Objavljeno u Nacionalu br. 487, 2005-03-15

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Kubrickova diverzija Douglasa

'Spartak' je Kirk Douglas zamislio kao spomenik samom sebi, ali redatelj Stanley Kubrick uspio je navući vodu na svoj mlin

“On je opsjednut kontroliranjem stvari a o stvarima koje ne može kontrolirati filozofira”, izjavio je o Stanleyju Kubricku koscenarist njegova filma “Full Metal Jacket” Michael Herr, jezgrovito opisavši Kubrickov redateljski stil i autorski credo. Povijesni spektakl “Spartak” snimljen 1960. jedini je film koji nije nastao na inicijativu legendarnog autora i čija mu režija nije omogućavala popunu kontrolu – Kubrick je, uglavnom, bio izvršitelj zamisli glavnog glumca i producenta Kirka Douglasa. Ipak, iako nije imao kontrolu, Kubrick je, kad god je mogao, u film progurao neku svoju interpetaciju Spartakova lika tako da se “Spartak” zapravo vrlo dobro uklapa u njegov opus i pruža priliku za još jedno preispitivanje jedne od rijetkih redateljskih zvijezda u povijesti filma.
“Motor”, kad bi se precizno izračunala inflacija, jednog od najskupljih filmova uopće bio je Kirk Douglas koji je nedugo nakon početka snimanja otpustio planiranog redatelja Anthonyja Manna i zaposlio mladoga Kubricka, s kojim je prethodno uspješno surađivao u “Stazama slave”. Douglas je imao jasnu viziju filma i lika koji je glumio, namjeravajući samom sebi dići spomenik. Romanopisac Howard Fast imao je pak svoju viziju priče a puno je toga imao reći i scenarist i bivši robijaš Dalton Trumbo, jedna od žrtava antikomunističke histerije, koji je bez sumnje osobno pristupio temi revolucije i revolucionara. Njih trojica vukli su svaki na svoju stranu a Kubrick, iako nije smio opsežno intervenirati u scenarij, brojne je scene prilagodio svom ukusu i svjetonazoru. Sudeći prema kasnijim izjavama, da je mogao, Kubrick bi Spartaka prikazao kao krvoloka jednakog robovlasnicima protiv kojih se borio, slučajnog vođu koji, umjesto da povede svoje robove u slobodu, stihijski pljačka Italiju. Douglasove, Fastove i Trumbove vizije Spartaka razlikovale su se, no u njima je on trebao biti subjekt radnje a ne objekt, kakvim ga je nastojao prikazati Kubrick, čovjek kojim upravljaju moćne i nedokučive sile, one koje su upravljale Kubrickovim svemirom u “Isijavanju””, “2001: Odiseji u svemiru” ili “Paklenoj naranči”. Režirajući priču kojom nije bio zadovoljan, Kubrick je ipak tu i tamo vodu naveo na svoj mlin. Tako je u ključnoj sceni presudne bitke potpuno depersonalizirao Spartaka, prikazavši ga kao lik koji su progutale okolnosti na koje od početka nije mogao utjecati.
Stanley Kubrick bio je nedvojbeno velik redatelj, no njegova je reputacija ipak pretjerana. Iako to ne žele priznati, brojni kritičari i filmofili još uvijek vrednuju filmove prema “težini” teme kojom se bave. Dodamo li tomu i u mnogim glavama neiskorjenjiv mit o umjetnicima koje svijet ne razumije i kojima egzistencija donosi svakodnevnu muku, koji je kod nas sredinom 90-ih bizarno oživio u liku i djelu Zrinka Ogreste, nema sumnje da je jedan od glavnih problema filmske i svih drugih kritika hijerarhija tema prema kojoj su najbolji filmovi oni koji se bave velikim temema i porukama, posebice ako su ih režirali “umjetnici” što mračnijeg svjetonazora. Stanley Kubrick nije, doduše svoje velike poruke slao poštom – nije ga samo zanimalo ”što” nego i “kako”- ali sudjelovao je u stvaranju mita o samome sebi a glavni likovi filmova ovoga mizantropa i skeptika jesu ideje, dok su ljudi u njima u najbolju ruku statisti. Kao i svi drugi filmovi u kojima ideje određuju karaktere i priču a ne obrnuto, jednom kad teme kojima su se autori bavili prestanu biti aktualne i provokativne, od samih filmova ne ostane puno. To se dogodilo i “Loliti” i “Paklenoj naranči”, a s vremenom bi i metafizički zagonetna “Odiseja” mogla ostati zapamćena ponajprije kao zgodna vizualna podloga za valcer.
Spomenuti filmovi uistinu sadržavaju briljantne dijelove, ali da bi funkcionirali kao cjelina, nedostaje im, pojednostavljeno rečeno, interes za čovjeka koji je ipak nezaobilazna tema svih narativnih umjetnosti. Unatoč gomili genijalnih režijskih i montažnih inovacija, bez poniranja u lik Charlesa Fostera Kanea Wellesov “Građanin Kane” jednostavno ne bi bio to što jest, jednako kao što bi i “Braća Karamozovi” bez bravurozno razrađenih likova i “polifonije” na koju je upozorio Bahtin bili tek skup eseja F. M. Dostojevskoga.
Nakon 1960. Kubrick je raspolagao potpunim autorskim slobodama, ali samo je jednom za “posrednika” svojih autorskih preokupacija odabrao lik čovjeka, Barryja Lyndona, pozabavivši se njegovim ambicijama, osjećajima i dilemama. Rezultat takvih težnji istoimeno je remek-djelo, jedino istinsko Kubrickovo remek-djelo.
Da je Kubrick imao potpunu kontrolu nad “Spartakom” i da se pozabavio njegovim karakterom, rezultat bi možda bio još jedan “Barry”. Ovako, riječ je o posvađanom izrodu koncem 50-ih i početkom 60-ih godina popularnog žanra, bitno ispod njegovih vrhunaca – “Pada Rimskog carstva” i “El Cida” koje je režirao nesuđeni “spartakovac” Anthony Mann, ali zbog Kubrickovih diverzija slabijem i od manje ambicioznih “Ben-Hura” i “Quo Vadis”.

BLITZ
DVD
Spartacus, am. pov. spektakl, 1960. R: Stanley Kubrick GL: Kirk Douglas, Laurence Olivier, Jean Simmons, Charles Laughton, Peter Ustinov, Woody Strode
FILM: 3
DVD: 4

ZASELAK
Continental film
DVD+VHS
Najbolji filmovi hollwoodskog Indijca M. Nighta Shyamalana – “Nesalomljivi”, ”Šesto čulo” i “Zaselak”- možda su, uistinu, napravljeni na “sličnu foru”, no njegov koncept bravurozno režiranih trilera s preokretom koji svemu dotad prikazanom daje posve novu dimenziju zasad odlično funkcionira i Shyamalan ga nema razloga mijenjati. Doduše, Shyamalan još nije snimio veliki film, no njegov je opus iznimno ujednačen a u stvaranju atmosfere u današnjem mu Hollywoodu nitko nije ravan. Osim toga, Shyamalanovi filmovi posjeduju i vrlo zanimljiv, konzervativni podtekst koji će, nadajmo se, u sljedećim ostvarenjima biti još uvjerljivije formuliran. DVD izdanje “Zaselka” siromašno je dodatnim prilozima a izostaje čak i redateljev audiokomentar.

The Village, am. triler, 2004. R: M. Night Shyamalan GL: Joaquin Phoenix, Bryce Dallas Howard, William Hurt, Adrien Brody, Sigourney Weaver
FILM: 3
DVD: 1

BAMBI
Continental film
DVD+VHS
Povijest filma poznaje tisuće potresnih prizora, ali teško da je bilo koji od njih, od Hithcockova tuširanje u “Psihu” do ruke koja iskoči iz groba u De Palminoj “Carrie” djeci strašniji od prizora u kojem zli lovci ubiju Bambijevu majku. Za današnje standarde atipičan Disneyjev crtić nadrealne atmosfere, s minimumom dijaloga i songova, više podsjeća na filmove Akija Kaurismäkija negoli “Pobunu na farmi”. “Bambi” je jednostavno jedan od najboljih dječjih filmova svih vremena.
DVD izdanje je savršeno i teško je zamisliti neko bolje, osim kad bi Walt Disney, genijalni umjetnik po kojem neki odrasli kolege u zadnje vrijeme nažalost opet sipaju drvlje i kamenje, uskrsnuo iz mrtvih i obavio svoj audiokomentar. Sinkronizacija – sve bolja!

Bambi, am. crtić,1942. R: David Hand GLASOVI: Donnie Dunagan, Bobby Stewart, Peter Behn, Paula Winslowe
FILM: 4
DVD: 4

BOURNEOVA NADMOĆ
Blitz
DVD+VHS
Špijunski akcić “Bourneov identitet”, snimljen prema motivima glasovitog romana Roberta Ludluma, prerastao je u veliki hit iako “nezavisni” redatelj Doug Liman dotad nije sudjelovao u sličnim projektima. Nastavak, “Bourneovu nadmoć”, režirao je još jedan čovjek “nezavisnih” korijena, hvaljeni britanski filmaš Paul Greengrass čija je “Krvava nedjelja” trijumfirala u na Berlinskom festivalu. “Bourneovu nadmoć” mnogi su hvalili zbog Greengrassova dokumentarističkog stila, ostvarenog obilnom upotrebom kadrova snimljenih iz ruke i frenetičnim montažnim ritmom. Ipak, čini se da je spomenuto upravo najveći problem ovoga solidnog filma: Greengrassov dokumentarizam zapravo je najobičnija kaotična spotovska režija.

The Bourne Supremacy, am.-njem. špijun. akcić, 2004. R: Paul Greengrass GL: Matt Damon, Franka Potente, Brian Cox, Joan Allen
FILM; 2
DVD: 2

OSTALI NOVITETI

ANAKONDE – LOV NA KRVAVU ORHIDEJU – Blitz
BUFFALO SOLDIERS – Discovery
CARRIE – VTI
METALLICA: SOME KIND OF MONSTER – VTI
RATNA PRAVILA – Blitz
SPAŠENI – Continental
THX 1138 – Issa
VODITELJ UZVRAĆA UDARAC – Blitz
VRATI SE, MALA SHEBO – VTI
ZIMA ZA DVOJE – ISSA

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika