Objavljeno u Nacionalu br. 360, 2002-10-06

Autor: Mate Granić

SAT POLITIČKE ANATOMIJE - Mate Granić

UNPROFOR nije srpskim teroristima oduzeo teško oružje i stoga je HV morao intervenirati

To je odgovor koji je predsjednik Mesić, premda je učvrstio sve točke haaške optužnice protiv Miloševića za rat u Hrvatskoj, propustio uputiti Miloševiću na pitanje zašto je HV, od miljevačke operacije do 'Oluje', poduzimao 'agresiju' na UNPA područja

Na međunarodnoj političkoj sceni odnosi SAD-a i Iraka u središtu su pažnje svjetske javnosti. Zasad se sve odvija u skladu s očekivanjima. Američki Kongres sljedeći će tjedan ovlastiti predsjednika Busha da primijeni silu protiv Iraka ako se Irak hitno ne razoruža i ako se ne promijeni režim Saddama Husseina. Što se tiče UN-a i Vijeća sigurnosti, Bush je već rekao da se UN ukloni s puta ako Vijeće sigurnosti ne može donijeti odlučniju rezoluciju protiv Iraka i da će u tom slučaju UN sam sebe marginalizirati. To se još nije čulo od jednog američkog predsjednika. Vrlo je znakovito da inspektori UN-a na traženje SAD-a nisu otišli u Irak čekajući oštriju rezolucije Vijeća sigurnosti UN-a.

Slučaj Bobetko

Pritisci međunarodne zajednice na Hrvatsku nikad nisu bili tako snažni i koordinirani od siječnja 1994. (prijetnje sankcijama Vijeća sigurnosti zbog prisutnosti Hrvatske vojske u BiH). Od Vlade RH traži se da izruči generala Bobetka i bezuvjetno surađuje s Haaškim sudom. Nikad dosad nije se dogodilo da SAD, NATO, EU, Vijeće Europe, Britanija i Danska, kao predsjedavajuća EU, u tri dana daju tako snažne i koordinirane izjave. To je blokiralo lobiranje hrvatske diplomacije, Vlade i Sabora. Možda Vlada do zadnjeg trenutka nije znala za optužnicu protiv Bobetka, ali mediji su je nagovještavali od ljeta. Već je tada trebalo početi lobirati kako bi moguća optužnica bila u skladu sa Statutom i pravilima Suda, kako bi bila utemeljena i u skladu s Ustavom Hrvatske. I nesretne razlike u stavovima prema haaškoj optužnici između predsjednika Republike i Vlade uništile su bilo kakvu šansu za ozbiljno lobiranje Hrvatske. Pozitivno je to što je predsjednik Mesić svjedočeći u Hagu protiv Miloševića podržao stavove Vlade, koja je uputila dvije žalbe Haaškom tribunalu i zahtjev Ustavnom sudu za ocjenu ustavnosti optužnice. Vladu u tome treba podržati, ali šanse za uspjeh Vlade u Haagu vrlo su male. Može se vrlo lako dogoditi da u manje od mjesec dana Vlada dobije negativne odgovore na obje žalbe.

Posebno težak položaj Vlade bit će ako Ustavni sud optužnice proglasi protuustavnima. Dosad međunarodni pritisci na Hrvatsku nisu donijeli i mjere međunarodne zajednice. Na žalost, ako haaško tužiteljstvo odbije žalbe Hrvatske, a hrvatska Vlada ne prihvati optužnicu protiv generala Bobetka, možemo očekivati snažne aktivne mjere međunarodne zajednice. Ne odmah sankcije, ali svakako mjere EU, SAD-a i međunarodnih financijskih institucija. Hrvatska bi postala zemlja slučaj. Šteta je što Vlada nije zajedno s oporbom na vrijeme predložila minimalne promjene Ustavnog zakona o suradnji s Haaškim sudom (članak 3) te da odluku o utemeljenosti i ustavnosti optužnica prepusti Vrhovnom sudu, a ne da o njoj odlučuje Vlada, iako bi sasvim sigurno prve reakcije Haaškog suda i međunarodne zajednice bile negativne (smatralo bi se da Vlada komplicira proceduru suradnje s Haaškim sudom), ali bi ta promjena Ustavnog zakona dala ozbiljne šanse hrvatskoj diplomaciji, Vladi, Saboru i predsjedniku Republike da uvjere međunarodnu zajednicu:

l. da će Hrvatska ozbiljno i odlučno surađivati s Haaškim sudom,
2. da politika više neće odlučivati o prihvaćanju ili neprihvaćanju haaških optužnica nego isključivo Vrhovni sud,
3.da će Vlada prihvatiti svaku odluku Vrhovnog suda i odmah postupiti prema njoj.

To je međunarodnopravno i politički moguće uspješno braniti. Sama Vlada sasvim sigurno nema šanse oduprijeti se političkim pritiscima međunarodne zajednice.

Rješavanje slučaja optuženog generala Bobetka Vladinim prihvaćanjem optužnice i njegovim neizručenjem Sudu zbog teškog zdravstvenog stanja sve je vjerojatnije. I takvo ponašanje Vlade izazvat će snažne međunarodne pritiske. A sve to upućuje na to da su prijevremeni izbori za Vladu vrlo realan i moguć izlaz iz ove krize. Slučaj optužnice protiv Bobetka treba rješavati isključivo pravnim, a ne političkim putem. Na njegovo teško zdravstveno stanje treba uvijek misliti. To vrijedi i za ovu, ali i za bilo koju drugu vladu.

Predsjednik Mesić u Haagu

Nije bilo lako predsjedniku Mesiću svjedočiti u Haagu. Milošević je opasan i beskrupulozan protivnik, arogantan i agresivan, koji više brine o svojoj ulozi u srpskoj povijesti nego o suđenju u Haagu i kazni. Predsjednik Mesić potvrdio je glavne navode optužnice, tj. da je Milošević odgovoran za raspad bivše države, za pretvaranje JNA u srpsku vojsku, za pobunu dijela srpskog stanovništva u Hrvatskoj, za zločine počinjene nad Hrvatima i drugim nesrpskim pučanstvom u Hrvatskoj te za pokušaj stvaranje velike Srbije silom. Ali je velika šteta da Mesić nije bio bolje pripremljen, i to ne samo radi optužnice nego i radi povijesti. Navest ću samo nekoliko primjera.

Na Miloševićevo pitanje zašto je Hrvatska izvela agresiju na UNPA zone (miljevačka operacija, Maslenica, Medački džep, “Bljesak” i “Oluja”) i počinila zločine, predsjednik Mesić je odgovoro da je to bilo radi spajanja sjevera i juga Hrvatske, dakle radi prometa. To je, naravno, bilo točno, ali ne i najvažnije. UNPA područja bila su okupirana područja Hrvatske prema rezolucijama Vijeća sigurnosti 871, 920 te Rezoluciji Glavne skupštine UN-a 43/49 iz prosinca 1994. UPROFOR nije razoružao srpske pobunjenike i teroriste, nije im oduzeo teško naoružanje. Za vrijeme mandata UNPROFOR-a samo na okupiranom području ubijeno je 680 Hrvata i drugih nesrba. Lokalni Srbi odbijali su bilo kakve ozbiljne pregovore uz posredovanje UN-a o mirnoj reintegraciji, uključujući i Plan Z4 koji im je davao gotovo državu u državi. I to sve pod utjecajem Slobodana Miloševića. To su pravi razlozi za vojne i redarstvene akcije Hrvatske vojske, u skladu s Ustavom RH i Poveljom UN-a.

Tvrdnju Miloševića da u Srbiji nije bilo koncentracijskih logora za Hrvate i druge nesrbe može najbolje opovrgnuti 7000 bivših logoraša koji će tužiti Srbiju i tražiti odštetu. ZNG nije bila hrvatska paravojna jedinica nego regularna jedinica MUP-a Hrvatske. Unatoč svemu tome treba pozdraviti svjedočenje predsjednika Mesića jer je u svim bitnim točkama odlučno pomogao tužitelju u dokazivanju optužnice protiv Miloševića.

Stand-by aranžman s MMF-om

Vlada pregovara o novom stand-by aranžmanu s MMF-om, premda je prema rezoluciji Hrvatskog sabora o tome prethodno morala obavijestiti Sabor i za to dobiti podršku. Na žalost, o tome se pregovara u vrijeme snažnih međunarodnih pritisaka na Hrvatsku pa bi bilo razumnije da se najprije riješi slučaj optužnice protiv generala Bobetka, a da se tek nakon toga odlučuje o mehanizmima suradnji s MMF-om. U slučaju dugotrajnih pritisaka na Hrvatsku i dugotrajnog konflikta s međunarodnom zajednicom, stand-by aranžman mogao bi biti koristan za kreditni rejting Hrvatske, ali u tom slučaju taj bi aranžman ponovno određivao i gospodarsku politiku Hrvatske.

Vezane vijesti

'Nikolić - četnički vojvoda ili redizajnirani predsjednik?'

'Nikolić - četnički vojvoda ili redizajnirani predsjednik?'

Uoči inauguracije Tomislava Nikolića na mjesto predsjednika Srbije, novosadski Dnevnik objavio je osvrt bivšeg predsjednika Hrvatske Stjepana Mesića… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika