Objavljeno u Nacionalu br. 845, 2012-01-24

Autor: Jasna Babić

Odluka s Markova trga

SDP je spreman žrtvovati Čačića

Nastavi li se rejting Vlade smanjivati, javnosti će biti potrebna neka žrtva, a HNS-ov ministar gospodarstva čini se najpodobnijim za tu ulogu

Očekivani konflikti između SDP-a i HNS-a polako počinju izvirivatiOčekivani konflikti između SDP-a i HNS-a polako počinju izvirivatiOvog tjedna, 25. siječnja, u mađarskom Kaposváru primiče se kraju sudski proces itekako važan za Hrvatsku: posljednje ili pretposljednje ročište u suđenju Radimiru Čačiću zbog prometne nesreće iz siječnja 2010. u kojoj je ubijeno dvoje ljudi. Ipak, nikom u Vladi, Kukuriku koaliciji i vodstvu HNS-a ne pada na pamet razmišljati o sankciji od jedne do pet godina zatvora kojom prijeti mađarski zakon.


"Ako se presuda čak i donese ovog tjedna, što je malo vjerojatno, treba proteći najmanje dvije godine da ona postane pravomoćnom. To je jako daleko", kaže za Nacional Čačićeva glasnogovornica Ankica Mamić, oslikavajući zapravo vremenske koordinate u kojima se vrti kolektivna svijest novog sastava Banskih dvora i parlamentarne većine na Markovu trgu. Premda aktualni premijer Zoran Milanović unedogled ponavlja da je koncentriran na nacionalnu budućnost s gomilom spasonosnih i novih ideja, izvan vladajuće pameti ostaje prilično bliska i neugodna perspektiva šefa HNS-a: o tome će razmišljati naknadno, bude li uopće bilo potrebno.

Unutar prizemnijih redova kukuriku stranaka puno je veći stupanj zabrinutosti. Ekonomski obrazovanija struja Čačićeva HNS-a vjeruje da u slučaju najgoreg sudskog ishoda predsjednikom stranke postaje Ivan Vrdoljak, sadašnji HNS-ov ministar graditeljstva i prostornog uređenja, koji upravo ovih dana najavljuje državne subvencije za oživljavanje građevinskog biznisa i tržišta nekretnina. Već ga se nekoliko godina smatra biološki pomlađenom verzijom HNS-ova predsjednika. Navodno, ideološki je Čačiću najbliži, pa se i njegov budući projekt, prema receptu iz 2001. naziva "Čačićevi stanovi". Toliko o inovativnoj budućnosti gospodarstva.

Vratimo se prometnoj nesreći potpredsjednika hrvatske vlade i ministra gospodarstva koji je od izbora 4. prosinca na sebe preuzeo ključnu odgovornost za ekonomsku aktivnost zemlje i koji je jedan od rijetkih likova iz Banskih dvora koji ima neka praktična iskustva iz tzv. realnog sektora rada, proizvodnje i biznisa. Upravo zato su posljedice mađarske presude od državnoga interesa za građansku Hrvatsku manje moralizatorsko pitanje, a više su važne za egzistenciju deklariranog kapitalizma bez kapitala. Kako je nakon prometne nesreće sam Čačić najavio, u slučaju osuđujuće presude, povući će se iz politike i s državnih funkcija. Sigurno je da će se držati dane riječi do one pravne granice koju političar sebi uvijek odredi: bude li uvjetno osuđen, ostat će na funkcijama, ali dat će ostavku u slučaju zatvorske kazne, makar minimalne od godinu dana. Zasad se Milanović slaže s Čačićevim najavama, ali pitanje je kakav će stav zauzeti kad završi prvostupanjski proces: ako se rejting Vlade nastavi topiti tempom koji se vidio odazivom na referendumu za ulazak u EU, vrlo brzo glasačkom puku bit će potrebna neka žrtva. U tom pogledu, Čačić je SDP-u najpodobniji, kako prilično ispravno ocjenjuju neki od uglednijih HNS-ovaca, nimalo oduševljenih Milanovićevim ponašanjem u proteklih mjesec i pol. U pauperiziranoj javnosti nije omiljen, moraliziranje je uvijek dobrodošla zamjena usred manjka socijalno-ekonomskih stečevina. Da se osjeća moralno odgovornim u nesreći na koju u Hrvatskoj nitko ne misli, Čačić je odavno rekao.

Ukratko, očekivani konflikti između dviju stranaka pomalo izviruju. Ne računajući Vesnu Pusić, novu šeficu diplomacije, HNS je od početka puno radikalniji kritičar HDZ-ova naslijeđa nego SDP. Imaju primjedbe na selektivni doseg HDZ-ove antikorupcijske kampanje, odbijanje inozemne supervizije financijskog stanja u preuzetim ministarstvima i državnim poduzećima, a ne slažu se ni oko povećanja PDV-a na 25 posto. Činjenica da Vesna Pusić o tome ne želi ništa znati proizlazi iz refleksa političara novog kova o najužoj specijalizaciji unutar dodijeljena ministarstva, upravnoga sektora i nemiješanja u poslove svojih kolega. Stariji i konzervativniji slabije se u tome snalaze, pa se sjećaju predizbornih dogovora. "U feudalizmu su kmetovi dizali bune zbog crkvene desetine, a mi ćemo mirno plaćati četvrtinu kao daću", primjećuje HNS-ovac koji s dobrim razlogom upozorava: "kakav-takav, Čačić je barem prirodna brana od budućnosti koju je Vlada trasirala kroz nova porezna opterećenja i nešto budžetskih restrikcija velike simboličko-moralne vrijednosti. U predizborno vrijeme između HNS-a i SDP- a bio je dogovoren drukčiji plan: povećanje PDV-a, ali unutar niza istodobnih ekonomskih poteza, uključujući drastično smanjivanje državnog troška." Činjenica da je Čačić bez riječi progurao autonomnu SDP-ovu odluku štošta govori o njegovoj poziciji. Inače otresit i uporan, neočekivanom pokornošću pokazuje da na grbači nosi problem mađarskog sudskog procesa. Trenutačno u Mađarskoj stvar nije tako loša kako je izgledalo na samom početku, u rujnu prošle godine kad je proces počeo čitanjem optužnice. Možda jedna od dvije žrtve nije poginula od izravnih posljedica sudara koji je Čačić izazvao svojim Chryslerom, vozeći 40 km brže od demolirane mađarske Škode. Jedna od žrtava bila je inače teško bolesna, pa nije isključeno da je nesreća samo ubrzala neizbježno.

Zasad je nastupio samo jedan prometni vještak, što je loše za Čačića. No sud očekuje alternativnu ekspertizu koja bi trebala promijeniti najcrnji pogled na uzroke nesreće. Na sudu je da ocijeni koja je strana u pravu. U Mađarskoj Čačić uživa određeno političko razumijevanje, što nije presudno, ali nije ni posve zanemarivo. Ipak, uz sve olakotne okolnosti mađarski novinari ocjenjuju da je hrvatski potpredsjednik Vlade bliži zatvorskoj nego uvjetnoj kazni. Prema procjenama njegova odvjetnika Čede Prodanovića, prvostupanjsku presudu vjerojatno nećemo čuti ovog tjedna, što ne znači da neće biti izrečena vrlo brzo. Mogla bi biti izrečena na sljedećem ročištu za mjesec-dva. I što će onda učiniti Vlada, prema svim objavljenim načelima, okrenuta budućnosti? Isto što i sve ranije vlade.

Vezane vijesti

'Nema više naplaćivanja opomena'

'Nema više naplaćivanja opomena'

Vlada je Hrvatskom saboru uputila Prijedlog zakona o javno-privatnom partnerstvu. Prema riječima prvog potpredsjednika i ministra gospodarstva… Više

Komentari

registracija
14/7/11

Trinity, 24.01.12. 10:45

Razmišljat će valjda kad bude izrečena presuda, ne vidim zašto bi unaprijed, kad se ne zna kakva će biti izrečena sankcija. I ne vidim razloga da pričaju javno o tomu što će poduzeti ako, kad.., što će biti kad će biti. Nego onda kad bude.


registracija
11/1/10

fluid, 24.01.12. 14:23

Čačić je cijeloj javnosti obznanio svoj stav glede eventualne presude zatvorom.Njegova vjerodostojnost će biti na ispitu nakon presude.Osobno vjerujem da će postupiti onako kako je rekao.No,uskoro "živi bili pa vidjeli".Ukoliko porekne svoje obećanje, moje povjerenje apsolutno gubi.ZAUVJEK !Nije bog-zna-šta ,to moje povjerenje,no smatram da će mu kredibilitet sa osnove općeg povjerenja,pasti drastično ukoliko postupi suprotno obećanju.Tada mu neće biti lako ni povlačiti bilo kakve poteze sa svoje pozicije a i postati će preveliki teret Milanoviću.Nisam siguran da će tada ljubav cvjetati.Sve će postati pitanje nužnosti.


registracija
11/1/11

Kinezojapanac, 24.01.12. 14:57

Normalno je za ovakvu nesreću dobiti uvijetnu kaznu. Jasno je da se on nije sakrivao i da je surađivao po svim pitanjima. Sudar je pun nepravilnosti u vožnji i izjava nastradale. Jednom kaže nije ni pitao za njih, a drugi puta kaže kako ga ne želi ni vidjeti ni čuti. Vidljivost je bila slaba i točka. Koji kreten bi se zaletio u auto ispred sebe da ga vidi? Dali je ona vozila po preticajnoj traci i zašto? Ponudio je oštetu koju bi osiguranje platilo plus bi dodao razliku za ponuđeno. Šta sad još hoće ta vozačica, zaključite sami.


registracija
14/7/11

Trinity, 24.01.12. 15:16

Za prometnu nesreću sa smrtnom posljedicom, pa još i dvije, nije normalno dobiti uvjetnu kaznu, već upravo suprotno, bezuvjetnu zatvorsku kaznu koja samo može biti veća ili manja, ovisno o okolnostima slučaja.


registracija
11/1/10

fluid, 25.01.12. 12:38

Trinity@ Samo nemoj pogrešno shvatiti moj prijedlog a posebno ne u svjetlu pokušaja obrane Čačića(ili bilo koga u sličnoj situaciji).Ti nešto tvrdiša i iz tvoje tvrdnje proizilazi tvoje nedovoljno poznavanje zakona i propisa.Daj si malo truda,imaš i na internetu,pa si ukucaj kaznena djela pod kojima pronađi ;umišljaj,nehaj,nužna obrana,krajnja nužda i ponešto još iz te sfere pravnih formulacija.Tada ćeš uvidjeti koliko nisi u pravu.Mi vozači smo svi "potencijalne ubice"na cesti(i u svojim dvorištima-na žalost).No razlika je između svjesnih namjera za ubijanjem i nenamjernim.Također postoji svjesni nehaj i nesvjesni nehaj.U jednom slučaju počinitelj može biti odgovoran za djelo,dok u drugom slučaju,za isto takvo djelo,može biti oslobođen od kazne.Te ogromne razlike nastaju usljed "pretresanja"i vještaćenja događaja na licu mjesta.Činjenice koje proiziđu iz vještačenja,bitno određuju sudbinu počinitelja.E,a te činjenice upravo se pokušavaju dokazati kod Čačića(kao i kod svih u sl.situacijama)tako da će se vagati argumenti ZA i argumenti PROTIV.Sud tada odlučuje na temelju jačih činjenica.Tako će biti i u Čačićevom slučaju.I pored svih dokazanih činjenica,na sud može uticati još niz faktora iz okolnosti događaja;ne bježanje sa lica mjesta događaja,suradnja sa policijom,nealkoholiziranost vozača(nije olakšavajuća okolnost ali nije ni otežavajuća),odnos prema žrtvama iz događaja i svašta još.Sud ima diskreciono pravo da sve to uzme u obzir i donese presudu kakvu donese.I opet nije sve gotovo jer postoji institut žalbi i prigovora i još ponešto iz pravnih mogućnosti.Dakle,nije sve crno - bijelo.Ima i šarenoga. 99,99 % prometnih nesreća su kaznena djela iz nehaja.Samo se mora utvrditi da li je svjesni ili nesvjesni nehaj.A to bitno može uticati na visinu kazne.Pozdrav.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika