Objavljeno u Nacionalu br. 423, 2003-12-23

Autor: Ilko Čulić

GLAZBA

Thompsonova fama može biti prepreka ulasku u EU

Jedini domaći pjevač stadionskog formata predstavlja nerješivu nacionalnu sramotu

Ilko ČulićIlko ČulićThompson – “Sve najbolje + DVD Poljud” (Croatia Records)

Početkom srpnja 2002., nekoliko dana uoči velikog njemačkog festivala Summer Jam iz programa je izbrisano ime jamajkanske dancehall – R&B atrakcije T.O.K. Popularni vokalni kvartet trebao je doputovati u Koln preko Amsterdama, ali nije uspio dobiti schengenske vize na nizozemskom konzulatu u Kingstonu. Cijela ljetna europska turneja propala je kad je netko diskretno upozorio nizozemsku diplomaciju na eksplicitnu homofobiju u njihovom tada aktualnom hitu “Chi-Chi Man”. U godini s previše loših vijesti afera oko T.O.K. brzo je zaboravljena, kao što bi vjerojatno bila zaboravljena i nedavna zabrana Thompsonovih koncerata u Amsterdamu i Rotterdamu da iz njegovog “stožera” nije lansirana priča o uroti, začinjena neuvijenim antisemitskim porukama.
Prozvana židovska organizacija CIDI odgovorila je traženjem zabrane Thompsonovih koncerata u Hrvatskoj, što sigurno neće utjecati na njegovu popularnost u domovini i iseljeništvu, ali može potaknuti dosad neslućeni interes za fenomen koji je ove godine registriran i u nekim planetarno utjecajnim medijima. Prvi je reagirao BBC označivši “nacionalističkog folk pjevača” glavnim krivcem za masovni neonacistički ispad na zagrebačkom dočeku svjetskih rukometnih prvaka. Potom je lifestyle magazin The Face uvrstio Thompsona među najveće pop zvijezde izvan anglo-američkog područja, opisujući ga kao ekstremnog desničara i sljedbenika ratnih zločinaca. Ako se fama nastavi širiti ovim tempom, “markomanija” čak može biti prepreka bržem uključivanju Hrvatske u EU. Premda svaka malo veća skupina europskih radikalnih desničara skriva ponekog raspjevanog jurišnika, takvi mogu samo sanjati o popularnosti kakvu kod nas uživa Marko Perković.
Jedini domaći pop-rock pjevač stadionskog formata ima najviše vjernih fanova u generaciji koja je upravo sada dobila pravo glasa na parlamentarnim izborima i koja je prema svim anketama uglavnom podržala HDZ i HSP. Pritom je sasvim nevažno jesu li novi desničarski simpatizeri bili motivirani Thompsonovim pozivom na rušenje “komunista” ili su u njemu samo prepoznali generacijskog glasnogovornika koji pjeva o onome čemu ih je još u osnovnoj školi poučila Ljilja Vokić. Povratkom HDZ-a na vlast njihov će idol neminovno izgubiti buntovnički imidž “hajdučkog rockera”, ali još uvijek nije jasno što bi sve mogao dobiti ako zarađeni novac napokon odluči investirati u nešto bolji materijal od ove studijske mizerije skupljene na kompilaciji “Sve najbolje”. Mogući rasplet sugerira bonus DVD sa snimkom famoznog lanjskog koncerta na Poljudu. Nakon umatanja u skuplju ambalažu, čak se i takav sadržaj može priložiti kao dokaz za tvrdnju da se Thompson na domaćem terenu polako približava Gibonniju. Međutim, nerješiv problem ostaje ona nacionalna sramota objavljena u Faceu.

The Bambi Molesters – ‘Dumb Loud Hollow Twang – De Luxe’ (Dancing Bear)

Debitantski album Bambi Molestersa snimljen je 1997. u uvjetima u kojima mnogi bandovi ne bi mogli napraviti ni ozbiljnu tonsku probu, a izvukla ga je samo američka intervencija producenta Phila Dirta. Originalni CD u izdanju Dirty Old Town odavno je rasprodan, no kako su Lada, Dalibor, Dinko i Hrvoje u međuvremenu napredovali od nastupa po bezimenim klubovima do cijenjenog supporta na srednjoeuropskim koncertima R.E.M-a, reizdanje tehnički inferiornog albuma više nije dolazilo u obzir. Rješenje je nađeno u remakeu koji uključuje nove snimke svih 16 kompozicija poskidanih s kultnog prvijenca, efektnu kombinaciju s Chrisom Eckmanom u pjesmi “Restless” i još dvije obrade prašnjavih surf-rock standarda iz 60-ih. Reprizni program odrađen je bez ikakvih gubitaka, dok je kroz “Pearl Divine” i “Sun Stroke” otkriven dosad zatajeni potencijal Molestersa koji besprijekorno funkcioniraju s proširenim instrumentarijem. Gostujući puhači uklopljeni su u zvučnu sliku poput brass sekcije Calexica, klavir i orgulje starog majstora Nevena Frangeša otvaraju široki prostor za posve originalnu jazz-twang fuziju, a “retro” etiketa definitivno nestaje zahvaljujući izvrsnoj produkciji Davora Rocca.

The Babies – ‘The Babies’ (Dancing Bear)

Pobjednici lanjskog festivala Demo mačak zasluženo su došli do diskografske premijere, ali u ovih 30 minuta definitivno nisu ispunili velika očekivanja. Energični trio koji na koncertima katkad zvuči kao vjesnik bolje budućnosti domaćeg rock’n’rolla, u studijskoj je akciji potrošio previše vremena na kopiranje Strokesa i ostao na 13 jedva prosječnih autorskih pjesama. Nešto bolji rezultat donijela je jedino obrada klasika Jonathana Richmana “Pablo Picasso”.

Colonia – “Dolazi oluja” (Croatia Records)

Najveći hitovi euro-pop-trancea iz druge polovice 90-ih danas se prodaju u bescjenje, ali nema znakova da je to imalo obeshrabrilo Coloniju. Dvije trećine novog materijala pripremljene su prema istom receptu kao prošli ili pretprošli album, s podjednako neinventivnim podlogama i infantilnim stihovima. Sve dosadno i predvidljivo, osim pjesme “Iluzija” u kojoj Boris Đurđević otkriva bhangru, a Zlatko Turkalj glumi gostujućeg MC-ja. Zamislite nešto najgore iz produkcije TV Pinka, pomnožite s dva i
priznajte da to može samo Colonia.

Zvjezdice:
Thompson – Sve najbolje – 1 – DVD Poljud – 2
The Bambi Molesters – 4
The Babies – 2
Colonia – 1

Top lista:
1.John Cale – “Hobo Sapiens”
2.Ty – “Upwards”
3.Bambi Molesters – “Dumb Loud Hollow Twang”
4.Dub Pistols – “Six Million Ways To Live”
5.Chicks On Speed – “99 Cents”

Vezane vijesti

Thompson pred zidom?

Thompson pred zidom?

Porezna uprava ustanovila je da nema dokaza da je Marku Perkoviću Thompsonu novac koji je posljednje tri godine dobivao na svoj račun stigao iz… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika