Objavljeno u Nacionalu br. 839, 2011-12-13

Autor: Ivan Pandžić

Nemoralna ponuda za Zračnu luku Zagreb

Hoće li Francuzi stvarno platiti milijardu eura za koncesiju nove Zračne luke Zagreb?

Na prvi pogled, predobra da bi bila istinita. To je najbolji sažetak jedine ponude koja je pristigla za koncesiju nad Zračnom lukom Zagreb. Od šest konzorcija koji su digli dokumentaciju, ponudu je dao jedino ZAIC, konzorcij u kojem su francuski građevni div Bouygues i tvrtka Aeroports de Paris Managment. Francuzi su uz izgradnju novog terminala Zračne luke odlučili ponuditi oko 226 milijuna eura fiksne naknade te postotak od bruto prihoda koji su skoro nevjerojatni - za 20 do 30 godina upravljanja nude između 53 i 61 posto prihoda državi.

Prosječno kroz 30 godina daju oko 33 posto prihoda. Dakle, kada se sve zbroji, ostavili bi kroz 30 godina Hrvatskoj barem milijardu eura - 220 za izgradnju, 226 fiksne naknade i 508 milijuna eura od prihoda (iako smo računali minimalne postotke od prihoda na osnovu prošle godine, a kako bi rastao broj putnika, rasli bi i prihodi, a time i naknada državi). Stara HDZ-ova vlada odgađala je otvaranje ponuda za koncesiju i novu je sada dovela pred skoro gotov čin. Iz Kukuriku koalicije su nam neslužbeno poručili da nisu sigurni je li koncesija uopće najbolji model za novu Zračnu luku. Međutim, oni zasad ne znaju što je uopće tekst natječaja niti što je ponuđeno. Povjerenstvo koje će proučavati ponudu sastavljeno je od HDZ-ovih kadrova, a nova vlada će je morati odbiti ili prihvatiti. S upućenima, ali i nekima koji nisu predali ponudu, ali su imali uvid u dokumentaciju, ponuda ZAIC-a je dočekana sa skepsom jer bi bila neisplativa za investitora. Jednostavno se mora vidjeti što sve uz ove osnovne financijske pokazatelje piše u 50-ak kilograma dokumentacije. Pretpostavka je da se u kasnijim godinama, kada se nudi više naknada državi, jednostavno računa na promjenu ugovora ili raskid. Sindikati Zračne luke je također ne prihvaćaju kao apriori dobru iz sličnog razloga.

Na početku se ne nude visoke naknade, a novi koncesionar će imati postojeću Zračnu luku. Zanimljivo je i da predstavnici ZAIC-a novinarima nisu htjeli reći ni riječi o ponudi koju su dali. ZLZ je u svakom slučaju vrući krumpir koji, uz brodogradnju, odmah čeka novu vladu. Imaju 100 dana za odluku o koncesiji, a mogu je odbiti bez financijskih posljedica. No ako je zaista dobra kao što se čini i nema skrivenih pravnih zakučica, onda bi njeno odbijanje teško obrazložili, pa makar i smatrali da bi novi terminal trebalo napraviti vlastitim snagama. A još je i Martin Bouygues, čelnik tvrtke ponuđača, kum francuskog predsjednika Nicolasa Sarkozyja

Vezane vijesti

Bitka za regiju i smrt pet jadranskih zračnih luka

Bitka za regiju i smrt pet jadranskih zračnih luka

Vlada je nakon godinu i pol dana natječajne procedure prošli tjedan konačno potpisala koncesijski ugovor za Zračnu luku Zagreb s jedinim ponuđačem -… Više

Komentari

registracija
11/1/10

fluid, 13.12.11. 17:04

Sve smrdi na kopiju slučaja INA-MOL .HDZ i njegovi ugovori,Bože sačuvaj.Može li mi netko objasniti taj oblik domoljublja ?Ali da ima smisla .Ne bljezgarije kojekakve .


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika