupce stvorimo ideju o vrsti proizvoda kakav bi oni željeli imati u svojem domu. Kada imamo jasnu viziju, naši tehnolozi i dizajneri pokušaju ostvariti taj proizvod. Njihova praktična ostvarenja ponovno testiramo na potencijalnim kupcima te ako u nekoj fazi primijetimo da planirani proizvod ne odgovara željama kupaca, odustajemo od proizvodnje. Samo se oni proizvodi koji udovoljavaju željama dovoljnog broja kupaca počinju proizvoditi. Za dobar proizvod nisu presudne nevjerojatne tehnološke inovacije i mogućnosti nego upravo udovoljavanje potrebama kupaca.

NACIONAL: Kako su nastali usisavači Ultra silencer ili Trilobite koji trenutačno spadaju među najveće Electroluxove hitove? – Pri spomenu usisavača većina će ljudi pomisliti: “Važno je da dobro usisava i da je jeftin.” No kao što postoje ljubitelji automobila, postoje i ljubitelji usisavača koji dobro promisle i proanaliziraju sve karakteristike usisavača prije nego što ga kupe. Electroluxova su istraživanja pokazala da usisavači za prašinu proizvode najiritantniji zvuk u kućanstvu. Želeći maksimalno umanjiti tu buku, stvorili smo Ultra Silencer, gotovo nečujan usisavač koji je jednostavan i efikasan, a proizvodi samo 72 dB pri radu, za razliku od klasičnih usisavača koji proizvode oko 78 dB. Trilobite je prvi robotizirani usisavač na svijetu koji rješava probleme onih koji ne vole čistiti stan. Vrlo je jednostavan za upotrebu, a ljudi se uz njega čak i emotivno vežu te ga tretiraju gotovo poput kućnog ljubimca.


ELECTROLUXOVA POVIJEST INOVACIJA
Počelo je izumom usisavača, a nastavilo se hladnjacima

Priča o uspjehu Electroluxa započela je 1908., kada je švedski biznismen Axel Wenner Gren u Beču vidio glomazan stroj za usisavanje podova. Znao je da bi mogao napraviti posao uspije li taj stroj učiniti manjim i laganijim pa je počeo konstruirati usisavač. Godine 1912. u suradnji s tvrtkom AB Lux proizveo je svoj prvi usisavač Lux I, no tek je Lux V, koji je lansirao 1921., ostvario veliki tržišni uspjeh. Bio je to maleni usisavač s klizaljkama koji se mogao vući posvuda po kući. Spajanjem tvrtki Elektromekaniska AB i AB Lux 1919. stvoren je AB Electrolux čiji su najvažniji proizvod do danas ostali usisavači. No 1925. Axel Wenner Gren je shvatio da bi rashladni uređaj, izum švedskih inženjera Baltzara von Platena i Carla Muntersa, mogao biti još revolucionarniji. Započeo je proizvodnju tada glomaznih hladnjaka, čija se tehnologija postupno mijenjala, ali je Electrolux bio i ostao vodeća tvrtka za proizvodnju kuhinjskih uređaja. Godine 1944. Electrolux je počeo proizvoditi komercijalne strojeve za pranje rublja, 1951. proizveo je i prvi kućni stroj za pranje rublja, a 1959. proizveden je prvi stroj za pranje posuđa. Godine 1962. počeli su proizvoditi i štednjake te profesionalnu kuhinjsku opremu za restorane, a iste je godine uvedeno tzv. četvrtasto E, koje je do danas ostalo simbolom Electroluxa. Godine 1967. upravni je odbor donio odluku o širenju te kupnji drugih tvrtki, tako da je Electrolux u posljednjih 35 godina postao vlasnikom 400 poduzeća diljem svijeta. Godine 1968. kupljena je tvornica kosilica za travu Flymo, 1974. tvornica usisavača Eureka, 1978. tvornica uređaja za vanjsku upotrebu Husqvarna, 1984. tvornice bijele tehnike Zanussi i Rex, 1986. Frigidaire, Kelvinator, Poulan, Weedeater, a 1994. AEG. Zahvaljujući takvoj poslovnoj politici, Electrolux je još 1974. postao svjetski lider u proizvodnji usisavača, 1984. svjetski lider u proizvodnji bijele tehnike, a 1993. kupnjom mađarskog Lehela počeo se širiti u istočnu Europu.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika