Objavljeno u Nacionalu br. 450, 2004-06-29

Autor: Dean Šoša

DVD/VIDEO

Božji grad i vražji ljudi

Izvrsna gangsterska drama 'Božji grad' ogledni je primjer uspjelog usvajanja klasičnih hollywoodskih žanrovskih obrazaca u 'stranoj' -brazilskoj kinematografiji

Dean ŠošaDean ŠošaFilm “Božji grad” jedan je od filmova koje bismo naizgled mogli okarakterizirati kao pomodne. Naime, vizualno blještavo djelo kontroverzne tematike i pomalo tarantinovske estetike otkupio je poduzetni Miramax i reklamirao onako kako reklamira mediokritetske filmove Lassea Hallstroma ili Anthonyja Minghelle kada nastoji dokazati da su njihova djela umjetnost. “Božji grad” svidio se i srednjostrujaškim kritičarima poput Rogera Eberta i Jamesa Berardinellija, a posjetitelji IMDB-a svojim ga glasovima trenutačno svrstavaju na 29. mjesto ljestvice najboljih filmova svih vremena. Osim toga, mnogi koji su hvalili film činili su to zbog hrabrog prikaza socijalne problematike i sličnih stvari koje mogu sugerirati kako je Fernando Meirelles društveno angažiran filmaš. Ipak, situacija je ponešto drukčija.

“Božji grad” ekranizacija je knjige Paula Linsa, čovjeka koji je dugo godina živio u istoimenom, zloglasnom sirotinjskom predgrađu Rio de Janeira u kojemu djeca prije olovaka u ruke uzimaju pištolje. Događaji i karakteri koje film prikazuje vuku podrijetlo iz jezive stvarnosti ratova narko-bandi 60-ih i 70-ih godina, a glavni je junak i narator filma klinac koji nema sklonosti prema kriminalu pa odlučuje postati fotograf.

Žestina kojom Meirelles prikazuje život i smrt u “Božjem gradu” uistinu je rijetko viđena. Ipak, svima koji su film hvalili zbog onoga što prikazuje – jezivu brazilsku stvarnost – promaklo je ono bitno – način na koji to Meirelles čini. “Božji grad” je, unatoč ponekom danku tarantinovskoj epizodičnosti, punokrvni gangsterski film klasične dramturgije. Model uspona i pada, svojstven svim klasičnim hollywoodskim gangsterskim epovima, od “Burnih dvadesetih” i “Državnog neprijatelja” do “Dobrih momaka”, Meirelles upija i propušta kroz lokalni, brazilski filtar. Rezultat je, poput Dragojevićevih “Rana”- film klasične žanrovske “baze” i egzotične lokalne “nadgradnje”.

Ni Meirelles ni njegova koredateljica Katia Lind nisu iz “Božjeg grada” – oboje su potomci uglednih obitelji iz Sao Paula, tako da je gnjev koji su neki Afroamerikanci pokazali prema uspjehu “Božjega grada” donekle opravdan. Ipak, za razliku od primjerice Spikea Leeja koji u svojim filmovima “propovijeda”, Meirelles i Katia Lind pripovijedaju i ne pokušavaju zauzeti nikakav stav, karakteri i priča mnogo su im važniji od poruka. Leeju su, primjerice, da bi došao do sličnih pozicija, okanio se antirasističke edukacije i snimio uistinu veliki film, “25. sat”, trebale godine.

DVD izdanje filma sadrži samo jedan dodatni prilog, odličan dokumentarac o stvarnom životu i kriminalu u “Božjem gradu”, koji se, nažalost, ne razlikuje bitno od onoga prikazanog u Meirellesovu filmu.

DISTRIBUCIJA: DISCOVERY
DVD+VHS

Cidade de Deus, braz.-franc.-am. gangst. drama, 2002.
R: Fernando Meirelles, Katia Lund
GL: Alexandre Rodrigues, Leandro Firmino, Phellipe Haagensen, Alice Braga, Matheus Nachtergaele
FILM: 4
DVD: 1

ISPLATA
BLITZ
DVD+VHS

Nakon gledanja “Isplate” nekadašnjem hongkonškom velemajstoru Johnu Woou možda je najbolje poželjeti seriju teških komercijalnih promašaja koji će ga konačno otpremiti natrag u domovinu. “Isplata” je vratila uloženi novac, no njome Woo pada na najniže hollywoodske grane, na kojima je bio u doba “Slomljene strijele”. Priča velikog Philipa K. Dicka nosila je ogromni potencijal, međutim jeziva scenaristička adaptacija, blijeda Woova režija i Dickove kompleksnosti nedostojna faca Bena Afflecka odveli su je na teren rutinske zabave.
DVD izdanje “Isplate” sadržajima je kudikamo bogatije od filma. To osobito vrijedi za redateljev audiokomentar, a alternativni kraj jednako je neukusan kao i onaj uvršten u konačnu verziju.

Paycheck, am. SF akcić, 2003.
R: John Woo
GL: Ben Affleck, Uma Thurman, Aaron Eckhart, Paul Giamatti, Colm Feore
FILM: 1
DVD: 2

POSLJEDNJI SAMURAJ
ISSA

“Posljednji samuraj” u svemu se razlikuje od “Isplate” osim u jednome: koliko god je Ben Affleck neuvjerljiv kao junak svijeta Philipa K. Dicka toliko je Toma Cruisea teško prihvatiti kao ratnika ravnopravnog samurajima. Zaboravimo li Cruisea, “Samuraj” je vrlo dobar staromodni spektakl, malo predug, no u cjelini dojmljiv prikaz dvojice ratnika kojima neprijatelji nisu protivničke strane nego modernizacija društva oličena u gramzivom kapitalizmu. Osim izvrsnog Kena Watanabea, Cruisea je zasjenio i Timothy Spall, junak opskurnih drama Mikea Leigha.
Dvostruko DVD izdanje filma obiluje brojnim, prevedenim dodacima, a jedino razočaranje je slab dokumentarac koji pokušava zbivanja iz filma smjestiti u povijesni kontekst.

The Last Samurai, am.-novoz.-jap. pust. drama, 2003.
R: Edward Zwick
GL: Tom Cruise, Ken Watanabe, Masato Harada, Tony Goldwyn, Timothy Spall
FILM: 3
DVD: 3

UNDERWORLD
DISCOVERY
DVD+VHS

Prije “Underworlda” debitant Len Wiseman okušao se kao jedan od scenografa “Dana nezavisnosti” i “Zvjezdanih vrata”. Ne začuđuje stoga što ga je i u “Underworldu” ponajprije zanimao dizajn filma. Ratni horor o vjekovnom sukobu vukodlaka i vampira uistinu izgleda dobro, no priča i karakteri nemaju nikakvog šarma. Ipak, kako je film na uloženih 20-ak milijuna dolara samo u Americi zaradio 50, čeka nas, bez sumnje, i pokoji nastavak. Film je snimljen u Budimpešti, no taj je grad u dramaturgiji “Underworlda” bitan koliko i u dramaturgiji tamošnje “Privatove” X produkcije. Ipak, da ne bude sve crno recimo da je DVD izdanje “Underworlda” vrlo dobro, a Wiseman i njegova glavna glumica Kate Beckinsale odnedavno su u braku.

FILM: 1
DVD: 3

Underworld, am.-mađ.-njem.-brit. SF horor, 2003.
R: Len Wiseman
GL: Kate Beckinsale, Scott Speedman, Michael Sheen, Shane Brolly, Bill Nighy, Sophia Myles

ZLODJELA
Discovery
DVD+VHS

Australski crno-humorni krimić “Zlodjela” ugođajem i kvalitetom podsjeća na prošloga tjedna predstavljena “Lažna obećanja”, što znači da ponovno svjedoči o vitalnosti tamošnje kinematografije ili barem onog dijela produkcije čiji je primarni cilj zabaviti publiku. Redatelj David Caesar za nijansu je slabiji od Scotta Robertsa i prečesto podliježe MTV-jevskoj estetici, no John Goodman, Sam Neil i Bryan Brown svoj posao obavljaju besprijekorno i nadoknađuju zaostatak. DVD izdanje “Zlodjela” ne sadrži dodatne priloge.

Dirty Deeds, austral.-kanad. krim. komedija, 2002.
R: David Caesar
GL: Brian Brown, John Goodman
FILM: 2
DVD: 0

SASVIM MALO UBOJSTVO
BLITZ
DVD

Debitantskom filmu Dannyja Boylea godine, nažalost, nisu puno pomogle – oduzmemo li mu začudnost koja prilikom drugoga gledanja ionako ne funkcionira, od “Sasvim maloga ubojstva” danas nije ostalo puno toga. Kako sličan dojam ostavlja i “Trainspotting”, možda je ocjena horora “28 dana poslije” kao Boyleova povratka u staru formu bila pogrešna: riječ je, možda, o njegovu najboljem ostvarenju. S obzirom na reputaciju Boyleova filma, žalosno je što njegovo DVD izdanje ne sadrži nijedan dodatni prilog.

Shallow Grave, brit. triler, 1994.
R: Danny Boyle
GL: Ewan McGregor, Kerry Fox, Christopher Eccleston
FILM: 2
DVD: 0

KUM
DVD

Film “Kum” je, bez pretjerivanja, jedan od najboljih filmova svih vremena i njegovi autori zaslužuju da im tu i tamo na račun stare slave u džep sjedne pokoji dolar. Ipak, nakon raskošnog DVD izdanja kompletne Coppoline trilogije, ovo “pojedinačno” njezina prvoga dijela čisti je atak na kućni proračun onih kolekcionara koji žele imati sve vezano uz svoje omiljene filmove. Novo DVD izdanje “Kuma” za razliku od staroga sadrži, doduše, Coppolin audiokomentar, ali pitanje je isplati li vam ga se kupovati samo zbog toga.

The Godfather, am. gangst. drama, 1972.
R: Francis Ford Coppola
GL: Marlon Brando, Al Pacino, Robert Duvall
FILM: 4
DVD: 2

KAZNA
VTI
DVD+VHS

Mislite li da ste vidjeli svašta, posudite “Kaznu”, film zgodno opisan kao “Umri muški u školi” u kojemu bivši specijalac Dolph Lundgren, sada nastavnik tjelesnog i povijesti, u jednom trenutku spozna kako je raditi u školi opasnije nego ratovati u Bosni! Šteta je, samo, što cijela “Kazna” nije sumanuta poput spomenute rečenice.
Uglavnom, veteran Sidney J. Furie zreo je odavno za mirovinu, što i nije tako tragično imamo li na umu da je počeo režirati još krajem 50-ih. Žalosno je što se isto može reći i za kudikamo mlađeg Lundgrena.

Detention, kanad. akc. film, 2003.
R: Sidney J. Furie
GL: Dolph Lundgren
FILM: 0
DVD: 0

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika