Objavljeno u Nacionalu br. 372, 2002-12-29

Autor: Igor Saračević

VIDEO/DVD - Igor Saračević

Neodoljivo ludo i zaigrano putovanje kroz vrijeme

Odlično opremljeno DVD-izdanje potvrđuje trilogiju 'Povratak u budućnost' kao djelo koje zaslužuje mjesto među klasicima američke kinematografije 20. stoljeća

Igor SaračevićIgor SaračevićPojava trilogije “Povratak u budućnost” na DVD-u jako me je obradovala, jer ta ludo zaigrana saga autorskog dvojca Robert Zemeckis – Bob Gale o putovanju američkog tinejdžera Martyja McFlyja kroz vrijeme pripada među meni najdraža hollywoodska djela u posljednjih dvadesetak godina. Moram odmah priznati da sam ponovnom gledanju tih filmova pristupio s određenom strepnjom: budući da je prošlo dosta vremena otkako sam ih zadnji put gledao, bilo me strah da bi se iz današnje perspektive mogli činiti nagriženi vremenom, poput mnogih hollywoodskih filmova tog vremena (na primjer, prije otprilike godinu dana nemalo me je razočaralo kako danas izgledaju “Ratnici podzemlja” Waltera Hilla).

Poslije gledanja sa zadovoljstvom mogu reći da filmovi trilogije nisu ništa izgubili na dojmljivosti. Redatelj Zemeckis i producent Gale – koji su zajednički napisali scenarij “jedinice”, a Gale je potpisnik predložaka drugog i trećeg dijela – iz naizgled nepretenciozne, zafrkantske premise izgradili su inventivan i kompleksan filmski ep. U nešto manje od šest sati, koliko zajedno traju sva tri filma, autorski dvojac majstorski se poigrava različitim izdanjima i stvarnostima “američkog sna”. U prvom dijelu, nostalgični (ali ne i idealiziran) pogled na pedesete godine prošlog stoljeća prožet je subverzivnim dosjetkama poput situacije u kojoj se majka glavnog junaka Martyja McFlyja (sjajni Michael J. Fox) zaljubljuje u vlastitog sina, pristiglog iz budućnosti, umjesto u njegova budućeg oca!

Središnji dio imponira spektakularno kompliciranim zapletom u kojemu je posebno dojmljivo modernističko poigravanje situacijama iz prvog filma, a “alternativna” stvarnost 1985. – nastala interakcijom negativca Biffa (Thomas F. Wilson) u njegovu izdanju iz 2015. godine s njegovim izdanjem iz 1955.! – intrigantno je mračan komentar američkog materijalizma. Naposljetku, završni dio trilogije, smješten na Divlji zapad 1885., vrlo zgodno prikazuje dolazak zapadne civilizacije u Kaliforniju, a zbivanja obogaćuje romantični podzaplet u kojem Martyjev partner u putovanju kroz vrijeme, “Doc” Brown (Christopher Lloyd), nalazi ljubav svoga života, učiteljicu Claru (Mary Steenburgen). “Budućnost nije zapisana, ona je onakva kakvom je sami napravimo”, kaže na kraju “Doc” Brown, sugestivno zaokružujući priču; trilogiji Roberta Zemeckisa i Boba Galea budućnost ipak već jest zapisana, s osiguranim mjestom među klasicima američke kinematografije 20. stoljeća.

Sva tri diska bogato su opremljena (doduše, priloga ima nešto manje nego na američkom izdanju), a teško je izdvojiti koje su najveće atrakcije među dodacima. U svakom slučaju, riječ je o izdanju koje svakako vrijedi imati u kućnoj kolekciji.

POVRATAK U BUDUĆNOST I-III
(Blitz)

Back to the Future
am. SF. komedija, 1985.-1990.
R: Robert Zemeckis
GL: Michael J. Fox, Christopher Lloyd, Lea Thompson, Thomas F. Wilson, Crispin Glover, Mary Steenburgen

FILM: četiri točkice
DVD: četiri točkice

Gosford Park
Discovery

Robert Altman uspio je već treći put oživiti redateljsku karijeru ovim retro-trilerom koji podsjeća na BBC-jeve serije o međuodnosima engleske aristokracije i njihove posluge: impresivno napravljen i odlično napisan (Oscar za originalni scenarij Juliana Fellowesa), s vrhunskom glumačkom postavom koja se ponaša kao da kamera ne postoji i samozatajno izgovara replike, film je tek malo slabiji kad se sprda s konvencijama detektivskih predložaka. “Pametovanje” nikad nije bilo jača strana Altmanova prosedea.
Ako ste veliki poklonik filma, ne nabavljajte domaće izdanje za kućnu kolekciju. U dodacima su, istina (povremeno vrlo prigodan) dokumentarac o snimanju, zatim odličan prilog o sobarima i kuharima koji su se brinuli za autentičnost scena, te polusatna press sjedeljka s filmskom ekipom, međutim, nema nijednog od dvaju audiokomentara s originalnog izdanja, kao ni popratnog objašnjenja uz 20 minuta izbačenih scena. (N. P.)

Gosford Park, brit.-am. triler, 2001.
R: Robert Altman GL: Helen Mirren, Clive Owen, Kelly Macdonald, Maggie Smith, Michael Gambon, Kristin Scott Thomas

FILM: četiri točkice
DVD: dvije točkice

Slučajni svjedok
Blitz

Protagonist iz domaćeg naslova suhoparnog trilera Harolda Beckera (“More ljubavi”) je 12-godišnjak (Matt O’Leary) koji, stjecajem okolnosti, prisustvuje ubojstvu koje počini njegov bogati očuh (Vince Vaughn), a žrtva je očuhov nekadašnji kriminalni kompanjon (Steve Buscemi). Dječakovim tvrdnjama da je očuh zločinac, međutim, nitko ne vjeruje – čak ni njegov otac (John Travolta) – pogotovo nakon što policija ne pronađe nikakav trag na mjestu zločina. Prepušten sam sebi, dječak mora stalno strepiti od sljedećeg očuhova poteza.
Temeljna situacija dobro je postavljena, ali, nažalost, zbog površno obrađenih likova i neuvjerljivog razvoja zbivanja u drugoj polovici (vrhunac bedastoće je očevo pokretanje sudskog procesa za dobivanje starateljstva nad sinom) rezultat je tek podnošljivo ostvarenje.
DVD nudi vrlo dobru sliku i zvuk, a prilozi su skromni. (I. S.)

Domestic Disturbance, am. triler, 2001.
R: Harold Becker GL: John Travolta, Vince Vaughn, Teri Polo, Matt O’Leary, Steve Buscemi

FILM: dvije točkice
DVD: dvije točkice

Totalna zbrka
Continental Film

Film Barryja Sonnenfelda trebao je imati premijeru još u jesen prošle godine, no nakon terorističkog napada 11. rujna procijenjeno je da bi jedna od scena mogla izazvati pogrešan dojam, pa je prikazivanje odgođeno za proljeće ove godine: unatoč atraktivnim glumcima, 45 milijuna dolara skup film gadno je krahirao (zaradio je samo sedam milijuna) i brzo je zaboravljen kao veliki hollywoodski nesporazum. Problematična scena zbilja je nevjerojatna. U njoj Tom Sizemore i Johnny Knoxville ulaze u zračnu luku i drsko švercaju u golemom metalnom koferu pravu pravcatu nuklearnu bombu: zahvaljujući nemaru osoblja čak je uspijevaju i unijeti u zrakoplov! To je ujedno i vrhunac filma, koji se većim dijelom doima kao “raštimana” komedija zabune, na tragu Sonnenfeldova ranijeg uspjeha “Drž’te maloga”, ali ni s približno toliko duha i stila.
DVD u dodacima nudi redateljev audiokomentar u kojem se uopće ne spominje 11. rujna. (N. P.)

Big Trouble, am. krim. komedija, 2002.
R: Barry Sonnenfeld GL: Tim Allen, Rene Russo, Tom Sizemore, Dennis Farina, Stanley Tucci, Jason Lee

FILM: dvije točkice
DVD: dvije točkice

Orange County
VTI

Komedija “Orange County” doista je prvorazredni primjer hollywoodskog nepotizma: redatelj Jake Kasdan sin je uglednog Lawrencea, glavni glumac Colin Hanks sin je Toma, a u ulozi junakove djevojke nastupa dražesna Shuyler Fisk, kći Sissy Spacek i redatelja Jacka Fiska. Koliko se može procijeniti, sve troje imaju talenta, ali nisu imali osobite prilike da ga pokažu u nategnutoj i vrlo rijetko duhovitoj priči o gimnazijalcu (Hanks) kojemu je zbog administrativne pogreške odbijena molba za upis na sveučilište Stanford, pa on nastoji pronaći “alternativni” put kako bi se ipak upisao.
Glavni adut DVD-a su promo-spotovi emitirani na američkom MTV-u, duhovitiji od svega u filmu. (I. S.)

Orange County, am. komedija, 2002.
R: Jake Kasdan GL: Colin Hanks, Jack Black, Schuyler Fisk

FILM: jedna točkica
DVD: dvije točkice

Čovjek koji je tužio Boga
VTI

Pošto mu brodić uništi udar groma, a osiguravajuće društvo odbije mu isplatiti odštetu pozivajući se na klauzulu o “Božjem činu”, tvrdoglavi australski ribar odluči tužiti Boga, odnosno njegove zemaljske predstavnike – i to sve religije. Premda ga svi isprva doživljavaju kao luđaka, njegova tužba uskoro se počinje shvaćati ozbiljno, pa crkveni uglednici uskoro shvaćaju da proces mogu dobiti samo negiranjem postojanja Boga!
Provokativna premisa glavni je adut filma “Čovjek koji je tužio Boga”, čijoj su autorskoj ekipi očiti uzor bile populističke komedije Franka Capre iz tridesetih o borbi “malog čovjeka” protiv sustava. Nažalost, zbog prilično statične razrade rezultat nije više od simpatičnog malog filma. (I. S.)

The Man Who Sued God, austral. humor. drama, 2001.
R: Mark Joffe GL: Billy Connolly, Judy Davis

FILM: dvije točkice
DVD: jedna točkica

Čovjek sa zlatnim pištoljem
Continental Film

Snimljen neposredno nakon filma ”Živi i pusti umrijeti”, film Guya Hamiltona, veterana serijala o Jamesu Bondu, doima se kao zbrzana produkcija: razvučeni scenarij, iritantno prenemaganje Cliftona Jamesa u ulozi šerifa Peppera i blijeda završnica zasjenjuju neosporne vrline – solidne nastupe Rogera Moorea i Christophera Leeja, fascinantne lokacije i nekolicinu blistavih akcijskih akrobacija.
DVD-izdanje je, međutim, tako dobro da će ga svaki pravi bondoljubac priključiti svojoj kolekciji: glavni su aduti polusatni dokumentarac o snimanju, krcat manje znanim detaljima, te vrlo zgodan prilog o pravim junacima Bondova serijala – dublerima i kaskaderima. (N. P.)

The Man With the Golden Gun, brit.-am. akc. spektakl, 1974.
R: Guy Hamilton GL: Roger Moore, Christopher Lee

FILM: dvije točkice
DVD: četiri točkice

Bijeli Božić
VTI

Prvi hollywoodski film u vista visionu ujedno je i jedan od najvećih hitova pedesetih: ne toliko zbog novog formata koliko zbog naslovne pjesme Irvinga Berlina koju u dva navrata izvodi Bing Crosby. Premda se trivijalna priča odigrava nakon 2. svjetskog rata, tipičnu gorčinu povratnika zamijenila je nostalgija – još jedan razlog zašto je publika tako prihvatila film.
Disk je za svaku preporuku: kopija nije friško restaurirana, međutim, technicolor fotografija blješti, a uz šesterokanalni zvuk imate i mono opciju. U dodacima je zabavan 16-minutni dokumentarac u kojem se pokojna Rosemary Clooney prisjeća snimanja, a njezin audiokomentar možete preskočiti. (N. P.)

White Christmas, am. mjuzikl, 1954.
R: Michael Curtiz GL: Bing Crosby, Danny Kaye, Rosemary Clooney

FILM: dvije točkice
DVD: tri točkice

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika