Objavljeno u Nacionalu br. 428, 2004-01-27

Autor: Vladimir Nišević

RAT NA KVARNERSKOM TAKSI TRŽIŠTU

Riječki taksisti na udaru jeftine konkurencije

Nakon dobivanja koncesije u rujnu prošle godine za područje grada Opatije, David Dobrila je sa šest novih Škoda Octavija pokrenuo jedinstvenu taksi službu u Hrvatskoj, koja s neobično niskim cijenama unosi nervozu među riječke i opatijske taksiste te ih tjera na pojeftinjenje

Dobrila kaže da je krajnji cilj "hallo-taxija" dobivanje koncesije na području grada Rijeke, a zatim i u cijeloj Hrvatskoj.Dobrila kaže da je krajnji cilj "hallo-taxija" dobivanje koncesije na području grada Rijeke, a zatim i u cijeloj Hrvatskoj.Riječki i opatijski taksisti započeli su otvoreni rat koji je kulminirao verbalnim sukobima i fizičkim sprečavanjem obavljanja posla novoj opatijskoj taksi službi “hallo-taxi”. Ova privatna tvrtka jedinstvena je taksi služba na cijelom području Hrvatske, a drastičnim snižavanjem cijena usluga preotela je svojim kolegama velik dio klijenata koji putuju iz Opatije u Rijeku. Od dana kad je “Klifton sport” na javnom natječaju Grada Opatije dobio koncesiju za obavljanje taksi službe pa do njenog puštanja u rad, dosadašnji opatijski taksisti burno su reagirali smatrajući da je riječ o nelojalnoj konkurenciji. Zbog fizičkih prijetnji sukob se prenio u sudnicu, ali iz svega su najviše profitirali stanovnici Rijeke i Opatije jer je i riječka taksi služba počela spuštati cijene svojih usluga. “Kako sam se dugo bavio tenisom, puno sam putovao i vidio da taksi usluge nigdje u svijetu nisu tako skupe kao u Hrvatskoj. Možda je i to bio povod da pokrenem tvrtku ‘hallo-taxi’, ne bih li turistima ali i našim ljudima omogućio jeftiniju vožnju”, rekao je David Dobrila, direktor opatijske tvrtke “Klifton sport”, koja je sa šest novih Škoda Octavia pokrenula non-stop taksi službu čije su usluge cjenovno znatno niže od onih na koje su dosad imali monopol riječki i opatijski taksisti.

FIZIČKI OBRAČUN Riječki taksisti nekoliko su puta fizički nasrnuli na vozača 'hallo-taxija', te su pokušali na silu izvući putnike iz vozila PRIJEVOZ UČENIKA 'Hallo-taxi' nudi mogućnost mjesečnog najma za vožnju djece u školu po cijeni od 150 kuna po djetetuDobrila kaže da je krajnji cilj “hallo-taxija” dobivanje koncesije na području grada Rijeke, a zatim i u cijeloj Hrvatskoj. Time je ugrozio kolege koji mali obujam posla kompenziraju razmjerno visokim cijenama. Ozbiljnost sukoba na ovom malom ali bogatom tržištu vidljiva je i iz nedavnog verbalnog sukoba i pojedinačnog traženja pravde trojice riječkih taksista, koji su nasrnuli na vozača “hallo-taxija” u samom središtu grada Rijeka. Pokušaj da se novom “hallo-taxiju” na ovakav način zabrani primanje stranaka u Rijeci, završio je podnošenjem kaznenih prijava protiv trojice riječkih prijevoznika. Situacija je dodatno kulminirala još nekoliko puta kada su riječki taksisti pokušali iz taksija tvrtke “Klifton sport” fizički izvući putnike te telefonskim prijetnjama smrću vlasniku Davidu Dobrili. Osim zabilježenih incidenata koji su završili na sudu David Dobrila svakodnevno je izložen prijetnjama, ali i verbalnim napadima riječkih taksista svaki put kada iz Opatije dođe u Rijeku.

Cijeli posao Dobrila je započeo u rujnu prošle godine. Taksi usluge njegove tvrtke zapravo na određeni način predstavljaju dopunu javnom prijevozu i koncentrirane su na vožnje u zonama do 4,5 kilometara, odnosno do 13,5 kilometara, a samo iznimno na duže relacije. Za razliku od dotadašnjeg uobičajenog načina naplate po taksimetru, uveo je potpuno novi način plaćanja. Tako je Opatija podijeljena na četiri zone pa unutar prve zone od oko 5 kilometara vožnja stoji 20 kuna, a unutar zadnje zone od 13,5 kilometara stoji svega 50 kuna. Početak rada nove taksi službe tvrtke “Klifton sport d.o.o.” Opatija, riječki i opatijski taksisti doživjeli su kao nelojalnu konkurenciju.

Dobrila je izložen i medijskim napadima te tvrdnjama udruga taksi prijevoznika iz Opatije i Rijeke da je svoju tvrtku pokrenuo mafijaškim novcem, ali bez ikakvih konkretnih pritužbi na način poslovanja. Dobrila pretpostavlja da su glavni razlog njihovom ogorčenju ponajprije niske cijene njegovih taksi usluga koje konkurencija smatra nelojalnim i pogubnim po svoj posao. Tako se, uz mnoge druge zamjerke i objede, može čuti da vozači nove taksi službe, mahom iskusni, od kojih su neki radili kao vozači turističkih autobusa u nekad poznatoj i priznatoj opatijskoj turističkoj agenciji “Kvarner-express”, taj posao ne bi smjeli obavljati, te se najavljuju i tužbe nadležnim sudskim instancama. U “Kliftonu” se brane činjenicom kako su nekima od svojih 22 zaposlenika platili i doškolovanje da bi svi njihovi vozači imali završenu prometnu školu kako to propisuje zakon. Dok bura optužbi i napada traje, taksije “Klifton sporta” građani sve više traže i zovu.

“Kada smo se prijavili na natječaj za koncesiju, nismo bili svjesni u kakav se posao upuštamo. Nakon svih prijetnji, poništenja prve koncesije i svih mogućih inspekcija koje su nas posjetile u proteklih nekoliko mjeseci nisam siguran da bih se u taj posao upuštao da sam sve to znao”, rekao je David Dobrila. Naime, osim prijetnji i inspekcija grad Opatija je čak i poništio prvi natječaj za koncesiju koju je već bio dodijelio tvrtki “Klifton” zbog toga što su njihovi taksiji bili metalik sive boje, a grad propisuje da svi taksiji moraju biti bijeli. Tek na drugom natječaju kada su zahvaljujući leasing tvrtki “Cerin”, koja im je prodala škode, uspjeli nabaviti vozila bijele boje, dobili su koncesiju.

“Hallo-taxi” odnedavno nudi i mogućnost mjesečnog najma poput onog za vožnju djece u školu. Primjerice, mjesečni najam taksija za četvero djece mjesečno iznosi 150 kuna po djetetu. Osim toga “hallo-taxi” ima i kartice kakve imaju hoteli pa se vožnja gostu obračunava na hotelskom računu, a tvrtka odmah naplaćuje novac od hotela. U “hallo-taxiju” najavljuju i uvođenje prepaid kartica za plaćanje taksi usluga. Prema nekim napisima koji su se pojavili u medijima, “hallo-taxi” bi uvođenjem mogućnosti mjesečnog najma taksija mogao ugroziti čak i javne prijevoznike, tj. riječki “Autotrolej”, tvrtku koja vrši autobusni javni prijevoz na području Rijeke i Opatije. Ipak, takva nagađanja u “hallo-taxiju” trenutačno smatraju pretjeranima. Međutim, ostaje činjenica da je “hallo-taxi” jedinstven slučaj u Hrvatskoj i u svakom slučaju opasna konkurencija riječkim i opatijskim taksistima.

Treba napomenuti da sada upravo njihovi taksiji prema ekskluzivnom ugovoru voze i čelnike grada Opatije. “Naši taksiji zadovoljavaju propise koji bi trebali biti u Zakonu o taksi službama tek 2006. Osim toga, od 2004. stupio je na snagu novi zakon koji propisuje, među ostalim, da svaki taksi treba imati ABS kočnice, najmanje dva zračna jastuka i klimatizacijski uređaj. Pitam se koliko drugih taksija zadovoljava te uvjete”, rekao je Dobrila. Komentirajući svoju investiciju u taksi službu vrijednu milijun kuna, Dobrila napominje kako ne želi da njegovi taksiji stoje na stajalištima, nego da imaju što više vožnji, makar te vožnje bile i jeftinije. Da se takva odluka pokazala ispravnom, svjedoči i podatak da su od rujna do prosinca njegovi taksiji prešli u prosjeku svaki 45.000 kilometara. Međutim, tolike kilometre nisu napravili vozeći samo po Opatiji nego i po Rijeci, što je glavni razlog spora između Dobrile i riječkih taksista. “U Rijeci nikada nije raspisana koncesija za taksi prijevoz tako da su naše vožnje po Rijeci jednako legalne kao i vožnje drugih taksista. Osim toga, naši taksiji ne stoje na stajalištima u Rijeci nego dovoze putnike iz Opatije u Rijeku. Jedino se ponekad dogodi da putnici traže od taksista da ih čeka, jer smo i po tome jeftiniji od riječkih taksista. Naime, naše čekanje od sat vremena stoji 50 kuna”, napominje Nacionalov sugovornik.

ULTIMATUM RIJEČKIH TAKSISTA ‘HALLO TAXIJU’
Besplatan prijevoz u Opatiji
Udruga taksista grada Rijeke svoje nezadovoljstvo radom “hallo-taxija” na, kako oni smatraju, svom području prije svega komentira tekstom iz Zakona o prijevozu u cestovnom prometu u kojem u članku 96, točka 9, stoji da će se “novčanom kaznom od 5000 do 25.000 kuna kazniti za prekršaj prijevoznik, odnosno druga pravna osoba, ako obavlja taksi prijevoz suprotno odredbi članka 54 istog Zakona”, što znači da se taksi prijevoz obavlja unutar područja i s područja one jedinice lokalne samouprave gdje taksi prijevoznik ima sjedište.
Dakle, budući da je “hallo-taxi” od Grada Opatije dobio koncesiju za obavljanje taksi službe u toj jedinici lokalne samouprave, zašto onda stranke odvoze s područja Rijeke, umjesto da se njihova vozila vrate u sjedište u Opatiji i od tamo primaju pozive. “Ovaj je način rada ne samo protuzakonit nego se nama doslovce otkida kruh iz usta. I mi imamo svoje obitelji koje treba nahraniti”, nedavno su izjavili riječki taksisti. Oni tvrde da tri ili četiri vozila “hallo-taxija” konstantno rade i dežuraju na riječkim ulicama. “Oni suprotno koncesiji i zakonu dežuraju na našem području. Njihove Škode Octavije smo na čekanju viđali ne samo na Trgu bana Jelačića nego i na Kantridi”, rekao je Ivan Perković, predsjednik Podsekcije taksista grada Rijeke te dodao: “I ne samo to. ‘Klifton sport’ svoje usluge također reklamira na području grada Rijeke. Njihove smo letke i natpise vidjeli po različitim lokalima, pa čak i u riječkoj bolnici.” Riječki taksisti još su u rujnu kada je “hallo-taxi” započeo sa radom upozorili da će sukob interesa pokušati pravno rješavati, jer ako se “hallo-taxi” ne bude pridržavao zakona, oni će u pratnji svog odvjetnika krenuti u Opatiju i objaviti Davidu Dobrili ultimatum – ili će se pridržavati propisanog ili će pola taksista iz Rijeke otići s vozilima raditi u Opatiju te za građane obavljati prijevoz besplatno.

TVRTKA ‘KLIFTON SPORT’
Teniska oprema i električna vozila
Vlasnik i osnivač tvrtke “Klifton sport” je otac Davida Dobrile, Franjo Dobrila-Klifton. “Klifton sport” zastupnik je tvrtke “Willson”, koja proizvodi tenisku opremu za Hrvatsku, te “Melexa” za područje bivše Jugoslavije. “Melex” proizvodi automobile na električni pogon za golf igrališta i prijevoz ozlijeđenih nogometaša na stadionima. U vlasništvu tvrtke “Klifton sport” također je i veliki kompleks teniskih terena u naselju Ičići pokraj Opatije te prvo golf vježbalište u Opatiji.

Vezane vijesti

Privatizacija 3. maja do 22. lipnja ili krećemo u akciju

Privatizacija 3. maja do 22. lipnja ili krećemo u akciju

Predsjednik Sindikata metalaca Hrvatske – Industrijskog sindikata (SMH-IS) Vedran Dragičević izjavio je danas da će taj sindikat, ne učini li vlada… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika