Objavljeno u Nacionalu br. 819, 2011-07-26

Autor: Ilko Čulić

Odlazak u crno

Amy Winehouse umrla je u 27. godini života, ali uskoro će više vrijediti mrtva nego živa - industriju zabave ioanko zanima samo profit

BRITANSKA glazbenica
nije se snašla u okrutnom
svijetu showbusinessa i
nije bila uspješna u borbi
sa svojim unutarnjim
demonimaBRITANSKA glazbenica nije se snašla u okrutnom svijetu showbusinessa i nije bila uspješna u borbi sa svojim unutarnjim demonimaTijekom posljednjih desetak godina The BRIT School for Performing Arts & Tehnology pohađale su mnoge danas uspješne pjevačice poput Adele, Lily Allen, Katy B, Jessie J, Katy Meluae, Kate Nash i Leone Lewis. U londonskom koledžu koji je značajno utjecao na razvoj novije britanske pop glazbe ipak su najviše bili ponosni na Amy Winehouse. Kantautorica s epohalnim albumom "Back To Black", peterostruka dobitnica Grammyja i najtiražnija britanska "noughties pop" pjevačica odigrala je glavnu ulogu u planetarnom soul revivalu. U subotu, 23. srpnja, nađena je mrtva u svom stanu u sjevernom Londonu. Pretpostavljeni uzrok smrti je predoziranje ecstasyjem, ali sudeći prema ranijim iscrpnim izvještajima o njenim porocima, Amy je mogla umrijeti i od cracka, kokaina, heroina, ketamina ili alkohola. Premda je svaka smrt u 27. godini bolno tragična, odlazak Amy Winehouse malo je koga iznenadio. Nedavni debakl na koncertu u Beogradu svima je pokazao da je opet dospjela u očajno psihofizičko stanje.


Gledajući beogradske snimke najteže je bilo shvatiti zašto su u njenom menadžmentu uopće donijeli odluku da Amy ide na turneju nakon još jednog kratkotrajnog liječenja od ovisnosti koje očito nije dalo nikakve rezultate. Ozbiljni problemi s alkoholom i drogama pojavili su se već tijekom snimanja albuma "Back To Black".

Možda je hit singl "Rehab" nekome zvučao kao namjerna provokacija osmišljena zbog podizanja tiraže, ali stihovi "They tried to make me go to rehab / I said No, no, no" predstavljali su samo zastrašujuću ispovijest 22-godišnje ovisnice koja se nije snašla u okrutnom svijetu showbusinessa. Amy Winehouse bila je silno talentirana pa joj je na početku karijere sve polazilo za rukom. Debitantski album "Frank" (2003.) snimljen s proslavljenim producentom Saalamom Remijem koji je prije toga radio za The Fugees, Toni Braxton i Ms. Dynamite, na britanskom tržištu prodala je u 600.000 primjeraka. Kantautorskom fuzijom jazza i soula zaslužila je laskave usporedbe s Ninom Simone i Erykom Badu, a zatim i nominaciju za prestižnu diskografsku nagradu Mercury.

U ljeto 2004. već je suvereno vladala velikim pozornicama Glastonburyja i Montreal Jazz Festivala. Njena izjava da nije potpuno zadovoljna albumom "Frank" doimala se pretenciozno, ali samo dok nije uz pomoć Saalama Remija i Marka Ronsona posložila materijal za "Back To Black". Promjena imidža nadahnuta ženskom vokalnom grupom The Ronettes iz zlatnih godina Motowna, bila je tek prvi korak prema totalnom uživljavanju u epohu klasičnog soula. U Londonu nije mogla naći muzičare za tako ambiciozan flashback pa je angažirala kultni njujorški soul-funk band The Dap Kings. S njim je zaokružila album koji je ubrzo zasjenio sve retro-soul projekte, ali i najrazvikanije dance-pop bestselere. Brojke su bile zapanjujuće jer je diskografska industrija nezadrživo tonula u najdublju krizu, a Amy je za to vrijeme bilježila sedmoznamenkaste tiraže. U Britaniji je do kraja 2007. naklada albuma "Back To Black" narasla na skoro dva milijuna primjeraka, što je bio uvod u globalnu dominaciju Amy Winehouse. Prvi put u povijesti popularne glazbe britanska soul pjevačica osvojila je Ameriku i u kratkom vremenu izazvala dvostruki poremećaj na tamošnjem tržištu. S jedne strane ostavila je otvorena vrata za nastavak brit-soul invazije koju će predvoditi Adele, a istodobno je omogućila američkim soul pjevačima poput Johna Legenda i Raphaela Saadiqa da nađu svoje mjesto na top listama pokraj serijski proizvedenih R&B-pop hitova. Međutim, Amy nije bila nimalo uspješna u borbi sa svojim unutarnjim demonima. Omamljena drogama i alkoholom, u jesen 2007. doživjela je fijasko na britanskoj turneji.

Nakon toga je prorijedila koncertne nastupe, ali su iz raznih krajeva svijeta i dalje dolazile žalosne vijesti o njenim posrtanjima na pozornici. Snimanje trećeg albuma pretvorilo se u iscrpljujućii maraton koji nikad nije završen. Diskografski moguli i najmoćniji koncertni promotori na koncu su digli ruke od problematične soul dive i potražili pouzdaniju zamjenu. Svjetskim top listama zagospodarila je početkom 2011. Adele Adkins, nesklona konfliktima i bez poroka, dok je Amy bez mnogo publiciteta odlazila na gaže u Brazil i pjevala u Moskvi na privatnoj zabavi Romana Abramoviča.

Nažalost, njezina će smrt još jedanput podsjetiti na riječi beskrupuloznog Hendrixova producenta Alana Douglasa koji je u rujnu 1970. zaključio da mu Jimi više vrijedi mrtav nego živ. U sljedećih nekoliko tjedana albumi "Back To Black" i "Frank" izmjenjivat će se na vrhovima svjetskih top lista, praćeni nizom hit singlova i prigodnih remixeva. Iz najrazličitijih izvora procurit će eksluzivne koncertne audio i videosnimke, a pitanje je dana kad ćemo doznati da je nesretna Amy uspjela snimiti ne samo treći, nego i četvrti studijski album. U međuvremenu treba očekivati grandiozni Tribute To Amy Winehouse kao konačan dokaz da su je svi neizmjerno voljeli. U industriji zabave nikad se nisu birala sredstva za povećanje profita, a kriza će lako pomesti preostale moralne norme.

Vezane vijesti

Crni biser poročne Amy

Crni biser poročne Amy

Mjesec dana nakon smrti Amy Winehouse "Back To Black" na britanskom se tržištu prometnuo u najtiražniji album prve dekade 21. stoljeća budući da je s… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika