11.05.2011. / 12:59

Autor: Igor Koruga

Tematski obojen završetak Ciklusa gudačkog kvarteta Sebastian

Za razliku od sažetog uratka zagrebačkog orguljaša, Ginasterin se kvartet bogatom petrostavačnom formom i složenijim glazbenim jezikom ipak nametnuo kao izvedbeno težište suvremenijeg prvog koncertnog dijela

Gustavo TavaresGustavo TavaresStilska raznovrsnost i prijateljsko ozračje bili su prisutni u posljednjem koncertu iz devetog Ciklusa gudačkog kvarteta Sebastian. Iako je tematska boja bila vezana uglavnom uz latino-američku glazbu, dva su dijela prekjučerašnjeg koncerta postavila u kontrast suvremeni, tonski prošireni i tradicionalni skladateljski rukopis.

U prvom su se dijelu 2. gudačkom kvartetu argentinskog skladatelja Alberta Ginastere (1916-1983) pridružila i Tri stavka za gudački kvartet Ante Knešaureka (r. 1978), napisana na inicijativu Sebastian kvarteta. Praizvedba opisno nazvanih Knešaurekovih stavaka (Ritmico ed armonico / Illusione / Ritmico) iznijela je minimalistički, majstorski skladan tematski materijal praćen maštovito podijeljenom i čvrsto strukturiranom harmonijskom pratnjom.

Za razliku od sažetog uratka zagrebačkog orguljaša, Ginasterin se kvartet bogatom petrostavačnom formom i složenijim glazbenim jezikom ipak nametnuo kao izvedbeno težište suvremenijeg prvog koncertnog dijela. Zašavši u svoju treću, neo-ekspresionističku razvojnu fazu, Ginastera je uglavnom napustio doslovnu ili simboličku vezu s popularnim tradicionalnim elementima, te se odlučio posvetiti 12-tonskoj tehnici, ali u proširenom serijalnom obliku. Uvodni se motiv istaknuo već u početnom Allegru rusticu unutar pulsirajućih ritmova i intenzivnih tihih pasaža, a konačno je obličje utvrdio tek u posljednja dva stavka (Libero e rapsodico, Furioso). U solističkom materijalu drugoga stavka, čija je uzlazna dramatika ukazala na eksplozivni klimaks završnog Furiosa, dobro su se snašli tijekom cijelog nastupa neobično aktivni Nebojša Floreani (viola) i Zlatko Rucner (violončelo). Virtuozni scherzo (Presto magico) otkrio je i tradicionalnije efekte poput glissanda i pizzicata prve violine (Anđelko Krpan) koja je već u idućem stavku na zanimljiv način zadala kadencu ostalim trima instrumentima.

Odgovor na zahtjevan prvi dio koncerta uslijedio je u slijedećem tradicionalnijem dijelu, u kojem su članovi Sebastian kvarteta ugostili brazilskog violončelista, aranžera i skladatelja Gustava Tavaresa. Prijatelj naše zemlje još iz dana studiranja kod osnivača Zagrebačkih solista, Antonia Janigra (1918-1989), obradio je za gudački kvintet (s udvojenim violončelom) djela poznatih latino-američkih skladatelja poput Ernesta Nazaretha (1863-1934), Paquita d'Rivere (r. 1948) i Nelsona Farie (r. 1963). Usred strastvenog glazbenog bloka Tavares je predstavio i vlastitu autobiografsku skladbu napisanu upravo za zagrebački nastup, Dois Momentos do Rio de Janeiro (Dva trenutka iz Rio de Janeira). Izvedbu kontrastnih glazbenih momenata emotivni je brazilski glazbenik posvetio svojoj odgajateljici za devedeseti rođendan, a dojam s početka tipične brazilske noći prožet zanosnim brazilskim ritmovima (Choro), ugođeni je kvintet glazbenika na inzistiranje publike ponovio i u dodanom dijelu koncerta.

U mini ciklusu Pet minuta salonske glazbe, Sebastianovci su izveli Cyclamen valčik, op. 25, domaćeg skladatelja Vjekoslava Rosenberga-Ružića (1870-1954) u obradi Felixa Spillera za gudački kvartet, a uobičajenu je umjetničku scenografiju svojim slikama obogatio akademski slikar Igor Rončević. Zainteresirano mnoštvo ljudi na ulazu u Malu dvoranu Lisinski moglo je dobiti i program za predstojeći, jubilarni, deseti Ciklus gudačkog kvarteta Sebastian 2011/2012, dakako i nadalje dodatno oplemenjen izlošcima domaćih akademskih slikara i grafičara.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika