Objavljeno u Nacionalu br. 368, 2002-12-04

Autor: Igor Saračević

VIDEO/DVD - Igor Saračević

SUGESTIVNI PRIKAZ KRUGA NEIZBRISIVE MRŽNJE I OSVETE

Brazilski filmaš Walter Salles, poznat po filmu 'Glavni kolodvor', uspješno je premjestio zbivanja iz Albanije u Brazil u ekranizaciji romana Ismaila Kadarea 'Slomljeni travanj'

AmelieAmelieVIDEORECENZIJA: ‘KRVNA OSVETA’ – Brazilski redatelj Walter Salles prije nekoliko godina privukao je pozornost svjetske filmske javnosti vrlo dobrim filmom “Glavni kolodvor”, sugestivnom dramom o umirovljenoj učiteljici koja pomaže 9-godišnjem dječaku da pronađe oca kojeg nikad nije upoznao. Sallesov zadnji film, “Krvna osveta”, koji je svjetsku premijeru imao na prošlogodišnjem festivalu u Veneciji, nije ni izdaleka dostigao komercijalni uspjeh “Glavnog kolodvora”, no riječ je također o solidnom filmu čija je pojava u našim videotekama svakako hvale vrijedna.
“Krvna osveta” ekranizacija je romana “Slomljeni travanj” uglednog albanskog pisca Ismaila Kadarea. Salles i njegovi suscenaristi Sergio Machado i Karim Ainouz premjestili su zbivanja iz Albanije u Brazil, a zaplet filma prati krvavi obračun dviju susjednih obitelji koji je započeo sporom oko vlasništva nad jednim komadom zemlje. Dvadesetogodišnjeg Tonha Brevesa (Rodrigo Santoro) otac zaduži da ubije jednog od sinova obitelji Ferreira, u ime osvete zbog ubojstva Tonhova starijeg brata.
Mladić izvrši zadatak, ali, opterećen grižnjom savjesti, zatraži od glave obitelji Ferreira da prisustvuje karminama za čovjeka kojeg je ubio, te moli prekid neprijateljstva. Međutim, stari Ferreira je neumoljiv te pristaje samo na kratko primirje. Praktički osuđen na smrt, Tonho je rastrgan između poštovanja obiteljske časti i razmišljanja o bijegu, a donošenje odluke postaje mu još teže kad se zaljubi u zanosnu djevojku iz cirkusa.
Salles sugestivno izlaže tjeskobna zbivanja iz perspektive Tonhova mlađeg brata (Ravi Ramos Lacerda), precizno prateći kako besmisleni krug mržnje i osvete ostavlja neizbrisivo bolne posljedice na sve uključene. Istini za volju, prva trećina filma režirana je pomalo teškom rukom, no priča postupno hvata zamah, kulminirajući istinski potresnom završnicom. U suradnji sa sjajnim snimateljem Walterom Carvalhom, redatelj je ostvario iznimno dojmljiv vizualni prosede, a orkestracija pojedinih sekvencija upravo je briljantna. To se pogotovo odnosi na dinamičnu i vrlo uzbudljivu sekvenciju u kojoj Tonho progoni svoju nesretnu žrtvu, a Salles majstorski oslikava proživljavanja i progonjenog i progonitelja. Redatelju se može prigovoriti zbog povremeno površne poetičnosti (scena u kojoj Tonho vrti svoju draganu na konopcu), no takvi nedostaci ipak ne mogu bitno pokvariti dojam. Glumačka ostvarenja vrlo su solidna, a posebno je dobar nastup malog Ravija Ramosa Lacerde u ulozi dječaka.
DVD-izdanje nudi odličnu widescreen-sliku i solidan zvuk; dodaci su minimalni, ali od razmjerno skromne produkcije kao što je “Krvna osveta” nerealno je očekivati više.

KRVNA OSVETA
(UCD)

Abril despedacado / Behind the Sun
braz.franc.švic. drama, 2001.
R: Walter Salles
GL: Jose Dumont, Rodrigo Santoro, Rita Assemany, Luiz Carlos Vasconcelos, Ravi Ramos Lacerda, Flavia Marco Antonio

FILM: tri točkice
DVD: dvije točkice

Amelie
Blitz

Romantična fantazija Jean-Pierrea Jeuneta vjerojatno je iznenadila i najveće optimiste postavši najveći međunarodni uspjeh francuske kinematografije posljednjih godina te pritom stekavši doista širok krug gorljivih poklonika: film se trenutačno nalazi na 17. mjestu liste najboljih filmova svih vremena prema glasovima korisnika Internet Movie Databasea. Jeunetovo djelo nipošto nije bez mana: zaplet je povremeno ispunjen pretjerano hirovitim zbivanjima, a i blago je razvučen (ne bi štetilo da je cjelina 10-15 minuta kraća). S druge strane, neosporni adut filma je neodoljiva interpretacije dražesne Audrey Tautou u naslovnoj ulozi, a ni Jeunetovu vizualnom stilu nema se što prigovoriti.
DVD-izdanje domaćeg distributera sadrži manje-više sve važnije priloge s francuskog izdanja, a najzabavnije su polaroid-fotografije sa svjetskih putovanja vrtnog patuljka Amelieina oca. (I. S.)

Le fabuleux destin d’Amelie Poulain, franc. ljub. komedija, 2001.
R: Jean-Pierre Jeunet GL: Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz, Rufus, Yolande Moreau, Dominique Pinon

FILM: tri točkice
DVD: tri točkice

Memento
Blitz

Na spomenutoj listi IMDB-a triler Christophera Nolana, sa zapletom koji se odvija od kraja prema početku, kotira još bolje od “Amelie” – zauzima 10. mjesto. Takva se pozicija ipak čini pretjeranom, jer ma koliko film u osnovi bio intrigantno osmišljen, Nolan u izlaganju noirovskog zapleta o amnezičaru (efektni Guy Pearce) koji traga za ubojicom svoje žene nepotrebno koristi dodatne trikove kako bi odveo gledatelja na krivi trag, pa se pojedina rješenja doimaju odviše proizvoljnima, a negdje na sredini cjelina čak pomalo gubi dah; ipak, efektna završnica umnogome popravlja dojam. Nolanu valja odati priznanje i zbog dojmljivo tjeskobnog ugođaja, dinamičnog vizualnog stila te odličnog rada s glumcima: riječ je o talentu od kojeg se u bliskoj budućnosti mogu očekivati doista velike stvari.
Film na DVD-u izgleda sjajno, dok prilozi nisu osobiti, ali istini za volju, ništa bolje nije ni, recimo, “regularno” američko izdanje. (I. S.)

Memento, am. triler, 2000.
R: Christopher Nolan GL: Guy Pearce, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano, Mark Boone Junior, Stephen Tobolowsky, Jorja Fox

FILM: tri točkice
DVD: tri točkice

Svijet nije dovoljan
Continental Film

Sophie Marceau u ulozi zavodljive negativke Elektre King i Robert Carlyle kao ubojica bez osjetila glavni su aduti 19. filma o Jamesu Bondu, koji je vrlo solidno uprizorio Michael Apted, jedan od najrenomiranijih redatelja koje su producenti ikad pripustili u serijal. Radnja je pomalo nepregledna, vjerojatno zbog činjenice što je iz završne verzije izletjelo bar pola sata snimljenog materijala, nema ni karakteristične spektakularne završnice, ali je prvorazredna zabava ipak zajamčena. Nije bez razloga serijal dočekao 40. obljetnicu.
DVD-izdanje filma je fascinantno, vizualno prekrasno i beskrajno bučno, no i na dodacima se radilo krajnje ozbiljno. Najkonvencionalniji je kraći dokumentarac o snimanju filma, ali su zato prilozi o nastajanju akcijskih scena prvorazredni. Tu je i posveta Q-u, glumcu Desmondu Llewelynu koji je preminuo 1999., a od dva audiokomentara poklonicima se osobito preporučuje onaj redatelja Apteda. (N. P.)

The World Is Not Enough, brit.-am. akc. spektakl, 1999.
R: Michael Apted GL: Pierce Brosnan, Sophie Marceau, Denise Richards, Robert Carlyle, Judi Dench

FILM: tri točkice
DVD: četiri točkice

RPM
Blitz

Za film kojem su korisnici Internet Movie Databasea podarili katastrofalnu ocjenu 3,1 i koji je imao burnu pretprodukciju (trebao ga je režirati koscenarist “Paklenog šunda” Roger Avary, a uz Davida Arquettea kao glavna glumica spominjala se njegova sestra Rosanna), da bi zatim tri godine čekao na distribuciju (i to samo na video i DVD tržištu), “RPM” (naslov označava kako brzinomjer tako i etablirane autoutrke) iznenađujuće je simpatično djelce. Frivolnu pričicu o kradljivcima starih auta koji kradu revolucionarni prototip vozila bez benzina ne treba uzimati preozbiljno te uživati u zabavnim akcijskim scenama i opuštenim nastupima Arquettea i njegovih zanosnih partnerica, Famke Janssen i Emmanuelle Seigner. (N. P.)

RPM, am.-brit. humor. akc. film, 1997.
R: Ian Sharp GL: David Arquette, Emmanuelle Seigner, Famke Janssen

FILM: dvije točkice
DVD: dvije točkice

Buena Vista Social Club
MG Film

Kultni dokumentarac Wima Wendersa o veteranima kubanske glazbene scene stiže u videoteke više od dvije i pol godine poslije prikazivanja u hrvatskim kinima, odnosno dobre tri godine poslije velikog uspjeha na međunarodnoj sceni. Ipak, manje nestrpljivi poklonici “Buena Vista Social Cluba”, koji nisu naručili film izvana, vjerojatno sada neće propustiti priliku da ga uvrste u kućnu kolekciju: glazbeni sadržaj iznimno je atraktivan, a Wendersov redateljski pristup iznimno funkcionalan kako u portretiranju Compaya Segunda, Ibrahima Ferrera i društva, tako i u diskretnom bilježenju života današnje Kube. Uz vrlo dobru sliku i zvuk, adut DVD-izdanja je zgodna popratna knjižica s bilješkama o glazbenicima te redatelju. (I. S.)

Buena Vista Social Club, njem.-am. glazb. dok. film, 1999.
R: Wim Wenders

FILM: tri točkice
DVD: dvije točkice

Ne reci ni riječ
Continental Film

Gary Fleder (“Čekajući smrt u Denveru”, “Kolekcionar”) uspio je stabilizirati karijeru – uzdrmanu višegodišnjim odgađanjem premijere SF filma “Uljez” – ovim uzbudljivim ali pomalo staromodnim trilerom, koji je puno veći hit bio na video i DVD tržištu nego u kinima. Iako se DVD u nas pojavio sa zakašnjenjem, isplati ga se nabaviti čak i za kućnu kolekciju, ponajprije zbog odličnih dodataka, među kojima se izdvaja blok “Cinema Master’s Class”, načinjen od priloga o pretprodukciji, produkciji i postprodukciji filma (supruzi Arnold i Anne Kopelson vrlo artikulirano objašnjavaju višestruku ulogu producenta). Uz solidan Flederov audiokomentar možete vidjeti i odvojene scene s popratnim objašnjenjima glavnih protagonista. (N. P.)

Don’t Say A Word, am. triler, 2001.
R: Gary Fleder GL: Michael Douglas, Sean Bean, Brittany Murphy, Famke Janssen, Oliver Platt

FILM: tri točkice
DVD: četiri točkice

Sinovi Katie Elder DVD
VTI

Ako možete prihvatiti činjenicu da su John Wayne i Dean Martin u stanju glumiti braću, ovaj vestern Henryja Hathawaya nudi vam popriličan broj atrakcija, među ostalim i scenu u kojoj se glavni glumci skrivaju iza debla stabala, dok pravi meci fijuču oko njih. Film reciklira motive iz puno poznatijih ostvarenja tog žanra, a spoj vesterna i trilera Hathaway je puno radikalnije izveo u “Krvavom pokeru”, no hibridnost cjeline može se podnijeti. Uzgred, Wayne je u filmu nastupio nakon 18-mjesečne pauze, prouzročene prvom od kasnije brojnih operacija zbog raka.
DVD nudi samo film, ali u widescreenu, s anamorfnim digitalnim prijenosom i trokanalnim zvukom. Za stariji filmski naslov posve dovoljno! (N. P.)

Sons of Katie Elder, am. vestern, 1965.
R: Henry Hathaway GL: John Wayne, Dean Martin, Earl Holliman