Objavljeno u Nacionalu br. 389, 2003-04-29

Autor: Ilko Čulić

Glazba

Nakon 20 godina Madonna i dalje na vrhu

U suradnji s Mirwaisom Ahmadzaijem Madonna je priredila 11 pjesama što se baziraju na akustičnim gitarama i electro beatovima. U njima se isprepleću religijski motivi i socijalni komentari, osobito s aktualnog singla 'American Life'

Madonna – ‘American Life’ (Maverick – Dancing Bear)

Fabriciranje ženskih pop-zvijezda planetarnog formata danas se može prikazati kao rutinska operacija diskografske industrije, ali dioničari velikih korporacija ipak se moraju pomiriti s činjenicom da Kylie Minogue, Britney Spears ili Jennifer Lopez nikad neće dostići Madonnu. Umjetno proizvedene pjevačke dive obično traju samo do promocije novog i atraktivnijeg modela koji će im najprije prepoloviti minutažu na MTV-ju, a potom i brojno stanje u klubovima obožavatelja. Za razliku od njih, Madonna se već 20 godina drži na vrhu pop-piramide, s ukupnom tiražom većom od 140 milijuna primjeraka, neprekinutim nizom od 55 hitova na američkoj i britanskoj top-listi i doista minimalnim izgledima da će uskoro upoznati svoju nasljednicu.
Kraljica potrošne glazbe iz 80-ih u međuvremenu je uspjela ponuditi i neke trajnije vrijednosti, za što prije svih treba zahvaliti Williamu Orbitu. Jedan od najznačajnijih producenata elektronske glazbe napravio je odličan posao na albumu “Ray Of Light” iz 1998., koji je vjerojatno dobio više pohvala i službenih priznanja nego svi njezini prijašnji radovi. Na sljedećem albumu “Music” Madonna je opet angažirala Orbita, međutim zapaženiju ulogu odigrao je francuski producent afganistanskog podrijetla Mirwais Ahmadzai. Premda konačni skor nije bio onako impresivan kao na “Ray Of Light”, njegov electro-pop zvuk dobro se uklopio u povratak “old school” elektronike, pa je suradnja nastavljena na albumu “American Life”, gdje je Mirwais ostao jedini Madonnin asistent.
Zajedno su priredili 11 pjesama baziranih na akustičnim gitarama i electro beatovima, ali ključni potez povukla je sama Madonna kad se udaljila od jednostavnih i pamtljivih pop-refrena. Religijski motivi istaknuti u nekoliko pjesama navodno su proizašli iz višegodišnjeg proučavanja kabale, no zasad su mnogo veći publicitet dobili socijalni komentari s aktualnog singla “American Life”. Iako videospot nije povučen zbog nekakvih kontroverznih stihova, nego zbog kostimirane predstave sa simbolima totalitarizma koju je bilo nezgodno prikazivati Amerikancima usred Bushova osvajačkog pohoda u Iraku, Madonna je barem zakratko postigla željeni efekt i upisala se u društvo angažiranih kantautorica. Pritom je ipak precijenila svoje mogućnosti jer u ponuđenom angažmanu još uvijek nema dovoljno težine ni za usporedbu sa Sheryl Crow, a kamoli za priželjkivano izjednačavanje s velikim uzorima iz mladosti poput Joni Mitchell.
Dodatnu pomutnju u pjesmi “American Life” izaziva nespretno izvedena Madonnina rap dionica,a jednako neinventivno zvuči i budući singl “Hollywood”.
U nastavku se otkriva još nekoliko slabih točaka poput akustične balade “X-Static Process” koja nimalo ne pristaje Madonninoj interpretaciji i pjesme “Die Another Day”, uvelike potrošene na soundtracku za novog Bonda. Zanimljiviji dio albuma počinje s french-houseom “Nobody Knows Me”, gdje Mirwaisov rad podsjeća na bolje dane Daft Punka. “Nothing Fails” predstavlja vrlo odmjeren spoj akustičnih gitara, gudača i londonskoga gospel zbora, a “Intervention” je primjerak electro-folka kakav sigurno nećete naći u diskografiji Beth Orton. Ako se previše ne obazirete na Madonninu novu poetiku, album “American Life” može proći kao zamjena za “Music”, ali više od toga neće podnijeti.

Afro Celts – ‘Seed’ (Real World / Dallas)

Snimanje prethodnog albuma “Further In Time” s facama poput Planta i Gabriela značilo je definitivan oproštaj od “Whyrl-Y-Gig” undergrounda, a klupski sound system pojačan mnoštvom etničkih instrumenata transformiran je u skoro konvencionalan “multi-kulti” band. Promjene zbog kojih je ime Afro Celt Sound System skraćeno u Afro Celts nisu zahvatile cijeli album, pa će stari fanovi vjerojatno pozdraviti ono što je napravljeno kroz “Deep Chanell” i “The Other Side”, ali ne i “Rise Above It” gdje škotski folk-rock pjevač Mundy pokušava odglumiti Bonu Voxa, a cijeli spektakl traje predugih 13 minuta. Odmjereniji ethno-pop miks u “Nevermore” pokazuje da je stilski zaokret iznuđen otvaranjem američkog tržišta mogao završiti i na jednostavnijim rješenjima, a ovako ostaje znatna razlika između umjereno dopadljivog albuma kakav je “Seed” i vrlo visokih standarda prije postavljenih kroz “Sound & Magic” i “Release”.

Martin L. Gore – ‘Counterfeit 2’ (Mute – Dallas)

U predahu do novog albuma Depeche Modea, Martin Gore pjevao je i svirao klasike Kurta Weila (Lost In The Stars), Loua Reeda (Candy Says), Nica, Iggyja Popa, Dylana, Lennona, Briana Enoa i Nicka Cavea. Na papiru je to bio puno privlačniji izbor nego onaj za “Counterfieit 1”, ali zaboravljeni mini-album iz 1989. još uvijek vrijedi više od ovog neinventivnog nastavka Martinova solo-projekta u kojem je najgore prošao Caveov “Loverman”. Na pravi put Gore je uspio vratiti samo pjesmu “I Cast A Lonesome Shadow” country doajena Hanka Thompsona, a ostale će ubrzo biti prepuštene zaboravu i najvjernijim navijačima Depeche Modea.

The Polyphonic Spree – ‘The Beginning Stages Of…’ (679 Recordings – Dancing Bear)

Vokalne harmonije iz psihodelične faze Beach Boysa, orkestracije na tragu Spiritualizeda i neskriveni utjecaji Flaming Lipsa spojili su se prošle jeseni na prvom albumu neobične teksaške skupine u kojoj ima dovoljno ljudi (oko 25) za zbor, orkestar i vjersku sektu. Frontman Tim Delaugher dolazi iz kultne psychedelic-rock grupe Tripping Daisy, ali novi projekt je koncipirao kao “choral symphonic pop band” koji je samo nekoliko mjeseci poslije premijere potvrđen kao koncertna atrakcija u Britaniji, uz gostovanja na singlovima Petera Gabriela i Death In Vegas. Za kraj 2003. najavljen je još jedan album Polyphonic Spree, međutim njihov debut je tek sada pokrio cijelo europsko tržište.

Zvjezdice:

Madonna – 3
Afro Celts – 3
Martin L. Gore – 2
Polyphonic Spree – 3

Vezane vijesti

Le Pen bi milijun dolara odštete od Madonne

Le Pen bi milijun dolara odštete od Madonne

Osnivač francuske krajnje desne Nacionalne fronte Jean-Marie Le Pen je rekao u četvrtak da će nagovoriti svoju kćer Marinu, koja ga je naslijedila na… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika