10.05.2011. / 15:14

Autor: Nacional.hr

Znanstvena debata - Jesu li neandertalci živjeli zajedno sa modernim ljudima?

IlustracijaIlustracijaDebata o našim precima se zahuktala među znanstvenicima nakon otkrića fosila novorođenčeta neandrtalca na Kavkazu. Neki znanstvenici smatraju da su neandertalci izumrli tisućama godina prije nego li su se pojavili moderni ljudi, no neki znanstvenici se ne slažu s tom teorijom, prenosi MSN. Istraživanje nedavno pronađenog neandertalskog novorođenčeta moglo bi dati nove dokaze u ovoj raspravi. Nepoznato je koliko su dugo, i da li su uopće, moderni ljudi živjeli zajedno sa neandertalcima, jer se još uvijek vode debate oko toga kako i kada točno su neandertalci izumrli.

Trenutno se istražuje spilja Mezmaiskaya, u sjevernom djelu Kavkaza jer bi im mogla otkriti kada su neandertalci izumrli. Nakon analize fosila neandertalskog novorođenčeta otkriveno je da je staro 39,700 godina. Prije se mislilo da su nenadertalci izumrli prije 30,000 godina, a ovo otkriće to mijenja i zato neki znanstvenici smatraju da nije bilo mogućnosti da se neandertalci sretnu sa modernim ljudima koji su na ovo područje prvi put došli 4,000 do 5,000 godina kasnije. Zagovornici teorije da se moderni ljudi nisu sreli s neandertalcima smatraju da je moguće da je starost neandertalaca krivo procijenjena, jer su otkrića iz tog doba pomiješana sa materijalima iz mlađeg doba pa se zbog toga dobio pogrešan dojam da su živjeli duže nego što jesu.

No, biolog Clive Finlayson iz Muzeja Gibraltar u Španolskoj smatra da pronalazak novorođenčeta na Kavkazu ne govori puno jer pokazuje da su neandertalci živjeli na kavkazu prije 40,000 godina, ali ne i da su baš u to vrijeme izumrli. On smatra da su neandertalci preživjeli možda i do prije 24,000 godina. Slično mišljenje ima i paleoantropolog John Hawks sa Sveučilišta u Wisconsinu koji tvrdi da je otkriće na Kavkazu zanimljivo, no ipak ne govori mnogo o zadnjim neandertalcima, a zna se da su neka od nalazišta gdje su živjeli zadnji neandertalci u Hrvatskoj i Španjolskoj.

Neki znanstvenici smatraju da su neandertalci naši izumrli rođaci jer mnogi od nas, modernih ljudi, posjedujemo gene Neandertalaca, što otkriva da su se naši pretci križali s njima pa tako Hawks smatra da postoji mogućnost da su moderni ljudi i neandertalci jedan kratak period u isto vrijeme živjeli, što se vidi iz genetike Europljana.

Jeste li neandertalac? Neki ljudski kromosomi potječu od neandertalaca