Objavljeno u Nacionalu br. 826, 2011-09-13

Autor: Ilko Čulić

Outlook Festival

Engleska bass invazija

Najjači open air festival u Hrvatskoj organiziraju Englezi i 90 posto publike su stranci, a grad Pula zaradio je 50 milijuna kuna

Najveća svjetska smotra dubstepa i srodnih žanrova okupila je 500 pretežno engleskih izvođača i 13.000 posjetiteljaNajveća svjetska smotra dubstepa i srodnih žanrova okupila je 500 pretežno engleskih izvođača i 13.000 posjetiteljaNa kraju sezone ljetnih festivala, od 1. do 4. rujna, u Puli se dogodio open air kakav Hrvatska još nije vidjela. Četvrti Outlook Festival održan na potezu od autokampa Puntižela do tvrđave na Štinjanu bio je najveća svjetska smotra dubstepa i srodnih “bass music” stilova, s 500 pretežno engleskih izvođača i 13.000 posjetitelja. Trostruko veći i osjetno skuplji nego prošle godine, Outlook je zabilježio najveći porast među europskim festivalima slična formata. U četiri dana itekako je nadmašio sve engleske festivale na jadranskoj obali, od Gardena i Soundwavea u Petrčanima do konkurentskog Hideouta na Zrću.

Kad se sve zbroji nametnuo se kao najjači open air festival u Hrvatskoj, a prema financijskim pokazateljima zamalo je prestigao čak i famozni novosadski Exit koji također privlači desetak tisuća Engleza. Organizatori hrvatskih festivala mogu pozavidjeti engleskim kolegama na odličnoj organizaciji i fenomenalnoj atmosferi, ali iz toga nipošto ne trebaju izvlačiti preporuku da pokušaju odigrati nešto slično na svom terenu. Outlook ima nedostižnu početnu prednost u publici koja je spremna izdvojiti 1000 kuna samo za festivalsku ulaznicu. Po toj cijeni festival je bio rasprodan već u svibnju.


Prvi čovjek Outlooka u Hrvatskoj, dugogodišnji zagrebački punk i reggae aktivist Vedran Meniga (36) procjenuje da je prema kasnije pokazanu interesu koalicija renomiranih engleskih klupskih promotora koju čine Exodus, Vagabondz, New Bohemia i Sub Dub, mogla prodati i do 50 posto više ulaznica, ali za takav pothvat u Puli nije bilo dovoljno raspoloživih kapaciteta. Meniga je organizator pulskog Seasplash Festivala, pokrenutog 2002. upravo na štinjanskoj tvrđavi, a s Englezima je počeo surađivati pretprošle godine. “Zvali su me za ispomoć na Zrću, gdje sam bio zadužen za binsku opremu, rasvjetu i booking domaćih izvođača. Kad sam vidio da su njihove potrebe veće, doveo sam ih na Štinjan. Vratili su se nakon mjesec dana i odlučili da će tamo premjestiti festival.

PRVI OUTLOOK održan je početkom rujna 2008. u Petrčanima, drugi na Zrću, ali tek je selidbom na Štinjan, dobio kvalitetu prema kojoj se pravi open air festival razlikuje od ljetnih partija uz more.” Englezi su ušli s kapitalom i doveli publiku, a Meniga im je sa svojom pulskom ekipom iz Seasplasha osigurao kompletnu logistiku.

“Nismo htjeli da Seasplash bude samo servis za sređivanje lokacije i dozvola nego smo se postavili kao partneri Outlooka. Osim toga, jedini način da se u Hrvatskoj legalno organizira festival je preko domaće tvrtke. Mi vučemo cijelu produkciju festivala, od pripreme terena do osiguravanja agregata za struju. Najveći dio posla napravili smo deset dana prije i sedam dana poslije festivala, ali neke smo radove pokrenuli već početkom godine jer je trebalo postaviti četiri kilometra rasvjete za što treba puno vremena. Preko nas se dogovara i regionalni program s ciljem da se u festival uvuče domaća scena. Ove godine imali smo 18 domaćih izvođača. Iz ambijenta austrougarske tvrđave Punte Christo podignute u 18. stoljeću, ispod koje je lani plesalo oko 4000 poklonika dubstepa, grimea, drum’n’bassa, junglea, reggaea, duba, breaksa i UK hip hopa, Outlook se spustio prema Puntiželi. Glavna pozornica dopremljena s Glastounburyja postavljena je tik uz obalu štinjanske lučice, a dnevni programi odvijali su se u festivalskom kampu”. Menigini podaci su više nego impresivni. U Britaniji je prodana većina ulaznica. Najpovoljnije, takozvane early bird tickets po 90 funti planule su već do kraja rujna.

POSLJEDNJA CIJENA bila je 120 funti. Preko 70 posto ulaznica kupili su Englezi, a ostatak posjetitelji iz drugih europskih zemalja, zatim Kanade, Australije i Japana. U Hrvatskoj je prodano 300 ulaznica po 660 kuna. Za domaću i regionalnu publiku bilo je rezervirano 1000 ulaznica po povlaštenoj cijeni, ali to je još uvijek bio najskuplji event na jadranskoj obali ovog ljeta i očito su si samo rijetki mogli priuštiti četiri dana Outlooka. Meniga je ipak našao rješenje: “U subotu smo pustili dnevne ulaznice po 200 kuna, prije svega za Puležane koji su brzo shvatili da je ovo veliki spektakl. Lokalna zajednica dobila je i puno besplatnih ulaznica. U ukupan posjet treba uračunati i to da je svaki izvođač dodao barem po jedno ime na listu gostiju. Imali smo gotovo 200 akreditiranih engleskih i 80 hrvatskih novinara.” Uz tolik broj engleskih novinara Outlook je za promociju hrvatskog turizma u Britaniji učinio više nego sve kampanje naše turističke zajednice.

Brojni su posjetitelji uklopili festival u svoj godišnji odmor i prije dolaska u Pulu obišli Hrvatsku od Dubrovnika do Plitvica. No desant na Štinjan počeo je zadnjih dana kolovoza i to je za organizatore bio najteži ispit. “Dva-tri dana prije i poslije festivala išlo se na sve letove iz Engleske za Trst, Veneciju, Krk, Pulu, Zagreb i Ljubljanu. Ukupno je 8000 ljudi doputovalo avionom. Za njihov transfer od aerodroma organizirali smo 80 autobusa. Za stotinjak ljudi iz produkcije festivala koji su se već u ponedjeljak vraćali u London morali smo unajmiti čarter zbog štrajka na aerodromu u Veneciji. Interni transport festivalskih izvođača odradili smo s 30 kombija.” Drugi veliki zalogaj bio je smještaj toliko gostiju. Prošle godine gotovo svi su se rasporedili u kampu Puntižela i po privatnim apartmanima u Fažani, ali Meniga je ovu godinu morao smisliti potpuno drukčiji plan.

“Turistička sezona u Puli još traje i početkom rujna nije nimalo jednostavno smjestiti toliko posjetitelja. U festivalskom kampu bilo ih je 6000, a ostali su išli u privatne apartmane, hotele, hostele i kamp Stoju. Popunili smo sve kapacitete u krugu od pet kilometara. Problem je bio s onima koji nisu na vrijeme rezervirali smještaj. Za njih je bilo mjesta tek u Medulinu, što je gotovo 15 km od festivala.” Za razliku od prošle godine kad su mnogi Puležani, naviknuti na niz svakovrsnih ljetnjih manifestacija, jedva primjetili da se kod njih događa i Outlook, ovogodišnja masovka itekako se osjetila u gradu.

U PULI SE ZARADA od festivala procjenjuje na 50 milijuna kuna. Za usporedbu, turistička Vedran Meniga, organizator festivala
Seasplash, partner je engleskim promotorimaVedran Meniga, organizator festivala Seasplash, partner je engleskim promotorimazajednica Vojvodine izračunala je da stranci na Exitu svaki dan potroše milijun eura, dok su samo iz bankomata u kampu Puntižela dnevno vadili šest milijuna kuna. To je naglo podiglo rejting festivala u Puli, ali i otvorilo apetite onima koji žele samo brzu zaradu. “Premda još nisu svi uvidjeli potencijal Outlooka, mislim da su nam nadležne institucije, s obzirom na našu zamršenu birokraciju, izašle u susret. S druge strane, bolna točka je kamp Puntižela, gdje mi nemamo kontrolu. U puno slučajeva pojavila se pohlepa domaćih ljudi. Englezi ne razumiju kako je krafna koju su jučer platili šest kuna preko noći došla na 15 kuna, a litra nečeg porasla na 70 kn. Očekuju nešto povoljnije cijene, to je svakako bio jedan od važnijih razloga za njihov dolazak u Hrvatsku.”

Meniga napominje da su cijene na samom festivalu oko 20 posto više u odnosu na Seasplash. Pola litre piva plaćalo se 20 kuna, porcija hrane 35 do 40, što je otprilike na razini cijena T-Mobile INmusic festivala. “Neljubaznost, nepristupačnost i pohlepa dijela domaćih ljudi mogu ozbiljno ugroziti ovakav festival ili ga otjerati iz Pule. Posjetitelji moraju kući otići zadovoljni. Ne smije ih se izrabljivati.” Na samom festivalu doista su dobili sve što su platili. Festivalski program odvijao se na 12 pozornica, u trajanju od najmanje 16 sati dnevno. Popodne je špica bila u kampu, navečer kod glavne pozornice i još jedne veće na obali, a najatraktivniji noćni program opet je bio na tvrđavi, gdje se partijalo do šest ujutro. “Imali smo i 28 brodskih partija, unaprijed rasprodanih. Slovenci koji već godinama rade na Seasplashu ozvučili su nekoliko manjih pozornica, ali najveći dio tehnike dopremljen je iz Engleske.” Meniga ima vrlo precizno objašnjenje zašto domaći vlasnici razglasa ni ove godine nisu dobili priliku raditi na Outlooku.

“Prema pristupu zvuku, Englezi su puno ispred nas, provjerava se svaki detalj i o tome se vode gotovo filozofske rasprave. Outlook želi biti festival s najboljim razglasom, gdje se neće samo čuti nego i osjetiti zvuk. Takav pristup zvuku kod nas ne postoji. Možda ima opreme, možda je netko nabavio ista pojačala, ali u Hrvatskoj prevladava gažerski način ozvučivanja, što ovdje ne prolazi.” Ovo je festival soundsystem- kulture i ne oslanja se na nastupe velikih zvijezda. Premda bi se stilski ovdje dobro uklopili, aktualni britanski hit-makeri Dizzee Rascal, Tinie Tempah i Chase’n’Status nisu dobili pozivnice za Outlook.

JEDAN OD Festivalskih headlinera i vjerojatno najtraženiji dubstep DJ na svijetu Oliver James Skream gotovo je izbrisan iz programa jer su organizatori procijenili da je previše zaglibio u mainstream. Engleska dubstep reprezentacija ipak je istrčala na teren u najjačem sastavu. U Pulu su došli Benga, Skream, Digital Mystikz, Jamie XX i The Bug. Druga upadljivo brojna skupina izvođača bili su reggae veterani koji izravno povezuju Outlook s karipskim korijenima soundsystem-kulture. Umjesto dugo najavljivana i u zadnji čas otkazana Barringtona Levyja, nastupili su Mad Professor, Earl Sixteen, General Levy, Tippa Irie i Macka B. Sjajni pjevač Massive Attacka Horace Andy imao je prvi samostalni nastup u Hrvatskoj, a nakon njega je briljirao još jedan jamajčanski doajen Johnny Clarke. Dok je većina posjetitelja i izvođača viđenih na Outlooku tek prevalila dvadesetu, a neki su još tinejdžeri, u koncertnom reggae programu pojavilo se i nekoliko metuzalema. Norman Grant iz drevnih Twinkle Brothersa rekao je: “Ja sam u 61., a moj stariji brat u 63. godini života. Sad ćemo vam odsvirati naš prvi singl iz 1964. godine.” No čak ni braća Grant nisu bili najstariji sudionici Outlooka.

U IZVRSNO ozvučenoj Mungos Areni festival je u noći s nedjelje na ponedjeljak šestosatnim DJ setom zatvorio legendarni londonski dubreggae guru Jah Shaka, gotovo 70-godišnjak. U publici je imao vjerojatno najbolju publiku na svijetu, odgojenu kroz četiri desetljeća britanske festivalske kulture i naviknutu da se za najveće poslastice u programu može čekati u redu pred ulazom i do sat vremena. Osim atraktivne lokacije, bogatog line-upa i jako dobrog PR-a s promotivnim filmovima, kampanjama na društvenim mrežama i promotivnim partijima u nizu gradova, Vedran Meniga kao jedan od nezaobilaznih aduta Outlooka izdvaja i lijepo vrijeme. “Englezi rijetko vide sunce. Za mnoge od njih četiri dana partijanja uz omiljene DJ-eve na moru i suncu najbolji su provod u životu.”

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika