Objavljeno u Nacionalu br. 481, 2005-02-01

Autor: Mario Duspara

PANIKA U ZRAKU

Rat hrvatskih čarter prijevoznika

Prelaskom donedavno drugog čovjeka riječke čarter kompanije Air Adriatic Zene Singera u novoosnovani Dubrovnik Airlines počeo je bespoštedni rat na hrvatskom tržištu malih aviokompanija za stručne kadrove i strane turoperatore

"Naš brzi razvoj pokazuje da nedostaje zrakoplova u hrvatskom čarteru", kaže kapetan Dean Čabrić, vlasnik Air Adriatica"Naš brzi razvoj pokazuje da nedostaje zrakoplova u hrvatskom čarteru", kaže kapetan Dean Čabrić, vlasnik Air AdriaticaOvo bi ljeto turiste u Hrvatskoj mogle prevoziti čak četiri domaće zrakoplovne tvrtke. Osim redovitog prijevoznika, Croatia Airlinesa, otprije postoji čarter prijevoznik Air Adriatic, a u osnivanju su Dubrovnik Airlines te Trade Air. “Naš brzi razvoj pokazuje da nedostaje zrakoplova u hrvatskom čarteru”, kaže kapetan Dean Čabrić, vlasnik Air Adriatica. Ova tvrtka, koja posluje iz Rijeci, kupila je dva zrakoplova od Alitalie i time proširila svoju zračnu flotu s tri putnička zrakoplova na pet. Riječ je, kako kaže Dean Čabrić, o dva od ukupno 13 zrakoplova tipa MD82, koje je banka vjerovnik Alitalie prodala nakon što se ta talijanska zračna kompanija našla u poslovnim problemima. Cijena jednog zrakoplova je pet milijuna dolara, stari su 11 godina, a kupljeni su pomoću kredita Hypo banke. Novi zrakoplovi imaju jaku prvu klasu, tako da imaju svega 131 sjedalo, ali će za potrebe novog vlasnika biti promijenjena konfiguracija pa će svaki imati 167 sjedala. Novonabavljeni zrakoplovi u potpunosti ispunjavaju sve tražene standarde tehničke sigurnosti i opremljenosti za let u europskom zračnom prostoru, gdje se strogo moraju poštivati standardi JAA. Oba su zrakoplova također potpuno opremljena i u smislu poštivanja ekoloških ograničenja u vezi s zagađenjem i bukom.

DEAN ČABRIĆ O POTEZU KONKURENTA 'Neću ulaziti u utrku snižavanja cijena i dizanja plaća, završit ćemo kao makedonske čarter kompanije koje su jedna drugu uništile'“Uopće nemam ambiciju biti redoviti prijevoznik. Prije rata Jugoslavija je imala 36 čarter zrakoplova u pet zračnih luka na Jadranu: u Puli, Rijeci, Zadru, Splitu i Dubrovniku. Svaki je imao dva izlaza dnevno, što znači da je bilo preko 70 letova na dan. To znači da na tržištu ima još puno mjesta za sve i nema potrebe da se uništavamo.”, kaže Čabrić. Ipak, iako ima mjesta na tržištu, započelo je rat za stručne kadrove, kao i prelaženje iz jedne tvrtke u drugu. Naime, na čelu nove tvrtke Dubrovnik Airlines je bivši drugi čovjek Air Adriatica, Zeno Singer. Direktor i vlasnik Air Adriatica, kapetan Dean Čabrić, kaže kako je Singer poslije prelaska turoperatorima s kojima je istarska tvrtka surađivala poslao pismo u kojem tvrdi da je Air Adriatic u teškoj financijskoj situaciji i kako ne može dalje poslovati. “To je izravni napad na moju tvrtku, a njemački turoperater FTI već mi je, prije nego što je Singer sa dijelom osoblja napustio tvrtku, otkazao polovicu prometa za ovu godinu zbog njegove neprofesionalnosti. Uzeli su stranog avioprijevoznika i, umjesto da novac ostane u Hrvatskoj, turisti će sada platiti strancima da ih voze u Hrvatsku. Ponudio je tvrtkama i cijene koje nemaju nikakvu ekonomsku logiku i čiji je jedini cilj uništavanje konkurencije”, nastavlja Čabrić.

Dubrovnik Airlines financirale su zračna luka Dubrovnik i Atlantska plovidba. Singer je Čabriću prilikom odlaska preoteo i četiri kopilota čija obuka stoji ukupno 200.000 USD te nekoliko stjuardesa. “Nama se već sada počeo događati ‘makedonski sindrom’”, kaže Čabrić. “Naime, Makedonija i Skopje vrlo su prometno područje za čarter letove iz Švicarske, Austrije i ostalih zemalja u kojima rade gastarbajteri. Zbog toga je tamo osnovano čak šest aviokompanija. Kadra je, kao i kod nas, jako malo. Jedan drugome su krali ljude podizanjem plaća do astronomskih svota. Nadali su se da će se druge kompanije iscrpiti prije njihove, pa su svojevoljno prihvaćali gubitke.” Sve su makedonske aviokompanije prestale sa radom osim Vardar-Aira, koji je spao na jedan zrakoplov, pa danas stranci ubiru novac na njihovom tržištu.

“Danas i moja kompanija često vozi za njih”, kaže Čabrić. “Osobno nemam ništa protiv konkurencije, ali lako je snižavati cijene kad barataš tuđim novcem. Neću ulaziti u tu utrku snižavanja cijena i dizanja plaća jer ćemo završiti isto kao Makedonci. Na kraju nećemo imati radna mjesta, a stranci će doći i uzeti nam tržište kad iscrpimo jedni druge. Zeno Singer je bio drugi čovjek naše kompanije. U tajnosti je pripremio odlazak, a odlaskom je odnio i naš know-how.” Zanimljivo je da je Singer početkom prosinca prošle godine predao kompletnu dokumentaciju za dobivanje AOC-a (dokumentacije za otvaranje zrakoplovne tvrtke). “Čudi me kako je to uspio u tako kratkom vremenu. Meni je s puno većom ekipom ljudi trebalo godinu dana. Sigurno je jako sposoban jer takva dokumentacija koja sadržava priručnike za ‘Flight operationes’ i održavanje kupuje se u Njemačkoj ili Švicarskoj, a stoji između 200 i 300 tisuća dolara. Osim toga, napisao je pismo turoperatorima u kojima je, osim promocije svojih niskih cijena, 70 posto teksta zasnovao na blaćenju Air Adriatica. Turoperatori su me odmah zvali i dali mi ta pisma, a s njim ne žele surađivati jer nema ni zrakoplove ni dozvolu za rad. Znate, svatko može registrirati kompaniju, ali važne su dozvole ministarstva i, naravno, zrakoplovi”, objašnjava Čabrić.

Ipak, kaže kako nimalo ne krivi ljude koji su prešli zbog znatno viših plaća od onih tržišnih: “Za njim su otišli ljudi s margine naše kompanije. Četiri kopilota, koja sam ja školovao za 50.000 dolara po osobi i imaju ugovore s Air Adriaticom, odveo je u Dubrovnik. Namamio ih je plaćom od čak 30.000 kuna mjesečno, koliko nemaju ni kod nas ni u Croatia Airlinesu. Ipak, otišla su samo četvorica. Čak je i stjuardesama ponudio 1500 eura, što je daleko iznad tržišne cijene. To radi da privuče kadar, i to onaj koji sam ja odškolovao. Oteo mi je dispečere i prve stjuardese. One moraju biti godinu dana zaposlene i ja sam ih plaćao cijele zime iako nisu radile, kako bih ih mogao registrirati kao prve stjuardese.”

Air Adriatic danas ima 70 posto sjedišta Croatia Airlinesa: “Oni su nam kompatibilna tvrtka i naši poslovi se ne preklapaju: oni imaju redoviti promet, a mi radimo čarter. Ako smo se i našli u situaciji da smo suprotstavljeni na tržištu, ja sam se uvijek maknuo s puta starijem bratu i nikad im nisam rušio cijene da ne dođe do propasti obje tvrtke.”

Upravo se osniva i kompanija Trade Air s dva zrakoplova od oko 100 sjedišta. U kontaktu smo s njima, kao što smo bili i s dubrovačkom zračnom lukom i Atlantskom plovidbom kada su osnivali Dubrovnik Airlanes. Tražio sam razgovor i s predsjednikom Uprave najvećeg investitora, Atlantske plovidbe, Antom Jurićem, ali on se nije odazvao na moj poziv na suradnju. Htio sam da investiraju zajedno s nama i da tako smanjimo troškove know-howa, školovanih ljudi i tehničkog osoblja.

PORAST LETOVA
Pola milijuna putnika
Air Adriatic danas ima pet velikih putničkih zrakoplova kapaciteta od oko 160 sjedala po zrakoplovu, a šesti očekuju u ožujku. Plan im je u ovoj godini povećati broj letova za 97,4 posto (na 4600), a broj prevezenih putnika za 133 posto, na pola milijuna. Istodobno očekuju prihod od 42.500.000 eura.

IMENA ZRAKOPLOVA
Pobjednička imena za podizanje morala djelatnika
Zrakoplovi u vlasništvu Air Adriatica imaju simbolička imena koja odražavaju trenutak u kojem su kupljeni. “Svoj posljednji aviona nazvao sam “I am a Winner” jer sam uspio pobijediti u situaciji kad su nas napustili naši djelatnici i osnovali novu tvrtku”, kaže Čabrić.

KOMPROMITIRAJUĆE PISMO I DAMPINŠKE CIJENE
Pokušaj direktora Dubrovnik Airlinesa da preotme partnere Air Adriaticu
Dojučerašnji drugi čovjek Air Adriatica Zeno Singer napisao je pismo touroperatorima u kojem je, uz promociju svojih niskih cijena, veći dio teksta zasnovao na blaćenju Air Adriatica. “Touroperatori su me odmah zvali i dali mi ta pisma, a s njim ne žele surađivati jer nema ni zrakoplove ni dozvolu za rad. Znate, svatko može registrirati kompaniju, ali važne su dozvole ministarstva i, naravno, zrakoplovi”, objašnjava vlasnik Air Adriatica Dean Čabrić.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika