Objavljeno u Nacionalu br. 492, 2005-04-19

Autor: Dean Šoša

DVD/VIDEO

Nova velika kinematografija

'Oldboy', južnokorejski art triler, vizualno je fascinantan i neviđeno slojevit, mudar i ozbiljan film, superioran europskoj produkciji

Brojni kritičari zaključili su kako bi korejski film “Oldboy” na prošlogodišnjem Canneskom filmskom festivalu zasigurno bio nagrađen Zlatnom palmom da se nije radilo o godini održavanja američkih predsjedničkih izbora. Bushu neskloni Francuzi nagradili su glavnim priznanjem prosječni dokumentarac Michaela Moorea “Fahrenheit 9/11”, a “Oldboy” se morao zadovoljiti utješnom Velikom nagradom žirija. Skromni redatelj “Oldboya” Chan-wook Park, sretan već zbog rukovanja s Romanom Polanskim, nije imao razloga za nezadovoljstvo: da predsjednik žirija nije bio Quentin Tarantino a jedan od članova Tsui Hark, teško bi se njegov film okitio bilo kakvim priznanjem. Ipak, Tarantino je odmah prepoznao majstora, na festivalu na kojem se nagrade pošteno dijele često otprilike koliko i Oscari, jednom u deset godina.

Bolji poznavatelji korejske kinematografije godinama ističu kako je riječ o trenutačno jednoj od najzanimljivijih svjetskih kinematografija. Hrvatski gledatelji baš i nisu imali prilike u to se uvjeriti: u normalnoj kinodistribuciji prikazana su samo dva korejska filma, triler “Shiri” i povijesni spektakl “Musa ratnik”. Ipak, spomenuti odlični filmovi dali su naslutiti kako je na Dalekom istoku sazrela još jedna velika kinematografija. Iako nagrađen u Cannesu, treći korejski film prikazan u našim kinima, “Oldboy”, imao je tretman gori od bilo kakvog pornića: na programu se zadržao nekoliko dana, a rijetki koji su ga stigli pogledati kunu se da distributer uopće nije nabavio kinokopiju. Kako bilo, “Oldboy” je ipak došao do nas, nakon čega bih svim čitateljima Nacionala najradije spržio i Chan-wookov film “Simpathy For Mr. Vengeance” koji sam u međuvremenu uspio nabaviti. Ne računamo li Eastwoodovu “Djevojku od milijun dolara”, “Oldboy” zasjenjuje sve prikazano u domaćim kinima u posljednjih godinu dana. Štoviše, usporedimo li ovaj svojevrsni art-triler s recentnim hollywoodskim trilerima, “Oldboy” izgleda kao film snimljen u 23. stoljeću. Vizualno fascinantan i neviđeno slojevit, mudar i ozbiljan film superioran je i većini tzv. art produkcije Staroga kontinenta, onoliko koliko su joj 90-ih bili superiorni Kinezi, rani Ang Lee ili unikatni Takeshi Kitano.

Glavni junak “Oldboya” Dae-su Oh posve je običan građanin koji se jedne noći napije i završi na policiji. Odmah nakon puštanja iz pritvora, Dae-su Oh je otet i zatočen u privatnom zatvoru. Dani prolaze, a čovjek ne može dokučiti tko ga je zarobio. Jedini mu je kontakt s vanjskim svijetom TV-prijemnik na kojem će vidjeti da je njegova supruga ubijena, a on glavni osumnjičenik.

Nakon 15 godina Dae-su je konačno pušten na slobodu. Istražujući tko mu je smjestio i gdje se nalazi njegova kći, Dae-su se zaljubi u mladu konobaricu i otkrije kako iza svega stoji tajanstveni planer koji ga je pustio tek ne bi li spoznao kako dugogodišnji zatvor nije najgore što mu se može dogoditi.

Do ovog trenutka, Parkov je film vizualno fascinantna egzistencijalistička kriminalistička drama, no ono što slijedi nakon toga jedino se može opisati kao moderna korejska filmska inačica neke klasične tragedije. “Oldboy” je jedan od onih filmova koje je nemoguće pravilno vrednovati a da se ne razotkrije njihov kraj, ali kako bi otkrivanje završetka, odnosno početka ove priče o osveti gledateljima uništilo bitan dojam začudnosti, morate jednostavno i bez toga vjerovati kako je riječ o tragediji koju nisu bez veze uspoređivali s klasičnim Shakespeareovim djelima. Chan-wook Park filmaš je kojeg nije briga za sitne fabularne nelogičnosti ili to koliko njegovi filmovi podsjećaju na stvarnost; kao i svi veliki umjetnicima i on stvara svoj unikatni svijet u kojem vrijede posebna pravila. Kompleksnim likovima i još kompleksnijoj tematici Chan-wook pristupa bez straha karakterističnog za 90 posto njegovih današnjih kolega. Njegov je autorski svijet obojen pesimizmom i fatalizmom, a filmovi su mu vrlo nasilni.

“Oldboy” je središnji dio trilogije o osveti započete 2002. podjednako bravuroznim filmom “Simpathy For Mr. Vengeance”, trilogije koju bi trebao zaključiti sljedeći najavljeni Chan-wookov film “Simpathy For Lady Vengeance”. “Simpathy For Mr. Vengeance” bavi se nesretnom sudbinom gluhonijemog mladića koji otima kćer imućnog poduzetnika u čijoj je tvornici dobio otkaz ne bi li tako došao do novca potrebnog za transplantaciju bubrega njegovoj bolesnoj sestri. Silina kojom Chan-wook prikazuje ljudsku prirodu, sudbinu i ekonomsku podijeljenost današnje Južne Koreje spada među najzanimljivije stvari koje su se pojavile na filmu posljednjih godina, no i ovaj film, poput većine ostalih azijskih remek-djela, možete nabaviti jedino putem interneta. Prava je šteta što nemamo priliku sustavnije upoznati kinematografiju Južne Koreje, zemlje u kojoj ljudi vole domaći film, ne samo zbog ograničenja u prikazivanju američkih hitova u kinima, nego i zato što im oni nude u izobilju stvari koje i od Hollywooda i od Europe već godinama dobivaju uglavnom u mrvicama.

DISTRIBUTER: UCD
DVD+VHS
Oldboy, korej. triler, 2003.
R: Chan-wook Park
GL: Min-sik Choi, Ji-tae Yu, Hye-jeong Kang
FILM: 4
DVD: 1

ZLOČESTI DJED MRAZ
UCD
DVD+VHS
“Zločesti Djed Mraz” ima svojih nedostataka, uzrokovanih prilično drvenom režijom Terryja Zwigoffa, potpisnika remek-djela “Svijet duhova”. Ipak, nije režija jedino što film čini filmom; vrline “Zločestog Djeda Mraza” tolike su da bez obzira na sve jednostavno zaslužuje maksimalnu ocjenu. Billy Bob Thornton briljira kao pijani i zapišani Djed Mraza koji vrijeđa djecu, naganja maloljetnice, obija sefove, a od svega najviše voli ženske stražnjice. Brett Kelly još je bolji kao blago retardirani dječak koji će prouzročiti Thorntonovu katarzu, a njihova međuigra čini ovo unikatno i bezobrazno djelce jednim od najboljih božićnih filmova. Jedino je pitanje koja će se domaća televizija usuditi prikazati ovo čudo u nekom od blagdanskih termina.

Bad Santa, am.-njem. komedija, 2003.
R: Terry Zwigoff
GL: Billy Bob Thornton, Tony Cox, Brett Kelly, Lauren Graham
FILM: 4
DVD: 1

ALIEN PROTIV PREDATORA
Continental film
DVD+VHS
Imamo li na umu kvalitetu filmova “Alien” i prvog “Predatora”, prošlogodišnji kino-hit “Alien protiv Predatora” predstavlja još veću sramotu. Inteligentni i ambiciozni “Alieni” Ridleyja Scotta, Jamesa Camerona, Davida Finchera, Jean-Pierrea Jeuneta i vrlo dobar “Predator” Johna McTiernana nadograđeni su jezivim eksploatacijskim akcićem, pravom uvredom za sve prave fanove i “Aliena” i “Predatora”. Redatelj Paul W. S. Anderson snimio je svojedobno odličan SF horor “Na rubu horizonta”, no sudeći prema ovdje viđenom, film ga je u nekoj fazi definitivno prestao zanimati. Raskošno DVD izdanje krcato je audi-komentarima i silnim dodatnim prilozima, no šteta je što takvim izdanjem nisu počašćeni “Oldboy” ili “Zločesti Djed Mraz”.

Alien Vs. Predator, am.-njem.-kan.-češ.-brit. SF akcić, 2004.
R: Paul W. S. Anderson
GL: Sanaa Lathan, Lance Henriksen, Raoul Bova, Ewen Bremmer
FILM: 0
DVD: 3

DAHMER
UCD
DVD+VHS
Posljednjih nekoliko tjedana na DVD-u je objavljeno nekoliko filmova o masovnim ubojicama među kojima kvalitetom odskače “Dahmer”, istinita priča o Jeffreyju Dahmeru, mladiću iz Milwaukeeja koji je početkom 90-ih osuđen na blizu 1000 godina zatvora i nedugo potom u tamnici ubijen. Drama “Dahmer” nije neki osobito velik film, no odluka scenarista i redatelja Davida Jacobsona da se umjesto ubojstvima pozabavi psihom glavnog junaka hvale je vrijedna u doba kada slični filmovi uglavnom odišu senzacionalizmom. U tumačenju talentiranog Jeremyja Rennera, “Dahmer” nije ni pretjerano mudar ni šarmantan, riječ je jednostavno o monstrumu čiji nam motivi ostaju nedokučivi. Solidno DVD izdanje sadrži audiokomentar redatelja i glavnoga glumca.

Dahmer, am. drama, 2002.
R: David Jacobson
GL: Jeremy Renner, Bruce Davison, Artel Kayaru, Matt Newton
FILM: 2
DVD: 2

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika