Objavljeno u Nacionalu br. 855, 2012-04-03

Autor: Tanja Simić

Vraćamo se kad se sredi tržište

Nakon samo šest mjeseci rada i uloženih 40 milijuna kuna Pavo i Ivan Zubak odustali su od taksi službe: tvrde da su mogli opstati na tržištu samo ako bi prestali poštovati zakone, a na te tvrdnje burno je reagirala konkurencija

Godinu dana nakon liberalizacije zagrebačkog taksi tržišta i burnog razdoblja neprestanog uzajamnog rušenja cijena među kompanijama, prošlog je tjedna došlo do neočekivanog obrata - nakon 40 milijuna uloženih kuna i samo šest mjeseci rada, ORYX Taxi gotovo se preko noći povukao s tržišta. ORYX Grupa izdala je priopćenje tog sadržaja, objasnivši da su se u ovakvim tržišnim okolnostima kao tvrtka našli pred izborom: ili početi poslovati mimo zakona, ili privremeno zaustaviti projekt. Odlučili su privremeno zaustaviti projekt. Nakon što su već u od početka liberalizacije taksi kompanije koje rade na području Zagreba jedne drugima neprestano rušile cijene, i ORYX se tomu morao prilagoditi. Na zadnje pojeftinjenje odlučili su se početkom ožujka, svjesni da po takvim cijenama dugoročno neće moći razvijati projekt.


No računali su na znatno povećanje broja vožnji, što je izostalo. Odluka je donesena u roku od tri tjedna. "Bila je to teška odluka, kojoj je prethodilo mnogo promišljanja, analiza i neprospavanih noći", govori potpredsjednik Uprave ORYX Grupe Ivan Zubak. "Bila je sigurno najteža odluka u mojoj karijeri, ali, siguran sam, i u karijeri mog oca - koji je prvi put morao zaustaviti jedan projekt. No nije bilo druge: takva je poslovna odluka bila nužna, kako bi se spriječilo da ovaj segment poslovanja ORYX Grupe ne ugrozi druge, koji su u velikom rastu. Morali smo odrezati prst da spasimo ruku." Pokrećući taksi službu nisu, objašnjava, računali na profit prvih četiri-pet godina, ali na pokrivanje troškova hladnog pogona jesu - uz nekakav manji prihvatljivi gubitak očekivan u tako velikim projektima.

Ali zaključili su ono što su iznijeli u priopćenju: da se situacija na tržištu uskoro neće promijeniti i da bi po cijenama kakve su imali mogli opstati jedino da prestanu poštovati zakon - isplaćivati plaće i doprinose, dodatno plaćati prekovremeni rad, kao i onaj noću, vikendima i blagdanima, poštovati radno vrijeme vozača, izdavati račune, imati validne licence za rad za svako vozilo. Na to su burno reagirali iz taksija Cammeo, izdavši priopćenje medijima koje je Zubak odbio komentirati. "Ako se neka kompanija prepoznala u takvom načinu rada, ja tu ne mogu ništa. Mi smo uvijek prema svima bili korektni; uostalom, jedina smo taksi služba o kojoj se nigdje nije moglo pročitati ni o jednom incidentu. Pridržavanjem svih propisa nismo davali povoda za to. Ovaj naš potez pokazuje da u toj djelatnosti još uvijek nije uspostavljen red potreban za djelotvorne kontrole i uspostavu jednakih uvjeta za sve. Zakoni su dobro napisani, samo je pitanje učinkovitosti kontrola i sankcija. Je li dovoljno kažnjavati samo financijski i o kakvim se iznosima radi? Možda se nekome isplati plaćati kazne iz dana u dan radi profita koji mu kršenje zakona donosi. Grad Zagreb mora hitno odlučiti kakvu vrstu taksi prijevoza želi, a to se može jedino propisivanjem kriterija za taksi prijevoznike. Ako želimo taksi prijevoz na razini najviših europskih standarda sigurnosti i komfora, tome se moraju prilagoditi i kriteriji za prijevoznike. No kakvi god kriteriji bili, najvažnije je da ih se prijevoznici pridržavaju, a nadležne službe kontroliraju i na vrijeme sankcioniraju."

Zubakovi su procijenili i da bi ostankom na tržištu potencijalno doveli taksi u situaciju da kasni s plaćama, ne može isplatiti dobavljače na vrijeme - sve ono što "se kosi s njihovom korporativnom kulturom" i što bi narušilo reputaciju njihovih drugih tvrtki. Druga solucija, kaže, bila je trošenje novca koje donose drugi njihovi projekti, što bi otežalo njihov razvoj.

Budući da nisu bili najjeftiniji na tržištu, ulaskom na to tržište računali su na ciljanu skupinu koja će biti spremna za bolju uslugu platiti nešto više. No, što s obzirom na ekonomsku situaciju, što s obzirom na automatsko davanje prednosti najjeftinijoj kompaniji, to se očekivanje izjalovilo. "Pitanje je ima li u ovakvim okolnostima smisla razvijati taksi uslugu s dodanom vrijednošću, kad se pokazalo da je ljudima jedan od presudnih faktora cijena. Ja vjerujem da osim cijene korisnike zanimaju i sigurnost, udobnost, educiranost vozača i činjenica da on sjedi za volanom osam, a ne 15 sati. No kad je jedan od presudnih faktora cijena, troškovi poslovanja ju diktiraju. A ako svoje troškove nezakonitim poslovanjem uspijete spustiti, u povoljnijoj ste situaciji od konkurencije i možete ponuditi nižu cijenu usluge."

Međutim, ipak je istaknuo da se s tržišta povlače privremeno, dok se na njemu ne uspostavi red. "Ne želimo sudjelovati u natjecanju na takvom tržištu, vraćamo se kad se ono regulira." Licence će, svjestan je, izgubiti, ali računa da će se s vremenom slobodne ponovo pojaviti na tržištu. "Ovo je bila zrela menadžerska odluka; upravo je odlika vrhunskih menadžera da na vrijeme prepoznaju trenutak za izlazak. Mi jesmo emocionalno vezani za ORYX Taxi i naravno da nam je bilo teško donijeti takvu odluku. No da smo ga ostavili na životu, potencijalno bismo naškodili sami sebi. To smo mogli napraviti jedino radi ega i ponosa - što je greška u koju menadžeri vrlo često upadaju, jer nemaju hrabrosti priznati sami sebi da nešto ne ide i presjeći projekt. Ovako ćemo svu energiju, sredstva i trud koje smo ulagali u taksi moći uložiti u projekte koji se dobro razvijaju", kaže.

Trenutačno su im, govori, najveći problem ljudi koji su izgubili radna mjesta, ali rade na zbrinjavanju dijela njih. "Potrudit ćemo se što više njih zaposliti u drugim segmentima grupe gdje trenutačno imamo potrebu za zapošljavanjem; 15-ak ljudi smo već zaposlili, a ukupno bismo mogli zaposliti i 40-ak, jer nam u iduća dva-tri mjeseca slijede zapošljavanja u drugim dijelovima ORYX Grupe koji se snažno razvijaju.Dosad smo, na nivou Grupe, više od pola vremena trošili na bavljenje taksi uslugom. Sad smo to vrijeme oslobodili za unapređenje ostalih usluga iz svog portfelja. Već smo najavili da će 2012. godina za ORYX Grupu biti godina stabilizacije poslovanja."

Vezane vijesti

Gradske službe odbijaju prozivke vezano za taksi prijevoz

Gradske službe odbijaju prozivke vezano za taksi prijevoz

Na inicijativu Sindikata hrvatskog vozača u Uredu zagrebačkog gradonačelnika održan je danas sastanak o stanju taksi prijevoza u Gradu Zagrebu, s… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika