Objavljeno u Nacionalu br. 457, 2004-08-17

Autor: Robert Bajruši

TRAGIKOMEDIJA U REŽIJI KONTRAADMIRALA KARDUMA

Šef HRM-a umalo utopio Mesića

Agenti Vojne sigurnosne agencije otkrili su da je predsjednik Stjepan Mesić proveo cijelo ljeto na derutnom brodu, motornoj jahti Jadranka, koji samo što nije potonuo zbog silnih rupa i istrulog trupa: oni smatraju da je za takav sigurnosni propust kriv zapovjednik HRM-a Zdravko Kardum

Hrvatski predsjednik Stjepan Mesić cijelo se ljeto 2004. vozi jahtom "Jadranka" u vlasništvu Hrvatske ratne mornarice, koja je u tako derutnom stanju da bi mogla i potonutiHrvatski predsjednik Stjepan Mesić cijelo se ljeto 2004. vozi jahtom "Jadranka" u vlasništvu Hrvatske ratne mornarice, koja je u tako derutnom stanju da bi mogla i potonutiHrvatski predsjednik Stjepan Mesić cijelo se ljeto 2004. vozi jahtom “Jadranka” u vlasništvu Hrvatske ratne mornarice, koja je u tako derutnom stanju da bi mogla i potonuti. Drugim riječima, dok je Mesić višekratno krstario Kvarnerom i južnom Dalmacijom, s palube razgledavajući Jadran, u potpalublje je kroz rupe prodirala voda, a iako je “Jadranka” u stanju ubrzati do 25 čvorova, brod se nalazi u tako groznom stanju da je izričitom zapovijedi zapovjednika HRM Zdravka Karduma posadi zabranjeno ploviti brže od 16 čvorova. Nacional je u posjedu tajnog izvješća Vojno-sigurnosne agencije koje teško tereti kontraadmirala Karduma, čiji su nedopustivi propusti ugrozili život i sigurnost predsjednika Mesića, koji je ujedno i vrhovni zapovjednik oružanih snaga.

CRNOHUMORNA ZAPOVIJED Kardum je zapovjedio da se razmotri angažman dodatnog broda za eventualno spašavanje Mesića KOMENTARI S VIDEOSNIMKE 'Ovo neće izdržati do kraja lita.' 'Tako je na cilome brodu, sve popušta, ovo je sve more istrulilo.' 'Ovo je katastrofa.' Mesić je početkom srpnja posjetio Ploče, a poslije i Korčulu. Nekoliko dana nakon toga “Jadrankom” je putovao na Cres i Lošinj, a cijelo vrijeme brod je najblaže govoreći – bio tehnički poluispravan. U svakom slučaju, ni približno siguran kakav treba biti kad njime plovi prvi čovjek neke države. Potvrđuje to i izvještaj koji su sastavili agenti VSA, u kojem se kronološki iznosi slijed tragikomičnih postupaka čelnika ratne mornarice koji su, znajući kakva je situacija, Mesića poslali na brodić koji bi se po sigurnosnim karakteristikama mogao ocijeniti hrvatskom verzijom “Titanica”.

Još u proljeće prošle godine postalo je jasno da je “Jadranka” praktično neupotrebljiva za plovidbu i 1. rujna 2003. prebačena je iz splitske ratne luke Lora na remont u brodogradilište u Šibeniku. Na dokovima je zadržana idućih sedam mjeseci, a zatim po izričitoj zapovijedi Zdravka Karduma 28. travnja 2004. preuzeta nezavršena i stavljena na raspolaganje za protokolarne i rezidencijalne potrebe. U izvješću se navodi da su zapovjednik broda i flote HRM-a upozorili kontraadmirala Karduma da je “Jadranka” i dalje tehnički neispravna, i u takvu stanju da nitko ne može jamčiti sigurnost broda i ljudi na njemu. Kardum se oglušio na upozorenja i jahtu angažirao za rezidencijalne zadaće. Stoga ne čudi da je u izvještaju Vojno-sigurnosne agencije eksplicitno okrivljen da “kontradiktornom Zapovijedi dovodi ponovno sve navedeno u ugrozu”. Njegova zapovijed o ograničenju brzine na 16 čvorova izazvala je autore na zaključak kako je šef ratne mornarice znao da je “Jadrankin” trup neispravan. Kardumova kasnija zapovijed da treba razmotriti pristup sigurnim lukama te angažman dodatnog ophodnog broda zaduženog za eventualno spašavanje predsjednika i njegove pratnje, izazvala je brojne šale u mornaričkim redovima, gdje se znalo pravo stanje “Jadranke”, naveli su autori izvješća.

“Kako su propuštanja trupa bila sve intenzivnija, zatražena je i izvršena stručna ekspertiza djelatnika Hrvatskog registra brodova. Temeljem tog izvješća, Zapovjednik Flote zatražio je 23. 6. 2004. od zapovjednika HRM-a da se brod do trajne sanacije trupa ne koristi za rezidencijalne zadaće”, piše u dokumentu naslovljenom Stanje ispravnosti m/j Jadranka.

Nisu se proslavili ni aljkavi šibenski brodograditelji tako da je nakon što su više od 200 dana navodno popravljali predsjedničko rezidencijalno plovilo, i to naplatili 628.000 kuna, ostalo nedovršeno još podosta radova. “Jadranka” je propuštala, a pumpa je i dalje bila neispravna, pokvaren je i termostat rashladne tekućine, veći dio broda nije bio obojen ili je boja otpadala, a na prozore nisu stavljena sjenila. U strojarnici je primijećena znatna količina kaljuže, a morska i slatka voda prodrli su i ispod kabina za goste u pramčanom dijelu broda. Uzdužni spojevi vanjske oplate počeli su trunuti, a upitna je i kvaliteta vijaka i osovina kormila. Čini se da gotovo ništa na Mesićevu brodu nije udovoljavalo minimalnim tehničkim standardima. Još prije na slične je probleme upozorio i zapovjednik “Jadranke” Drago Šimić i pismeno naveo da dnevno ispod kabina za goste ulazi 150-200 litara mora, a prodor mora pri većim brzinama toliki je da može ugroziti samu sigurnost broda. Šimić je dodao kako curi pumpa lijevog glavnog motora, dok je desni glavni motor u malo lošijem stanju jer nema zaštitu od pregrijavanja. Sve u svemu, u trenutku kad je na nju stupio Stjepan Mesić “Jadranka” je bila brod-bolesnik, a ne rezidencijalno plovilo Hrvatske ratne mornarice.

Vidi se to i na 10-minutnoj videokaseti snimljenoj tijekom pregleda broda. Kamera bilježi dva muškarca dok ukazuju na nedostatke i pritom sipaju jetke komentare. “Ovo neće izdržati kraj lita”, govori jedan i dodaje kako je kobilica uništena, a u unutrašnjost prodire more. “Tako je na cilome brodu, sve popušta, ovo je sve more istrulilo”, nadovezuje se drugi uz zaključak: “Ovo je katastrofa.” Prstom pokazuju dvometarsku napuklinu prema krmi i raspravljaju o lošem stanju unutar strojarnice. Slično je stanje i na palubi gdje izbija vlaga i uništen je dio letvica, dok su pojedini dijelovi nabubrili.

Izvješća su stigla i do Zdravka Karduma, koji je, umjesto da povuče brod iz upotrebe, 24. lipnja pismeno zapovjedio kupnju nove pumpe, privremenu sanaciju podvodnog dijela trupa i smanjenje brzine na maksimalnih 16 čvorova. Za kontraadmirala to je bilo dovoljno jamstvo da Mesić i Jadranka ne potonu. Svojevrsna generalna proba obavljena je 7. i 8. srpnja kad je Zapovjedništvo HRM-a u Splitu posjetio francuski general De Chezelles, načelnik Uprave za naoružanje. Sljedeći dan De Chezellesa su domaćini stavili na “Jadranku” i provozali splitskim akvatorijem, a sudeći po svemu rezidencijalna je jahta izdržala generalnu probu i bila spremna prihvatiti i Stjepana Mesića.

Ni to nije bio kraj propustima. Kardumova odluka izazvala je žučnu reakciju službi zaduženih za sigurnost najviših državnih dužnosnika, koji su oko 10. srpnja uputili pismenu predstavku koja vrvi optužbama na račun zapovjednika HRM-a. Autori navode kako je Jadranka u lošem stanju, “a situacija se održava stalnim uključivanjem pumpi za vodu koje istu prazne”. Pisano razumljivim hrvatskim jezikom, obavještajci su zaključili kako bi Mesićev brod potonuo da se isključe pumpe. U to vrijeme “Jadranka” je doplutala do Ploča, a pritom nitko iz vodstva Hrvatske ratne mornarice nije obavijestio predstavnike Vojno-sigurnosne agencije da predsjednik države dolazi u južni dio Dalmacije. “Informacije smo dobili neformalno preko svojih izvora, slijedom čega poduzimamo radnje”, navode vojni obavještajci uz napomenu da su morali biti informirani o Mesićevu dolasku. Uostalom, nisu bili jedini jer nitko nije obavijestio ni vojnu policiju, a uslijed goleme neusklađenosti, podvodni diverzanti nisu obavili uobičajeni pregled veza i time eliminirali opasnost od postavljanja podvodnih mina. Suprotno zakonskim odredbama, agenti VSA i članovi vojne policije nisu informirani ni o tome gdje će Mesić boraviti i koliko će dugo trajati predsjednička turneja pa su se o njegovoj sigurnosti brinuli samo pripadnici osiguranja i lokalni policajci, što je ispod usvojenih standarda.

Stjepan Mesić je, ne znajući u kakvu se stanju nalazi “Jadranka”, nekoliko srpanjskih dana proveo ploveći na ruiniranu brodu, dok su ispod njegove kabine pumpe bjesomučno izbacivale more koje je prodiralo. Tijekom 9. srpnja boravio je u Pločama, dan poslije na Korčuli, a potom je sudjelovao i na otvaranju Dubrovačkog ljetnog festivala. Sredinom srpnja “Jadranka” je predsjedničku ekipu uspjela prevesti i do Cresa, Lošinja, Unija i Suska, a tajnu o stanju broda znalo je svega nekoliko ljudi. Ono je bilo takvo da nitko nije mogao jamčiti da će pristati u sljedećoj luci. Inertnost kontraadmirala Karduma, ako je suditi po obavještajnim izvješćima, mogla je ugroziti život predsjednika Mesića i njegovih suradnika – od katastrofalnog stanja u kojem se nalazi “Jadranka”, do nepoduzimanja mjera zaštite koje su, koliko god najčešće nepotrebne, ipak rutinski zadatak svih koji se brinu za državne čelnike.

A da Zdravko Kardum ovog ljeta doista nema sreće kad je u pitanju njegov odnos sa Stipom Mesićem, potvrdio je incident do kojeg je došlo 9. srpnja, tijekom predsjedničkog posjeta Pločama. Dan poslije mediji su objavili kako je u koloni koja je pratila Mesića došlo do lakšeg sudara, međutim nigdje nisu navedeni sudionici u incidentu. Bio je to upravo Kardum, čija se službena renault laguna zabila u jedan od BMW-a iz Mesićeve pratnje. I za taj su incident pripadnici Vojno-sigurnosne agencije doznali posredno, a u bilješci koju su napravili upozorili su da je i ovdje prekršen zakon jer očevidu nisu prisustvovali pripadnici vojne policije, što je obvezno kad u incidentima sudjeluju pripadnici oružanih snaga. Kardum i njegov vozač nisu ozlijeđeni, no šteta na laguni iznosi oko 6000 kuna, a približno ista je i na BMW-u.

U svakom slučaju, srpanj nije bio dobar mjesec za zapovjednika Hrvatske ratne mornarice. Njegovi ljudi nisu osigurali normalnu plovidbu broda kojim se koristi predsjednik države, a on je čitavu stvar pokušao zataškati. Nije uspio jer su sve doznali špijuni VSA, a naposljetku je bio i sudionik prometne nezgode koja također nije okončana u skladu sa zakonom. Dobra stvar u čitavoj priči je da su, za sada, svi živi i zdravi: Mesić se nije utopio, “Jadranka” i dalje pluta, a sudionici automobilske nezgode također su zdravi. Jedini čija je sudbina neizvjesna jest Zdravko Kardum, časnik kojeg je upravo Stipe Mesić u svibnju 2003. promaknuo u čin kontraadmirala.


Od olupine do predsjedničke jahte
‘Jadranka’ je potonula početkom 90-ih pa spašena i poslana na remont
“Jadranka” je sagrađena 1980. u Italiji, a potonula je deset godina poslije u hrvatskom dijelu Jadrana. Kako talijanski vlasnici nisu imali interes, iz mora su ga izvukli stručnjaci splitskog Brodospasa i poslali na remont.
Nakon preuređenja, “Jadranka” je predana tadašnjem zapovjedniku Hrvatske ratne mornarice admiralu Sveti Letici, i otad je u vlasništvu oružanih snaga Republike Hrvatske. Dobri poznavatelji stanja u brodarstvu tvrde kako je već tijekom remonta i popravka došlo do promjena u strukturi broda i od tada se redovito javljaju problemi poput puštanja vode ili toga da navigacijski instrumenti povremeno pokazuju pogrešne koordinate.

Vezane vijesti

'Nikolić - četnički vojvoda ili redizajnirani predsjednik?'

'Nikolić - četnički vojvoda ili redizajnirani predsjednik?'

Uoči inauguracije Tomislava Nikolića na mjesto predsjednika Srbije, novosadski Dnevnik objavio je osvrt bivšeg predsjednika Hrvatske Stjepana Mesića… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika