Objavljeno u Nacionalu br. 469, 2004-11-09

Autor: Željko Rogošić

EUROPSKI USPJEH BRODOGRADITELJA IZ SOLINA

Solinske jedrilice postale hit na nautičkom tržištu

Tvrtka 'AD Brodovi' iz Solina, u vlasništvu AD Plastika, u samo godinu i pol dana uspjela je konstruirati i proizvesti jedrilicu Salona te na ovogodišnjim nautičkim sajmovima u Nizozemskoj, Velikoj Britaniji i Italiji prodati sve proizvedene primjerke

"Cijela priča s jedrilicama zapravo je počela kada je AD Plastik kupio zagrebačku tvornicu RIS, koja je uz autodijelove proizvodila i gumenjake. Tako se javila ideja da se ne rade samo gumenjaci, nego cjeloviti nautički program", kaže Duplančić."Cijela priča s jedrilicama zapravo je počela kada je AD Plastik kupio zagrebačku tvornicu RIS, koja je uz autodijelove proizvodila i gumenjake. Tako se javila ideja da se ne rade samo gumenjaci, nego cjeloviti nautički program", kaže Duplančić.Proteklih nekoliko mjeseci hrvatske jedrilice osvojile su europsko tržište. Na iznenađenje mnogih, komforne jedrilice “Salona 45” i “Salona 40” tvrtke AD Brodovi iz Solina postale su vrlo tražen proizvod, posebno na engleskom i talijanskom tržištu. “Salonu 45” kupio je i talijanski arhitekt i dizajner brodova Tommaso Spadolini, pohvalivši nedavno u La Stampi jedrilicu proizvođača AD Boats. “Projekt Salona prvi je cjeloviti hrvatski jedriličarski i nautički proizvod”, kazao je direktor prodaje AD Brodova Darko Tomašić. “Prije dvije godine naši su vlasnici odlučili početi nautički program, a već ove jeseni velik uspjeh postigli smo na nautičkim sajmovima u Amsterdamu, Southamptonu i Genovi, te prodali sve proizvedene jedrilice”, istakao je Davor Duplančić, direktor AD Brodova, jedan od stručnjaka zaslužnih što je jedrilica iz Solina postala poznata na stranom tržištu. Ovih se dana na Sailing Channelu stalno vrti priča o hrvatskom jedriličarskom čudu. Na hrvatskom tržištu solinska tvrtka je registrirana kao AD Brodovi, na inozemnom kao AD Boats.

'Na nautičkom sajmu u Genovi u listopadu oborili smo rekord prodavši 12 jedrilica' AD Brodovi su tvrtka kći AD Plastika, poznatog proizvođača autodijelova. AD Plastik je uz AD Brodove vlasnik još jedne tvrtke kćeri, Ab ovo Salona Club, koja se bavi charterom brodova. Proizvodni program AD Brodova sastoji se od dva osnovna branda, jedrilica “Salona” i gumenjaka “Maestral”. “Cijela priča s jedrilicama zapravo je počela kada je AD Plastik kupio zagrebačku tvornicu RIS, koja je uz autodijelove proizvodila i gumenjake. Tako se javila ideja da se ne rade samo gumenjaci, nego cjeloviti nautički program”, kaže Duplančić. “Prije dvije i pol godine donesena je odluka da se počne program proizvodnje jedrilica, da se grade veliki brodovi kojima se može ozbiljno konkurirati na svjetskom tržištu. Projekt je uspješno okončan proizvodnjom prototipa ‘Salone 45’. Ona je odmah 2003. pobijedila na Viškoj regati. Uskoro smo proizveli i drugi brod ‘Salona 40’. Planiramo tržištu ponuditi i ‘Salonu 37’ i ‘Salonu 55’, dakle, ukupno četiri jedrilice različitih dužina. Vjerujemo da ćemo još veći uspjeh postići sa ‘Salonom 55’, koja će biti dugačka 16,7 metara. Kupci naših 45-ica diljem Europe jedva čekaju da počnemo s proizvodnjom 55-ica”, naglašava Duplančić.

Darko Tomašić specijalizirao je prodaju brodova u Americi. On je posebno zaslužan što se razvojem prodajne mreže za “Salonu” zna od Norveške do Grčke, gdje je jednom poznatom nautičaru prodana prva solinska jedrilica. “Pitaju nas kako se ‘Salona’ uspjela probiti i ugurati na izbirljivo europsko tržište jedrilica. Po našem mišljenju uspjeli smo zadovoljiti sva tri potrebna kriterija: dizajn, kvalitetu i cijenu. Svi ističu dizajn i kvalitetu naših jedrilica, a za svoj novac kupac doista dobiva pravu vrijednost”, naglašava Tomašić, inače Zagrepčanin, koji se našao u ekipi najboljih stručnjaka koje su AD Brodovi okupili iz cijele Hrvatske. S osnovnom opremom u sail varijanti, sa svim komforom i opremom za sigurnu plovidbu i jedrenje “Salona 45” stoji 198.000 eura.

“Dizajn ‘Salone’ radio je slovenski studio J&J, braće Jerneja i Japeca Jakopina. Iako je riječ o poznatim i iskusnim dizajnerima, ovo je bez sumnje njihov najbolji brod. Po svom obliku i dizajnu ‘Salona 45’ i ‘Salona 40’ brodovi su ugodni za krstarenje i za utrke. Cjelokupna naša proizvodnja i prodaja je za poznatog kupca. Njima često preporučujemo: Plovite Jadranom s obitelji, iskrcajte je negdje u hotelu na obali, a vi se s prijateljima istom jedrilicom uputite na match race natjecanje”, šali se Tomašić. AD Brodovi prodali su cijelu svoju ovogodišnju proizvodnju, imaju već ugovorenu prodaju za 2005. i razmišljaju o širenju u drugu proizvodnu halu, o povećanju proizvodnje i zapošljavanju novih uz sada zaposlenih 105 osoba.

“Zvuči neskromno, ali naši dileri iz mnogih europskih država kažu da se jedrilice svima sviđaju. One su spoj klasične tehnologije izrade i modernih tehnologija”, ističe Duplančić. “Salona 40” dugačka je 11,99 metara, široka 4 metra i ima tri kabine za šest osoba. U AD Brodovima sada se razvija vlasnička dvokabinska verzija koja je jako zanimljiva sjevernim tržištima, posebno u nordijskim zemljama i Velikoj Britaniji. “Salona 45” dugačka je 13,55 metara i široka 4,20 metara. Ima tri kabine, ali i proizvodnu opciju s četiri kabine. To znači da na “Saloni 45” može boraviti šest ili osam osoba. Postoji mogućnost spuštanja stola u cockpitu kako bi se dobila još dva ležaja. Tako na 45-ici može biti do 10 članova posade. Oba broda imaju prostran salon i zadovoljavaju sve zahtjevne kriterije komfora.

“Salona se razlikuje od jedrilica drugih proizvođača po strukturi trupa. Trup naših jedrilica se gradi po tradicionalnoj metodi, u sendviču, s drvenim orebrenjima, što jedrilici daje posebnu čvrstoću. Ostali proizvođači stavljaju rešetke u kojima je zrak. Kod nas je umjesto zraka laminirana vodootporna šperploča. Sve pregrade trupa i palube također su laminirane, čime je brod dobio na čvrstoći. Certifikat je našim jedrilicama izdao Germanische Lloyd, u klasi A Ocean, najvišoj klasi u ovom poslu. Dakle, verifikacija kvalitete proizvoda obavljena je na najvišoj razini”, tvrdi Tomašić. “Salona” je jako brza, te po svojim maritimnim sposobnostima i plovnim karakteristikama može konkurirati najvećim svjetskim markama. I standardna i dodatna oprema vrhunske je kvalitete. “Oprema koja se ugrađuje u ‘Salone’ i drvene površine jako su kvalitetne i uz bok proizvođačima iz cijele Europe. Jedra su napravljena u više race varijanti, jer ‘Salone’ imaju brzo jedro. Držimo korak s modernim tehnologijama, pa ćemo od početka 2005. kupcima ponuditi više različitih tipova jedara i ugrađivati ih prema njihovim željama”, kaže Tomašić. “Salona 45” i “Salona 40” tako su doista prvi hrvatski cjeloviti jedriličarski i nautičarski proizvod, posebno u smislu stvaranja branda i dilerske mreže po cijeloj Europi.

“Za nas je karakteristično da smo sve uspjeli napraviti u nešto više od godinu i pol dana. Proizveli smo kvalitetnu jedrilicu i razvili dilersku prodajnu mrežu od Norveške, Švedske, Engleske, preko Nizozemske, Njemačke, Austrije, Italije, do Španjolske, Portugala, Grčke, sada i Francuske. Mi smo bili prvi europski proizvođač koji se pojavio na engleskom tržištu sa svojim brodom”, ponosno naglašava Duplančić. “Ove godine u rujnu pojavili smo se na nautičkom sajmu u Southamptonu. Pojava hrvatskog broda izazvala je čuđenje, a potom ushit, jer nisu očekivali da se u Hrvatskoj tako nešto može napraviti. Prošli smo vrlo zapaženo, jer brod je atraktivno dizajniran, visoko kvalitetan po strukturi, pogotovo što se tiče trupa i jedara, s ugrađenom opremom najboljih svjetskih proizvođača jedrilica. Naš diler u Engleskoj nudio je i na probu brodove charterom kod ‘Ab ova’ kao dio ponude. I to je bila dobra prodajna baza u Engleskoj. Na testiranje ‘Salone’ u splitskom akvatoriju došli su najbolji engleski jedriličari i najpoznatiji novinari, što je bila odlična promocija hrvatskog turizma”, napominje Duplančić.

Imidž “Salone” je drugačiji od proizvođača koji rade u velikim serijama. “Mi ne težimo takvom tipu brodova, jer želimo razviti proizvodnju do maksimalno 200 brodova godišnje. To ćemo postići širenjem raspona proizvodnje, prilagođavanjem izgleda broda i opreme željama kupca”, ističe Duplančić.

Svoj pohod na europsko tržište AD Boats je ove godine započeo 1. rujna na sajmu u Amsterdamu. “Na tom je sajmu ‘Salona 45’ odmah nominirana za brod godine. Ostvarili smo dobre prodajne rezultate, a ‘Salona 40’ zapažene rezultate na nizozemskim jedriličarskim natjecanjima”, kaže Tomašić. “Ali najveći uspjeh postigli smo na Genova Boat Showu, koji je najveći talijanski i jedan od najvećih svjetskih sajmova nautike. Na Tirenskom moru pojavili smo se sa ‘Salonom 45’ i ‘Salonom 40’ u listopadu ove godine. Talijansko tržište je ‘Salonu’ objeručke prihvatilo, jer su stil i elegancija broda Talijanima jako važni. U Genovi smo odmah prodali dvanaest brodova, što dosad nije zabilježeno, jer je talijanska industrija jedrilica vrlo jaka. Među ostalima, ‘Salonu 45’ kupio je arhitekt i dizajner interijera brodova Tommaso Spadolini, sin bivšeg talijanskog ministra vanjskih poslova, koji je brod pohvalio u svojem intervjuu La Stampi”, ističe Tomašić.

“Postajemo ozbiljna konkurencija velikim talijanskim proizvođačima, poput Comara, koji nisu uspjeli postići takve rezultate na europskom tržištu u tako kratkom vremenu. Sa ‘Salonom’, koju prodajemo tek godinu i pol, napravili smo stvarno dobar posao”, kaže Tomšić.

U talijanskoj javnosti i na tržištu odličan odjek imali su i natjecateljski uspjesi “Salone”. Ploveći na “Saloni 45”, posada ženskog jedriličarskog kluba “Wilma’s” zauzela je 69. mjesto na Barcolani u Trstu. “Na najvećoj jedriličarskoj regati na svijetu, među 1972 broda naše ‘Wilme’, s kojima odlično surađujemo, od svih ženskih ekipa bile su prve, a u klasi ‘nula’ šesnaeste”, dodaje Tomašić. “Idućih dana čeka nas sajam u Barceloni. Već postoji veliki interes na talijanskom i španjolskom tržištu, gdje očekujemo ekspanziju. Za sjeverna tržišta bit će zanimljiva ‘Salona 37’. Cijeli poslovni rezultat ne bi bio moguć bez jasne vizije i strategije vlasnika koji je prikupio najbolje hrvatske kadrove. Visoki standardi poslovanja u AD Plastiku primijenjeni su u AD Brodovima.

ACI Match race održava se sada na ‘Jeanneau 35’, pomalo zastarjelim jedrilicama. Naš je cilj da ‘Salonu 37’ nametnemo kao novi match race u domaćim vodama. Dogodilo se da smo postali slavniji, i za nas se više zna u Europi, nego u Hrvatskoj. Naši ljudi još uvijek radije kupuju strane proizvode, stoga je priznanje kvalitete i sposobnosti prvo trebalo izboriti na inozemnom tržištu da bi se naši brodovi počeli prodavati u Hrvatskoj”, izravan je Tomašić.

“Za etabliranje jedrilica drugih proizvođača bilo je potrebno desetak godina. Mi smo pobjednički mentalitet prisutan u sportu primijenili u poslu”, kaže Duplančić. ”Želimo biti vodeći proizvođač jedrilica. Jedan od ciljeva je pomoći nizu kooperanata u splitskom bazenu. Usto, želimo biti oslonac jedriličarskom sportu u Hrvatskoj. Ne treba zaboraviti ni atraktivni program AD Brodova – ‘Maestral’, proizvodnju gumenih čamaca sa stakloplastičnim dnom. U sljedećoj godini AD Brodovi proizvodit će gumenjake dugačke od 2,6 m do 7 metara, s motorima do 250 konja. Počet će i proizvodnja novoga gumenjaka od 5,4 metra, na kojemu će se naći motor od 150 konja.”

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika