Objavljeno u Nacionalu br. 433, 2004-03-02

Autor: Željko Rogošić

Britanska flota pod splitskim menadžmentom

Hrvati postaju časnici najluksuznijeg broda na svijetu

Britanska brodarska kompanija Cunard Line, vlasnik 700 milijuna dolara vrijedne 'Queen Mary 2', nedavno porinutog najvećeg putničkog broda, u probranu posadu uvrstila je 12 hrvatskih časnika nakon obuke u Split Ship Managementu

Rezultat je to suradnje Split Ship Managementa, hrvatske tvrtke za usluge pomorskog menadžmenta u vlasništvu Ratka Božića, s engleskom kompanijom "P&O Princess Cruises", najvećim brodovlasnikom velikih prekooceanskih turističkih krstaša.Rezultat je to suradnje Split Ship Managementa, hrvatske tvrtke za usluge pomorskog menadžmenta u vlasništvu Ratka Božića, s engleskom kompanijom "P&O Princess Cruises", najvećim brodovlasnikom velikih prekooceanskih turističkih krstaša.Nakon testiranja u Splitu, menadžeri slavne brodarske kompanije “Cunard Line” odlučili su da je prvih 12 hrvatskih časnika spremno postati članovima posade najvećeg ikada izgrađenog putničkog superluksuznog broda na svijetu i ponosa “Cunardove” flote ? “Queen Mary 2”. Rezultat je to suradnje Split Ship Managementa, hrvatske tvrtke za usluge pomorskog menadžmenta u vlasništvu Ratka Božića, s engleskom kompanijom “P&O Princess Cruises”, najvećim brodovlasnikom velikih prekooceanskih turističkih krstaša, koji s bogatom klijentelom krstare svjetskim morima, od Pacifika do Kariba, i na kojima od prošle godine, zahvaljujući ugledu SSM-a, plove hrvatski pomorci. Moćni brodar “Cunard Line”, koji je u stalnom usponu i koji će hrvatske pomorce obučene u training centru Split Ship Managementa ukrcati i na “Queen Elizabeth 2”, kada u travnju iduće godine preuzme i taj novi brod, zajedno s “P&O Princess Cruises” i druga dva velika britanska branda, “Swann Hellenic” i “Ocean Village”, čini najjaču svjetsku putničku brodarsku grupaciju “Carnival Cruise Line”. Upravo je “Carnival Group” nedavno za 3,6 milijardi dolara kupio dionice druge velike kompanije za turistička krstarenja “Holland America Line”. I “Cunard” i “P&O Princess Criuises” imaju sjedište u engleskoj luci Southampton. Zahvaljujući suradnji Split Ship Managementa, koji je službeni agent P&O za Hrvatsku i cijelu istočnu Europu, i ukrcaju hrvatskih časnika i pomoraca na luksuzne 12-katne divove u vlasništvu “P&O Princess Cruises”, kao što su Arcadia”, “Aurora”, “Victoria” i “Oriana”, u Split su prvi put stigli i “Cunardovi” menadžeri na čelu s Thomasom Stirlingom, Staff Chief Engineer. Njihov je zadatak bio ispitati mogu li hrvatski pomorci konkurirati i za vrhunski probranu posadu “Queen Mary 2”. Tako je Thomas Stirling, zajedno s Igorom Grubišićem, SSM-ovim menadžerom kadrovskog odjela Paulom Carneyjem, te Clare Voodley i Francescom Garguilom, kadrovskim menadžerima P&”, odabrao čak 12 hrvatskih časnika stroja. Šestorica od njih su Splićani, petorica, Josip Marušić, Tomo Rajić, Damijan Mihanović, Tomislav Ćovo i Marko Milić treći časnici stroja. Ostali pomorci su iz okolice Rijeke, s Korčule i iz drugih jadranskim mjesta. Najiskusniji među njima, Kaštelanin Josip Matijaca, drugi je časnik stroja, elektroničar s velikim iskustvom na krstašima u Pacifiku i južnim morima, seizmičkim brodovima na Sjevernom moru i desetogodišnjim stažom na američkim istraživačkim brodovima. Svi su oni zadovoljni što im se na takvom krstašu pruža mogućnost ozbiljnog posla i dobre zarade.

Tvrtka SSM lani je osigurala posao za 400 hrvatskih pomoraca na brodovima Canadian Pacific Shipa, zaradivši 6 milijuna USD SSM ima koncesiju britanske vlade za obuku časnika na seminaru za zaštitu od terorističkih napada, koje propisuje Međunarodna pomorska organizacijaTako će se na 700 milijuna dolara vrijednoj “Queen Mary 2”, među 1200 članova posade, pripadnika 53 nacije, naći i Hrvati. “Cunardovi” i “P&O Princess Cruisesovi” manadžeri za odabir posade tvrde da nigdje drugdje nisu naišli na uvjete regrutiranja posade kakve ima Split Ship Management. Stoga i ne iznenađuje da je prvi put omogućeno da se na najluksuznije “Cunardove” brodove, poput “Queen Mary 2”, na kojem aranžman za krstarenje stoji više od 30.000 eura po osobi, nađu i hrvatski časnici.

Split Ship Management ima izvrsno tehnički opremljen training centre s vrhunskom opremom. Prije dvije godine SSM je nabavio najmoderniji simulator zapovjednog mosta u Europi. “Pomorski svijet bio je iznenađen što je Hrvatskoj, a ne u Španjolskoj, Italiji ili Grčkoj, kupnjom posljednje generacije simulatora zapovjednog mosta, kod engleske kompanije ‘Transas’, stvorena osnova za trening i uvježbavanje zapovjednika i časnika kontejnerskih, putničkih, linijskih i ostalih velikih brodova, čime se uvjerljivo simulira upravljanje i manevriranje brodom, rukovanje složenim navigacijskim uređajima, doplov u 65 najvećih svjetskih luka, opasnosti gustoće pomorskog prometa i plovidba u teškim vremenskim uvjetima”, ističe vlasnik i direktor SSM-a Ratko Božić.

Prvi SSM-ov simulator, na kojem obuku vodi kapetan Lucian Kapiteli, omogućuje odabir treninga na 32 tipa brodova. Božić je shvatio da je “budućnost hrvatskog pomorstva u dobro obučenim pomorcima, koji ovladavaju složenim sustavima i visokim tehnološkim standardima, kojima su opremljeni suvremeni brodovi”. “SSM je nedavno pustio u rad i ERS ‘Engine room simulator 3000’, simulator brodske strojarnice. Tako je osnovao jedinstveni centar za obuku hrvatskih i inozemnih pomoraca koji kroz niz seminara i tečajeva na najboljim simulatorima stječu u svijetu najvrjednije certifikate i licence za plovidbu, kao što je certifikat “Bermuda”. Božić je u SSM-u odlučio osnovati Međunarodno središte za izobrazbu pomoraca i u nabavu opreme uložiti nekoliko milijuna eura, jer SSM, na temelju ugovora o upravljanju prekooceanskim brodovima i kontejnerašima, upravlja s 50 brodova u vlasništvu američkih, engleskih i njemačkih brodarskih tvrtki kao što su Canadian Pacific Ships, Great White Fleat, E.R.Ships, Alfred Toepher ili N.S.B. Shipping.

Na sve te brodovima SSM ukrcava hrvatske posade. Samo prošlogodišnjim ugovorom s Canadian Pacific Ships, SSM je osigurao posao za 400 hrvatskih pomoraca i prihod od 6 milijuna dolara. “Pokazali smo da je hrvatska tvrtka sposobna upravljati brodovima američkih i engleskih brodovlasnika, jer mi upravljamo brodovima čija vrijednost premašuje 500 milijuna dolara”, ističe Božić. SSM ukrcava stručne i obučene hrvatske posade na krstaše P&O i Cunarda. Ali u Split na obuku stiže sve više inozemnih zapovjednika i časnika. Prvo su na seminar “bridge team managementa” stigli časnici iz Belgije. Potom su im se u Međunarodnom središtu i Training centeru na istom tečaju i tečaju bridge resource managementa pridružili škotski i engleski časnici. U SSM-u se mogu pohađati i ECDIS seminari u služenju elektronskim kartama, tečajevi manevriranja brodom, seminari engine room system managementa, još dvadesetak stručnih tečajeva za časnike, dočasnike i posadu, napredni tečajevi za kormilare, mornare i kadete. Ukupno 32 stručna pomorska seminara i tečaja, uključujući i secirity training. Na obuku u SSM stigli su i lučki piloti iz Irana, mladi pomorci iz Egipta, Sudana i Jordana, ali i iskusni časnici kanadskih i talijanskih brodarskih tvrtki i polaznici visokim pomorskih škola.

Split Ship Management jedna je od rijetkih tvrtki na svijetu koje već imaju koncesiju na najvažniji od svih tečajeva koje je propisao IMO, Međunarodno pomorska organizacija, pomoćno tijelo UN-a. Nakon terorističkog napada na New York 11. rujna 2001. IMO je propisao obvezan seminar sigurnosti i zaštite brodova od terorističkih napada. Na svakom brodu od 1. srpnja 2004. morat će postojati posebno obučen “company security officer”, časnik sigurnosti u uredu. Uz časnika palube taj tečaj morat će položiti i svaki zapovjednik broda. SSM je već dobio koncesiju britanske vlade da u njeno ime održava taj tečaj i izdaje međunarodni certifikat. “Bushova administracija već je donijela zakon po kojem sve tvrtke u kojima je angažiran američki kapital moraju na brodovima imati časnike obučene za sigurnost. Upravo u SSM-u, taj tečaj je tečaj položio i generalni direktor ‘Great White Fleata’, Gerard Colleridge. ‘Great White Fleat’ je sa svojih 16 brodova tvrtka-kći poznate ‘Chiquite’. Svoj logistički centar i sjedište za Europu GWF ima u Antwerpenu. Colleridge je sve svoje časnike i zapovjednike na polaganje tečaja sigurnosti i zaštite brodova odlučio poslati k nama u Split”, ističe Božić.

Očito, stranci hrvatsku obuku, opremu i programe u antiterorističkoj zaštiti brodova na moru smatraju najboljom. Svoj dolazak u SSM-ov centar za obuku najavili su i Japanci. Predsjednik uprave velike japanske brodarske komapnije NYK Shipmanagement, kapetan Takamuru Ishida, odlučio je da će središnji europski centar za obuku i ispitivanje časnika i posada NYK-a, koji ima 160 brodova, biti upravo splitski Split Ship Management. Zanimljivo je da SSM koncesiju za visoko cijenjeni tečaj “company security officer” ima od britanske vlade, ali još čeka koncesiju od hrvatskog Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka. Stoga nije čudno da su vlasnici najvećih svjetskih krstaša, “P&O Princess cruises” i “Cunard”, koji će dogodine organizirati utrku “Queen Mary 2” i “Queen Elizabeth 2” od Southamptona do New Yorka i natrag, prepoznali splitski SSM kao središte za obuku svojih pomoraca. Moguće je da se utrka dvaju najvećih putničkih brodova današnjice odvija i kao utrka dviju hrvatskih posada.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika