05.12.2011. / 15:12

Autor: Hina

Koliko spavamo zapisano nam je u genima

Geni određuju koliko nam je sna potrebnoGeni određuju koliko nam je sna potrebnoSpavalice sada imaju izgovor - mogu se dijelom pozvati na genetiku, pokazalo je istraživanje koje je obuhvatilo ispitanike iz niza europskih država uključujući i Hrvatsku.

Stručnjaci koji su analizirali više od deset tisuća osoba širom Europe utvrdili su da oni kojima imaju gen ABCC9 trebaju 30 minuta više sna od onih bez toga gena, prenosi BBC.

Taj gen ima svaki peti stanovnik Europe, navodi se u istraživanju objavljenom u časopisu Molecular Psychiatry. Istraživači kažu kako bi njihovo otkriće moglo objasniti potrebe za spavanjem.

Ispitanici su davali uzorak krvi za potrebe DNK analize te su odgovarali na upitnike o navikama spavanja u dane kad primjerice ne moraju ustajati zbog posla. U istraživanju su sudjelovale osobe iz Hrvatske, Nizozemske, Italije, Estonije i Njemačke te s otočja Orkney.

Istraživači s Edinburškog sveučilišta i muenchenskog Ludwig Maximilian sveučilišta potom su usporedili rezultate i utvrdili da osobe s genom ABCC9 trebaju više od prosječnih osam sati sna.

Potrebe za snom kod ljudi se uvelike razlikuju, pa se kao ekstremi navode s jedne strane bivša britanska premijerka Margaret Thatcher koja je spavala tek četiri sata a s druge fizičar Albert Einstein koji je spavao i po 11 sati.

Znanstvenici su analizirali i voćne mušice koje imaju taj gen te su utvrdili da one bez gena ABCC9 spavaju tri sata manje.

Moderno društvo tjera nas na dulji san?

Spavanje tijekom noći u samo jednom komadu navika je modernog društva, tvrde znanstvenici, a piše BBC. Početkom 90-ih godina psihijatar Thomas Wehr… Više