Objavljeno u Nacionalu br. 381, 2003-03-05

Autor: Igor Saračević

VIDEO/DVD

Gangster koji uvijek ide glavom kroz zid

Film 'Yakuza' ne pripada među vrhunce opusa uglednog japanskog redatelja, scenarista i glumca Takeshija Kitana, no svakako je riječ o dobrom i zanimljivom djelu koje zaslužuje preporuku

VIDEO RECENZIJA: ‘YAKUZA’

Osebujni krimić ‘Yakuza’, prvo je ostvarenje velikog japanskog redatelja, scenarista i glumca Takeshija Kitana objavljeno u Hrvatskoj. Kitano je u nas razmjerno malo poznat – od njegovih ostalih devet filmova samo se prije dvije-tri godine u Motovunu mogla vidjeti sentimentalna drama ‘Kikujiro’ – no riječ je o zasigurno najuvaženijem japanskom filmašu na svjetskoj sceni u proteklih desetak godina. Prostor ove kolumne prekratak je preglednije predstavljanje Kitanove karijere, pa ću se zadržati samo na njegovu redateljskom opusu, kojeg je započeo potkraj osamdesetih. Kultnu reputaciju na međunarodnoj sceni stekao je u prvoj polovici prošlog desetljeća s krimićima ‘Nasilni policajac’ (1989.), ‘Vrelište’ (1990.) i ‘Sonatina’ (1993.), u kojima je razvio vrlo osobeni stil: riječ je, naime, o minimalistički režiranim, najčešće izrazito fatalističkim pričama obilježenim žestokim nasiljem, apsurdističkim humorom te pomaknutom, ali vrlo rafiniranom poetičnošću. S filmom ‘Hana-bi’ 1997. godine osvojio je Zlatnog lava na festivalu u Veneciji, definitivno potvrdivši svoje mjesto među najznačajnijim filmskim autorima današnjice.

‘Yakuza’, odnosno ‘Brat’, realiziran je s budžetom od 12 milijuna dolara, daleko najvećim u Kitanovu dosadašnjem opusu; pritom, riječ je o prvom autorovu filmu u kojem se priča najvećim dijelom zbiva izvan Japana. Kitano nastupa u ulozi Yamamota, visoko pozicioniranog pripadnika yakuza koji je primoran napustiti domovinu pošto suparnička banda ubije njegova bossa. Odlazi u Los Angeles kod svoga polubrata Kena (Claude Maki), koji se sa nekoliko tamnoputih prijatelja bavi dilanjem droge. Pošto Ken dospije u probleme sa svojim dobavljačem iz latino-bande Cholo, Yamamoto to riješava time što pobije glavešine Choloa, te preuzme njihov teritorij. Pod njegovim vodstvom, banda sitnih žicara razvija se u moćnu organizaciju, no kad se zakače s talijanskom mafijom shvate da su zagrizli prevelik zalogaj.

U ‘Yakuzi’ Kitano preispituje svoje tipične motive: u skladu s autorovim fatalističkim svjetonazorom, i ovog puta njegov glavni protagonist ne može pobjeći od svoje prirode bez obzira na cijenu koju na posljetku mora platiti. Kroz apsurdistički zaplet Kitano se bavi temama prijateljstva i odanosti – odnos Yamamota i crnog mladića Dennyja (Omar Epps) svakako je najbolji aspekt filma – te kodeksima časti i poštovanja u svijetu kriminala. Zasebne scene uglavnom su sjajne, no u cjelini film je pomalo neujednačen. Negdje oko polovice zbivanja dolaze na granicu monotonog, a odnosi među likovima nedovoljno su razrađeni da drže gledateljev puni interes; na sreću, film ponovno dostiže punu snagu u efektnoj završnici. Zbog spomenutih nedostataka, ‘Yakuza’ ne pripada među važnija Kitanova djela, no svakako je riječ o dovoljno dobrom i zanimljivom filmu koji zaslužuje vašu pozornost.

Visoku ocjenu DVD-izdanju donosi odlični, gotovo 50-minutni dokumentarac britanske televizije Channel Four o Kitanovu životu i opusu.

Misteriozni znakovi
Continental Film

Signs, am. triler-horor, 2002.
R: M. Night Shyamalan, GL: Mel Gibson, Joaquin Phoenix, Rory Culkin, Abigail Breslin, Cherry Jones

VHS/DVD
FILM: tri točkice
DVD: jedna točkica

Fine mrtve djevojke
Blitz

Fine mrtve djevojke, hrv. drama, 2002.
R: Dalibor Matanić GL: Olga Pakalović, Nina Violić, Inge Appelt, Ivica Vidović, Krešimir Mikić

VHS/DVD
FILM: tri točkice
DVD: tri točkice

Ja sam Sam
Issa

Sean Penn prošle je godine nominiran za Oscara za ulogu retardiradnog radnika koji pokušava zadržati skrbništvo nad 7-godišnjom kćeri: da nije njegove ambiciozne interpretacije (glumac je proveo nekoliko tjedana u domu za hendikepirane kako bi se pripremio za ulogu), film bi bio otpisan kao još jedan hollywoodski bajkovit izlet u drame čiji sadržaj zahtijeva malo ozbiljnije prosedee. Naslovni protagonist, naime, uistinu nije u stanju brinuti se za svoje dijete, jer ono u jednom trenutku odbija učenje kako ne bi suviše natkrililo roditelja. Sve nije u emocijama, priznaju i scenaristice Kristine Johnson i Jessie Nelson (potonja je i redateljica filma), ali iz toga ne povlače dramske konzekvence: film Garryja Marshalla ‘Druga sestra’ puno je zanimljivije – i uvjerljivije – balansirao melodramu i autentičan socijalni kontekst ljudi koje priroda nije obdarila čak ni prosječnom inteligencijom.
DVD izdanje je vrlo dobro, s Nelsoničinim audio komentarom i odličnim 43-minutnim dokumentarcem o filmu u dodacima. (N.P.)

VHS/DVD
I Am Sam, am. obitelj. melodrama, 2001.
R: Jessie Nelson GL: Sean Penn, Michelle Pfeiffer, Dakota Fanning, Dianne Wiest, Laura Dern

FILM: dvije točkice
DVD: tri točkice

Iris
UCD

Iris, am. biograf. drama, 2001.
R: Richard Eyre GL: Judi Dench, Jim Broadbent, Kate Winslet, Hugh Bonneville

FILM: dvije točkice
DVD: dvije točkice

Probuđeni život
Continental Film

Na svjetskim festivalima animacije često se mogu vidjeti hiperrealistični crtići, realizirani rotoskopijom (snime se glumci i zatim ih se koristi kao modele za animiranje), u kojima likovi nesputano filozofiraju. Nekonvencionalni američki filmaš Richard Linklater (‘Slacker’, ‘Munjeni i zbunjeni’, ‘Prije svitanja’) napravio je presedan u tom podžanru crtića za odrasle, jer ga je protegnuo na cjelovečernju dužinu: ‘Probuđeni život’ meandrira od jedne do druge situacije i brbljavog protagonista, citirajući redateljeve prethodne filmove i pokušavajući probuditi zamrlu svijest suvremene urbane Amerike. Film je samo za zahtjevnu publiku, dok će drugima biti dosadan.
Na razočaravajućem DVD izdanju je samo film. (N.P.)

Waking Life, am. art crtić, 2002. R i SC: Richard Linklater ANIM: Bob Salbiston GLAZB: Glover Gill

FILM: dvije točkice
DVD: jedna točkica

Ghost Dog
MG Film

Doajen američkih nezavisnjaka Jim Jarmusch ovim je filmom možda je razočarao neke od svojih poklonika, jer je suviše doslovno prigrlio žanr krimića: priča o tamnoputom plaćenom ubojici koji se pridržava samurajskog kodeksa uistinu je bizarna, no mnoge scene – pogotovo one akcijske – bez problema bi se uklopile u neki od hollywoodskih filmova. Ipak, draž ‘Ghost Doga’ upravo je u tom spoju tipičnog i netipičnog, u začudnim detaljima koji obogaćuju zadanu žanrovsku fakturu.
DVD izdanje ne nudi puno, jer je Robby Muller snimio film svjesno ‘prljavo’, a skromnom zvučnom kulisom dominira jedino glazba kultnog rappera RZA-e. Glede dodataka, strana su izdanja bogatija: domaće ima samo izbačene i alternativne scene. (N.P.)

Ghost Dog: The Way of the Samurai, am.-franc.-njem.-jap. art krimić, 1999.
R: Jim Jarmusch GL: Forest Whitaker

VHS/DVD
FILM: tri točkice
DVD: jedna točkica

Riba zvana Wanda
Continental Film

Redateljska suradnja montypythonovca Johna Cleesea i gotovo 80-godišnjeg veterana Charlesa Crichtona rezultirala je jednom od najvirtuoznijih komedija u povijesti kinematografije, u kojoj se humor okrutnosti urnebesno nadopunjava s romansom dvoje netipičnih protagonista – kradljivice dragulja i uštogljenog odvjetnika.
DVD-izdanje je odlično producirano na dvostrukom disku: na prvom su digitalno obrađen film, Cleeseov audio komentar i tzv. ‘trivia track’, a na drugom se među obiljem dodataka izdvajaju gotovo 50-minutni dokumentarac o Cleeseu i snimanju filma, nastao u vrijeme premijere, te prigodni polusatni specijal realiziran danas. Gotovo da nema aspekta filma i njegove produkcije koji s ta dva diska nije pokriven. (N.P.)

DVD
A Fish Called Wanda, brit.-am. krim. komedija, 1988.
R: John Cleese i Charles Crichton GL: John Cleese, Jamie Lee Curtis, Kevin Kline

FILM: četiri točkice
DVD: četiri točkice

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika