Objavljeno u Nacionalu br. 821, 2011-08-09

Autor: Ilko Čulić

Brkati mladići šire mutirani virus cajki

Grupa Brkovi svira narodnjake, atrakcija su na alter sceni, međutim i oni potvrđuju jedno pravilo: kakav mainstream, takav underground

Članovi su
deklarirani
fanovi Nervoznog
poštara i Milića
VukašinovićaČlanovi su deklarirani fanovi Nervoznog poštara i Milića VukašinovićaU drugoj polovici osamdesetih jedna od najprofitabilnijih investicija diskografske kuće Jugoton bila je sarajevska folk'n'roll grupa Nervozni poštar. Osebujnom mješavinom hard rock riffova ala ZZ Top, narodnjačkog zavijanja i bosanskog humora privukla je široke mase u gotovo svim krajevima bivše države, pa je ukupna tiraža pet albuma uoči rata premašila milijun primjeraka. Nervozni poštar je istodobno stekao golemu popularnost među folk publikom i neobičan kultni status u nekim alter-rock krugovima. Dvadesetak godina kasnije ovaj kult je obnovljen na marginama zagrebačke alternativne scene.


Fascinirani starim hitovima Nervoznog poštara, punkeri iz Močvare predvođeni budućim novinarom HTV-a Tomislavom Kalousekom osnovali su grupu Brkovi. Sve što su uspijevali izvesti na prvim nastupima zvučalo je kao tanka podloga za rakijom natopljeni privatni tulum, ali to ih nije nimalo obeshrabrilo, možda samo usporilo za koju godinu. Kad im se priključio pjevač Vedran Pehar alias Shamso 69, dobili su duhovitog folk interpretatora s mostarskim backgroundom i što je još važnije, pouzdana tekstopisca prilično dobro upućena u klasičnu narodnjačku kafansku poetiku iz vremena prije turbo-folk eksplozije, najčešće fokusiranu na lamentiranje o nesretnim ljubavima i svakodnevno utapanje u alkoholu.

Uz preklanjski debitantski album "Punkfolk Wellness", Brkovi su priložili biografiju benda koja se može čitati i kao svojevrsni manifest. "Zasićeni sotoniziranjem takozvane narodne glazbe u medijima i uštogljenim podjelama glazbe na urbanu i neurbanu, petorica mladića punkerske provenijencije odlučuju svirati narodnjake na način na koji jedino znaju - žestoko i beskompromisno, s ciljem konačnog oslobođenja od vladajuće malograđanštine koja im pritišće grud. Zahvaljujući licemjerju koje vlada u takozvanim urbanim krugovima, koje se gnuša narodnjaka, ali istodobno potajno uživa u njima, Brkovi brzo ostvaruju uspjeh." I to kakav uspjeh! Nakon predstavljanja drugog albuma "Svijet brkatih mladića" postali su jedna od najtraženijih koncertnih atrakcija unutar hrvatske alter-rock scene. Bez asistencije izdavačke kuće i PR-agencije, bez emitiranja na radiju i pojavljivanja na TV-u, s dva niskobudžetna samoizdana albuma, distribuirana kroz besplatni download, došli su do respektabilna niza od 40-ak svirki u posljednjih godinu dana. Njih ne pozivaju na T-Mobile INmusic, Harteru ni Terraneo, ali već su gotovo nezaobilazni na pozornicama manjih pankerskih festivala. U međuvremenu je fascinacija Nervoznim poštarom donekle popustila pa se metalizirani zvuk albuma "Svijet brkatih mladića" puno više oslanja na antikni Vatreni poljubac i Iron Maiden, no nema velikih promjena u njihovu svjetonazoru koji je Shamso efektno sažeo u stihove pjesme "Nisam ja za tebe": "Ti slušaš Haustor i grupu Majke, a ja sam panker koji svira cajke." Kad se zbroje sva njihova postignuća, Brkovi nisu ni heroji ni zločinci. Oni samo pokazuju koliko je pokojni Dražen Vrdoljak bio u pravu kad je rekao - kakav mainstream, takav underground. Bez šireg konteksta u koji su se udobno smjestili, Brkovi su mogli zauvijek ostati na potezu od Močvare do Spunka. No domaća (rock) scena u posljednjih je nekoliko godina toliko inficirana mutiranim virusom cajki da osim Jinxa u samom vrhu više nema benda koji nije barem "ispod stola" koketirao s narodnjacima.

Let 3 je, po običaju, bio najradikalniji, zbog čega je album "Bombardiranje Srbije i Čačka" prije šest godina zvučao kao zaglušujuća detonacija prljave bombe duboko u turbo-folk pozadini. Problem je u tome što Let 3 do danas nije zgotovio novi studijski album s autorskim materijalom, pa su se prerade davno izraubanih narodnjačkih hitova Šabana Šaulića i Snežane Đurišić trajno uselile u njegov koncertni repertoar. Hladno pivo krenulo je na tu stranu s nezaboravnom punkerskom parodijom narodnjačkog trasha u pjesmi "Bačkizagre stuhpa šeja", ali na njegovu aktualnom albumu "Svijet glamura" opasno strši "Kirvaj i kotlovina" koja sigurno nije pankerska, a možda ni parodija. Poseban slučaj je sarajevsko-zenički bend Dubioza Kolektiv, preko reda i potpuno zasluženo primljen u hrvatski rock mainstream, koji se od samog početka karijere poigravao s kratkim i efektnim bosanskim folk semplovima. No posljednji nastup Dubioze pred zagrebačkom publikom na glavnoj pozornici INmusic festivala jedan je dobronamjeran i jako zabrinut promatrač precizno opisao kao čisti narodnjak. Na kraju, još par riječi o Brkovima. Bilo bi višestruko korisno da se "društvo brkatih mladića" što prije priključi mainstreamu i počne puniti veće dvorane. Predugo zadržavanje u undergroundu deklariranih sljedbenika Fadila Šabovića i Milića Vukašinovića znak je još jednog gadnog poremećaja na sceni.

Vezane vijesti

Brkovi u SC-u: Svirka za seljačine i alternativce

Brkovi u SC-u: Svirka za seljačine i alternativce

Promociji drugog albuma "Društvo brkatih mladića" zagrebačke grupe Brkovi održat će se 9.listopada u Teatru &TD. Grupa "Brkovi" postoji od 2004.… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika