Objavljeno u Nacionalu br. 825, 2011-09-06

Autor: Damir Petranović

Todorić spašava vreću bez dna

Agencija koja je bila bitan faktor u EPH-ovu preuzimanju Slobodne Dalmacije prisiljena je na novi kredit od 15 milijuna eura i još jednu jednako vrijednu dokapitalizaciju

Najveći hrvatski touroperator adriatica.net, koji se u žarištu zanimanja javnosti i Državnog odvjetništva našao zbog sporne dokapitalizacije Slobodne Dalmacije 2008. godine i sumnje da je u trokutu EPH-adriatica.net-Slobodna Dalmacija napravljena transakcija kojom je oštećena splitska novinska kuća, ovih dana ponovno je u financijskim problemima. Bez obzira na prethodnu dokapitalizaciju od 29 milijuna eura, drastično rezanje broja zaposlenih i restrukturiranje tvrtke, adriatica.net prisiljena je uzeti novi kredit kako bi pokrila barem dio nastalih dugova i zatvorila rupe u redovnom poslovanju. Kako doznajemo, sa Zagrebačkom bankom već je postignut načelni dogovor o "indikativnoj ponudi" za kredit od 15 milijuna eura, što je samo prvi korak u ulijevanju novca u posrnulog turističkog giganta: do kraja godine, po dogovoru s istom bankom, uslijedit će nova dokapitalizacija od dodatnih 15 milijuna eura.


Kako se i zašto agencija koja se hvali titulom najveće u državi i koja u Hrvatsku navodno dovede između 600 tisuća i milijun turista godišnje dovela u goleme poslovne poteškoće - zasad nije poznato, no činjenica je da je adriatica.net već godinama vreća bez dna u koju sve manje ulagača želi investirati vlastiti novac. Zbog prezaduženosti i gotovo nekontroliranog širenja poslovanja, koje je nastupilo prije pet godina, povlače se gotovo svi bitni partneri, a sve je izglednije da će ostati samo jedan, pravi gazda - Agrokor i Ivica Todorić. Najveći hrvatski tajkun navodno je upravo u adriatica.netu prepoznao mogućnost povezivanja turizma i prehrambene industrije, gdje u velikim segmentima ionako već ima monopol. Po načelnom dogovoru sa Zagrebačkom bankom, do kraja ove godine vlasnici tvrtke u nju će usuti dodatnih 15 milijuna eura, ali još uvijek nije sigurno tko će se na to doista odlučiti. Današnji vlasnici adriatice.net su Agrokor (20,27 posto), Slobodna Dalmacija, Croatia Osiguranje i AWT Zagreb sa po 16,9 posto, HUP Zagreb s 10,13 posto, Jolly projekti i Saponia s 8,45 posto te EPH i Emporion sa jedan posto. No to je tek trenutačno stanje, nitko pouzdano ne zna kako će vlasnička struktura izgledati za nekoliko mjeseci.

Adriatica.net izrasla je iz male online agencije koju je osnovao Marko Vojković, vlasnik Emporiona, a sredinom prošlog desetljeća nastao je niz transakcija kojima su se potvrdile spekulacije da tvrtku iz pozadine kontrolira upravo Ninoslav Pavić. Najprije je Hypo banka obavila dokapitalizaciju od 5 milijuna eura i preuzela 50 posto udjela, a koji mjesec kasnije svoje vlasništvo prenijela je na Europapress holding. Nagađalo se da je to učinjeno besplatno, poslije je objavljen iznos od 30 milijuna kuna, no ključni događaj zbio se koncem 2008. godine: u spornoj EPH-ovoj dokapitalizaciji Slobodne Dalmacije 25 posto adriatica.neta prodano je splitskoj novinskoj kući za čak 73 milijuna kuna. Mali dioničari Slobodne Dalmacije burno su negodovali jer im je bilo očito da se radi o napuhanoj brojci kojom EPH formalno "pumpa" svoja ulaganja u njihovu tvrtku, a zapravo iz nje izvlači novac. Reagiralo je Državno odvjetništvo i pokrenulo istragu, nakon dvije godine ona je prešla u djelokrug USKOK-a, a do današnjeg dana rezultati su ostali službeno nepoznati. Mladen Bajić očito čeka pogodan trenutak, dok Ninoslav Pavić već godinama pokušava sanirati štetu i poduzima široke operacije da zamagli istinu.
Najvažniji korak uspio je napraviti potkraj mandata Ive Sanadera, kad je njegova privatna turistička tvrtka odlukom Vlade proglašena jednom od "tvrtki od posebnog državnog interesa", a potkraj 2009. uslijedio je prvi pokušaj spašavanja - dokapitalizacija koju je predvodio Agrokor, a u kojoj je sudjelovalo čak i državno Croatia osiguranje. Ono je, uloživši 5 milijuna eura, postalo vlasnik 16,9 posto dionica, što je učinila i Slobodna Dalmacija, pa je samo iz tog čina vidljivo da je prethodno ulaganje splitske novinske kuće bilo praktički besmisleno, odnosno da joj je EPH "uvalio" bezvrijednu imovinu. Slobodnoj Dalmaciji, najvećem investitoru u adriatica.net, udjel u vlasništvu izjednačio se s onim Croatia osiguranja. Pavić i Vojković nisu sudjelovali u dokapitalizaciji pa je njihov udjel spao na simboličkih jedan posto.

Na izvlačenje iz operacije adriatica.net Ninoslava Pavića svojedobno je pozvao i jedan od šefova njemačkog WAZ-a Bodo Hombach, koji je u dopisivanju što je procurilo u javnost upozorio da "adriatica.net samo guta novac" i da treba poduzeti sve kako bi tvrtka opstala, a da oni više ne ulažu. "Prihod od prodaje mora odgovarati knjigovodstvenoj vrijednosti koja je iskazana u knjigama Slobodne Dalmacije", upozorio je Hombach, vjerojatno strahujući od detalja koji je zapeo za oko i Uskokovim istražiteljima: 25-postotni udjel Slobodne Dalmacije u poslovnim knjigama adriatica.neta svojedobno se knjižio kao ulaganje od 15 milijuna kuna, dok je 400 km južnije, u Dugopolju, on vrijedio 73 milijuna kuna.

Cijela priča, tvrde upućeni, najvjerojatnije će doista završiti Agrokorovim konačnim preuzimanjem većinskog vlasništva i integriranjem adriatica.neta u vlastiti poslovni sustav. Naime, premda su po dogovoru sa Zagrebačkom bankom do kraja ove godine vlasnici dužni provesti dokapitalizaciju od 15 milijuna eura, nije izvjesno da će svi doista to i učiniti - pogotovo Slobodna Dalmacija, jer bi se to moglo protumačiti doslovno kao Pavićevo izazivanje istražitelja. Na ovaj korak teško će se odlučiti i Croatia osiguranje kao državna tvrtka, jer je malo vjerojatno da bi uoči izbora Jadranka Kosor pristala na otvorenu financijsku pomoć privatnoj tvrtki, k tomu još u vlasništvu najmoćnijih hrvatskih poduzetnika.

Osim Ivice Todorića, najnovijim dogovorom ključni igrač postala je upravo Zagrebačka banka: ona je kao preduvjet za davanje kredita postavila novi, četvrti pokušaj restrukturiranja tvrtke (a time vjerojatno i ponovno smanjenje broja zaposlenih) te provođenje nove strategije korporativnog upravljanja koju je izradila tvrtka Horwath Consulting. Ne provede li se to i ne uspije li planirana dokapitalizacija, najveći hrvatski touroperater prelazi u njene ruke.

Vezane vijesti

Todorić sprema novu ponudu za Mercator

Todorić sprema novu ponudu za Mercator

Koncern Agrokor počinje pripremati uvjetnu javnu ponudu dioničarima za kupnju slovenskog trgovačkog lanca Mercator, piše Poslovni dnevnik. Ovo je… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika