27.03.2012. / 09:01

Autor: Hina

Svjetski brodovi postaju veći i učinkovitiji

Najveći svjetski brodovi na putu su da postanu još veći i učinkovitiji, zahvaljujući divovskim inženjerskim projektima i novom sustavu smanjenja trenja u plovidbi, pomoću struje zračnih mjehurića koja okružuje trup broda, navodi u utorak u izvješću BBC.

Panamski kanalPanamski kanalNajveći svjetski brodovi na putu su da postanu još veći i učinkovitiji, zahvaljujući divovskim inženjerskim projektima i novom sustavu smanjenja trenja u plovidbi, pomoću struje zračnih mjehurića koja okružuje trup broda, navodi u utorak u izvješću BBC.

Gradnja Panamskog kanala, prije gotovo stotinu godina, zauvijek je promijenila svijet brodarstva. Od 7. siječnja 1914. brodovi su mogli ploviti iz Atlantika u Pacifik u rekordnom vremenu, bez potrebe da oplove Rt Horn na krajnjem jugu Južne Amerike, skraćujući putovanje za 8.000 nautičkih milja.

Otvaranje kanala imalo je puno dublji učinak na brodarstvo, diktirajući veličinu brodova u idućem stoljeću. Širina kanala i ustava ograničila je širinu brodova na 32,3 metra. Izuzev super-tankera i nosača zrakoplova, brodograditelji su rijetko gradili brodove veće od tzv. Panamaxa, za slučaj da jednoga dana moraju ploviti kroz Panamski kanal.

"Kao brodovlasnik ste se morali držati toga ograničenja, kako bi održali vrijednost svoje flote", rekao je Paul Stott, pomorski arhitekt s britanskog pomorskog sveučilišta Newcastle, napominjući da je vrijednost trgovine kroz Panamski kanal ustvari mala, jer iznosi samo 2,5 do 3 posto ukupne svjetske trgovine.

No, sada je sve to spremno za promjene. Panamski kanal se temeljito obnavlja i proširuje na 49 metara, otvarajući novo razdoblje u brodogradnji. Brodograditelji se pripremaju za narudžbe brodarskih tvrtki koje će kupovati šira, veća plovila. Istodobno je pomorskim inženjerima pružena prilika da počnu s potpuno novim dizajnom brodova.

Istraživanje objavljeno u časopisu "International Journal of Maritime Engineering" pokazuje da će novi kanal vjerojatno voditi do novih, čišćih, 'zelenijih' i po potrošnji goriva, učinkovitijih brodova.

"Što je brod veći, manje goriva troši po toni tereta koji prevozi", kazao je Stott.

No, nije samo veličina ta koja će te brodove učiniti učinkovitijima, već su to i nove tehnologije koje se razvijaju.

Jedna od tehnologija koje najviše obećavaju je tzv. zračno podmazivanje - struja zračnih mjehurića koja okružuje podvodni dio broda, smanjujući trenje i štedeći gorivo.

Strujom zraka odvojila bi se voda od metalne oplate broda, a kako je plin manje gustoće od tekućine, jako bi se smanjilo trenje, rekao je prof. Steven Ceccio, s odjela za pomorsku arhitekturu i inženjering, američkog sveučilišta Michigan.

U praksi bi to značilo da bi puhanje zraka kroz rupe na oplati broda djelovalo kao mazivo između plovila i vode, smanjujući trenje za do 80 posto. Riječ je o zamisli koja postoji već dulje vrijeme, a ruski znanstvenici su je ispitivali 60-ih i 70-ih godina 20. stoljeća.

Sustav otvora na ravnom dnu broda povezanih s kompresorom na palubi, samo je dio nove tehnologije, koja traži puno usavršavanja, jer da bi brod klizio na podvodnom zračnom jastuku, potrebne su i izmjene na obliku trupa i na pogonu.

Japanski industrijski konglomerat Mitsubishi nedavno je počeo komercijalizirati novu tehnologiju nazivajući je "Mitsubishijev sustav zračnog podmazivanja", a probne plovidbe su pokazale 10 posto manje emisije CO2, dok računalne simulacije govore da je moguće smanjiti emisiju za 35 posto.

Za brodove nove tehnologije već stižu narudžbe, pa je tako 2011. američka tvrtka za izvoz žita Archer Daniels Midland naručila tri divovska 'dry-bulk carriera' s inovativnim oblikom trupa, propulzijskim sustavom i tehnologijom zračnog podmazivanja.

Kada tri nova broda zaplove 2014., bit će jedni od prvih brodova post-Panamax ere.

Vezane vijesti

Vlada: Uljanik kupuje brodogradilište 3. maj

Vlada: Uljanik kupuje brodogradilište 3. maj

Brodogradilište 3. maj iz Rijeke bit će privatizirano tako da će kroz dvije faze njegov vlasnik postati pulski Uljanik, najavio je na današnjoj… Više

Komentari

registracija
18/1/08

ankicascreiber, 27.03.12. 10:17

Znači novi procvat radova u brodogranji, baš kada su veliki brodarski stručnjaci Zoki, Čačić, Linić odlučili da hrvatska brodogradnja nije hrvatski strateški interes.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika