Objavljeno u Nacionalu br. 479, 2005-01-18

Autor: Dean Šoša

DVD/VIDEO

Vječna dilema: idiot ili umjetnik

DVD izdanje 7 filmova Jerryja Lewisa vraća nas na vječitu francusko-američku dilemu o vrijednosti komičareva opusa

Dean ŠošaDean ŠošaJERRY LEWIS

DVD izdanje 7 filmova proslavljenog komičara Jerryja Lewisa vraća nas na vječitu američko-francusku dilemu je li u njegovu slučaju riječ o egocentričnom idiotu ili velikom umjetniku

U ne osobito uspjelom, ali šarmantnom “Hollwoodskom svršetku” Woody Allen glumi redatelja koji na snimanju svog novog filma doživi stres i oslijepi. Iako slijep, Allen uz pomoć prevoditelja i bivše supruge nastavlja režirati film glumeći pred ostatkom ekipe da je s njegovim vidom sve u redu. Na koncu, njegovo sumanuto djelce s oduševljenjem prihvate Francuzi, prepoznajući u njemu veliku umjetnost. Allen se, naravno, zeza na račun Francuza i njihova oduševljenja pomodnim stvarčicama koje to često i ne zaslužuju iako i sam zna kolika je njihova važnost za revalorizaciju klasičnog Hollywooda, bez koje bi najveći američki redatelji poput Hitchcocka, Forda ili Hawksa možda još i danas bili doživljavani tek kao “zanatilije”. Francusko prevrednovanje opusa svojih vodećih filmskih umjetnika, Amerikanci su, naravno, davno prihvatili, no još i danas imaju problema s prihvaćanjem lika i djela Jerryja Lewisa, glumca i redatelja kojeg su Francuzi 60-ih uzdizali u nebesa, a američki kolege uglavnom trajno omalovažavaju.

Prošlih nekoliko tjedana u Hrvatskoj je na DVD-u objavljeno sedam Lewisovih filmova, tako da se i sami možete uvjeriti tko je od njih u pravu. S obzirom na to da je broj videotekara koji će kupiti Lewisove filmove sramotno malen, želite li ih pogledati, bojim se da ćete iste jednostavno morati kupiti. Riječ je o filmovima “Luckasti profesor”, “Dostavljač”, “Potrčko”, “Patsy”, ”Ženskaroš”, “Pepeljugan” i “Mangup meka srca” koje je Jerry snimio 1957. i 1964. godine. “Mangupa meka srca” režirao je Don McGuire, “Pepeljugana” Frank Tashlin, a ostale sam Jerry.

Nažalost, ne radi se o DVD kolekciji, već naprosto o različitim izdanjima sedam filmova, tako da ni dodatni prilozi nisu osobito zanimljivi. Štoviše, ne računamo li dva audiokomentara Jerryja Lewisa i Stevea Lawrencea, njih gotovo i nema. Ipak, kako su slika i zvuk fantastični, ne treba previše kukati, osobito imamo li na umu da ova djelca godinama uopće nismo imali prilike vidjeti ni u kakvom izdanju.

Pedesetih i ranih šezdesetih godina prošloga stoljeća Jerry Lewis je bio jedan od najpoznatijih i najbolje plaćenih hollywoodskih glumaca. Nakon raspada suradnje s Deanom Martinom, koja je i jednom i drugom donijela slavu, Lewis je nastavio nizati hitove, s vremenom se prihvativši režije, tako da je imao potpunu kontrolu nad svojim filmovima. Po svim mogućim mjerilima, Lewis je tako postao autor, što se francuskim inaguratorima “politike autora” jednostavno moralo svidjeti. Dok je njegov humor američkim kulturnjacima djelovao infantilno i vulgarno, Francuzi su u njemu pronašli intrigantnu kritiku potrošačkog društva, poigravanje svim društvenim vrijednostima, anarhizam i tko zna što sve ne. Jerry, koji je, doduše, i zbog svog humanitarnog rada, nagrađen najvišim francuskim državnim priznanjima, u Francuskoj je i dan danas kulturna ikona.

Ponovno gledanje sedam Lewisovih filmova, među kojima je i njegovo najuspjelije djelce “Luckasti profesor”, te još četiri koja je sam režirao, pokazuje kako su Francuzi malčice pretjerali, no ipak bili više u pravu negoli Jerryjevi zemljaci. Presudni utjecaj na Lewisov redateljski stil izvršio je bez sumnje Frank Tashlin, briljantni redatelj i animator, potpisnik “Artista i modela”, najuspjelije Lewisove i Martinove suradnje.

U svojim filmovima Lewis je zadržao Tashlinovo odstupanje od realizma, likovnu raskalašenost i sklonost apsurdnom humoru i pretjerivanjima svih vrsta, ne vodeći brigu toliko o naraciji koliko o gegu. Lewisova redateljska ruka ponekad je prilično teška i njegovi filmovi svjedoče više o čovjeku koji se manijakalno trudio priučiti umjetnosti nego o velikom talentu. Ipak, pošlo mu je za rukom kreirati jedan zaseban i osebujan umjetnički svijet. Lewisovu poetiku najbolje je opisao jedan kolega usporedivši Jerryjev životni slučaj sa slučajem njegova najpoznatijeg lika, luckastog profesora Julisua Kelpa, infantilnog nespretnjakovića velika srca. Profesor Kelp u filmu se očajnički želio pretvoriti u svoj alter-ego, neodoljivog zavodnika i grubijana Buddyja Lovea kojemu sve polazi za rukom. Jerry Lewis u privatnom je životu kudikamo više nalikovao Buddyju Loveu negoli Kelpu, no čitavog se života nastojao pretvoriti u profesora, kako nastojanjem da postane umjetnik tako i dugogodišnjim humanitarnim radom koji mu je skoro donio i Nobelovu nagradu za mir. Filmovi koje imamo priliku gledati govore upravo o toj pretvorbi i, iako su dokoni Francuzi pretjerali uspoređujući ih sa Chaplinovim i Keatonovim remek-djelima, treba reći da su tamo gdje bi većina prepoznala prvenstveno glupost, oni sasvim ispravno prepoznali umjetnost.

DISTRIBUCIJA: VTI
DVD
“The Bellboy”; “The Errand Boy”, “The Nutty Professor”, “The Delicate Delinquent”, “Patsy”, “Teh Ladies’ Man”, “Cindarfella2; am.komedije; 1957.-1964.
R: Jerry Lewis, Frank Tashlin, Don McGuire
GL: Jerry Lewis

FILMOVI: 3
DVD: 2

LILJA ZAUVIJEK
LUKAS MOODYSSON

Nakon izvrsnih filmova “Fucking Amal” i “Zajedno”, švedski filmaš Lukas Moodysson nastavlja učvršćivati reputaciju jednog od vodećih suvremenih europskih filmaša i u “Lilji zauvijek”. Teško se mogu sjetiti kada je nekome pošlo za rukom toliko uvjerljivo prikazati svu ljudsku patnju, bijedu i užas kao Moodyssonu u priči o mladoj curi iz jedne od bivših sovjetskih republika koja se, nakon što je majka ostavi, počne prostituirati. Dokumentaristički prizori Liljina padanja u blato nakon majčina odlaska ili brza izmjena lica ljudi s kojima je prisiljena spavati, jednostavno su jezivi. Ipak, za razliku od, primjerice, njegova zemljaka Ingmara Bergmana, Moodyssonov prikaz društva nije posljedica njegove mizantropije nego zdrave želje za promjenom.

Lilja 4 Ever, šved.-dan. drama, 2002.
R: Lukas Moodysson
GL: Oksana Akinshina, Artyom Bogucharsky, Lyubov Agapova, Pavel Ponomaryov
FILM: 3
DVD: 2

DJEVOJKA IZ JERSEYA
UCD
DVD+VHS
Kevin Smith je godinu dana mlađi od Lukasa Moodyssona (70. godište). Iako se radi o ljudima posve različitih senzibiliteta, Smith je do prije nekoliko godina u američkim okvirima bio isto što i unutar europskih Moddysson – jedan od vodećih mladih talenata. Nažalost, Smith je svojim radom učinio sve kako bismo zaboravili njegove izvrsne filmove “Trgovci” i “Tražeći Amy”, te ga zapamtili po glupostima u koje spada i “Djevojka iz Jerseya”, otužna humorna drama o čovjeku koji, nakon što mu žena tijekom poroda premine, u Smithovu i svom rodnom New Jerseyju proživljava roditeljske muke. Svaka čast Smithu, no spomenuti grad prije valja upamtiti po “Obitelji Soprano” i Bruceu Springsteenu negoli redatelju koji je ostario i prije navršene trideset pete.

Jersey Girl, am. humor. drama, 2004.
R: Kevin Smith
GL: Ben Affleck, Liv Tyler, Jennifer Lopez, Raquel Castro, George Carlin
FILM: 1
DVD: 1

NIJE ME STRAH
UCD
DVD+VHS
Najzanimljiviji od nekoliko talijanskih filmova s kojima su nas domaći distributeri u kratkom vremenu počastili svakako je “Nije me strah” poznatog redatelja Gabrielea Salvatoresa čiji je “Mediterraneo” prije desetak godina nagrađen Oscarom za najbolji film s izvanengleskoga govornog područja. Drama “Nije me strah”, čija se radnja odvija krajem 70-ih godina u politički turbulentnoj Italiji, djelce je kudikamo intrigantnije od šarmantnog “Mediterranea”, gorka kombinacija nostalgične priče o odrastanju i okrutnog trilera o otmici, ispričana iz dječje perspektive. Inače, hvaljeni roman talijanskog pisca Niccoloa Ammanitija prema kojem je film snimljen prošle je godine objavljen u hrvatskom prijevodu pod naslovom “Ja se ne bojim”.

Io non ho paura, tal.-španj.-brit. drama, 2003.
R: Gabriele Salvatores
GL: Giuseppe Cristiano, Mattia Di Pierro, Adriana Conserva, Fabio Tetta, Giulia Matturo
FILM: 3
DVD: 1

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika