Objavljeno u Nacionalu br. 353, 2002-08-21

Autor: Ilko Čulić

ŠESTO ČULO - Ilko Čulić

Plitkim dance poskočicama Colonia osvaja Srbiju

Novim CD-om 'Izgubljeni svijet', začinjenim novim imbecilnim refrenima, Colonia nakon Hrvatske kani opustošiti i Srbiju. Najvjerojatnije će u tome i uspjeti: 'The terror must go on!'

Colonia – 'Izgubljeni svijet' (Croatia Records) 
Beth Orthon – 'Daybreaker' (Heavenly / Dallas)Colonia – 'Izgubljeni svijet' (Croatia Records) Beth Orthon – 'Daybreaker' (Heavenly / Dallas)U rječniku popularne kulture audiopirati pojavili su se prije skoro četiri desetljeća, a više publiciteta dobili su sredinom 70-ih zbog neobičnog hobija menedžera Led Zeppelina, pokojnoga Petera Granta. Slobodno vrijeme Grant je katkad provodio obilazeći sumnjive dućane s pločama, gdje je snagom argumenata bivšeg hrvača uvjeravao osoblje da je prilično opasno prodavati albume Zeppelina bez logotipa njihove kuće “Swan Song”.

Šteta se već tada mjerila u stotinama tisuća ilegalno proizvedenih kopija, ali pravi posao pirati su započeli nekoliko godina poslije, nakon što su vinil zamijenili jeftinim audiokasetama. Najjača uporišta izgradili su u lukama jugoistočne Azije iz kojih još kontroliraju golemi dio diskografskog tržišta “trećeg svijeta”. Nakon spuštanja “željezne zavjese” i afirmacije poludivljeg kapitalizma na istoku Europe, pirati su našli svoj “CD Eldorado” u Bugarskoj i Srbiji. Niskim cijenama i solidnom kvalitetom diskova ugrozili su interese velikih korporacija, ali prve žrtve bili su mjesni izdavači nespremni za ovako agresivnu konkurenciju. U Srbiji, gdje pirati opskrbljuju oko 80 posto tržišta, najveće pojedinačne gubitke vjerojatno bilježe hrvatski estradni šampioni koji tamo imaju veoma brojnu publiku, ali još traže način da naplate svoju popularnost. Zbog specifične situacije, u kojoj ipak ima zanimljivih podudarnosti s distribucijom srbijanskih turbo-folk hitova na našem “black marketu”, moglo se očekivati da će dosjetljivi balkanski menedžeri ubrzo ponuditi kakvo originalno rješenje gusarskog pitanja, no čak ni u najgorim noćnim morama Paola Sfeccija nije bilo mjesta za cro-pop zvijezdu koja objavljuje novi CD u Srbiji nekoliko tjedana prije hrvatske premijere.

Manevar koji je izvela Colonia na početku predstavljanja albuma “Izgubljeni svijet” doista se odrazio na povećanje utrška u Srbiji, ali zato su piratske kopije CD-a preplavile zagrebačke tržnice prije nego što je Croatia Records počela prodavati regularno izdanje, inače u početnoj nakladi od 10.000 primjeraka pojačano gratis DVD-om s tri videospota i još nekim dodacima. U ovom hazardu navodno je izgubljeno blizu 5000 domaćih kupaca, međutim u slučaju povoljnog ishoda to će biti tek kolateralna šteta. Naime, Colonia je već lanjskim albumom “Milijun milja od nigdje” prerasla skučeno hrvatsko tržište i onda je, poput Severine i pripadnica Huljićeva klana, ušla u bespoštednu utrku sa srbijanskim folk heroinama. Značaj ove utakmice lakše je shvatiti ako se zna da je famozna Ceca Ražnatović u lipnju održala povratnički koncert na rasprodanoj “Marakani”, a ovih dana za sličan pothvat priprema se i njena glavna suparnica “made in Serbia” Jelena Karleuša. Premda Severina, Colonia, Ceca i Karleuša u teoriji predstavljaju različite žanrove, praksa je pokazala da one sve ciljaju na istu publiku, što znači da bi se “kulturna razmjena sisa” u dogledno vrijeme mogla još više intenzivirati. Realnu tržišnu vrijednost kandidatkinja katkad nije lako provjeriti jer je primjerice Colonia na puno boljoj startnoj poziciji od Cece, koja je opterećena prezimenom ratnog zločinca – kapitalca i neće tako skoro upoznati svoje mnogobrojne hrvatske fanove. No za odmjeravanje snaga ostaje nekoliko neutralnih terena, a idealna lokacija mogla bi biti Ljubljana. Nakon “Marakane” Ceca je “rasturila” i “Križanke”, a Colonia se ondje očekuje početkom rujna. Za tu priliku opremljena je novom serijom potencijalnih hitova, uglavnom jeftinih dance poskočica začinjenih infantilno-imbecilnim refrenima kao: “Slomila te mala garava, sve ti snove odnijela, slomila te mala garava, srce ti je ukrala”. The terror must go on!

Dino Dvornik – ‘Svicky’ (Orfej)

U Croatia Recordsu nemaju razloga žaliti zbog Dvornikova prelaska u Orfej jer od njegova bučno najavljenog come backa po svemu sudeći neće biti ništa. “Svicky” nažalost nije bolji čak ni od brzo zaboravljenog prethodnika “Big Mama”, a u usporedbi s nekim prijašnjim radovima novi materijal može poslužiti tek za dijagnosticiranje opasno duboke autorske krize. Korektna produkcija zvuka koju potpisuje Davorin Ilić i nekoliko zanimljivih aranžmana čuvaju nadu da još nije sve izgubljeno, ali to je slaba utjeha ako Dino opet ostaje bez titule hitmakera. Kroz 40 minuta između uvodne pjesme “Ritam moj” i zadnjih taktova odjavne “Sve što imam to si ti” možda ćete više puta posumnjati da je neki drugi meštar napravio “Afriku”.

Beth Orthon – ‘Daybreaker’ (Heavenly / Dallas)

Visoki prosjeci ostvareni na albumima “Trailer Park” i “Central Reservation” trebali bi dati ultimativne preporuke za “Daybreaker”, a dodatni izazov proizlazi iz činjenice da je engleska “neofolk” kantautorica, koju simpatizeri rado uspoređuju s Joni Mitchell iz najboljih dana, za ovaj session osigurala još jaču ekipu vanjskih suradnika. Uz već ustaljenog producenta Victora Van Vugta i stare prijatelje poput Williama Orbita, Bena Watta (Everything But The Girl) i oba Chemical Brothersa, Beth je u studio dovela Emmylou Harris, Johnnyja Marra i Ryana Adamsa, a popis gostujućih uglednika zaključio je Matt Johnson (The The) koji svira bubnjeve u Concrete Sky. No velika očekivanja poklopila su se s konačnim rezultatom samo u izvrsnoj pjesmi “Anywhere”.

Tangerine Dream – ‘Sorcerer’ (MCA / Aquarius)

Tangerine Dream danas je možda sinonim za neinventivnu i poprilično dosadnu new age glazbu, no to ipak ne može umanjiti vrijednost njegovih pet antologijskih albuma iz razdoblja 1974.-1977. “Sorcerer”, snimljen kao soundtrack za istoimeni akcijski film Williama Friedkina, bio je posljednji naslov u ovom besprijekornom nizu, a četvrt stoljeća poslije itekako pomaže kod rasvjetljavanja uloge koju su Baumann, Franke i Froese odigrali unutar “sedmorice veličanstvenih” njemačkog kraut-rocka iz 70-ih (Kraftwerk, Can, Neu, Faust, Cluster, Popol Vuh). Izvan povijesnog konteksta ovo reizdanje još funkcionira kao briljantan elektronski ambijent kakav Air nikad neće snimiti.

Zvjezdice:
Colonia – 1
Dino Dvornik – 2
Beth Orton – 3
Tangerine Dream – 5

Vezane vijesti

Kosovo: U sukobu na prijelazu Merdare više od 40 ozlijeđenih

Kosovo: U sukobu na prijelazu Merdare više od 40 ozlijeđenih

Više od 40 ljudi, među kojima više od 20 pripadnika kosovske policije, ozlijeđeno je u četvrtak ujutru u sukobu skupine srbijanskih građana i… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika