Objavljeno u Nacionalu br. 414, 2003-10-21

Autor: Ilko Čulić

GLAZBA

Dva albuma u istoj kutiji za hip hop album godine

Andre i Big Boi iz OutKasta snimili su svaki svoj album i izdali ih kao dupli disk

Reperi iz Atlante Andre “3000” Benjamin i Antwan “Big Boi” Patton, već 10 godina ujedinjeni u OutKastu, nisu se miješali u krvave sukobe istočne i zapadne obale.Reperi iz Atlante Andre “3000” Benjamin i Antwan “Big Boi” Patton, već 10 godina ujedinjeni u OutKastu, nisu se miješali u krvave sukobe istočne i zapadne obale.OutKast – “Speakerboxxx / The Love Below” (Arista – Menart)

Prema izvještajima koji dolaze s američkog tržišta, hip hop stoji bolje nego ikad prije. Najtraženiji reperi, njihovi R&B saveznici i pojačanje s Jamajke, dancehall superstar Sean Paul, zaposjeli su potkraj rujna prvih 10 mjesta na Billboardovom “single chartu”. No, u posljednjoj ekspanziji hip hop imperija nije izgubila samo konkurencija iz manje profitabilnih žanrova privremeno maknutih u kantun diskografskog supermarketa. Reperski moguli sklopili su pakt s industrijom zabave, zauzeli gard hollywodskih zvijezda i pogazili gotovo sve ideale hip hop prvoboraca kao što su Public Enemy, KRS-1 i pokojni Eazy E. Američki hip hop je zadnjih godina pretvoren u TV show za dokone klince. Umjesto staromodnih kauboja iz western filmova njima se svakodnevno prikazuje reperski reality show s West coast herojima, koji će ako treba do zadnjega braniti Comptown od najezde gangstera s East coasta. Na obje strane broje se samo žrtve i dolari, dok gnjevni KRS-1 na novom albumu “Kristyles” svima poručuje da se on nije borio za takav hip hop.

Reperi iz Atlante Andre “3000” Benjamin i Antwan “Big Boi” Patton, već 10 godina ujedinjeni u OutKastu, nisu se miješali u krvave sukobe istočne i zapadne obale. Poput starijih sugrađana iz Arrested Developmenta, Andre i Big Boy su u srednjoj školi trošili džeparac na kolekciju ploča i nikad nisu došli u napast da sve te vinile zamijene za dva pouzdana shotguna. Ulaganje u muziku isplatilo im se u zapanjujuće kratkom roku jer su već s prvim singlom “Players Ball” došli do vrha rap charta, dok su debitantski album “Southernplayalisticadillacmuzik” iz 94-te prodali u platinastoj nakladi. Sljedeći LP “ALTiens” zaustavio se na drugom mjestu američke top liste, a isti uspjeh ponovili su s iznimno hvaljenim albumom “Stankonia”. To je bilo više nego dovoljno za osvajanje naslova žanrovskih prvaka, međutim OutKast se nisu uspjeli do kraja etablirati izvan granica hip hopa. Premda se “Stankonia” pojavljuje na mnogim listama najboljih albuma iz 2000., tri godine kasnije prilično je izvjesno da se neće pamtiti tako dugo kao prvijenac Arrested Developmenta, a pogotovo ne kao epohalni albumi Public Enemyja iz 80-ih. Andre 3000 i Big Boy u međuvremenu su pokrenuli još ambiciozniji projekt koji definitivno zaslužuje preporuku za uvrštenje među “all time” hip hop klasike. Na dva CD-a otisnuli su čak 135 minuta glazbe i da su negdje pogriješili to bi vjerojatno bio jedan od najdosadnijih albuma godine. No, OutKast su u istu kutiju zapakirali dva prilično različita albuma, snimljena u solo akcijama Andrea i Big Boya kojima je pomagala studijska ekipa od stotinjak glazbenika, pjevača i studijskih mahera. Andre je krenuo tragom cyber-funka i Collins-Laswellovog “Funkronomicona”, dok je Big Boi prošao kroz vrata koja je prije skoro dva desetljeća otvorio Prince albumom “Around The World In A Day”. Premda su se podjednako udaljili od southern-rap korijena, rezultati se ipak malo razlikuju. Big Boi je potvrdio visoki rejting autora “Stankonie”, ali Andre je s “The Love Below” došao gotovo do remek djela moderne pop glazbe. Zajedno OutKast opet imaju hip hop album godine.

The Bug – “Pressure” (Klein – Trolik)

U hrpi inozemnih gostovanja što ih zagrebački klubovi najavljuju za ovu jesen dolazak engleskog elektronskog inovatora Kevina Martina u KSET, u srijedu 22. listopada teško može proći kao događaj sezone. No, Martin je s projektom The Bug napravio pravu malu revoluciju na “podzemnoj” dancehall sceni kojom su puna dva desetljeća vladali jamajkanski producenti i njihov njujorški kompanjon Bobby Konders. Poslije Kevinovog hardcore-electro-industrial tretmana raggamuffin veteran Daddy Freddy u “Politicians & Paedophiles” i “Run The Place Red” zvuči kao opasna prijetnja svakom “bashment” DJ-u, a izvrsna kombinacija The Bug – The Rootsman odigrana prije tri godine na singlu “Killer” još jedanput se pokazuje kao najjači adut za “soundsystem clash”.

The Darkness – “Permission To Land” (Atlantic – Dancing Bear)

Poslije Zepellina uvijek dolazi nekakav Queen, pa je bilo za očekivati da će nakon proboja White Stripesa na top listama pojaviti nešto poput kvarteta The Darkness. Braća Justin i Dan Hawkins neslavno su propali potkraj 90-ih s obiteljskim synth-pop bandom Empire, te su odlučili postati rockeri, a prema potrebi i heavy metalci. Bombastični spoj drugorazrednog engleskog glam-rocka, metalnih riffova pokradenih od Aerosmitha i Def Lepparda i Justinove želje da zapjeva u maniri Freddieja Mercurya, testiran je na singlovima “I Believe In A Thing Called Love” i “Keep Your Hands Of My Woman”, ali prava pomutnja počela je tek nakon premijere albuma “Permission to Land”. Mizerni The Darkness trenutačno je najpopularniji britanski rock band, a pokraj takvih domaćina gosti kao White Stripes i The Strokes možda neće dugo izdržati na Otoku.

Warren Zevon – “The Wind” (Rykodisc – Dancing Bear)

Prognoza Warrenovih liječnika je nažalost bila točna. Jedan od najboljih američkih kantautora preminuo je 7. rujna, svega nekoliko dana poslije objavljivanja albuma “The Wind” koji je počeo snimati kad mu je dijagnosticiran rak pluća. Zevonove briljantne satire sa starijih albuma “Envoy” i “Sentimental Hygiene” nisu bile popularne kao Springsteenove stadionske budnice, ali njegovu utrku sa smrću pratilo je barem pola američkog rock i country establishmenta, a mnogi su od njih došli na snimanje u Los Angeles kako bi se oprostili od neizmjerno velikog talenta koji je tri desetljeća imao samo kult status. Veće ili manje uloge na “The Wind” odigrali su Ry Cooder, Bruce Springsteen, Don Henley, Tom Petty i Emmylou Harris, ali u prvom planu su bili Zevonov glas, gitara i odluka da ode u velikom stilu. Poslušajte samo kako zvuči “Knockin’ On The Heavens Door” kad je pjeva čovjek koji zna da od života ima još nekoliko tjedana.

Zvjezdice:
OutKast – Speakerboxxx – 4
OutKast – The Love Below – 5
The Bug – 4
The Darkness – 2
Warren Zevon – 4

Top lista:

1.OutKast – “Speakerboxxx / The Love Below”
2.Sergent Garcia – “La Semilla Escondida”
3.Cesaria Evora – “Voz d’Amor”
4.Dido – “Life For Rent”
5.Overproof Soundsystem – “Nothing To Proove”

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika