Objavljeno u Nacionalu br. 360, 2002-10-06
SAT POLITIČKE ANATOMIJE - Mate Granić
UNPROFOR nije srpskim teroristima oduzeo teško oružje i stoga je HV morao intervenirati
To je odgovor koji je predsjednik Mesić, premda je učvrstio sve točke haaške optužnice protiv Miloševića za rat u Hrvatskoj, propustio uputiti Miloševiću na pitanje zašto je HV, od miljevačke operacije do 'Oluje', poduzimao 'agresiju' na UNPA područja
Na međunarodnoj političkoj sceni odnosi SAD-a i Iraka u središtu su pažnje svjetske javnosti. Zasad se sve odvija u skladu s očekivanjima. Američki Kongres sljedeći će tjedan ovlastiti predsjednika Busha da primijeni silu protiv Iraka ako se Irak hitno ne razoruža i ako se ne promijeni režim Saddama Husseina. Što se tiče UN-a i Vijeća sigurnosti, Bush je već rekao da se UN ukloni s puta ako Vijeće sigurnosti ne može donijeti odlučniju rezoluciju protiv Iraka i da će u tom slučaju UN sam sebe marginalizirati. To se još nije čulo od jednog američkog predsjednika. Vrlo je znakovito da inspektori UN-a na traženje SAD-a nisu otišli u Irak čekajući oštriju rezolucije Vijeća sigurnosti UN-a.
Slučaj Bobetko
Pritisci međunarodne zajednice na Hrvatsku nikad nisu bili tako snažni i koordinirani od siječnja 1994. (prijetnje sankcijama Vijeća sigurnosti zbog prisutnosti Hrvatske vojske u BiH). Od Vlade RH traži se da izruči generala Bobetka i bezuvjetno surađuje s Haaškim sudom. Nikad dosad nije se dogodilo da SAD, NATO, EU, Vijeće Europe, Britanija i Danska, kao predsjedavajuća EU, u tri dana daju tako snažne i koordinirane izjave. To je blokiralo lobiranje hrvatske diplomacije, Vlade i Sabora. Možda Vlada do zadnjeg trenutka nije znala za optužnicu protiv Bobetka, ali mediji su je nagovještavali od ljeta. Već je tada trebalo početi lobirati kako bi moguća optužnica bila u skladu sa Statutom i pravilima Suda, kako bi bila utemeljena i u skladu s Ustavom Hrvatske. I nesretne razlike u stavovima prema haaškoj optužnici između predsjednika Republike i Vlade uništile su bilo kakvu šansu za ozbiljno lobiranje Hrvatske. Pozitivno je to što je predsjednik Mesić svjedočeći u Hagu protiv Miloševića podržao stavove Vlade, koja je uputila dvije žalbe Haaškom tribunalu i zahtjev Ustavnom sudu za ocjenu ustavnosti optužnice. Vladu u tome treba podržati, ali šanse za uspjeh Vlade u Haagu vrlo su male. Može se vrlo lako dogoditi da u manje od mjesec dana Vlada dobije negativne odgovore na obje žalbe.
Posebno težak položaj Vlade bit će ako Ustavni sud optužnice proglasi protuustavnima. Dosad međunarodni pritisci na Hrvatsku nisu donijeli i mjere međunarodne zajednice. Na žalost, ako haaško tužiteljstvo odbije žalbe Hrvatske, a hrvatska Vlada ne prihvati optužnicu protiv generala Bobetka, možemo očekivati snažne aktivne mjere međunarodne zajednice. Ne odmah sankcije, ali svakako mjere EU, SAD-a i međunarodnih financijskih institucija. Hrvatska bi postala zemlja slučaj. Šteta je što Vlada nije zajedno s oporbom na vrijeme predložila minimalne promjene Ustavnog zakona o suradnji s Haaškim sudom (članak 3) te da odluku o utemeljenosti i ustavnosti optužnica prepusti Vrhovnom sudu, a ne da o njoj odlučuje Vlada, iako bi sasvim sigurno prve reakcije Haaškog suda i međunarodne zajednice bile negativne (smatralo bi se da Vlada komplicira proceduru suradnje s Haaškim sudom), ali bi ta promjena Ustavnog zakona dala ozbiljne šanse hrvatskoj diplomaciji, Vladi, Saboru i predsjedniku Republike da uvjere međunarodnu zajednicu:
l. da će Hrvatska ozbiljno i odlučno surađivati s Haaškim sudom,
2. da politika više neće odlučivati o prihvaćanju ili neprihvaćanju haaških optužnica nego isključivo Vrhovni sud,
3.da će Vlada prihvatiti svaku odluku Vrhovnog suda i odmah postupiti prema njoj.
To je međunarodnopravno i politički moguće uspješno braniti. Sama Vlada sasvim sigurno nema šanse oduprijeti se političkim pritiscima međunarodne zajednice.
Rješavanje slučaja optuženog generala Bobetka Vladinim prihvaćanjem optužnice i njegovim neizručenjem Sudu zbog teškog zdravstvenog stanja sve je vjerojatnije. I takvo ponašanje Vlade izazvat će snažne međunarodne pritiske. A sve to upućuje na to da su prijevremeni izbori za Vladu vrlo realan i moguć izlaz iz ove krize. Slučaj optužnice protiv Bobetka treba rješavati isključivo pravnim, a ne političkim putem. Na njegovo teško zdravstveno stanje treba uvijek misliti. To vrijedi i za ovu, ali i za bilo koju drugu vladu.
Predsjednik Mesić u Haagu
Nije bilo lako predsjedniku Mesiću svjedočiti u Haagu. Milošević je opasan i beskrupulozan protivnik, arogantan i agresivan, koji više brine o svojoj ulozi u srpskoj povijesti nego o suđenju u Haagu i kazni. Predsjednik Mesić potvrdio je glavne navode optužnice, tj. da je Milošević odgovoran za raspad bivše države, za pretvaranje JNA u srpsku vojsku, za pobunu dijela srpskog stanovništva u Hrvatskoj, za zločine počinjene nad Hrvatima i drugim nesrpskim pučanstvom u Hrvatskoj te za pokušaj stvaranje velike Srbije silom. Ali je velika šteta da Mesić nije bio bolje pripremljen, i to ne samo radi optužnice nego i radi povijesti. Navest ću samo nekoliko primjera.
Na Miloševićevo pitanje zašto je Hrvatska izvela agresiju na UNPA zone (miljevačka operacija, Maslenica, Medački džep, “Bljesak” i “Oluja”) i počinila zločine, predsjednik Mesić je odgovoro da je to bilo radi spajanja sjevera i juga Hrvatske, dakle radi prometa. To je, naravno, bilo točno, ali ne i najvažnije. UNPA područja bila su okupirana područja Hrvatske prema rezolucijama Vijeća sigurnosti 871, 920 te Rezoluciji Glavne skupštine UN-a 43/49 iz prosinca 1994. UPROFOR nije razoružao srpske pobunjenike i teroriste, nije im oduzeo teško naoružanje. Za vrijeme mandata UNPROFOR-a samo na okupiranom području ubijeno je 680 Hrvata i drugih nesrba. Lokalni Srbi odbijali su bilo kakve ozbiljne pregovore uz posredovanje UN-a o mirnoj reintegraciji, uključujući i Plan Z4 koji im je davao gotovo državu u državi. I to sve pod utjecajem Slobodana Miloševića. To su pravi razlozi za vojne i redarstvene akcije Hrvatske vojske, u skladu s Ustavom RH i Poveljom UN-a.
Tvrdnju Miloševića da u Srbiji nije bilo koncentracijskih logora za Hrvate i druge nesrbe može najbolje opovrgnuti 7000 bivših logoraša koji će tužiti Srbiju i tražiti odštetu. ZNG nije bila hrvatska paravojna jedinica nego regularna jedinica MUP-a Hrvatske. Unatoč svemu tome treba pozdraviti svjedočenje predsjednika Mesića jer je u svim bitnim točkama odlučno pomogao tužitelju u dokazivanju optužnice protiv Miloševića.
Stand-by aranžman s MMF-om
Vlada pregovara o novom stand-by aranžmanu s MMF-om, premda je prema rezoluciji Hrvatskog sabora o tome prethodno morala obavijestiti Sabor i za to dobiti podršku. Na žalost, o tome se pregovara u vrijeme snažnih međunarodnih pritisaka na Hrvatsku pa bi bilo razumnije da se najprije riješi slučaj optužnice protiv generala Bobetka, a da se tek nakon toga odlučuje o mehanizmima suradnji s MMF-om. U slučaju dugotrajnih pritisaka na Hrvatsku i dugotrajnog konflikta s međunarodnom zajednicom, stand-by aranžman mogao bi biti koristan za kreditni rejting Hrvatske, ali u tom slučaju taj bi aranžman ponovno određivao i gospodarsku politiku Hrvatske.
Vezane vijesti
'Nikolić - četnički vojvoda ili redizajnirani predsjednik?'
Uoči inauguracije Tomislava Nikolića na mjesto predsjednika Srbije, novosadski Dnevnik objavio je osvrt bivšeg predsjednika Hrvatske Stjepana Mesića… Više
- Karamarko će radikalizirati scenu, kao i Nikolić
- Mesić: Neizravno sam pomogao Karamarku
- Zbog 'redikula u funkciji drugih' 2000 eura kazne
Komentari
Ovaj članak nema komentara.
Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.
Najnovije
-
05.07.2012. / 10:38
Hrvatski gospodarstvenici u pohodu na rusko tržište
-
29.06.2012. / 16:26
Šokantna i provokativna modna predstava
-
29.06.2012. / 16:20
'Nakon pravomoćne presude moći ćemo razgovarati o Čačiću'
-
29.06.2012. / 16:09
Uživajte u sekundu dužem vikendu