Objavljeno u Nacionalu br. 439, 2004-04-13

Autor: Ilko Čulić

GLAZBA

Odustajanje od radikalizma radi lakšeg proboja na top liste

Drugi album digitalnih alkemičara N.E.R.D.-a od sredine počinje sličiti na Lennyja Kravitza

Ilko ČulićIlko ČulićN.E.R.D – ‘Fly Or Die’ (Virgin /Dallas)

U malo većoj gužvi Pharrell Williams i Chad Hugo još uvijek bi se mogli neopaženo provući čak i pokraj najspretnijeg paparazza, ali njihov producentski rad pod imenom The Neptunes poznat je svakome tko je posljednjih godina makar površno pratio zbivanja na američkoj i svjetskoj pop sceni. Nakon 1999. kad su se pojavili na top listama s Ol’ Dirty Bastardom iz Wu-Tang Clana, Williams i Hugo producirali su mnoštvo hitova za hip hop elitu uključujući Jay-Z-ja, Busta Rhymesa i Snoop Dogga, kao i za teen-pop zvijezde poput Britney Spears i Justina Timberlakea. Proizvodnja sezonskih hitova, ma koliko bila profitabilna, ipak nije pokrivala sve ambicije ovih digitalnih alkemičara. Početkom 2001. Williams, Hugo i njihov stari prijatelj Shay počeli su raditi na potpuno drukčijem autorskom projektu koji su nazvali N.E.R.D, što je akronim od “No One Ever Really Dies”. Prvi album “In Search Of…” već je bio u prodaji na europskom tržištu kad su zaključili da nisu baš zadovoljni rezultatima i da bi cijeli materijal trebalo ponovno snimiti. Programirane beatove i sampleove poskidane sa starih ploča zamijenili su instrumentalnom pratnjom funk-rock banda Spymob i album je nakon te intervencije prihvaćen kao jedan od najvažnijih rap-rock crossovera.
Premda se nigdje nije upisao na listu bestsellera, N.E.R.D-ov prvijenac postao je gotovo obvezna lektira za glazbenike koji su razmišljali o približavanju hip hop i rock auditorija. No uskoro su se na istom poslu našli i genijalci iz OutKasta, a njihov lanjski dvostruki album “Speakerboxx / The Love Below” nadmašio je sva očekivanja. Andre i Big Boi stvorili su remek-djelo moderne pop glazbe, prodali ga u impozantnoj nakladi i usput pokupili Grammy za album godine. Ekspanzija OutKasta nije nimalo ugrozila interese Neptunesa jer je to već predobro uhodana tvornica hitova, ali N.E.R.D je potisnut u drugi plan i nije neobično što su Williams, Hugo i Shay rezervirali dosta studijskih termina za album “Fly Or Die”.
U odnosu na prethodnika on je još dublje ušao na rockerski teritorij i osigurao barem 15-ak minuta neizvjesnosti u utakmici N.E.R.D – OutKast. Odličan početak s pjesmama “Don’t Worry About It”, “Fly Or Die”, “Jump” i “Backseat Love” podsjetio je na laskave usporedbe u kojima su se nakon “In Search Of…” često spominjali Beck, Prince, a katkad i Jimi Hendrix. Nažalost, N.E.R.D nije do kraja ostao u tako jakom tempu. Negdje oko sredine, CD “Fly Or Die” počinje sličiti zadnjem albumu Lennyja Kravitza, a sa svakom sljedećom pjesmom razotkriva se pažljivo proračunato odustajanje od radikalnijih eksperimenata radi lakšeg proboja na top liste. Ovakva taktika odmah ih je dovela na četvrto mjesto UK charta i vjerojatno će se pokazati još djelotvornijom u Americi, ali ne toliko efikasnom da bi u izravnom nadmetanju mogli pobijediti OutKast.

Eric Clapton – ‘Me And Mr Johnson’ (Reprise / Danicing Bear)

Na albumu s 14 pjesama preuzetih iz repertoara legendarnog delta-blues gitarista Roberta Johnsona fanovi Erica Claptona naći će iskrenu posvetu velikom uzoru , ali blues sladokusci sigurno će tražiti mnogo više i na kraju ostati pomalo razočarani. Johnsonova magija koju su Stonesi uspješno prenijeli u svoju verziju “Love In Vain” i koju je Walter Hill s gotovo religioznim zanosom opisao u filmu “Crossroads” ovdje je uglavnom izgubljena. Iz Claptonovih “bezdušnih” interpretacija “Me and The Devil Blues”, “Last Fair Deal Gone Down” ili “Hell Hound In My Trail” ne može se čak ni naslutiti zbog čega bogati blues kolekcionari za svaku od 12 originalnih Johnsonovih ploča iz 30-ih plaćaju više od 2500 dolara.

Janet Jackson – ‘Damita Jo’ (Virgin / Dallas)

Dobro upakiran seksepil prodaje se daleko lakše i brže od dobro upakirane pjesme, ali Janet Jackson drži se tog recepta već 15-ak godina i sve više riskira reputaciju jedne od najvećih ženskih pop zvijezda iz 90-ih. “Damita Jo” je koncipiran kao nastavak tri godine starog albuma “All For You”, no ovdje čak ni prekaljeni producentski tandem Jimmy Jam – Terry Lewis ne može prikriti činjenicu da Janet Jackson polako posustaje u utrci s novim R&B divama. Iznad skromnog prosjeka nalaze se samo “Sexibition” i “R&B Junkie”, pa će naklada više ovisiti o fotografijama na ovitku nego o sadržaju CD-a.

R.E.M. – ‘Perfect Square’ DVD (Warner / Dancing Bear)

Snimka s open air koncerta u Wiesbadenu, gdje su prije R.E.M-a svirali Bambi Molesters, može se priložiti kao najuvjerljiviji dokaz da u svijetu nema banda koji ovako moćno zvuči nakon četvrt stoljeća na pozornici. Kombinacija najvećih hitova i pjesama odsviranih po izboru fanova katkad zalazi u daleku prošlost sve do “The One I Love” i “Maps And Legends”, ali stari favoriti R.E.M-a još uvijek zvuče uzbudljivije od svega što se nudi u recentnoj mainstream-rock produkciji. Kad vidite Stipea, Bucka i Millsa u ovakvom raspoloženju, bit će vam jasno da se to još dugo neće promijeniti.

Zvjezdice:
N.E.R.D – 3
Eric Clapton – 3
Janet Jackson -2
R.E.M. – 5

Top lista:
1. Franz Ferdinand – “Franz Ferdinand”
2. R.E.M – “Perfect Square”
3. Ibrahim Ferrer – “Buenos Hermanos”
4. Davor Erceg – “Rovinan”
5. N.E.R.D – “Fly Or Die”

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika