Objavljeno u Nacionalu br. 451, 2004-06-06

Autor: Željko Rogošić

DAVID PROTIV GOLIJATA U SPLITSKOJ LUCI

Ministar Kalmeta je čuvar 'Jadrolinijeva' monopola

Igor Lučić, predsjednik Uprave 'SEM Marine', govori kako državna administracija zbog navodne proceduralne pogreške sprečava njegovu tvrtku u preuzimanju tržišta na kojem dominira državna 'Jadrolinija'

Već nekoliko dana trajektu "Split Prvi" u floti splitskog privatnog brodara "SEM Marina", koji je trebao zaploviti na liniji Split-Supetar, splitska Lučka uprava, očigledno usmjerena sugestijama iz Ministarstva mora i prometa, onemogućava ukrcaj i isVeć nekoliko dana trajektu "Split Prvi" u floti splitskog privatnog brodara "SEM Marina", koji je trebao zaploviti na liniji Split-Supetar, splitska Lučka uprava, očigledno usmjerena sugestijama iz Ministarstva mora i prometa, onemogućava ukrcaj i isVeć nekoliko dana trajektu “Split Prvi” u floti splitskog privatnog brodara “SEM Marina”, koji je trebao zaploviti na liniji Split-Supetar, splitska Lučka uprava, očigledno usmjerena sugestijama iz Ministarstva mora i prometa, onemogućava ukrcaj i iskrcaj putnika i vozila te odbija pružiti usluge u luci. Pomoćnik ravnatelja Lučke uprave Split Ivan Franičević vodio je operaciju kojom su, unatoč najavama i višemjesečnim obećanjima ministra Božidara Kalmete i državnog tajnika Branka Bačića, potopljeni svi snovi vlasnika i dioničara “SEM Marine” o jačanju poduzetništva u hrvatskom brodarstvu, te početku prekida dominacije i monopola državnog brodara “Jadrolinije” u obalnom trajektnom prijevozu. S obrazloženjem da “SEM Marina” nije dobila potrebnu županijsku koncesiju za prijevoz putnika, vozila i robe, djelatnici Lučke uprave, vođeni telefonskim naputcima pomoćnika ministra za sigurnost plovidbe Tomislava Miletića, koji je i predsjednik Upravnog vijeća Lučke uprave Split, nisu dopustili prvom privatnom hrvatskom privatnom trajektu, pod zapovjedanjem iskusnog kapetana Ive Rismonda, da uopće pristane u trajektnu luku. Potom su tražili da pristane na neodgovarajućem mulu umjesto na slobodnim trajektnim vezovima za Supetar. Prijetili su policijom, a zatim spustili rampe, podigli lance te angažirali zaštitare koji su s djelatnicima Lučke uprave jurili lukom i rastjerivali sve putnike i vozila koji su željeli ploviti trajektom “Split Prvi”.

“Nitko nas ništa nije službeno pitao, nikakvu zabranu ili naredbu ni od kojeg državnog organa nismo dobili. Brodu s uredno izdanim dokumentima Lučke kapetanije i Hrvatskog registra brodova mora se dopustiti uplovljavanje u luku”, naglašava Igor Lučić, predsjednik Uprave “SEM Marine”. “Naravno da su djelatnici Lučke uprave bili obaviješteni da je postupak ishođenja prethodne ministrove suglasnosti za dobivanje koncesije na održavanje županijske linije bio u tijeku, i da se postupak rastegao sporošću ili igrama državne administracije, prvenstveno odgovornih ljudi u Ministarstvu mora i pomorstva. Ali, htjeli su nas tretirati kao kriminalce, prekršitelje zakona ili teroriste. Nepotrebnim cirkusom u splitskoj luci Lučka je uprava pokušavajući spriječiti konkurentsko natjecanje i privatizacija trajektnog prijevoza putnika, robe i vozila s kopna na otoke, preuzela na sebe obvezu zaštite monopolističkog položaja “Jadrolinije”, što je nedopustivo kršenje zakona”, kazuje Igor Lučić, koji je na čelu brodarske tvrtke koja se bavi i turizmom, a svojim se katamaranima afirmirala na održavanju brzobrodskih linija za srednjodalmatinske otoke. Kupovinom trajekta u Danskoj, investicijom vrijednom 3 milijuna eura, “SEM Marina” je napravila veliki iskorak. Potom je 30. lipnja iz Ministarstva mora i pomorstva došlo i službeno objašnjenje na ponovljeno traženje Splitske županije, a ministar Kalmeta nije htio izdati dopusnicu Županiji koja je bila spremna izdati “SEM Marini” koncesiju za županijsku liniju. Obrazloženje je glasilo da je “SEM Marina” zakasnila s traženjem jer prema važećem zakonu plovidbeni red mora biti oglašen godinu dana unaprijed. “Split Prvi” tako može zatražiti dobivanje koncesije za obavljanje izletničko-turističkih linija.

“Nažalost, nasuprot deklarativnim izjavama, ministar Kalmeta se nije usudio javno podržati našu poduzetničku inicijativu. Ministarstvo je našlo način kako udovoljiti “Jadroliniji” i nas elegantno odstraniti iz putničkog prijevoza. Zanimljivo je kako prije mjesec i pol dana Ministarstvo nije smatralo da smo mi ili županija zakasnili s traženjem ministrove suglasnosti za županijsku liniju. Na traženje ministrove suglasnosti u skladu sa Zakonom o javnom prijevozu u linijskom obalnom pomorskom prometu, Županiji je odgovoreno da je u zahtjevu napravljena proceduralna pogreška. Navodno, zahtjev je trebao potpisati župan Kruno Peronja osobno, a ne pročelnik županijskog ureda za pomorstvo što zakon nigdje izričito ne predviđa. Kada je prije nekoliko dana Županija opet uputila zahtjev za suglasnost, sada je odjednom kasno”, ističe Lučić.

Misleći da je u pitanju samo sporost i formalizam državne administracije, “SEM Marina” je, pozivom na članak 2. spomenutog zakona, smatrala da, dok ne dobije koncesiju na županijsku liniju, ima pravo obavljati prijevoz putnika i vozila na izletničkim linijama te da je Lučka uprava dužna pružati “Splitu Prvom” sve lučke usluge. Čini se da je privatni brodar pogriješio kada se odlučio upustiti u konkurenciju s “Jadrolinijom. “SEM Marina” je kupovinom četiriju brzih katamarana i kupovinom prvog privatnog trajekta “Split Prvi”, dugačkog gotovo stotinu metara, pokazala da ozbiljno misli razvijati konkurenciju na hrvatskom brodarskom tržištu. “Htjeli smo pokazati da se veliki brodovi u Hrvatskoj mogu nabavljati i bez velikih državnih subvencija za kupnju plovila, ali i bez subvencija za održavanje plovidbenih linija s otocima, na što je navikao državni brodar”, ističe Igor Lučić. “Jadrolinija” za subvencioniranje tzv. državnih linija, kako ih tretira zakon, koje održava njezinih 50-ak trajekata, iz državnog proračuna redovito prima više od 220 milijuna kuna godišnje. “Od države od koje “SEM Marina” ništa nije tražila, doživjeli su proteklih dana najgore neugodnosti. Lučka uprava u Splitu zabranjuje isplovljavanje, lancima sprječava ukrcaj putnika i vozila, zaštitari sprječavaju prilaz rampi “Splita Prvog”, a službenici Lučke uprave šetaju lukom i odgovaraju putnike da nikako ne putuju trajektom SEM Marine jer taj brod plovi bez potrebnih dozvola. Prijavili smo Lučku upravu Lučkoj kapetaniji, a “SEM Marina” će ustati i tužbom za naknadu počinjene štete jer djelatnici Lučke uprave nisu imali nikakvo zakonsko uporište za svoje aktivnosti”. Upravi “SEM Marine” sada je jasno zašto se u Ministarstvu osam mjeseci nitko nije žurio s odgovorom na njihovo traženje. Prvo je “SEM Marina” zatražila dozvolu na koncesiju za državnu, potom i za županijsku liniju. Državnom brodaru ne treba ni konkurencija, ni poboljšavanje usluga, ni smanjivanje cijena prijevoza.

“Zakon o javnom prijevozu u linijskom obalnom pomorskom prometu omogućio je “Jadroliniji” monopol na svim državnim linijama. Taj je Zakon neustavan, konzervativan i neodrživ”, ističe Igor Lučić. “Već se našao pod udarom partnera iz Europe u postupku približavanja Hrvatske EU. “SEM Marina” je dala inicijativu i podržala udrugu brodara “Mare nostrum”, HUP, sve one koji traže da se taj zakon što prije izmijeni. Mi smo shvatili da prema tom zakonu nećemo dobiti suglasnost Ministarstva na koncesiju državne linije. To nam je jasno rekao ministar u Račanovoj Vladi Žuvanić, a na naš ponovljeni zahtjev iz studenog prošle godine za uspostavljanjem linije Ministarstvo nije ni odgovorilo. Smatrali smo da u putničkom prijevozu taj isti zakon ostavlja prostor za širenje poslovanja kroz mogućnost redovitog održavanja linija na županijskoj i lokalnoj razini. Mi tražimo stvaranje mogućnosti za normalno tržišno natjecanje. Kada se omoguće ponude za pojedine linije, siguran sam da ćemo biti najkonkurentniji u prijevozu putnika i roba, čime će monopol “Jadrolinije”, osiguran zakonskim rješenjem, biti doveden u pitanje.

“U “Jadroliniji” su se stoga navikli bahato ponašati kao da su gospodari Jadrana”, ističe Lučić. “Jednom će doći vrijeme kada se neće ni znati da je državni brodar postojao. Koncesije na sada državne linije držat će privatni brodari isto kao što će se u mobilnoj telefoniji pojaviti treći operater. Rješenja u pomorskom prijevozu poput ovog s “Jadrolinijom” su rijetka u svijetu, a na zapadu ne postoje. Županiji smo u veljači ove godine uputili inicijativu za raspisivanje natječaja za liniju koja ih ništa neće koštati. I to “Jadroliniji” nije bilo drago. Županija je to razmotrila i prema proceduri zatražila suglasnost ministra. Dogodilo se da su se ministar Kalmeta, njegovi pomoćnici i tajnici odredili kao čuvari monopola državnog brodara. Usto, potpuno je apsurdna situacija u kojoj je državni tajnik Branko Bačić predsjednik Nadzornog odbora državnog brodara “Jadrolinije”, pa se stvarno može sumnjati u objektivnost prosudbi. Predsjednik Nadzornog odbora je po zakonu dužan štititi poslovanje tvrtke, a to je u koliziji s funkcijom državnog tajnika koji treba biti pomoć svakom brodaru, a ne samo državnom”, napominje Igor Lučić prisjećajući se učestalih napada Slavka Lončara i Uprave “Jadrolinije”, sindikata i medijskog rata povedenog iz Rijeke, kada se saznalo da “SEM Marina” hoće kupiti trajekt za liniju Split-Supetar.

“Ponašanje Ministarstva i državne administracije dovodi izravno u pitanje stvarnu količinu volje da se u brodskom prijevozu stvari mijenjaju onako kako to Vlada Ive Sanadera proklamira. Slučaj oko broda “SEM Marine” je izazov Vladi. Potpuno se slažem s krilaticom premjera Sanadera da je ono što je hrvatski vojnik 1993. godine bio za hrvatsku državu, danas je hrvatski poduzetnik. Ovakve situacije dovode u pitanje vjerodostojnost takvih Vladinih planova i vjerujem da će se Sanaderova Vlada tome znati suprotstaviti. Naš je brod spreman za plovidbu, a mi nemamo rješenja za redovnu linije. Svugdje u svijetu je teže kupiti i urediti brod, nego li dobiti administrativnu odluku. Kod nas je obratno. Za sada možemo imati povremene linije i prijevoz putnika, vozila i tereta kroz turističke vožnje i izletničke linije.

Juroslav Buljubašić, suvlasnik i dioničar “SEM Marine”, dopredsjednik Hrvatskog udruženja poslodavaca i predsjednik HUP-a za regije

“Nakon nastale situacije pitam se kako ću, kao član Nadzornog odbora tvrtke čije se dionice izvanredno kupuju na “Varaždinskoj burzi”, objasniti dioničarima zašto su uložili svoj novac u kupnju broda koji ne vozi. Prilikom ulaska u ovaj poslovni projekt bio sam skeptik, poznavajući našu administraciju i jačinu “Jadrolinijina” monopola i lobija. Ohrabrile su me Vladine izjave i obećanja političara HDZ-a date u izbornoj kampanji da će se zalagati za razbijanje svih monopola, pa i “Jadrolinijinog”. Za razliku od Slavka Linića, koji nam je prošle godine otvoreno i pošteno rekao da s našim trajektom nemamo šansi, sadašnja administracija nas je hrabrila i na kraju izigrala. Svoj mandat državni tajnik Branko Bačić počeo je najavama u korist poduzetništva, a protiv monopola. U ožujku mu je oduševljenje jenjavalo, a u lipnju on govori isto što i glasnogovornik “Jadrolinije”. Bačić je predsjednik Nadzornog odbora “Jadrolinije”, a državni brodar zna nagraditi svoje ljude. Sve to isto je napravio i ministar Božidar Kalmeta. Nakon što je “Jadrolinija” kupila u Španjolskoj trajekt od 17,8 milijuna eura, koji plovi iz Zadra za Anconu, koliko mi je poznato bez javnog natječaja i odluke Vlade, što nije moj problem nego državnog odvjetnika Mladena Bajića koji se ne usuđuje istražiti rad Ministarstva, a pod povećalom gleda poduzetnike, odjednom je splasnulo Kalmetino oduševljenje za tržište i poduzetnike. Kalmeta sada čvrsto stoji na braniku “Jadrolinijina” monopola. Ohrabruje jedino traženje MMF-a koji traži obuzdavanje monopola poput “Jadrolinijinog”.
Procvast će poduzetništvo u Hrvatskoj, ali ne i hrvatski poduzetnici. Oni se nisu imali vremena razviti i pripremiti za borbu s konkurencijom iz EU koja ima potporu svoje administracije i svojih vlada. Čudno je da u jednom razgovoru ministar Kalmeta, koji bi trebao biti nacionalno i kapitalistički orijentiran, izjavljuje kako bi se vlasnici “City Expressa” – koji se bori protiv poštanskog monopola – htjeli bogatiti, a državna tvrtka neka propada. Žao mi je što u Split nema takve ljude poput Linića i Kalmete koji su spremni i “zatvoriti oči” samo kako bi riječka ili zadarska regija napredovale. S obzirom na to da je BDP Splitsko-dalmatinske županije 5 puta manji od zagrebačkog, trebalo bi očekivati da će čelnici naše županije “nogom otvarati” vrata Vlade kako bi se to stanje popravilo. Umjesto toga koče bilo kakve pomake.”

“Split Prvi” je izgrađen 1989. u Britaniji. Stalno je plovio na linijama između Danske, Švedske i Njemačke, a “SEM Marina” ga je kupila od norveškog brodovlasnika. Dugačak je 95,8 metara. Ima dvije garažne palube povezane internom rampom. Kapacitet mu je 140 putničkih automobila i 500 putnika. Ima tri ugodno klimatizirana putnička salona, restoran i kuhinju. Putovanje od Splita do Supetra trajat će 45 minuta brzinom od 12 milja na sat. “Split prvi” je jedini trajekt na Jadranu koji nema glavnu strojarnicu, već deset agregata na palubi koji strujom snabdijevaju i četiri elektrotrastera, propelera, koji se mogu okretati 360 stupnjeva i brodu osiguravati velike manevarske sposobnosti. Takve mogućnosti propulzije ima i “Jadrolinijin” trajekt “Vladimir Nazor”. Po tipu broda, samo se “Jadrolinijin” “Petar Hektorović” može nositi sa “Splitom Prvim”. U “SEM Marini” kažu da će nakon njega nabaviti “Split Drugi” i “Split Treći”.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika