Objavljeno u Nacionalu br. 826, 2011-09-13

Autor: Dragan Petric

Sajam elektronike u Berlinu

Borba titana u areni tableta

Apple je započeo pravnu bitku protiv proizvođača koji kvalitetom proizvoda ugrožavaju dominaciju njegovih iPada i iPhonea na tržištu - Samsung je morao s izložbe ukloniti svoj udarni proizvod

Zaljubljenici u tehnološke
novitete s nestrpljenjem
iščekuju svaki novi gadgetZaljubljenici u tehnološke novitete s nestrpljenjem iščekuju svaki novi gadgetČetvrt milijuna zaljubljenika u nove tehnologije svjedočilo je prošlog tjedna u Berlinu kulminaciji nemilosrdne pravne ofenzive koju Apple provodi nad Samsungom, ali i svim drugim proizvođačima tableta i smartphonea koji kvalitetom svojih proizvoda ugrožavaju tržišnu dominaciju iPada i iPhonea. Berlin je bio svjetski epicentar potrošačke elektronike - 51. put održao se sajam IFA, najveća svjetska manifestacija na kojoj se događaju svjetske premijere gadgeta i ostalih elektroničkih naprava koje će obilježiti sljedeću godinu. Događanje koje se među tehnološkim entuzijastima očekuje s velikim nestrpljenjem Apple je gotovo upropastio, ishodivši sudski nalog kojim je naloženo uklanjanje najzanimljivijeg izloška radi kojeg su mnogi do Berlina potegnuli s drugih krajeva svijeta…


Sve je počelo Samsungovim spektaklom dan prije službenog otvaranja sajma kad su uz brojne novitete južnokorejskog diva predstavljeni tablet Galaxy Tab 7.7 te prvi “tabphone” Galaxy Note zamišljen kao uređaj koji bi se tržišno trebao pozicionirati između smartphonea i tableta. Iako se zbog svog netipičnoga koncepta Galaxy Note iskristalizirao kao najveći hit sajma, gomilu pohvala i pozitivnih dojmova ipak je, među onima koji su ga uspjeli isprobati na berlinskom sajmu, osvojio Galaxy Tab 7.7. Njegov izvrstan ekran izrađen tehnologijom Super AMOLED Plus oduševio je svjetlinom, čistoćom prikaza slike, oštrinom te živošću prikazanih boja, a isto vrijedi i za vrlo tanak, moderan i elegantan dizajn ovog tableta. Nijedan tablet dosad, a na tržištu ih postoji 180, nije se dorađenošću mogao mjeriti s iPadom 2, ali Galaxy Tabu 7.7 to je, makar na prvi pogled, pošlo za rukom.

UZBUĐENJE OKO Galaxy Taba 7.7 bilo je kratkoga vijeka. Već drugog dana sajma šefu Samsungove delegacije isporučen je nalog njemačkoga trgovačkog suda u kojem se traži trenutačno uklanjanje svih primjeraka tog uređaja s izložbenog prostora, kao i svih panoa, postolja i popratnih objekata na kojima se na bilo koji način spominjao taj uređaj. Nalog je izdan na inicijativu Applea koji je argumentirao svoj potez povredom patentnih prava - Samsungov tablet, tobože, koristi patentirane elemente iPada i previše mu nalikuje. Zanimljivo je da je u Njemačkoj već neko vrijeme na snazi zabrana prodaje Galaxy Taba 10.1, nešto starijeg i ne toliko dorađena Samsungova tableta, također zbog moguće povrede Appleovih patenata, ali IFA nije sajam na kojem izlagači prodaju svoje uređaje krajnjim kupcima, već ih samo pokazuju posjetiteljima, pa je tim više berlinski skandal djelovao kao očajnički potez tvrtke iz Cupertina. Kao utjeha svima koji su htjeli isprobati Galaxy Tab 7.7, u cijeloj toj zavrzlami Apple je previdio da je jedan primjerak tog tableta bio izložen i na štandu Deutsche Telekoma (koji je pokazao sve tablete koje planira distribuirati), jer sudski nalog tom njemačkom teleoperateru nije stigao. Priča o sudskim tužbama vezanim uz patente među tvrtkama koje se bave mobilnom industrijom ne može biti složenija.

Trenutačno traje Appleova tužba protiv HTC-a, Samsunga i Motorole, a slučaj koji su vodili protiv Nokije je riješen. Samsung je uzvratio tužbom Appleu, baš kao i HTC-u, koji tuži još i Microsoft. I Motorola je uzvratila tužbu Appleu te zaradila tužbu od Microsofta, ali za razliku od HTC-a, Motorola je Microsoftu uzvratila pokretanjem zasebne parnice. LG je na meti Sonyja, a već ima razriješen slučaj s Kodakom, s kojim je sudski okršaj završio i Samsung. RIM s Kodakom još nije razriješio međusobne parnice, a sude se još i Huawei i ZTE, Oracle i Google, Ericsson i ZTE, Nokia i Qualcomm, Microsoft i Burnes&Noble…

RAT PATENTIMA traje već godinama, ozbiljnije se zakuhao posljednjih godinu dana kad se rasplamsalo tržište smartphonea, a veću pažnju telekomunikacijske industrije dobio je zbog nedavne Googleove akvizicije Motorole Mobility. Svima je jasno da je najveća vrijednost koju je Google dobio za 12,5 mili- Samsungov Galaxy Tab 7.7 dorađenošću se može mjeriti s Appleovim iPadom jarda dolara Motorolin patentni portfelj s kojim će u tom sukobu steći vrlo moćno naoružanje. U tom ratu glavne uloge vode Apple, Microsoft i Google, dok su Samsung, HTC, Huawei, Nokia i ostali tek kolateralne žrtve, upletene u bitku kao taktički potezi pojedinih strana. Prije saveza s Motorolom, Google je raspolagao s tek 1500 patenata vezanih uz smartphone, dok ih je Apple imao 4000, a Microsoft čak 17.000.

U doba kada Google s Androidom drži čak 40,1 posto tržišnog udjela mobilnih platformi, Apple Samsungov Galaxy Tab 7.7 dorađenošću
se može mjeriti s Appleovim iPadomSamsungov Galaxy Tab 7.7 dorađenošću se može mjeriti s Appleovim iPadoms iOSom 26,6 posto, a Microsoft s Windows Phoneom 7 svega 5,8 posto, nije nimalo čudno da su se tvrtke dvojice Stevea svim snagama obrušile na Google upravo u segmentu gdje je najranjiviji. Jednako tako ne iznenađuje da se Google po svaku cijenu odlučio bolje pripremiti za daljnje napade. Motorola je jedan od pionira na tržištu mobilne telefonije te uz Nokiju i Ericsson ima najvredniju kolekciju patenata na svijetu. Veliki tržišni udio s Androidom Google je postigao, među ostalim, i stoga što svoju platformu proizvođačima nudi bez naplate, a Microsoft naplaćuje licenciranje svog operacijskog sustava Windows Phone 7. Svakog se dana tako diljem svijeta aktivira čak 550.000 novih uređaja s Android OS-om, kroz mrežu od čak 39 proizvođača i 230 mobilnih operatera. Microsoftu, a ni Appleu takav se razvoj događaja nikako ne sviđa, i upravo je to bio okidač zbog kojeg su pokrenuli tužbe proziv HTC-a i Samsunga - zbog povrede patenata.

Iza svih tih tužbi tako se, u biti, krije rat Applea i Microsofta protiv Googlea, odnosno rat platformi za smartphone, u kojem su tužbe vezane uz kršenje patentnih prava postale najubojitije streljivo. Googleova kupnja Motorole Mobility omogućit će divu iz Mountain Viewa da iskoristi strategiju svojih takmaca te naplatom sitnih tantijema podigne cijenu uređajima koji koriste Windows Phone 7 i iOS. Apple je još uvijek najveći igrač kad je riječ o tabletima, a s iPadom diktira potrošačka očekivanja oko toga što bi sve takav uređaj trebao biti u stanju pružiti korisniku. U tome mu pomaže i više od 90.000 aplikacija napisanih isključivo za iPad, a ključni faktor uspjeha prodaje tog uređaja je i taj što ga Apple može prodavati kroz vlastiti lanac dućana. Zbog svoje dominacije na tržištu, Apple je isposlovao i niže marže kod partnerskih trgovaca, ostavljajući sebi prostora za veću profitnu marginu, a samim time i veću fleksibilnost u formiranju cijena u odnosu na konkurenciju. Osim Applea, postoje još tri izvora konkuretskih tableta: kompanije koje se primarno bave smartphoneima, kompanije koje se bave PC-jima i kompanije iz sektora potrošačke elektronike. Tako su se, logično, tableti i “utaborili” na IFA-i pa smo, osim Samsungovih modela, u Berlinu svjedočili i premijerama tableta iz Toshibe, Sonyja i drugih renomiranih proizvođača.

Najveći izazov za proizvođače tableta je uspostavljanje prodajnih kanala. Oni su “nova vrsta računala” kod kojih je naglašeno korisničko iskustvo, softver i servisi - karakteristike koje je teško demonstrirati u uobičajenu trgovačkom okruženju. Izazov je i izboriti se za demonstracijsko mjesto na policama u trgovinama jer novi modeli niču svakodnevno. Samsung se ponajbolje snašao u tržišnoj zavrzlami te svojim tabletima najozbiljnije ugrozio dominaciju iPada 2, pa ga se Apple ponajviše i uplašio. Očekuje se da će se u 2011. u svijetu prodati 50,3 milijuna tableta, a 2015. bit će ih prodano više od 181 milijun. Za usporedbu, 2010. u svijetu je prodano 167 milijuna prijenosnih računala. Skandalom u Berlinu Apple je reagirao panično. Kompanija koja se uzima kao primjer nadmoćne marketinške inovativnosti nije smjela zabraniti plasman konkurentskog proizvoda, osobito ne na tako utjecajnu sajmu u koji su uprte oči čitave svjetske elektroničke, informatičke i telekomunikacijske struke. Upravo je to za Samsung bila najveća reklama, bolja od svih pohvala koje je na IFA-i zaradio Galaxy Tab 7.7.

Vezane vijesti

Borba giganata - Apple protiv Samsunga

Borba giganata - Apple protiv Samsunga

Radi se o moćnim ljudima koji se nalaze na čelu moćnih svjetskoh kompanija. Tim Cook je šef Applea, firme koja je zahvaljujući proizvodima poput… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika