Objavljeno u Nacionalu br. 346, 2002-07-03

Autor: Igor Saračević

Video/DVD

‘TKO JE KOME SMJESTIO?’

Naslov sugerira drugorazrednu burlesknu komediju, a riječ je o vrlo rafiniranom i pametnom trileru koji je, uz malo bolje dorađen rasplet, mogao pretendirati na status klasika

Film “Tko je kome smjestio?” bio je među zapaženim hitovima prošlog ljeta u američkim kinima, međutim, u većini ostalih zemalja postigao je razočaravajuće rezultate, i unatoč impresivnim glumačkim imenima – Robertu De Niru, Edwardu Nortonu i Marlonu Brandu. Za neuspjeh u našim kinima vjerojatno je dobrim dijelom “zaslužan” taj doista nesretni naslov: “Tko je kome smjestio?” sugerira drugorazrednu burlesknu komediju, a riječ je o vrlo rafiniranom i pametnom trileru koji je, uz malo bolje dorađen rasplet, mogao pretendirati na status klasika u svome žanru.
De Niro nastupa u ulozi Nicka, iskusnog provalnika koji poslije 25 godina bavljenja tim “poslom” ozbiljno razmišlja o povlačenju u miran život. Njegov dugogodišnji partner Max (Brando) dolazi mu s prijedlogom za najveći plijen njihovih života: krađu skupocjenog žezla iz 17. stoljeća, smještenog u zgradi carinarnice u Montrealu. Nick isprva odbija tu ideju, jer živi upravo u Montrealu, i jedno od pravila kojih se uvijek držao jest da ne obavlja poslove “u svome dvorištu”. Međutim, pošto mu Max pristane dati 6 milijuna dolara za izvršenje zadatka, te mu pokaže da će izvođenje biti isplanirano s maksimalnom preciznošću – za što je zaslužan Jack (Norton), samouvjereni mladić koji se, glumeći mentalnu zaostalost, uspio zaposliti u carinarnici kao pomoćnik domara te “usnimiti” mjere osiguranja žezla – Nick se odlučuje na akciju.
Scenarij, kojeg potpisuju četvorica autora, ističe se efektno razrađenim zapletom, a posebno intrigira ozbiljnošću s kojom kroz Nickove odnose s Maxom, Jackom te stjuardesom Diane (Angela Bassett), s kojom se Nick želi skrasiti, preispituje temu međuljudskog povjerenja. Najveće iznenađenje filma svakako je režija Franka Oza, poznatog kao specijalista za komedije (od “Prljavih pokvarenih prevaranata” do “Bowfingera”) čiji dosadašnji izleti izvan tog žanra (“Morske sirene”, “Indijanac u ormariću”) nisu bili baš zanimljivi. Oz je u “Tko je kome smjestio?” obavio impresivan posao, od fino odmjerenog pripovjedačkog ritma preko fascinantnog noirovskog vizualnog stila kojeg je ostvario u suradnji sa snimateljem Robom Hahnom do preciznog vođenja glumačkog ansambla (što mu doista nije bilo lako, pogotovo s Brandom, koji je s njim većim dijelom snimanja bio u, blago rečeno, zategnutom odnosu). U svome pedantnom izlaganju priče redatelj uspješno održava ravnotežu između napetosti zbivanja i sugestivne razrade likova; jedina veća primjedba može se uputiti nedovoljno razrađenom završnom obratu u odnosu likova koje tumače De Niro i Norton, no to nipošto ne umanjuje vrlo povoljan dojam o cjelini.
Na DVD-u film izgleda izvrsno. Dodataka nema mnogo, ali su vrlo zanimljivi, pogotovo zajednički audio-komentar redatelja Oza i snimatelja Hahna.

Naslov:
DRSKA I IZNIMNO NAPETA
PROVALA U CARINARNICU

Podnaslov:
Od intrigantnog zapleta, preko vrhunskih glumaca – Robert De Niro, Edward Norton i Marlon Brando – do sjajne režije Franka Oza, “Tko je kome smjestio?” doista je prvorazredan triler

Potpis:
TKO JE KOME SMJESTIO?
(VTI)

The Score
am. triler, 2001.
R: Frank Oz
GL: Robert De Niro, Edward Norton, Marlon Brando, Angela Bassett, Gary Farmer, Paul Soles

FILM: tri točkice
DVD: tri točkice

Blitz

Poslije groznog teen-trilera “Tajno društvo”, malo tko je mogao očekivati da će hollywoodski veteran Rob Cohen potpisati atraktivan akcić poput “Brzih i žestokih”. Utemeljen na novinskom članku o sceni nezakonitih uličnih utrka automobila u velikim američkim gradovima, zaplet Cohenova filma – mladi policajac infiltrira se u skupinu trkača osumnjičenih za niz spektakularnih pljački kamiona s raznom vrijednom robom – neizbježno podsjeća na kultni “Pakleni val” Kathryn Bigelow s Keanuom Reevesom i Patrickom Swayzeom. Cohenova režija, doduše, nije ni približno stilski dotjerana poput Bigelowičine, a odnos središnjih protagonista mnogo je manje intrigantan nego u “Paklenom valu”, no “Brzi i žestoki” neosporno dobro funkcioniraju kao dinamična, nepretenciozna zabava.
Odlično DVD-izdanje bogato je dodacima, među kojima se izdvaja zanimljiv Cohenov audiokomentar. (I. S.)

The Fast and the Furious, am. akc. triler, 2001.
R: Rob Cohen GL: Vin Diesel, Paul Walker, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster

FILM: tri točkice
DVD: četiri točkice

Ne reci ni riječ
Continental Film

Poslije izvrsne i vrlo svježe interpretacije profesora suočenog s krizom srednjih godina u ekscentričnoj komediji Curtisa Hansona “Zlatni dečki”, Michael Douglas u trileru “Ne reci ni riječ” glumi mnogo konvencionalniji lik uspješnog newyorškog psihijatra kojemu banda vrhunski organiziranih kriminalaca otme kćerkicu te on, u zamjenu za njezino oslobađanje, mora u jednom danu postići da mu jedna naizgled katatonična djevojka otkrije šifru koja vodi do mjesta gdje je skriven golemi ukradeni dijamant. Poput Douglasova lika, zaplet filma je jednodimenzionalan: konstrukcija je rutinska, s predvidivim “neočekivanim” obratima.
Ipak, ako se i ne može pohvaliti originalnošću, “Ne reci ni riječ” izdvaja se iznad prosjeka novijih hollywoodskih trilera, prije svega zahvaljujući dinamičnoj režiji Garyja Fledera, koji je ovom prilikom obavio neusporedivo dotjeraniji posao nego u svome prethodnom hitu “Kolekcionar”. (I. S.)

Don’t Say a Word, am. triler, 2001.
R: Gary Fleder GL: Michael Douglas, Sean Bean, Brittany Murphy, Famke Janssen, Oliver Platt

FILM: tri točkice
DVD: ništa

Zardoz
Continental Film

Zardoz, am. SF drama, 1973.
R: John Boorman GL: Sean Connery

FILM: točkic
DVD: točkic

Gubim te
Discovery

Američki scenarist i književnik Bruce Wagner u svom redateljskom prvijencu, utemeljenom na vlastitom romanu, izlaže priču o tragičnim sudbinama članova jedne bogate obitelji iz Los Angelesa. Glava obitelji, uspješni producent (Frank Langella), doznaje da će u idućih godinu dana umrijeti od raka, njegova posvojena kći (Rosanna Arquette) slučajno doznaje pravu istinu o smrti svojih bioloških roditelja, a najgore je sinu (Andrew McCarthy), koji se upušta u vezu sa ženom koja boluje od AIDS-a, a u prometnoj nesreći pogine mu kćerkica. Wagner ta depresivna zbivanja gomila bez suvislog dramskog reda, pa se cjelina gubi u jednoličnosti, ali zbog vrlo dobrog glumačkog ansambla ipak se da odgledati. (I. S.)

I’m Losing You, am. drama, 1998.
R: Bruce Wagner GL: Rosanna Arquette, Frank Langella, Andrew McCarthy

FILM: jedna točkica
DVD: ništa

Brodolom života
Blitz

Cast Away, am. drama, 2000.
R: Robert Zemeckis GL: Tom Hanks, Helen Hunt, Nick Searcy

FILM: točkic
DVD: točkic

Čahura
Continental Film

Cocoon, am. SF humor. drama, 1985.
R: Ron Howard GL: Steve Guttenberg, Don Ameche, Brian Dennehy

FILM: točkic
DVD: točkic

El Dorado
VTI

El Dorado, am. vestern, 1966.
R: Howard Hawks GL: John Wayne, Robert Mitchum, James Caan

FILM: točkic
DVD: točkic

Crnjak na hollywoodski način
Bruce Willis – još jedna posrnula zvijezda

Sly Stallone nije jedina posrnula hollywoodska zvijezda. Novi film Brucea Willisa koštao je preko 70 milijuna dolara, a brutto zarada iznosila mu je manje od 20 milijuna. Ponajprije, budžet se čini enorman za produkciju realiziranu u Češkoj, sa skromnim kulisama koje dočaravaju zarobljenički logor te s tek dvije nešto spektakularnije akcijske scene. Očito Willisov honorar može objasniti taj nesrazmjer. Drugo, slaba zarada zasigurno je rezultat krivog ‘tajminga’. Nakon tragedije od 11. rujna hollywoodske su kompanije postale prilično nervozne zbog svojih proizvoda sa ratnim temama: neke su od njih pogurale čim prije u kina, u nadi da će ih gledatelji prigriliti u patriotskom zanosu, a neke su odgađale do iznemoglosti. S ‘Hartovim ratom’ trebali su još malo pričekati, jer mu priča nije baš poticajna za razdoblje u kojem se apelira na jedinstvo nacije: u njemu se tumači kako je rasizam za 2. svjetskog rata bio nepodnošljiv u savezničkim redovima, kako se i najplemenitijim idealima može zahvalno manipulirati te kako privid gotovo uvijek vara. U osnovi, ‘Hartov rat’ je crnjak kojem je jedini problem što je realiziran na hollywoodski način: likovi koji su na razmeđi dobra i zla u završnici moraju završiti kao pozitivci, iako bi im obrnuti moralni predznak puno više odgovarao, a umjesto beznađa u posljednjim nam se kadrovima nudi vjera u opravdanost žrtvovanja i u bolju budućnost. Šteta, prve dvije trećine filma sugerirale su puno tjeskobniju i zanimljiviju dramsku cjelinu. (N.P.)

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika