Objavljeno u Nacionalu br. 833, 2011-10-31

Autor: Ivan Pandžić

Direktor Plesa uletio u IGH-ov stan

Tonči Peović, direktor Zračne luke Zagreb koji IGH-u daje posao od 100 milijuna kuna, uz vlastiti stan, živi u stanu zaposlenika IGH-a, a najam mu plaća Zračna luka

Tonči Peović
suvlasnik je i tvrtke za zračni prijevoz, što je zatajio u imovinskoj karticiTonči Peović suvlasnik je i tvrtke za zračni prijevoz, što je zatajio u imovinskoj karticiTonči Peović, direktor Zračne luke Zagreb - čiju smjenu traže radnici, ali ga još čuva ministar Božidar Kalmeta - živi u stanu koji je napravio IGH, a kao vlasnik se vodi osoba čija je tvrtka u sastavu Instituta građevinarstva Hrvatske. Nacional je upozoren na tu činjenicu nakon što smo ekskluzivno objavili ugovor koji se nudi koncesionarima za Zračnu luku, a prema kojem u bilo kojoj opciji najbolje prolazi IGH jer ta tvrtka jedina može raditi bilo kakve promjene na izgledu terminala pa je dobila ekskluzivno pravo projektiranja, a s tim vjerojatno i pravo nadzora nad izgradnjom novog terminala.


IGH je ubacivanjem u ugovor - koji su sastavljali Ministarstvo prometa te vodstvo Zračne luke i konzultanti koje su oni izabrali - osigurao između 98 i 130 milijuna kuna prihoda.
Već samo osiguravanje posla IGH-u za bilo koje radove osim samog građenja bilo je skandalozno. Iako su iz Zračne luke tvrdili da je to obveza propisana u natjecanju za idejno rješenje 2008., to nije točno, kažu oni koji su sudjelovali u ocjenjivanju radova. Projekt prema kojem će se sada graditi bit će bitno drukčiji zbog želje koncesionara za nižom cijenom, u natječaju iz 2008. uopće se ne spominje druga faza koja se sada osigurava IGH-u, a ugovor o projektiranju uopće nije bio potpisan zadnje četiri godine. Štoviše, 2009. je osnovano povjerenstvo koje bi trebalo utvrditi je li IGH-ov projekt uopće isplativ, ali se nije nikada sastalo. Unatoč tomu, IGH u suradnji s vodstvom Zračne luke na čelu s Peovićem mijenja projekt i priprema studiju utjecaja na okoliš. Sve bez posebnih ugovora i natječaja, a cijena će se naknadno odbiti od dva milijuna eura koje izabrani koncesionar treba državi platiti jednokratno. Ubacivanje IGH u koncesijski ugovor zato je kruna dugogodišnje suradnje što ju IGH na čelu s Jurom Radićem ima s HDZ-ovim Tončijem Peovićem. Peović je naveden i kao suradnik na projektu s kojim je IGH pobijedio na arhitektonskom natječaju. Usput, prošlog tjedna je u nalogu za istragu protiv HDZ-a navedeno i da je među ilegalnim donacijama HDZ-u i milijun kuna od Petra Đukana, dugogodišnjeg Radićeva prethodnika na čelu IGH-a, a zatim predsjednika Nadzornog odbora.

Priča sa stanom direktora Peovića od početka je čudna. Kad ga je iz dubrovačke zračne luke u Zagreb prije dvije i pol godine kao lojalni kadar doveo ministar Božidar Kalmeta, u ugovoru mu je stajalo da mu je Zračna luka dužna osigurati adekvatan smještaj i plaćati troškove. Peović ima stan u Zagrebu od 72 m2, ali to mu nije bilo dovoljno. Trebao mu je veći, navodno radi djece. Iako mu je ZLZ pronašao odgovarajući, namješten stan, šest mjeseci je čekao dovršetak stanova koje je na Jarunu gradio IGH i u kojima mahom stanuju osobe poslovno ili vlasnički povezane s IGH-om. Izabrao je stan od 107 m2, uz samo jezero, na adresi Županići 2e. Zračna luka plaća 7000 kuna mjesečno Peovićevih troškova za najam tog stana. Iako mu je plaća uredbom Vlade trebala biti ograničena na 17.000 kn, na to mu se dodaje još 0,5 posto za svaku godinu staža i sa stanom koji mu se obračunava u bruto prihode na kraju zarađuje 27.000 kuna neto. Kao vlasnik stana vodi se Tomo Perić, zaposlenik i partner IGH-a.

On je bio vlasnik projektantske tvrtke Projektni biro Palmotićeva 45, koju je preuzeo IGH. Perić je ostao djelomični suvlasnik tvrtke u sastavu IGH, poznate po projektu velikogoričke zaobilaznice koja je ujedno i prilazna cesta budućem novom terminalu ZLZ-a. Navodno je Peović uložio i u kupnju namještaja za taj stan, a iz zemljišnih knjiga vidi se da je prije dva mjeseca prodao stari stan u Bilajskoj ulici. To bi impliciralo da i nakon odlaska iz Zračne luke planira ostati u stanu čiji najam sada plaća Zračna luka, ali zemljišne knjige zasad ne otkrivaju da se upustio u kupnju tog stana ili da ga je na bilo koji način pokušao prebaciti na svoje ime.

Dodatno, u istoj zgradi u kojoj je sporni stan od ukupno tri, nalazi se i zagrebačko sjedište tvrtke Trames iz Dubrovnika. Pravi vlasnik tvrtke je bivši tehnički direktor, a sada član Nadzornog odbora IGH-a Ante Stojan. Formalno, vlasnik je Marko Balija, Stojanov zet. Dok je Peović bio direktor Zračne luke Dubrovnik, u sklopu 160 milijuna kuna vrijedne nadogradnje aerodroma Trames izvrsno je prošao. Vodili su projekt rekonstrukcije i izgradnje pristanišne zgrade A, B i C, konzalting i nadzor nad adaptacijama, nadzor nad izgradnjom parkirališta za autobuse, asfaltiranje vozne staze, sortirnice prtljage, gotovo sve važnije poslove osim samog građenja. Slučajno ili ne, u Nadzornom odboru Zračne luke kojom je upravljao Peović sjedio je Petar Đukan, već spomenuti čelnik IGH-a. U ZLZ-u nas upozoravaju da je Peović i prije samog dolaska u Zagreb s Antom Stojanom obilazio određene europske aerodrome i pregovarao o koncesiji za ZLZ.
Peović je i otprije poznat po tome što većinu onog što se smatra sukobom interesa on tako ne vidi, kao ni ministar Kalmeta. Bio je direktor tvrtke Star let koja se bavila zračnim prijevozom, iako je bio direktor aerodroma u Dubrovniku, tvrdeći da tvrtka ne koristi njihove usluge. I sada je suvlasnik tvrtke Fox Air koja se bavi zračnim prijevozom i koja slijeće u Zagreb, ali se to ne smatra sukobom interesa jer mu u ugovoru stoji da se ne smije baviti takvom djelatnošću jedino ako je suvlasnik s udjelom većim od 20 posto. Ni udjele u Fox Airu ni u tvrtki Axis koju ima sa suprugom Peović nije naveo u imovinskoj kartici. Iako živi i radi u Zagrebu, Peović porez plaća u Dubrovniku, a ZLZ mu dva puta mjesečno plaća avionske karte za odlazak u Dubrovnik.

Unatoč svim kontroverzama, prigovaranju radnika zbog njegova rada, pa čak i najavama da će biti smijenjen, na sjednici Skupštine Zračne luke Zagreb prihvaćeno je njegovo izvješće o poslovanju i on je ostaje direktor. Nije jasno zbog čega je uopće sazivana izvanredna skupština, jer dosad to nije bila praksa, ako se ne radi o iznimnim okolnostima. Prema riječima sindikata, Peović je u rezultate poslovanja ubrojio izvanredne prihode od prodaje imovine i ranijeg prebacivanja novca iz poduzeća-kćeri i tako prikrio loše rezultate iz same djelatnosti. No Kalmeta je procijenio da mu se ne isplati smjenjivati direktora koji zna sve detalje pregovaranja o spornoj koncesiji za Zračnu luku, čiji se uvjeti opet mijenjanju. U jeku predizborne kampanje i svih problema koji su pogodili HDZ, ministar će morati gasiti vatru među više od tisuću radnika koji spremaju štrajk iz tri razloga: direktor ne surađuje s njima, prihodi ne rastu i, najvažnije, zbog protivljenja koncesiji pod sadašnjim uvjetima.
"Čak 98 posto članstva izjasnilo se da podržava sindikat u svim akcijama koje ne isključuju štrajk i mi imamo obvezu to provesti. Podrškom Peoviću ministar je preuzeo odgovornost za poslovanje", kaže Ante Dujić, predsjednik sindikata.

Svaki ministar kojem nad glavom visi takav Damoklov mač vjerojatno bi popustio, ali kako je Peović doveden da provede ideju prema kojoj će Zračna luka biti dana u koncesiju, Kalmeta očito ustraje na toj ideji. Bez obzira na to što je natječaj ponovno odgođen do 21. studenoga, a uvjeti su promijenjeni u posljednji tren. Točnije, koncesionar bi trebao uložiti 190 umjesto 220 milijuna eura, a u prvoj fazi, koja je dosad uključivala izgradnju novog putničkog terminala za prijam pet milijuna putnika, broj bi se trebao smanjiti na 3,5 milijuna putnika. Glavni prigovor veoma je jednostavan, Zračna luka će ove godine imati 2,4 milijuna putnika s procjenom rasta do 10 posto godišnje. Koncesionara će ionako birati nova vlada, a on bi upravljao Zračnom lukom i svim njenim prihodima pet godina - dok ne izgradi novi terminal. Dakle, smanjivanjem broja samo se pojačavaju sumnje u pogodovanje određenim ponuđačima poput houstonsko-kanadskoga konzorcija ADC & HAS s partnerima Alpine Bauom, te francuskom konzorciju ZAIC koji sačinjavaju Bouyigues i Aéroports de Paris.

Vezane vijesti

Radiću u Upravi

Radiću u Upravi

Tvrtka IGH na jesen će ponovo promijeniti vlasničku strukturu, jer će uslijediti još jedna dokapitalizacija nakon što je ovog mjeseca… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika