Objavljeno u Nacionalu br. 344, 2002-06-19

Autor: Veljko Barbieri

Kuharski kanconijer - Veljko Barbieri

Jegulje i žabe kuhara Tailleventa

Recepti

Kuharski kanconjer, Veljko BarbieriKuharski kanconjer, Veljko BarbieriAko je knjiga Marka Gabiusa Apiciusa “O kuharskom umijeću Carskog Rima”, molitvenik antičke, posebno rimske kuhinje, onda je “Knjiga koja opisuje sve vrste Jestvina, i načine pripreme svakojake hrane, onako kako ih je pripremao Taillevant, kuhar našeg plemenitog kralja, kao i pripremu umaka i kuhanog mesa, raznih pečenja, morske i riječne ribe, sokova, začina i uopće svega potrebitog o čemu će biti riječi…” sasvim sigurno sveta knjiga srednjovjekovne gastronomije. Njezin autor rodio se kao Guillaume Tirel u Pont-Audemeru 1310. i u dobi od 16 godina već se zatekao u kuhinji francuske princeze Ivane od Evreuxa, kao mali od kužine, kako nam živo priča listina koja opisuje njezino krunjenje. U desetljećima koja će uslijediti, Taillevent, napredujući u kuharskoj hijerarhiji velikih dvorova, služio je glasovitog Philippea de Valoisa, nekoliko francuskih prijestolonasljednika, a od 1359. vojvodu od Normandije. Pa ipak, najslavnije godine njegova života, vezane su uz dva kralja; Charlesa V. Mudrog, koji ga je 1368. postavio za svog glavnog kuhara, i njegova nespretnog i nesretnog sina, Charlesa VI. Ludog, koji je Tailleventa, prije nego što su mu Englezi oteli krunu u bitci kod Azincourta 1415., postavio za dvorskog komornika za nabavu i kuhinju, i uzvisio do plemićkog naslova. Pad sjeverne Francuske i Pariza, Guillaume Tirel, poznatiji kao Taillevent – Mjerivjetar, takva veselog nadimka zbog neobično dugog nosa i istančanog njuha, na svoju sreću nije doživio. Umro je 1395., slavljen i hvaljen kao nijedan kuhar dotad, u svom rodnom mjestu Pont-Audemeru, odakle su kuhareve posmrtne ostatke, sa svim počastima, sahranili u obližnjoj opatiji Naše Gospe u Hennebontu. Dok se razdirana građanskim ratovima i provalama Engleza gasila Francuska, koju će tek 1429. uskrsnuti Ivana Orleanska, plemeniti Guillaume Tirel, naš Mjerivjetar, polako je prelazio u legendu zajedno sa svojim Jestvinama. One će citirane i prilagođene, prepisivane i krivotvorene, u desecima raznih kuharskih zbirki i knjiga, biti objavljene u izvornom obliku tek 1892., zahvaljujući barunu Jeromeu Pichonu, koji je pronašao četiri izvorna Tailleventova rukopisa, i izdavaču Gabrielu Vicaireu koji je objavio to veličanstveno djelo te podrobno opisao život slavnoga Mjerivjetra. Sve do danas ono će uzbuđivati izabrane kojima je blisko kuharsko umijeće i nadahnjivati kuhare pred vrelim kotlovima vremena. Pretpostavlja se da je poticaj za pisanje Jestvina dao kralj Charles V. Mudri, koji je od Tailleventa i naručio rukopis, kao jedno od niza znanstvenih i umjetničkih djela nastalih na dvoru tog prosvijećenog vladara, koji je oko sebe okupljao najbistrije i najnadarenije umove Francuske toga doba. Originalni naslov Jestvina glasi – Viandier, ali ne odnosi se samo na la viande – meso, nego na sva gastronomska dosegnuća, koja su se tada nazivala tim zbirnim imenom. Jestvine su pak prava enciklopedija srednjovjekovnog kulinarstva i podrobno opisuju načine pripreme mesa, divljači, slatkovodne i morske ribe, peradi, kuhinje drevnih ragouta, složenaca, juha i umaka u kojima prevladava miješanje slatkog i kiselog, ljutog i slanog, postupnim prožimanjem mošta od zelenog grožđa i meda, ukuhanog vina, varenika i aromatičnih trava, jela vezanih masnoćama, raznim vinima, kvasinom, prošekom i lonaca zgusnutih krušnim mrvicama i grizom. Taj slatko-kiseli okus, tako blizak gotičkoj, ali i antičkoj kuhinji, pojačan dodavanjem voća i džemova, preživio je zahvaljujući ponajprije Tailleventu, kao rasprostranjena, u ovom Kanconijeru, već citirana osnova koliko sredozemne toliko i opće europske kuhinje. Gotovo da i nema gastronomske tajne koju Mjerivjetar nije pokušao otkriti u svojim Jestvinama, skuhao u kraljevskim kuhinjama ili barem onjušio svojim golemim, plemenitim nosom. Pa ipak, čitajući to … djelo, možemo izdvojiti neka jela koja su Tailleventu bila posebno draga i vjerojatno su se često i radosno, kad bi stiglo njihovo godišnje doba, dimila u tavama i loncima tog srednjovjekovnog čarobnjaka. Među njima se ističu i jela od žabljih krakova, a posebno jegulja, koja su, pripremana na razne načine, ponekad odvojeno, ali najčešće zajedno, odavno krasila i naše jelovnike. Za antičko razdoblje, iz kojeg od naziva anguilla, vuče porijeklo paneuropsko pa i naše ime za jegulju, možemo se poslužiti izravnim dokazima, no pretpostavljamo već po mjestu arheoloških nalazišta, svih položenih uz kraške rijeke i jezera, u domovini jegulja i žaba i prastare tradicije lova na ta čudna bića, da su jela od te cijenjene ribe i vodozemaca bila tražena i u doba naših narodnih vladara i ranog srednjovjekovlja. Otad su, pripremljena vrlo jednostavno, pržena na žaru ili pak u zahtjevnim složencima, naknadno ukorijenjena i u Mjerivjetrovu kulinarskom učenju. Sa izravne vatre ili u pikantnom slatko-kiselom umaku, prošetala su stolovima pisane i nepisane, europske i naše, srednjovjekovne i suvremene povijesti. Preživjela su kao prirodni kulinarski temelj naših rijeka Neretve, Cetine, Krke, Bojane ili Mirne, u jezerima i barama od Prološca do Pirana i naših starih, izvornih kuhinja, kao dar cjelokupnom gastronomskom naslijeđu Zapada. Glasovita je Tailleventova jegulja sa suhim šljivama, izravni, ali i preoblikovani Apicijev potomak, kao i suvremeni provansalski složenac od jegulja neizravni srodnik našeg starog brujeta. Nepoznati autor, Tailleventov prepisivač i epigon, u Pariškom domaćinu iz 1393., objavljenom još za Mjerivjetrova života, posebno navodi juhu i pite od žabljih krakova, ali i pohance i pečenja koja je također preuzeo iz Jestvina. Kad je potkraj XIX. stoljeća glasoviti Auguste Escoffier, kuharska legenda i poznavatelj Tailleventova djela, preuzeo restoran londonskog hotela Carlton, uspio je žablje krake podvaliti Princu od Walesa, koji nije podnosio jela od vodozemaca, umilno mu preporučivši svoju deliciju pod nadasve zagonetnim i romantičnim imenom – Butine jutarnjih nimfi. Odnekud se, kažu, pojavio i srednjovjekovni složenac od jegulja i žaba, oblikujući prastari menu. Pa makar se to i odigralo samo u našoj mašti. Kao da je u ranu zoru, izronio iz magle jelovnik rijeka i jezera, kojima još lutaju prikaze narodnih vladara, u nestrpljivu iščekivanju jela koja je tek trebao pripremiti, vrli meštar Guillaume Tirel, slavni Mjerivjetar.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika