Objavljeno u Nacionalu br. 378, 2003-02-12

Autor: Igor Saračević

VIDEO/DVD - Igor Saračević

Produžena je 'Apokalipsa' impresivnija od originala

Iako stiže s prevelikim zakašnjenjem od svjetske premijere, DVD-izdanje "Redux" verzije vijetnamskog spektakla Francisa Forda Coppole zaslužuje uvrštenje među filmske događaje godine u nas

VIDEO-RECENZIJA: ‘APOKALIPSA DANAS REDUX’

Pomalo diskretno i bez osobita publiciteta u naše videoteke ovih dana stiže film “Apokalipsa danas redux”, produženo izdanje legendarnog vijetnamskog spektakla Francisa Forda Coppole kojeg mnogi filmofili uvrštavaju prilično visoko na liste najboljih filmova svih vremena. Završena potkraj 2000., verzija “Redux” premijerno je prikazana sljedeće godine na festivalu u Cannesu, gdje je izvorno izdanje 1979. osvojilo Zlatnu palmu, a njezino prikazivanje u velikim svjetskim kino-mrežama općenito je ocijenjivano kao jedan od najvažnijih filmskih događaja godine. Domaći distributer je procijenio – nažalost, vjerojatno opravdano – da nema potencijala za puštanje produžene verzije u kina, no i na DVD-u riječ je svakako o iznimnom gledateljskom doživljaju koji nijedan filmofil koji drži do svoga ukusa ne bi smio propustiti.

Originalna “Apokalipsa danas”, u kino trajanju 153 minute, bila je iznimno ambiciozan prikaz ludila vijetnamskog rata, s pričom, slobodno prerađenom iz “Srca tame” Josepha Conrada, o putovanju američkog satnika Willarda (Martin Sheen) u zabačeni kraj Vijetnama, gdje mora izvršiti prljavi zadatak – ubojstvo odmetnutog pukovnika Kurtza (Marlon Brando). Od uvoda s maestralnim korištenjem pjesme “The End” grupe The Doors, preko nezaboravnog nastupa Roberta Duvalla u ulozi mahnitog časnika koji voli “miris napalma ujutro”, do mračnjačkog Brandova nastupa i završnog poniranja protagonista u potpuno ludilo, “Apokalipsa danas” ostala je iznimno snažno djelo, uz “Kumove” svakako najvažnije Coppolino ostvarenje.

Zbog pritiska financijera, izvorna verzija bila je zapravo svojevrsni kompromis, jer prema Coppolinim izvornim idejama film je trebao trajati oko pet sati. “Redux” verzija sadrži 49 minuta novog materijala, za ukupno kino trajanje od 202 minute, odnosno 193 minute na videu i DVD-u. Najopsežniji dodatak cjelini je 25-minutni segment u kojem Willard i njegova ekipa dolaze na plantažu u vlasništvu jedne francuske obitelji. Taj dio filma pomalo je statičan, posebno u dugoj središnjoj sceni večere tokom koje se kroz razgovor francuskih domaćina ocrtava povijest kolonijalizacije Vijetnama i korijeni rata; ipak, sadržaj cijelog segmenta bitno obogaćuje podtekst i tematski zamah filma. Sljedeći veliki dodatak je tjeskobna 10-minutna sekvenca u kojoj Willard i momci iz njegove pratnje susreću Playboyeve zečice iz ranije scene showa za američke vojnike, a jednako snažna je i nešto kraća scena u kojoj Kurtz čita zatvorenom Willardu jedan članak iz tjednika Time.

Priloga na DVD-u nema, uostalom, kao ni na američkoj verziji, jer glavni potencijalni prilog – dugometražni dokumentarac “Srca tame: apokalipsa jednog filmaša” – odavno je dostupan kao zasebno ostvarenje. No, s obzirom na dosad neviđeni materijal, koji ionako veliko djelo čini još boljim, nije potreban nikakav dodatni poticaj da “Apokalipsu danas redux” uvrstite u kućnu videoteku.

APOKALIPSA DANAS REDUX
(UCD)

Apocalypse Now Redux
am. rat. spektakl, 2000.
R: Francis Ford Coppola
GL: Marlon Brando, Martin Sheen, Robert Duvall, Frederic Forrest, Albert Hall, Sam Bottoms, Dennis Hopper

FILM: četiri točkice
DVD: dvije točkice

Cijena straha
VTI

Ekranizacija romana iz serije Toma Clancyja o CIA-inu analitičaru Jacku Ryanu dosta odstupa od predloška, počevši od Ryanove starosti i položaja (u knjizi on je iskusni obavještajni veteran, u filmu tek ambiciozni početnik), preko negativaca (islamski fundamentalisti pretvoreni su u europske neonaciste) do brojnih drugih detalja. Ben Affleck solidan je kao Ryan za novu generaciju, ali gledatelji s bar malo filmofilskog iskustva vjerojatno će ipak zažaliti za prijašnjim tumačima tog lika, Harrisonom Fordom i Alecom Baldwinom. Redatelj Robinson uglavnom pregledno izlaže komplicirani zaplet u kojem podmetanje atomske bombe na stadionu u Baltimoreu zaoštrava napetost između SAD-a i Rusije do ruba potpunog sukoba nuklearnim oružjem, no zbog obilja likova i zbivanja cjelina se doima pomalo suhoparno i manjka joj pravog zamaha.
Solidno DVD-izdanje sadrži dva audiokomentara te prilično standardne dokumentarce o snimanju filma. (I. S.)

The Sum of All Fears, am.-njem. polit. triler, 2002. R: Phil Alden Robinson GL: Ben Affleck, Morgan Freeman, James Cromwell, Liev Schreiber, Alan Bates, Bridget Moynahan

FILM: tri točkice
DVD: tri točkice

Blade II
Issa

Nastavak hita iz 1998. u američkim je kinima postao veći hit od originala, i to posve zasluženo, jer riječ je o jednom od ponajboljih žanrovskih ostvarenja koja je Hollywood izbacio u posljednje dvije-tri godine. Poslije povremeno maštovitog, ali ne baš koherentnog američkog debija s hororom “Mimic”, meksički redatelj Del Toro u “Bladeu II” s puno stila i dinamike izlaže “nabrijani” zaplet u kojem se naslovni junak (autorativni Wesley Snipes) pridružuje “normalnim” vampirima, inače svojim smrtnim neprijateljima, u borbi protiv nove, mutantske vrste krvopijaca. U drugoj polovici filma ugođaj umnogome podsjeća na “Aliense” Jamesa Camerona, pa iako “Blade II” ipak nije djelo takvog dometa, svakako zaslužuje kultnu reputaciju.
DVD-izdanje nešto je slabije od američkog, ali još uvijek vrlo dobro, a svakako valja poslušati Del Torove iznimno sadržajne i duhovite audiokomentare filma i izbačenih scena. (I. S.)

Blade II, am. akc. film strave, 2002. R: Guillermo Del Toro GL: Wesley Snipes, Kris Kristofferson, Ron Perlman, Leonor Varela, Norman Reedus

FILM: tri točkice
DVD: tri točkice

Rollerball
Blitz

Iako precijenjeno ostvarenje, futuristički akcijski spektakl Normana Jewisona “Rollerball’ iz 1975., s Jamesom Caanom u glavnoj ulozi, stekao je kultni status, posve dostatan razlog da se dva i pol desetljeća poslije – kad su vizualno-zvučne atrakcije postale puno elaboriranije – napravi nova verzija. Unatoč reputaciji redatelja Johna McTiernana, posao je obavljen traljavo: priča se ovaj put (bar se tako čini) ne odigrava u bliskoj budućnosti nego u azijskim zemljama bivšeg Sovjetskog Saveza, gdje je sve dopušteno, pa i sport u kojem se lako ostane bogalj. Dok prvi dio kako-tako drži gledatelja, druga polovica je grozna – kako zbog lošeg scenarija tako i nepregledno montiranih scena utakmica.
DVD-izdanje možda nekog i impresionira surround-efektima. U dodacima je zgodan prilog o fiktivnom sportu rollerballu, no umjesto audiokomentara glumačkih zvijezda bolje da smo čuli McTiernanovu samokritiku. (N. P.)

Rollerball, am.-njem.-jap. akc. spektakl, 2001. R: John McTiernan GL: Chris Klein, Rebecca Romijn-Stamos, LL Cool J, Jean Reno

FILM: jedna točkica
DVD: tri točkice

Mušketiri
UCD

Mušketiri iz domaćeg naslova (originalni naslov je u jednini) doista su D’Artagnan, Athos, Porthos i Aramis, a film je utemeljen na klasičnom romanu Alexandrea Dumasa, no scenarist Gene Quintano i redatelj Hyams (“Planet prokletih”, “2010. – Druga odiseja”) dosta su mijenjali u izvornoj priči, a glavna je dosjetka njihova projekta uvođenje akcijskih scena po uzoru na hongkonšku kinematografiju. Akcijske scene u “Mušketiru” orkestrirao je Xin Xin Xiong, suradnik na novijim filmovima maestra Tsuija Harka, a završni obračun prilično je doslovno “skinut” iz Tsuijeva klasika “Bilo jednom u Kini” (1991.). Te scene i nastup uvijek pouzdanog Tima Rotha u ulozi negativca glavni su zalog gledljivosti ovog rutinskog filma. (I. S.)

The Musketeer, brit.-njem.-luks. pust. film, 2001. R: Peter Hyams GL: Tim Roth, Justin Chambers, Catherine Deneuve, Mena Suvari, Stephen Rea, Nick Moran

FILM: dvije točkice
DVD: dvije točkice

Potraga
Blitz

Scenarist i producent Jonas McCord 15 godina je tražio sredstva za ekranizaciju romana Richarda Sapira o panici što je među katolicima, Židovima i Arapima izazove otkriće drevnog leša u Jeruzalemu, čija se obilježja poklapaju s Kristovim. Antonio Banderas dobio je za ulogu svećenika kojeg Vatikan šalje da istraži slučaj svoj dotad najveći honorar od 12 milijuna dolara, no bio je to bačen novac jer se film malo gdje prikazivao u kinima. “Potraga” se najprije doima kao drama o odnosu vjere i istine, da bi se u završnici srozala u nezahtjevni akcijski triler: nema gledatelja koji može biti zadovoljan takvim spojem.
Film se na DVD-u isplati pogledati jedino zbog izvrsne fotografije veterana Vilmosa Zsigmonda. Dodaci su bezvezni. (N. P.)

The Body, am.-izrael.-njem. triler-drama, 2000. R: Jonas McCord GL: Antonio Banderas, Olivia Williams

FILM: jedna točkica
DVD: dvije točkice

Goldfinger
Continental Film

Sukcesivno pojavljivanje specijalnih DVD-izdanja filmova o Jamesu Bondu za mnoge je dobilo smisla tek pojavom “Goldfingera” Guya Hamiltona, trećeg filma u serijalu, koji je u svijetu izazvao pravu 007-maniju (nimalo slučajno, glavnina radnje prvi put se odigravala u Americi). Film se i danas doima iznimno moderno, krcat je luckastim high-tech sekvencijama i crnohumornim replikama, provokativnom erotikom (za razdoblje u kojem je nastao) i fascinantnim negativcima, a netipično je da glavni junak provodi veći dio radnje u zarobljeništvu.
Uz dva audiokomentara (zanimljiv je samo prvi s redateljem i nekolicinom glumaca) u dodacima su dva polusatna dokumentarca, od kojih je onaj o fenomenu filma “Goldfinger” puno zabavniji. (N. P.)

Goldfinger, brit.-am. akc. spektakl, 1964. R: Guy Hamilton GL: Sean Connery, Honor Blackman, Gert Frobe

FILM: četiri točkice
DVD: četiri točkice

Putovanje na dno mora
Continental Film

Skoro četiri desetljeća prije “Armagedona” nastao je ovaj film u kojem Zemlju prijeti spržiti vatreni prsten, a glavni junak, američki znanstvenik koji je izumio supermodernu podmornicu, bori se protiv špijuna Ujedinjenih naroda kako bi akcijom ispod površine mora spasio svijet. Nimalo slučajno, kompletni autor je Irwin Allen, svestrani filmaš koji je u prvoj polovici 70-ih “Posejdonovom avanturom” revitalizirao podžanr filma katastrofe. Allen je bolji producent negoli redatelj, što je očito i u “Putovanju na dno mora”, koje umrtvljuju statična inscenacija i tromo fabuliranje, no to što obični ljudi ne razumiju nadjunake fino je proveden dramski motiv.
DVD sadrži samo film, digitalno prebačen bez restauracije i naknadne zvučne obrade. (N. P.)

Voyage to the Bottom of the Sea, am. film katastrofe, 1961. R: Irwin Allen GL: Walter Pidgeon

FILM: dvije točkice
DVD: jedna točkica

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika