23.09.2011. / 17:45

Autor: Hina

Einstein je bio u krivu? Otkrivene čestice brže od svjetlosti

Albert EinsteinAlbert EinsteinZnanstvenici diljem svijeta rekli su u petak da bi otkriće subatomskih čestica navodno bržih od svjetlosti moglo dovesti do temeljitog preispitivanja teorija o nastanku svemira, no najprije bi ga trebali potvrditi neovisni izvori.

"Iznimna otkrića zahtjevaju izuzetne dokaze, a ova tvrdnja je upravo takva", rekao je poznati kozmolog i astrofizičar Martin Rees.

Međunarodni tim znanstvenika objavio je u četvrtak da je zabilježio subatomsku česticu koja putuje brzinom većom od brzine svjetlosti, što bi moglo predstavljati izazov jednom od temeljnih fizikalnih zakona.

Glasnogovornik tima Antonio Ereditato, koji radi u centru za fiziku čestica CERN na granici Francuske i Švicarske, rekao je da su tijekom trogodišnjeg pokusa mjerenja pokazala da je snop neutrina ispaljen iz Ženeve stigao do 730 km udaljenog Gran Sassa u Italiji 60 nanosekunda brže od svjetlosti.

"Još je prerano to komentirati", rekao je profesor Stephen Hawking, jedan od najpoznatijih svjetskih fizičara.

"Potrebni su daljnji eksperimenti i dokazi", dodala je profesorica Jenny Thomas koja se bavi neutrinima u laboratoriju Fermilab kod Chicaga. "Utjecaj ovoga otkrića, ako se pokaže točnim, bit će golem", istaknula je.

Profesor Geoffrey Hall s Imperial Collegea u Londonu, koji je surađivao s CERN-om, kaže da su rezultati fundamentalni i da "dovode u pitanje samu bit naše znanstvene kulture".

Direktor istraživanja u CERN-u Sergio Bertolucci izjavio je da bi otkriće, ako se potvrdi ispravnim, "moglo promijeniti naša stajališta o fizici". Najmanje dva laboratorija najavila su pokuse u bliskoj budućnosti.

Bude li potvrđeno, to će otkriće potkopati ključan element Opće teorije relativnosti Alberta Einsteina iz 1905., koji kaže da ništa u svemiru ne može putovati brže od svjetlosti.

Neočekivani rezultati zabilježeni su u sklopu projekta OPERA, koji su zajedno proveli CERN i Laboratorij Gran Sasso u središnjoj Italiji.

Tijekom trogodišnjeg pokusa ukupno je 15 tisuća snopova neutrina - sićušnih subatomskih čestica sličnih elektronima ali bez električnog naboja - ispaljeno iz CERN-a prema Gran Sassu gdje ih je uhvatio poseban detektor.

Svjetlosti bi za tu udaljenost trebalo oko 2,4 tisućinke sekunde, ali neutrinima je trebalo oko 60 nanosekunda manje.

Tajnoviti Higgsov bozon navodno pred otkrićem