Objavljeno u Nacionalu br. 452, 2004-07-13

Autor: Dean Šoša

DVD/VIDEO

Šokantni prikaz silovanja i osvete

Sadistička priča ispričana unatrag na svome kraju, odnosno početku, prerasta u potresni ljubavni film

Dean ŠošaDean ŠošaFilm “Nepovratno” zapamćen je, uglavnom, po dvjema stvarima – šokantnoj devetominutnoj sceni analnoga silovanja Monice Bellucci, tijekom koje je publika u Cannesu masovno napuštala dvoranu, i činjenici da je redatelj Gaspar Noe priču ispričao unatrag, što je mnogima dalo materijala za usporedbu s glasovitim “Mementom” Christophera Nolana, snimljenim dvije godine prije. Kritike filma bile su uglavnom solidne, no ne i pretjerano pohvalne, a svaku pozitivnu popratila je i po jedna negativna, onih kojima je djelovao senzacionalistički i pretenciozno. Šteta, čini mi se da se Noe u “naopakoj” dramaturgiji snašao puno smislenije i efektnije negoli Nolan i da upravo ona neviđeno nasilnim prizorima oduzima senzacionalistički ton koji bi možda imali, da su događaji ispričani linearno.

Priča filma “Nepovratno” zapravo je jednostavna. Nakon što je atraktivna Alex (Monica Bellucci) silovana i brutalno pretučena njezin sadašnji i bivši dečko zajedno kreću u osvetu. Alex je krenula kući s tuluma ranije od ostalih jer nije mogla podnijeti pijanstvo svoga dečka, a silovatelj ju je presreo u pothodniku. Čin osvete prikazan je već u drugoj sekvenci koja se događa u gay baru “Rectum” (!), a priča je ispričana unatrag, s početkom u zatvoru u koji su odvedeni osvetnici i krajem u idiličnom ljubakanju dvoje zaljubljenih i djevojčinim pozitivnim testom na trudnoću.

Fanovi “Mementa” zasigurno se neće složiti sa sljedećom konstatacijom, ali Noe je uvelike nadmašio Nolana potvrdivši onu staru da nije važno biti prvi nego najbolji. Dok je u “Mementu” obrnuta naracija zgodna eksperimentalna dosjetka koja je sama sebi svrha, Noe odlazi korak dalje. Njegov naizgled zakučasti eksperiment neodvojivi je dio priče i karaktera koji događajima i likovima daje sasvim drugačiji ton. Drugim riječima, da se redatelj poslužio “standardnom” naracijom, dobili bismo jedan eksploatacijski film o osveti. Ovako, kako se radnja bliži svome kraju, odnosno početku, pred nama se ukazuje snažna i kompleksna drama o nasilju, krivnji i ljubavi, u kojoj je svaki novi i sve sretniji prizor ujedno sve mučniji i nesretniji.

S obzirom na to da cijeli film čini nešto više od desetak kadrova-sekvenci, ne čudi što je “Nepovratno” montirao sam Noe. Njegov vizualni stil, grozni zvučni efekti, navodno identični onima koje izaziva potres, glumačka improvizacija i brojne druge stvari u nekim bi drugim filmovima djelovale pretenciozno i šminkerski, no ovdje itekako imaju svoje opravdanje, i ne smetaju kao što bi nam, recimo, mogao zasmetati brak Monice Bellucci i njezina partnera Vincenta Cassela.

Ukratko, “Nepovratno” je izvrstan film hrabroga redatelja s najljepšom glumicom na svijetu.

DISCOVERY
DVD+VHS
Irreversible, franc. drama, 2002.
R: Gaspar Noe
GL: Monica Bellucci, Vincent Cassel, Albert Dupontel, Jo Prestia, Philippe Nahon

FILM: 4
DVD: 1

ZAPRAVO LJUBAV
DISCOVERY
VHS+DVD

Redateljski prvijenac Richarda Curtisa “Zapravo ljubav” ima pokoju manu, međutim scenarist nekih od najpoznatijih suvremenih britanskih filmova (“Ja u ljubav vjerujem”, “Četiri vjenčanja i sprovod”) pokazuje kako je kadar pristojno zabaviti gledatelja, zainteresirati ga za sudbine 15-ak likova i omogućiti Hughu Grantu da još jednom pokaže zbog čega bi se lako snašao i u starome Hollywoodu.
Razočaravajuće DVD izdanje sadrži tek nekoliko “featurettea”, a i njegov tajming je upitan s obzirom na to da je “Zapravo ljubav” zapravo božićni film.

Love Actually, brit.-am. ljub. komedija, 2003.
R: Richard Curtis
GL: Hugh Grant, Colin Firth, Liam Neeson
FILM: 3
DVD: 1

KRVAVA ISPLATA
UCD
DVD+VHS

Kadrovi De Palmina filma “Lica s ožiljkom” koje likovi “Krvave isplate” gledaju u kinu jasno pokazuju tko su uzori afroameričkome filmašu Charlesu Stoneu III. Stone De Palmi, naravno, nije ni do koljena, međutim njegova priča o usponima i padovima mladoga crnca koji od dostavljača u kemijskoj čistionici izraste u narkobossa ima svojih trenutaka.
Jedini dodatak DVD izdanju “Krvave isplate” je audiokomentar spomenutoga Stonea III koji ima nesreću da u američkoj kinematografiji trenutačno djeluju još dva tipa istoga imena i prezimena.

Paid in Full, am. gangst. drama, 2002.
R: Charles Stone III
GL: Wood Harris, Mekhi Pfifer
FILM: 2
DVD: 1

HERCULE POIROT: TUŽNI ČEMPRES
BLITZ
DVD+VHS

David Suchet po običaju briljira u ulozi legendarnoga brkonje kojeg je glumio u desecima filmova, međutim njegov nastup ujedno je i jedini adut “Tužnoga čempresa”, drugoga TV filma o Herculeu Poirotu izdanog na hrvatskom DVD tržištu u posljednjih mjesec i pol. Klasična krimi-priča ispričana je tromo, s previše brbljanja a premalo radnje; ukratko, riječ je o filmu koji se može preporučiti tek najokorjelijim ljubiteljima Agathe Christie.
Jedini dodatak DVD izdanju “Tužnoga čempresa” je razgovor s producenticom filma.

Poirot: Sad Cypress, brit. TV krimić, 2003.
R: Dave Moore
GL: David Suchet
FILM: 1
DVD: 1

RADIO
BLITZ
DVD+VHS

U razmaku od tri tjedna mogli smo vidjeti sva tri filma koja su Cubi Goodingu Jr.-u donijela nominaciju za Zlatnu malinu – “Ludo krstarenje”, “U iskušenju” i “Radio”. Solidni “Radio”, snimljen prema istinitoj priči, ipak je bilo nepristojno svrstati u isti koš sa spomenutim filmovima, iako je Cubu, koji glumi retardiranog mladića, uvelike zasjenio izvrsni Ed Harris u ulozi južnjačkog trenera koji se o njemu brine.
DVD izdanje od dodataka sadrži nekoliko featurettea, šest izbačenih scena i redateljev audiokomentar.

Radio, am. sport. drama, 2003.
R: Michael Tolin