Objavljeno u Nacionalu br. 814, 2011-06-20

Autor: Dragan Petric

DRUŠTVENA MREŽA ZA GEEK-PUTNIKE

Forsquare - potpuno ukidanje privatnosti

Više od deset milijuna korisnika mobilnih telefona ovisni su o Foursquareu, servisu kojim prijateljima egzibicionistički otkrivaju gdje se trenutno nalaze

POANTA IGRE je
prijaviti mjesta na
kojima se nalazite.
Svi uspjesi, odnosno
spotovi bilježe se na
serveru i dostupni su
vašim prijateljima, a
mogu se automatski
prosljeđivati i na
Twitter i FacebookPOANTA IGRE je prijaviti mjesta na kojima se nalazite. Svi uspjesi, odnosno spotovi bilježe se na serveru i dostupni su vašim prijateljima, a mogu se automatski prosljeđivati i na Twitter i FacebookDruštvene mreže kod kojih svojim prijateljima otkrivamo svoju trenutačnu lokaciju nisu nimalo nova stvar - čak nam i aplikacije za Facebook i Twitter na raznim mobitelima nude takvu mogućnost. Ipak, ni jedna takva društvena mreža donedavno nije postigla nikakav značajniji uspjeh, a čak ni korisnici Facebooka i Twittera opciju otkrivanja svoje pozicije ne koriste gotovo nikada - to i ne začuđuje - riječ je o svojevrsnom ekshibicionizmu kojim otkrivamo dio svoje privatnosti koji je najlakše zloupotrijebiti.

DA SMO IPAK U GOLEMOM BROJU spremni razotkriti se u maniri koja je gotovo usporediva s ulaskom u krletku Big Brothera svjedoči Foursquare, lokacijska društvena mreža osnovana 2009. , kojoj broj korisnika diljem planeta, pa i u Hrvatskoj, raste eruptivno. O Foursquareu se počelo više govoriti 2010., a do ovog je trenutka stekao više od deset milijuna korisnika. I u našim krajevima će svatko tko otvori profil na Foursquareu zasigurno pronaći ponešto poznanika koji ga već koriste, pa je prirodno postaviti pitanje - što je to što prijašnje lokacijske društvene mreže nisu imale, a ova ima da nas je tako lako pridobila da se razotkrijemo?

KAO PRVO, ZA KORIŠTENJE FOURSQUAREA vaš mobilni telefon ne mora nužno imati GPS, čip koji putem satelita definira točnu poziciju vlasnika uređaja,s maksimalnom pogreškom od samo metar ili dva. Ako telefon i ima GPS, za rad s Foursquareom on ne mora nužno biti uključen. Kada se na mobitel instalira besplatna aplikacija namijenjena korištenju Foursquarea, ona će poziciju vlasnika moći približno procijeniti i prema tome na kojoj je baznoj stanici mobilnog operatera telefon u tom trenutku prijavljen.

DETEKTIRANJE PRIBLIŽNE LOKACIJE je za korištenje te društvene mreže ionako dovoljno, budući da se oni koje imamo na listi prijatelja “prijavljuju” na već definirane lokacije u okolici (kafiće, tvrtke, trgovine, aerodrome, parkove). Samim time je Foursquare dostupan mnogo većem broju korisnika (nema baš svatko GPS na mobitelu) i znatno je praktičniji za korištenje (GPS brzo prazni bateriju i najčešće je neupotrebljiv u zatvorenim prostorima). Kao drugo, potpuna kontrola nad razotkrivanjem lokacije prepuštena je samom korisniku. Svatko se na predefinirane lokacije prijavljuje samo ako to želi, a kada se i prijavi, to može zadržati samo za sebe, obznaniti svojim prijateljima na Foursquareu, odnosno još šire - svima na Twitteru i Facebooku. Štoviše, ako želi nekoga zavarati, korisnik se može prijaviti čak i na lokaciji na kojoj se zapravo ne nalazi. Očuvanje privatnosti je tako u potpunosti “pod nadzorom” korisnika. Treće i i najvažnije, Foursquare u sebi sadrži element vrlo adiktivne društvene igre, a stvaranje ovisnosti o nekom internetskom servisu i prije se već dokazalo kao siguran recept za njegov uspjeh. Konkretno, za svako se prijavljivanje na određenu lokaciju dobivaju bodovi, a ovisno o skupljenim bodovima, količini obiđenih lokacija, učestalosti prijavljivanja i sličnim faktorima osvajaju se virtualni bedževi koji krase korisnikov profil. Tko ima više bedževa, taj je veća “faca”, “geek-putnik” ili kako mu drago, posebice ako je skupio neke bedževe do kojih se dolazi teško. Neke je bedževe moguće dobiti relativno lako (dovoljno je prijaviti se na pet različitih lokacija ili se trideset puta prijaviti na bilo koje lokacije u mjesec dana i slično), a za neke se treba dobrano potruditi. Dalo bi se iz toga zaključiti kako je zbog spomenute mogućnosti prijavljivanja na lokaciju na kojoj se korisnik, zapravo, ne nalazi lako skupiti i te bedževe, no ako aplikacija na mobitelu zaključi da se telefon i njegov vlasnik ne nalaze doista u blizini lokacije na koju se prijavljuje, bodovi neće biti dodijeljeni niti će se to prijavljivanje kvalificirati za osvajanje bedža, makar će korisnikovim prijateljima, ako on tako želi, biti obznanjeno da se nalazi na njoj.

OSIM SKUPLJANJA BEDŽEVA, čar igre je i u osvajanju statusa “mayora” za svaku predefiniranu lokaciju. Konkretno, onaj korisnik koji se najviše puta u kratkom roku (najčešće u tjedan dana) prijavi na neku lokaciju postat će mayor te lokacije, što u doslovnom prijevodu znači “gradonačelnik”. On će uživati status šefa, odnosno gazde lokacije i svi koji će se prijavljivati na tu istu lokaciju bit će obaviješteni o tome tko je mayor. Jedan dosta prestižan bedž može se osvojiti ako se u istom trenutku drži status mayora na deset lokacija. Čak i u Hrvatskoj, predefiniranih lokacija za prijavu putem Foursquarea ima na tisuće. Tko god otvori profil na Foursquareu i instalira besplatnu aplikaciju za korištenje te društvene mreže na svoj telefon, moći će se u to uvjeriti odmah - popis od bar 20-ak predefiniranih lokacija u neposrednoj okolici pojavit će mu se ako se, primjerice, nalazite negdje u Zagrebu. Razlog zbog kojeg je već sada i u našim krajevima moguće prijaviti se na tako puno predefiniranih lokacija na Foursquareu krije se u tome što korisnici sami imaju mogućnost njihova definiranja, odnosno kreiranja. Ako na popisu dostupnih lokacija za prijavu nema tvrtke u kojoj korisnik radi, škole, fakulteta, omiljenog kafića, restorana, kina, autobusne stanice ili - zašto ne - zgrade u kojoj živi - putem web-stranice Foursquarea vrlo lako može kreirati tu lokaciju i omogućiti sebi i svim drugim korisnicima da se na nju prijave. Svaki kreator lokacije može postati i njezin “vlasnik”.

POSLOVNI MODEL TVRTKE FOURSQUARE (sjedište ima u New Yorku) nešto je jasniji od, primjerice, onog Twittera. U SAD-u, gdje je ta društvena mreža najraširenija, mnoge trgovačke, ugostiteljske i slične uslužne djelatnosti nude kojekakve pogodnosti onima koji se često kod njih prijavljuju na Foursquareu. Tako je, primjerice, za puno prijavljivanja u određenom hotelu (misli se samo na valjana prijavljivanja, koja je aplikacija na mobitelu doista bodovala i priznala) moguće dobiti besplatno noćenje. Nerijetko se za pet prijavljivanja u nekom restoranu šesti obrok dobiva besplatno, odnosno za višekratna prijavljivanja u nekom dućanu popust za sljedeću kupnju. Obavijesti o pogodnostima pojavljuju se ispisane uz samu lokaciju na popisu dostupnih lokacija za prijavu, što korisnika itekako može namamiti da jede, kupuje ili koristi usluge baš na tom mjestu. Za takve “specijalne ponude”, jasno je, oni koji ih nude na određenoj komercijalnoj razini, Foursquareu moraju platiti - i to je to od čega ta tvrtka živi. I u Hrvatskoj postoje lokacije kod kojih se na sličan način nude pogodnosti - već sada je moguće “osvojiti” besplatna pića u kafićima, popuste na kupnju u trgovinama, čak i popust za zubarske usluge. Kad nam se nešto nudi jeftinije ili besplatno, izgleda, nije nam problem odreći se i onog što je itekako vrijedno - vlastite privatnosti.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika