Objavljeno u Nacionalu br. 838, 2011-12-05

Autor: Ivan Pandžić

Naličje Plana 21

Što je Kukuriku prešutio u kampanji

Nova vlada morat će provesti reforme i mnogi neugodni potezi bit će joj oprošteni ako zaista dovedu do rasta gospodarstva od 2013. godine

Bio je to lak posao. Kukuriku koalicija ostvarila je premoćnu pobjedu i sljedeće četiri godine SDP, HNS, HSU i IDS imat će apsolutnu odgovornost za vođenje države, sugeriraju prvi izborni rezultati do zaključenja ovoga broja. Pobjeda je ostvarena više na krilima posvemašnjeg nezadovoljstva HDZ-om, nego na osnovi prilično općenitog koalicijskog programa. SDP kao glavni partner uglavnom je izbjegavao govoriti o bilo kakvim konkretnim potezima, dok su, na njihovo nezadovoljstvo, HNS-ovci bili nešto konkretniji. Ali vrijeme uopćenih fraza, života u oporbi i slogana poput "U plusu tri plaće, a ne u minusu da ti se plače" definitivno je prošlo.


Tek sad se treba dokazati i otkriti što je stajalo iza uljepšanih poruka biračima kako će novca za sve biti dovoljno. Stvarnost će biti puno bolnija i birači se na nju trebaju pripremiti. Ono što se da iščitati iz intervjua koalicije, a ne samo programa, jest da su spremni na velike reforme i pospremanje. Uljepšano rečeno, to su najavili i u programu, a mi donosimo što u biti neke od tih najava znače, što se neslužbeno najavljuje i ono što je rečeno u predizbornim intervjuima. Naravno, svi neugodni potezi, nazvali ih "dijeta", "bolni rezovi" ili reforma, podrazumijevaju promjenu dosadašnjeg sustava upravljanja i ipak značajna smanjenja i preraspodjelu dosadašnjih proračunskih troškova. U proračunu novca za sve obećane programe pomoći i poticaja nema, a ne može se živjeti ni na jeftinim zaduženjima zbog krize u eurozoni i vjerojatnog proljetnog rušenja rejtinga države ako se reforme ne provedu. Kad su Hrvatska udruga poslodavaca, odnosno ekonomski stručnjaci Katarina Ott i Velimir Šonje analizirali Plan 21, najčešće ocjene bile su "općenito", "nedovoljno jasno", "dobro, ali ne objašnjeno kako". I ekonomski strateg SDP-a Branko Grčić najavio je da se mora odmah srezati manjak u proračunu za 4-5 milijardi kuna s dosad iskazanih 14 milijardi, odnosno 20 ako se pribroje skrivene obveze i jamstva. Deficit se smanjuje ili rastom prihoda, ili smanjenjem rashoda koji su projicirani na 120 milijardi. U tri mjeseca, nakon kojih Vlada mora izići pred financijske institucije, prihodi se ne mogu povećati. Ostaje samo rezanje troškova. "Nakon što obave najavljenu analizu stanja financija, vjerujem da će Vladu dočekati šok. Stanje nakon tri godine izbjegavanja reformi sigurno je gore nego što se sada prikazuje. Koliko se dosad vidi, Kukuriku će htjeti poboljšati stanje i provesti reforme. Za to im treba konsenzus i dugoročni plan s jasnom vizijom kojeg se moraju držati. Pritisci sa svih strana, i u koaliciji i izvana, bit će ogromni. Ako im se popusti, krene u novo skupo zaduživanje i povećavanje deficita, očekuju nas nove četiri godine stagnacije ili nova recesija", jasan je docent Josip Tica s Ekonomskog fakulteta.
On upozorava da je osnovno pitanje pred kojim će se naći: Tko je to spreman financirati? Pođimo samo od prve od najavljenih mjera, rješavanja nelikvidnosti. Ako država želi platiti svoje dugove, treba joj, naravno, novac. Ili kroz zaduženje, ili dio kroz monetarnu politiku (suradnja s HNB-om) ili u proračunskim uštedama. U svakom slučaju, pitanje je tko će imati povjerenja dati novac i po kojoj cijeni. I opet se vraćamo na nužan konzistentan plan s jasno istaknutim posljedicama. Ne treba zaboraviti ni da plan gašenja tvrtki koje ne mogu plaćati svoje obveze nužno donosi nove stečajeve i prosvjede radnika. Prošla vlada kupovala je mir ne pokrećući stečajeve, iako su se dugovi gomilali i time se uništavao čitav niz tvrtki koje su poslovale s lošima i ne mogu do svog novca. Ali je manje ljudi bilo na burzi. Unatoč tomu, problem nezaposlenosti iz mjeseca u mjesec eskalira nakon turističke sezone. Trenutačno je zaposleno oko 1,145 milijuna ljudi, a poslovi se gube u privatnom sektoru, a ne u državnom i javnom. Neke od posljedica su da tako mali broj zaposlenih uplaćuje 17 milijardi kuna manje nego što je potrebno za mirovine, nema potrošnje od koje se pune državni i lokalni proračuni, nema kupnje nekretnina zbog koje stoji građevinska industrija. Sve to smanjuje rast i potrebu za novom proizvodnjom, što opet znači manje radnih mjesta. Potpuno je jasno da će u državnim poduzećima biti većeg rezanja zaposlenih, u državnoj upravi zamrzavanja plaća i odljeva. Uz inflaciju, odnosno rast cijena, to znači da će ista plaća manje vrijediti i da će standard pasti. Također treba biti jasno da će Kukuriku postavljati svoje direktore, zamjenike, pomoćnike i slično. Koliko god to službeno ne žele priznati, Kukuriku će morati promijeniti i Zakon o radu, bilo sami ili kad im kao alibi bude poslužio Međunarodni monetarni fond koji će jedini imati jeftini novac, ali će ga uvjetovati onim čemu se tepa "daljnja liberalizacija" i "deregulacija".
Masu otkaza koji će uslijediti treba dobro izbalansirati s mogućnostima novog zapošljavanja i poticajima u ciljanim industrijama, ali dok do toga dođe, proći će barem jedna godina. S druge strane će imati sindikate, koji su potpuno spremni. Čelnik najvećeg, Mladen Novosel iz SSSH, najavio je da novoj vladi neće dati mira i da mogu očekivati masovne prosvjede u slučaju takvog scenarija koji će se morati provesti. Plan o investicijama kroz EU fondove je moguć, ali ne odmah, prolazi i godinu dana dok se projekt pripremi, a Unija financira samo dio novca. Ulaganja iz drugog stupa mirovinskih fondova također su izazvala skepsu, treba vremena za pripremu i pitanje je kako će završiti novac naših mirovina ako se politika njime bude opet igrala. I planovi o novim regijama na koje se naslanja povlačenje novca iz EU fondova, te decentralizaciji koja bi lokalnoj upravi dala više novca, na dugom su štapu. Za promjenu regija velika je prepreka popis stanovništva za izdvajanje Zagreba. Za davanje više novca kroz decentralizaciju prepreka je to što će država prvo spašavati svoj proračun. Nigdje u programu ne piše mjera koju traži Udruga gradova koju vodi SDP-ovac Vojko Obersnel - vratiti nižu osnovicu neoporezivog dijela plaće. Povećanje tog neoporezivog dijela je mjera koju je HDZ tako lijepo upakirao kao pomoć građanima, a u biti je zaustavio razvoj gradova i općina. S druge strane, ako poslušaju savjete i podignu neoporezivi dio dohotka, ali s tim i PDV, lokalna uprava može zaboraviti na još veći dio prihoda. A onda slijede poskupljenja na lokalnoj razini, koja ni sad nisu isključena. Teritorijalni preustroj će pričekati jer jasne vizije nema. Primjera radi, u Planu 21 navedeno je da će se provesti široka javna rasprava o tome 2012. i 2013. A onda je to "u suradnji s građanima" jednostavno prekriženo. Općenito, stručnjaci upozoravaju da se prave reforme ne provode promjenama poreza. Onaj koji obećava Kukuriku, porez na imovinu, teško će brzo biti proveden, porez na dobit i dividende imaju već simboličko značenje. No i oni bi mogli potaknuti investitore da ne dođu u Hrvatsku, a ne upravo suprotno. Ovo su samo neke stvari koje nisu rečene u kampanji i programu, ali treba napomenuti da je HDZ imao godine da riješi te probleme, ali to nije činio. SDP, HNS i partneri u jednom su u pravu, na ovim izborima su se u prvom redu birale osobe u koje birači imaju povjerenja nakon što su ga HDZ-ovi čelnici potpuno izgubili. To povjerenje podrazumijeva i pošten odnos prema biračima i jasno suočavanje sa stvarnošću. Kukuriku koaliciji mnogi će neugodni potezi biti oprošteni, ako zaista dovede do rasta standarda i gospodarstva od 2013. Sljedeća godina za pozitivne je efekte izgubljena. U njoj bolne reforme moraju napokon početi.

1. Nezaposlenost
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
olakšice za zapošljavanje u prve dvije godine, fleksigurnost, borba protiv rada na crno
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI:
lakše otpuštanje i zapošljavanje, smanjenje prava radnika, bez rasta plaća, nema skorog rasta zaposlenosti

2. Deficit proračuna
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
smanjenje na 3 posto kroz povećanje prihoda
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI:
proračun treba brzo srezati do ožujka, a prihodi ne mogu tada rasti, što znači manje investicija, manje socijalnih davanja i novca

3. Pad kreditnog rejtinga
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
ne spominje se, ali je povezano s mjerama za deficit
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI:
ako u ožujku padne, rast će kamate i zemlji i građanima, zvat će se MMF, trebat će dodatne uštede

4. Investicije
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
obećane velike investicije kroz EU fondove i ubrzanje procedura
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
teško brzo provedivo, ili ih neće uskoro biti ili ćemo ići na skupa partnerstva s privatnicima

5. Mirovinska reforma
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
više za drugi stup, ukidanje povlaštenih saborskih mirovina, mirovinski fondovi kao pokretač investicija
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
za jačanje drugog stupa nema novca, povlaštene mirovine će samo imati drugo ime, ako fondovi budu financirali projekte, nema se komu prodati obveznice

6. Javna uprava
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
učinkovita, nagrade sposobnima, odlazak nesposobnih
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
dugotrajan proces, otkazi i smanjenje su nužnost, dolaze novi politički podobni

7. Nelikvidnost
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
plaćanje dugova države, poticaji za zdrave, gašenje loših, dužnici ne smiju osnivati nove tvrtke
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
za novac se treba zadužiti, stečajevi znače nove nezaposlene, ali će se napokon uvesti red

8. Poljoprivreda
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
poticaji iz EU, valorizacija proizvodnje, zadruge, zaštita proizvoda
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
tisuće će izgubiti sadašnje potpore, seljaci će opet biti na ulicama, ali sustav se mora promijeniti

9. Pravosuđe
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
depolitizacija, neovisnost, obnove zgrada, novi prostori, potpora DORH-u
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
DORH-u bi se trebao povećati novac, a za zgrade sigurno uskoro neće biti novca

10. Porezi
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
oporezivanje dividendi i imovine, investirana dobit bez poreza, rasterećenje rada
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
imovina se još dugo neće moći oporezovati, loš koncept na dobit uništava tržište, vjerojatno dizanje PDV-a, možda i smanjivanje neoporezivog dijela kako bi se pomoglo lokalnoj upravi

11. Proizvodnja i izvoz
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
oslobađanje od parafiskalnih nameta, poticaji i konkurentnost
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
opet nema novca, neki parafiskalni nameti su i od lokalne uprave kojoj žele dati više, opet niže plaće, a izvoz u EU pati zbog krize

12. Državna imovina
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
transparentno upravljanje i aktivacija imovine
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
prodaja, koncesije, privatizacija, jer je to jedino konkretno na što se još može osloniti

13. Javna poduzeća
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
bolje upravljanje, učinkovitost, sposobni, ne politički podobni, bez korupcije
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
tu će biti najviše otpuštanja, ali i najveća borba koalicije za fotelje, prodaje udjela ili tvrtki

14. Tečaj kune
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
ne spominje se
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
trebao bi ostati isti, ali opasnost pada ako se novac ipak bude morao tiskati i ako pričuve ne završe u proizvodnji

15. Poskupljenja (inflacija)
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
ne spominje se
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
struja, plin će poskupjeti, inflacija će biti oko 2,5 posto, a to znači pad standarda kada plaće stagniraju

16. Odnosi sa Srbijom i BiH
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
dobrosusjedska suradnja, dogovorno rješavanje sporova
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
povlačenje uzajamnih tužbi za genocid protiv Srbije, Hrvati kao treći entitet u BiH, ukida se zakon o ništetnosti

17. Socijalna prava
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
pravednija raspodjela, uvođenje registra kako bi ih imali samo stvarno ugroženi
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
za registar treba vremena, mirovine se ne planiraju smanjiti, ali u ostalom će mnogi izgubiti privilegije

18. Reforma zdravstva
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
prioritet kraće liste čekanja
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
treba 100 milijuna kuna, ako padne rejting, dugovi budu preveliki ili s dolaskom MMF-a, neće se provesti

19. Reforma obrazovanja
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
cjeloživotno obrazovanje, nove škole, više studenata, obrazovanje za poduzetništvo
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
školstvo uvijek prvo pati u krizi, pa će i ovdje biti po strani jer novca nema, zaposleni će opet štrajkati, neće biti vječnih studenata

20. Decentralizacija i lokalna uprava zdravstva
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
preustroj, nove regije za EU fondove, ostavljanje više prihoda i ovlasti, učinkovitost
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
davanje lokalnoj upravi, uzimanje državnom proračunu, teritorijalni preustroj i smanjenje broja će čekati, teško će se promijeniti sadašnje regije

21. Korupcija
ŠTO PIŠE U PROGRAMU:
društvo bez korupcije na svim razinama
ŠTO ZNAČI I ŠTO ĆE BITI
moguća smjena M. Bajića, nastavak progona HDZ-ovaca, izbore dobili zbog nekorumpiranosti, ako se otkrije u njihovim redovima, gube zadnji stup povjerenja

Vezane vijesti

Rasprodaja i u nacionalnim parkovima

Rasprodaja i u nacionalnim parkovima

U sklopu nove politike upravljanja nacionalnim parkovima i parkovima prirode potiho se priprema i nova privatizacija. Ministarstvo zaštite okoliša i… Više

Komentari

registracija
12/12/10

Klarens, 10.12.11. 19:12

I ovak
...........................
A i onak
.........................
PARTIJA = KPJ
...............................
Nije ni trenutka
..................................
Izgubila
................................
100 % kontrolu
.................................
Nad X YU podruchjem
.....................................
Vjerujem da je to
......................................
Sitnozubcima
....................................
Vech OOOOOdavno jasno
.....................................
Samo sad nema krave muzare
.......................................
Pisava je crkla


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika