Objavljeno u Nacionalu br. 810, 2011-05-24

Autor: Dean Sinovčić

EKSKLUZIVNO IZ CANNESA

'Postupio sam glupo, nisam smio biti sarkastičan'

Izjavama kako suosjeća s Adolfom Hitlerom i da se smatra nacistom danski redatelj Lars von Trier šokirao je javnost na festivalu u Cannesu, a u intervjuu za Nacional priznao je pogrešku

LARS VON TRIER U
CANNESU je ponosno
pokazivao svoju prvu tetovažu na prstima desne ruke napravljenu
prije početka festivalaLARS VON TRIER U CANNESU je ponosno pokazivao svoju prvu tetovažu na prstima desne ruke napravljenu prije početka festivalaKad je prošle srijede danski redatelj Lars von Trier došao tijekom festivala u Cannesu na konferenciju za novinare govoriti o svom novom filmu “Melancholia”, činilo se da će to biti rutinsko odrađivanje posla. Međutim, od prvog trenutka Lars von Trier se šalio, potpuno neuobičajeno za čovjeka koji je godinama bolovao od depresije, novinari su se glasno smijali, a onda je na kraju, na pitanje o svojim njemačkim korijenima, rekao: “Dugo sam mislio da sam Židov i bio sam sretan kao Židov. Stvarno sam želio biti Židov, a onda sam shvatio da sam nacist zato što je moja obitelj bila njemačka, Hartmann, što mi je također pružilo određeno zadovoljstvo.”


NAIME, LARS VON TRIER je godinama mislio da je njegov otac Ulf Trier, a onda mu je njegova majka na samrtnoj postelji priznala da je njegov biološki otac Fritz Michael Hartmann, njezin zaposlenik. Nastavio je u istom stilu: “Što da kažem? Mogu razumjeti Hitlera. Mislim da je napravio neke krive stvari. Ali mogu ga vidjeti kako na kraju života sjedi u svom bunkeru.” U tom trenutku pogledao je glumicu Kirsten Dunst i rekao joj “na kraju ovog ću reći zaključak” i nastavio: “Mislim da razumijem čovjeka. On nije onaj kojeg bi nazvali dobrim dečkom. Shvaćam mnogo toga u vezi s njim i malo ga simpatiziram. Ne podržavam II. svjetski rat i nisam protiv Židova. Ja jako podržavam Židove. Ne previše, jer Izrael je prava gnjavaža. Ali kako da se izvučem iz ove rečenice? OK, ja sam nacist.” Nije trebalo dugo da dođe do reakcije. Vodstvo festivala bilo je šokirano i u srijedu poslijepodne Lars von Trier se ispričao. Navečer je održana svečana premijera, ali je otkazan party nakon premijere jer su vlasnici prostora u kojem se party trebao održati, inače Židovi, rekli da otkazuju gostoprimstvo. U četvrtak ujutro vodstvo festivala proglasilo je von Triera “personom non grata”, nepoželjnom osobom na festivalu. Poslijepodne istog dana ipak smo uspjeli obaviti unaprijed dogovoreni intervju s von Trierom za Nacional, koji je održan u mjestašcu Mougins, sedam kilometara udaljenom od Cannesa, jer ovaj danski redatelj uvijek daje intervjue na otvorenom, u prirodi. Iako je on kao redatelj diskvalificiran, njegov film ipak je u nedjelju uvečer osvojio jednu festivalsku nagradu, onu za najbolju glumicu koja je pripala Kirsten Dunst. Ona glumi Justine, depresivnu djevojku koja dolazi na svoje vjenčanje sa suprugom Michaelom. Vjenčanje je organizirala njezina sestra Claire (Charlotte Gainsbourg) i njezin bogati suprug John (Kiefer Sutherland) te upoznajemo njihovu sarkastičnu majku Gaby (Charlotte Rampling) i oca Dextera (John Hurt). Iako bi svadba trebala pozitivno djelovati na depresivnu Justine, sve se odvija sasvim suprotno.

NACIONAL: Čudan dan je iza vas. Kako sada gledate na svoje izjave na konferenciji za novinare?

- Bio je to dug i glup dan jer sam odabrao krivo mjesto za sarkazam. Bilo je to glupo od mene i neke moje riječi bile su potpuno pogrešne. Naravno da ne simpatiziram Hitlera. Mogu vidjeti ljudsko biće unutar njega i s tim ljudskim bićem mogu suosjećati. Ali mrzim ono što je učinio svijetu. Holokaust je, kao što svi znamo, najokrutniji i najbarbarskiji zločin protiv čovječnosti, to je neupitno. Da sam sarkazam koji sam izrekao na konferenciji za novinare iznio pred ljudima koji me poznaju, sve bi ispalo drugačije. Kada sam došao na konferenciju za novinare, kada sam vidio da nitko oko mene nema što reći, odlučio sam izvesti nešto.

NACIONAL: U sklopu tog performansa na konferenciji za novinare rekli ste da će vaš sljedeći film biti pornić s Kirsten Dunst u glavnoj ulozi.

- Da, ali nisam lagao, moj sljedeći film biti će porno film, ali ne s Kirsten Dunst. Kako ja ništa ne radim na uobičajen način, taj će film biti polu-porno polufilozofski. Jasno je da će biti namijenjen malobrojnoj publici. Bit će snimljen u 3D tehnici i ne znam kako će filozofija izgledati u 3D tehnici. To će biti prvi filozofski 3D film. Neće biti Kirsten Dunst, ali će biti Charlotte Gainsbourg, u to sam siguran. I Willem Dafoe, on me već zvao i rekao mi “čujem da pripremaš porno film”. Tema filma će biti žena i njezin erotski razvoj tijekom 50 godina.

NACIONAL: Na konferenciji za novinare spomenuli ste, govoreći o Židovima, i svoju kolegicu, dansku redateljicu Susanne Bier, koja je Židovka.

- Da, između nas je bilo puno napetosti. Zajedno smo pohađali filmsku školu, nakon čega sam KIRSTEN DUNST I
Charlotte Gainsbourg,
glumice iz von Trierova
filma "Melancholia", na
premijeri u CannesuKIRSTEN DUNST I Charlotte Gainsbourg, glumice iz von Trierova filma "Melancholia", na premijeri u Cannesuja osnovao svoju filmsku kompaniju Zentropa za koju je ona nekada radila, ali više ne radi. Uvijek sam smatrao da ona ima ekstremno dobar tretman u usporedbi sa mnom, jer se svi, ne znam zašto, boje Susanne Bier. To je u redu, ali to nema nikakve veze s time što je Susanne Bier Židovka. Razlog zbog kojeg sam pričao viceve o Židovima je taj, moram vam reći, što sam pola svog života mislio da sam Židov. A kada ste Židov, onda vam je dopušteno pričati viceve o Židovima. Kada sam shvatio da nisam Židov, teško sam se mogao riješiti pričanja viceva o Židovima. Znam da to nije isprika, ali dugo sam bio Židov. Ne na religiozan način, već istražujući kulturološku prošlost i posjećujući važna mjesta. Sva moja djeca imaju židovska imena. Žao mi je što je većina ljudi moje izjave primila na krivi način. Shvaćam i zašto, jer sam bio dovoljno glup da to pričam cijelom svijetu na isti način na koji bih pričao najboljem prijatelju.

NACIONAL: Sve to rezultiralo je odlukom festivala da vas proglasi personom non grata, nepoželjnom osobom na festivalu.

- Jako mi je žao zbog toga jer sam blizak sa Gillesom Jacobom, predsjednikom festivala u Cannesu, i Thierryjem Fermauxom, ravnateljem festivala u Cannesu. Oni mi nedostaju, ali, s druge strane, izraz persona non grata mi savršeno stoji. Jako sam sretan zbog toga. To je poput nekog ordena. Ja imam francuski orden koji će mi sada vjerojatno oduzeti. Također, moja obitelj, koja ne voli moje filmove ni moje ponašanje, bit će iznimno ponosna na to što sam postao persona non grata.

NACIONAL: Prije dvije godine bili ste u Cannesu s kontroverznim filmom “Antikrist“ i već tada su se mnogi brinuli za vaše mentalno stanje.

- Razlika je u tome što sam prije jako puno pio i nisam imao snage. Sada više ne pijem, zdrav sam, ali vidjeli ste što se dogodilo. Zato nemojte prestati piti, to može biti jako opasno.

NACIONAL: I to što ste na prste desne ruke nedavno tetovirali riječ FUCK također nešto govori. Nedostaje li nastavak te riječi na drugoj ruci?

- Da razjasnim, ova tetovaža nije inspirirana filmom “The Night of the Hunter“, kako se pisalo, nego filmom “Indian Runner” redatelja Seana Penna. U tom filmu Viggo Mortensen ima tetoviranu riječ FUCK na prstima desne ruke. Nazvao sam Seana Penna i on mi je rekao da je ideja za tu tetovažu u filmu došla upravo od Vigga Mortensena. Tako sam sretan zbog ove tetovaže, dok se moja djeca srame zbog toga. Sada desnu ruku mogu, pokazujući tetovažu, koristiti na različite načine. Jako sam sretan. Mislim da si sada, kada imam 55 godina, mogu dopustiti takvu tetovažu. Već dugo sam razmišljao o tetovaži i ona je upravo onakva kakvom sam je zamislio. Smatram da bi bilo glupo da se nalazi negdje gdje je nitko ne bi mogao vidjeti.

NACIONAL: U novom filmu “Melancholia” predviđate kraj svijeta.

- Da, ali to očito nije dovoljno da bi me smatrali buntovnim. Znate, “Melancholia” je trebala biti znanstvenofantastični film. Razgovarao sam s nekima od najboljih ljudi u Danskoj i rekao im da trebam planet koji će biti deset puta veći od Zemlje i koji će na kraju udariti u Zemlju. Pitao sam ih kada bi se to moglo dogoditi, za tisuću ili dvije tisuće godina, a oni su mi rekli da se to može dogoditi sutra. “Sjajno”, rekao sam, “onda to neće biti znanstvenofantastični film.“

NACIONAL: Dosada je gotovo svaki vaš novi film pozivan u konkurenciju festivala u Cannesu. Što će se događati ubuduće?

- Mislim da me više nikada neće pozvati u Cannes. Ako i dođem, zabranit će mi prilazak glavnoj dvorani na najmanje 100 metara. Dakle, neće više biti koristi od mog dolaska u Cannes na festival. Postoje drugi festivali, ali možda i tamo postanem persona non grata. Mislim da bi proglašenje mene kao persone non grate bila dobra stvar ako bi se time nešto isprovociralo. Mojim proglašenjem ništa se nije isprovociralo. Postignut je suprotan efekt.

NACIONAL: Mislite li da će vaše izjave utjecati na to kako će publika diljem svijeta prihvatiti vaš novi film?

- Vjerojatno hoće, i u Americi i drugdje. Ja nisam ni političar ni državnik, tako da kada razgovaram s vama, ja kažem ono što mislim, što je ekstremno naivno od mene. Ali to je način na koji funkcioniram.

NACIONAL: Kirsten Dunst izjavila je da je prije tri godine prošla kroz fazu depresije. Jeste li je zato angažirali za glavnu ulogu u ovom filmu?

Von Trier na snimanju scene vjenčanja iz filmaVon Trier na snimanju scene vjenčanja iz filma- Ne, jer sam za njezinu depresiju saznao nakon što sam je već angažirao. No to saznanje je pomoglo pri stvaranju filma jer smo nas dvoje vodili duge razgovore na tu temu. Mislim da je ona prenijela u film mnoga svoja iskustva iz depresivne faze. Ujedno, u filmu postoji mnogo elemenata koje sam prenio iz svog života, kada sam bolovao od depresije. Za osobu koja je prolazila kroz depresiju, onako kako prolazi glavna glumica u ovom filmu, to su vrlo dirljive scene.

NACIONAL: Je li i katastrofičan kraj filma, uništenje planeta Zemlje, odraz vaše nekadašnje depresije?

- Za mene završetak filma nije katastrofičan, to je sretan završetak. Pa nećemo živjeti vječno, čak ni ako neki ogroman planet ne udari u planet Zemlju. To ne znači da sam osoba bez nade, nekada sam bio, ali više nije tako. Beznađe bi značilo ostati u stanju trajne napetosti.

NACIONAL: Vizualno, vaši su filmovi fascinantni. Otkud inspiracija?

- Uvijek gledam slike starih majstora, nikada one novije. Donekle je razlog to što sam lijen, a glavni razlog je to što se ne želim uzbuđivati zbog novih stvari. Ja imam svoj put i na njemu ostajem. Kada bi me privukao i uzbudio neki novi umjetnik, to bi značilo da ću promijeniti smjer kojim idem, a onda će me neki drugi umjetnik odvesti u nekom drugom smjeru. Iznimno cijenim one ljude koji ostaju na svom putu, poput redatelja Kena Loacha. Loach i njegovi filmovi dugo nisu bili u modi, ali kako je on bio tvrdoglav i ostao je na svom putu, postao je vrlo zanimljiv.

NACIONAL: Novinarima ste već rekli da ne znate je li film “Melancholia“ dobar ili loš. Je li to još jedna provokacija ili doista niste sigurni u kvalitetu tog filma?

- U svakoj provokaciji ima malo istine. Ako imam dilema oko kvalitete filma, onda ću to i reći ili napisati. Naročito kada ga pogledam više puta. Malo sam posramljen jer “Melancholia“ izgleda kao komercijalan film. Nisam vjerovao da ću se ikada približiti komercijalnome kao što sam to napravio s ovim filmom. U pravilu, jako sam zadovoljan svojim filmovima, naročito kad ih prvi put pogledam. Ponosan sam na film “Dogville“.

NACIONAL: Charlotte Gainsbourg je izjavila da je ona predstavljala vas u filmu “Antikrist”, a Kirsten Dunst je izjavila da je predstavljala vas u filmu “Melancholia“. Jeste li zadovoljni ženskim alter egom?

- Da, i to zato što sam pametan. Da sam napravio obrnuto, da sam napravio muške uloge zanimljivima, a ženske prikazao kao kukavice, onda bih se nagutao puno sranja od žena. Zato su zanimljive uloge dobile žene, a muškarci su kukavice i mlakonje. Dakle, to je bila stvar politike i moje pameti.

NACIONAL: U posljednje vrijeme puno se govori o vašoj suradnji s Martinom Scorseseom na dokumentarcu “The Five Obstructions”. Vi ste takav film 2003. već snimili s Jørgenom Lethom koji je rekao da ste ga mučili zahtijevajući od njega da napravi pet verzija svog debitantskog filma. Hoćete li mučiti i Scorsesea koji će trebati napraviti pet verzija svog filma “Taksist“?

- Bit će kudikamo teže mučiti Scorsesea no što je to bilo s Lethom, jer je Scorsese u svojoj karijeri radio filmove na najrazličitije načine pa ga neće biti tako lako ugnjaviti kao što sam to radio Lethu.

NACIONAL: Osim tog filma, koji je vaš sljedeći projekt?

- Kao što sam rekao, bit će to porno film “Nymphomaniac”. Napraviti ću hardcore i softcore verziju te ću sam financirati film jer nikada neću naći financijera. Bit će to vrlo dugačak film jer će se između scena seksa jako puno razgovarati o bilo čemu, kao u starim francuskim filmovima.

Vezane vijesti

Von Trierova "Melankolija" najbolji europski film

Von Trierova "Melankolija" najbolji europski film

Film "Melankolija" danskog redatelja Larsa Von Triera proglašen je najboljim europskim filmom u subotu navečer u Berlinu na 24. dodjeli nagrada… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika