Objavljeno u Nacionalu br. 820, 2011-08-02

Autor: Joško Tomasović

Klasici dizajna

Načela ljepote i praktičnosti

Charlotte Perriand, Le Corbusierova učenica, autorica je kultnih komada namještaja, a nova izložba prikazuje je i kao fotografkinju raskošnog stila

Iako je i danas najviše pamte kao autoricu nekoliko kultnih komada namještaja iz modernističke epohe, opus Charlotte Perriand (1903.- 1999.) tek je posljednjih godina predmet intenzivnog interesa. “Od fotografije do dizajna” naziv je izložbe što traje do kraja rujna u Petit Palaisu u Parizu i kojom se nastoji rasvijetliti pogled na jednu od krucijalnih, ali nedovoljno valoriziranih figura dizajna 20. stoljeća. Najavna fotografija izložbe prikazuje Charlotte Perriand na planinskim obroncima Savoje, okrenutu leđima kameri, s rukama u zraku te golu od struka nagore. Teško je zamisliti bolju ilustraciju od risqué fotografije snimljene oko 1930. za udarnu priču o emancipiranoj ženskoj figuri 20. stoljeća.


Charlotte Perriand svoje je naukovanje dizajnerice započela s 24 godine u Le Corbusierovu studiju, a nakon toga tijesno surađivala s Fernandom Légerom i Jeanom Prouvéom. U bogatom opusu ostvarila je neke od ključnih projekata modernizma pa idealno pristaje želji brojnih kustosa i povjesničara dizajna i arhitekture da stvore još jednu heroinu minulog stoljeća. No priča o pedantnoj njegovateljici modernističkog stila, koja je unatoč izvanrednom talentu i nepogrešivoj intuiciji stasala u sjeni velikana kao što su Le Corbusier i Jean Prouvé, samo je djelomice opravdana. Namještaj s njezinim potpisom cijelo je vrijeme na tržištu, a njezino se visoko mjesto u povijesti modernog dizajna rijetko osporava. Nova izložba, nakon retrospektive u Beaubourgu 2006., uz niz familijarnih projekata, prefabriciranih kuhinja, skijaških odmarališta u Savoji te neizostavnih kultnih predmeta s trostrukim potpisom Le Corbusier/ Jeanneret/Perriand, obuhvaća i njezin fotografski opus. Među izlošcima su aktivističke fotomontaže koje je hrabro inkorporirala u projekte interijera, fotografije odbačenih predmeta u čistoj maniri art brut koje na kraju čine samo jasan argument da se njezin bogati i pluridisciplinarni opus ne da svesti na nekoliko šturih, shematiziranih križaljki o emancipiranoj ženi.

Počela je karijeru kod Le Corbusiera koji ju je primio u svoj atelje u Rue de Sèvres. Prvu fazuDo kraja života odbijala je titulu dizajnerice namještajaDo kraja života odbijala je titulu dizajnerice namještaja njezina rada, od 1927. do 1937., mogli bismo nazvati pionirskim modernizmom kojem je bila svojstvena uporaba metala i jasni zazor od ukrašavanja. Zatim, u skladu sa zanosom rane faze modernizma, tražila se maksimalna funkcionalnost unutar minimalnog prostora. No nakon II. svjetskog rata njezin izričaj postaje mekši, vraća se drvu, slobodno citira i inkorporira utjecaje drugih kultura, u rasponu od Japana do Brazila, a umjesto strogih geometrijskih razvija više organske, pa i rustikalne forme. Njezin rad mogli bismo opisati kao realističan, razumljiv, efikasan. Poslijeratni projekti kao što su interijeri Tuniskog i Meksičkog paviljona u Cité universitaire u Parizu, agencije Air Francea u Tokiju i Brazzavilleu, skijaška odmarališta u Savoji, dovoljno pokazuju izgrađeni pristup s jasnim prioritetima.

Raspored interijera i namještaj oduvijek su postavljeni naspram samo jedne stavke, a ta je čovjek u slobodnom, neusiljenom pokretu. “Lijena sam: ako neki predmet već postoji, ne vidim zašto bih ga nanovo izrađivala. Ali ako ne postoji, a potreban mi je, tada ga stvaram.” Bilo da se radi o prefabriciranim kuhinjama koje su ženu izvele iz položaja kućanice osuđene na boravak u zasebnoj prostoriji, stolcima koji se mogu slagati jedni na druge, dosljedno je njegovala društvena načela arhitekture u službi čovjeka bez upadanja u suvišne kompromise. Jedan od njezinih posljednjih projekata, Kuća čaja iz 1993. koja je realizirana za UNESCO, i danas je subliman primjer harmonije i unutarnjeg poretka. Produkt dizajner kao zvijezda nova je pojava, koju je potpomogao medijski boom profesije 80-ih, kad se uz birane predmete za kuću počeo spominjati i njihov autor, a ne samo proizvođač.

Tako su danas produkt dizajneri medijske ličnosti koje se ne libe samopromocije. No kako suvremeni sustav elaborirane PR mašinerije pomiriti s nekadašnjim kolektivnim autorstvom, posebice iz rane faze modernizma? Tako se vjerojatno najslavnija chaise longue 20. stoljeća potpisuje imenima troje autora – Le Corbusiera, Pierrea Jeannereta i Charlotte Perriand. A upravo je Charlotte Perriand, koja je bila i prvi model na reklami za chaise longue, do kraja života odbijala titulu dizajnerice namještaja, koji je, po njoj, tek jedan od elemenata idealnog doma.

Vezane vijesti

Hrvatski dizajneri nagrađeni u New Yorku

Hrvatski dizajneri nagrađeni u New Yorku

Hrvatski dizajneri Marija Juza i Nikola Đurek ovogodišnji su dobitnici prestižne nagrade za izvrsnost u dizajnu tipografije vodeće međunarodne… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika