Objavljeno u Nacionalu br. 351, 2002-08-05

Autor: Ilko Čulić

GLAZBA

Bregovićevi navijači bit će zadovoljni

Goran Bregović objavio je album na kojem gostuju romska pjevačica Vaska Jankovska i Šaban Bajramović

Pedantni kolekcionari i najvjerniji navijači koji nestrpljivo čekaju svaki novi CD Gorana Bregovića mogli bi nabrojiti petnaestak izdanja objavljenih nakon famoznog soundtrack albuma “Underground”. U toj hrpi materijala su studijski projekti posebno pripremljeni za grčko, tursko ili poljsko tržište, pa kojekakve kompilacije i retrospektive, ali sve to ne može zamagliti činjenicu da u Bregovićevoj diskografiji već šest godina nedostaje novi album. No kako se on u međuvremenu nametnuo kao respektabilna “live” atrakcija europskog formata, a samo u prošloj godini odsvirao je blizu 160 koncerata s Orkestrom za vjenčanja i sprovode, bilo je pitanje dana kad će se pojaviti studijski album koji će kapitalizirati rezultate postignute na terenu. Za ovu priliku Bregović je među ostalim izravnao neke stare račune i obnovio suradnju s Vaskom Jankovskom i Šabanom Bajramovićem.
Za razliku od Bajramovića, koji je uz pomoć Mostar Sevdah Reuniona preko albuma “A Gypsy Legend” naplatio barem dio zasluga za “Mesečinu”, romska pjevačica iz Skoplja Vaska Jankovska dugo je ostala zaboravljena iako je briljantnom interpretacijom pjesme “Ederlezi” odigrala jako veliku ulogu na početku Bregovićeve međunarodne karijere. Međutim, Bregović se nikad nije ponašao poput Petera Gabriela koji je uredno vraćao svaku uslugu gostujućim glazbenicima iz takozvanog “trećeg svijeta” i ulagao gomile novca u promocije Youssoua N’Doura ili Nusrata Fateha Ali Khana. Ime Vaske Jankovske ponovno se pojavilo u novinama tek onda kad je Bregović zaključio da mu je potreban takav vokalni potencijal, najprije za spektakularni koncert u Parizu, a potom i za snimanje albuma “Priče i pjesme s vjenčanja i sprovoda”.
Permanentni interes za modernu klasičnu glazbu ovdje je pokazan kroz sedmodijelnu kompoziciju “Tale” koja sigurno neće izazvati zavist etabliranih skladatelja, ali ako se usporedi sa soundtrackom “La Reine Margot”, može poslužiti kao dokaz da je autor ostvario značajan napredak u ovom žanru. No u prvom planu je opet spretni promotor balkanskog folklora s gotovo savršeno razvijenim sposobnostima za prepoznavanje afiniteta potencijalnih slušatelja na prostoru od Mediterana do Baltika. Doduše, među njegovim zlatnim i platinastim trofejima nema nijednog osvojenog u Britaniji, a neće ga biti ni nakon ovog albuma jer “world music” publika odgojena na WOMAD festivalima prilično brzo razotkriva trikove kakvima se služi Bregović. Uvodna pjesma “Hop Hop Hop” sa Bajramovićevim vokalom doima se kao umjereno privlačan nastavak “Mesečine”. Sljedeća “Aven Vivenda”, podebljana još uvijek fascinantnim glasom Vaske Jankovske, zapravo je romska verzija prastarog hita Bijelog dugmeta “Sve će to mila moja prekriti ružmarin, snjegovi i šaš”. Druga reciklaža napravljena je pri kraju albuma s pjesmom “Milicija trenira strogoću”, koja se sad zove “Polizia Molto Arrabiata” i zvuči jednako besmisleno kao i prije dva desetljeća. Srećom, Bregović je prije nje postavio nekoliko jačih aduta: “Sex” i “Maki Maki” s Bajramovićem, te “So Nevo Si” s bugarskim pjevačicama koje stalno nastupaju uz Orkestar za vjenčanja i sprovode. Navijači će biti veoma biti zadovoljni, makar bi oni sve ovo rado mijenjali za samo jedan koncert Bijelog dugmeta.

Oasis – ‘Heathen Chemistry’ (Sony / DOTC)

Britanska medijska trakavica o “najvećem bandu na svijetu” zaustavila se na mizernom preklanjskom albumu “Standing on the Shoulder of Giants”. Premda je hit singl “Hindu Times” najavio mogućnost skore rehabilitacije, novi album jasno pokazuje da su braća Gallagher u malo dubljoj krizi. Nakon uvodne “Hindu Times” iz niskog prosjeka “Heathen Chemistry” izdižu se samo pjesma “Hung in a Bad Place” koju je napisao gitarist Gem Archer i ”(Probably) All in the Mind” u kojoj gostuje Johnny Marr. S njim Oasis zakratko podsjećaju na dobro odmjeren spoj The Smiths i Psychedelic Furs, ali čim ostanu sami opet padaju na dno. U “Little By Little” to zvuči kao da istodobno dozivaju Scorpionse i Uriah Heep.

Razni izvođači – ‘Gilles Peterson Worldwide 2’ (Talkin Loud / Aquarius)

Kad bi se dijelile medalje za zasluge u globalnoj promociji progresivne klupske glazbe, zlato bi vjerojatno uzeo Gilles Peterson. U njegovu dvosatnom programu “Worldwide” na BBC Radio One, koji srijedom poslije ponoći preuzimaju radiopostaje s četiri kontinenta, ravnomjerno su zastupljene pažljivo odabrane snimke darovitih debitanata i još neobjavljeni radovi provjerenih trendsettera, a uvijek ostane vremena i za pokoji zaboravljeni klasik. Prema sličnoj formuli sastavljena je i kompilacija “Worldwide 2”. Uz nekoliko novih otkrića tu su razmješteni Petersonovi stalni gosti poput Cinematic Orchestre, Jazzanove i 4Hero, dok su za sladokusce na meni stavljeni kultni kalifornijski jazz gitarist Charlie Hunter i legendarni Sun Ra s “When There Is No Sun”.

Razni izvođači – ‘Pathaan’s Small World’ (Kickin’)

Londonski “chill out maestro” DJ Pathaan dosad je objavio četiri kompilacije iz edicije “Stoned Asia”, koja je ubrzo postala nezaobilazno štivo za ljubitelje downtempo glazbe s indijskim začinima i pripremila teren za projekte kao što su “Buddha Bar” i “Asia Lounge”. Kroz dvostruki CD “Pathaan’s Small World” opet se provlači karakteristični zvuk “Asian undergrounda”, međutim koncept je znatno proširen besprijekornim odabirom materijala s drugačijim stilskim predznacima u rasponu od pustinjske egzotike Kalahari Bushmena do makedonskog drum’n’bassa Kirila Džajkovskog. Vrlo malo poznatih imena (Jah Wobble, Rootsman, Zohar), mnoštvo rariteta i ultimativni poziv na put oko svijeta za 129 minuta!

Zvjezdice:
Goran Bregović – 3
Oasis – 2
Gilles Petterson Worldwide – 4
Pathaan’s Small World – 4

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika