Objavljeno u Nacionalu br. 330, 2002-03-12

Autor: Tonko Vulić

EKSKLUZIVNO IZ SANREMA

Sanremo 2002.

Benigniju 150.000 eura za nastup

Roberto BenigniRoberto BenigniTrula jaja i povrće kojim su pripadnici talijanske desnice namjeravali zasuti Roberta Benignija tijekom njegova nastupa na pozornici Teatra Ariston bili su glavna tema kojom su se bavili talijanski mediji tijekom 52. festivala talijanske kancone u Sanremu. Slavnom je toskanskom glumcu i režiseru, naime, direktor dnevnog lista Il Foglio Giuliano Ferrara već prvog dana festivala objavio rat i osnovao grupu istomišljenika, uglavnom pripadnika ili simpatizera stranke Forza Italia, Bo.Be (bojkotiramo Benignija). “Roberto Benigni je vrhunski prevarant preodjeven u komičara koji festivalsku pozornicu želi pretvoriti u političku tribinu”, rekao je Ferrara i najavio da će zajedno s još 50 ljudi na finalnoj večeri festivala gađati Benignija izravno u glavu iskoristi li svoj izlazak za promociju svojih političkih ideja. Ferrara je time Benignija učinio najtraženijom osobom festivala, a vrhunski je glazbeni događaj pretvorio u političku tribinu. Pjesme, njihova kvaliteta i pobjednici festivala zauzimali su najmanje prostora u novinskim komentarima ovogodišnjeg festivala. Osim o politici, ove se godine u Sanremu pričalo i o cijenama ulaznica koje su na crnom tržištu dosegle 2500 eura, dekolteima haljina voditeljica Manuele Arcuri i Vittorije Belvedre, letcima na kojima je fotografija Pippa Bauda objavljena uz fotografiju Bina Ladena, pjesmi “Proljeće u Sarajevu” u kojoj je opjevana balalajka, instrument koji uopće ne postoji u Bosni i Hercegovini, a govorilo se čak i o mogućnosti da ovogodišnji sanremski festival bude i posljednji.

Trula jaja i povrće kojim su pripadnici talijanske desnice namjeravali zasuti Roberta Benignija tijekom njegova nastupa na pozornici Teatra Ariston bili su glavna tema kojom su se bavili talijanski mediji tijekom 52. festivala talijanske kancone u Sanremu. “Tresla se brda, rodio se miš.”

No cijela je Italija ipak najviše bila zaokupljena Benignijevim izlaskom na pozornicu Aristona, za što bi se najkraće moglo kazati: “Tresla se brda, rodio se miš.” Giuliano Ferrara i njegovi sljedbenici koji su danima pričali o trulim jajima koja će sakriti u džepove svojih odijela, uopće se nisu pojavili u gledalištu, a publika je Benignija dočekala burnim pljeskom. Na pozornicu teatra Ariston izašao je u subotu u 22.30 i tijekom svog 26-minutnog nastupa najviše govorio o ljubavi. Ipak nije zaobišao ni politiku o kojoj je govorio u svom satiričnom stilu. Najviše se puta, naravno, obratio talijanskom premijeru Silviju Berlusconiju kojemu je među ostalim kazao: “A vama, predsjedniče, želim da djelujete tako da, kada mi odemo na spavanje, svi možemo biti ponosni što smo Talijani.” Benigni je citirao i jednu molitvu iz Danteove “Božanske komedije”, dodirnuo se i Antonija di Pietra i Giuliana Ferrare, a otpjevao je i pjesmu “Koliko te volim” za koju je sam napisao riječi. Iako njegova vokalna izvedba nije bila ni blizu kvaliteti pjesma koje su konkurirale za nagrade, svi gledatelji u teatru Ariston ispratili su ga burnim pljeskom.

Slučaj Benigni osmislio “stari lisac” Pippo Baudo

Mediji su naravno spekulirali i o razlozima tolike buke oko nastupa jednog komičara. Neki su tvrdili da je cijeli slučaj Benigni osmislio “stari lisac” Pippo Baudo, voditelj i umjetnički direktor ovogodišnjeg spektakla, kako bi digao što veću buku oko festivala i tako povećao gledanost, osnovni kriterij prema kojemu se procjenjuje uspješnost festivala. Ove godine, naime, gotovo da i nije bilo skandala. No ipak, mnogo je vjerojatnije da iza slučaja Benigni stoji najmoćniji Talijan, premijer Silvio Berlusconi, koji nije zaboravio prošlogodišnji televizijski nastup “bezazlenog komičara”. Benigni je, naime, tri dana prije izbora 10. svibnja 2001. u emisiji novinara Enza Biagia kazao: “Ne želim govoriti o politici. Došao sam govoriti o Berlusconiju.” Nekoliko dana prije nastupa u Aristonu Benigni je kazao: “A o čemu drugom da govorim ako ne o politici u ovom trenutku u Italiji.”

Trošak 20 milijuna eura

No u Sanremu se govorilo i mnogim drugim stvarima, a osobito o 20 milijuna eura koje je talijanski RAI potrošio na organizaciju ovogodišnjeg sanremskog festivala. Najveći je honorar, naravno, isplaćen Pippu Baudu koji je za voditeljski posao dobio 400 tisuća eura, a za posao umjetničkog direktora još 200 tisuća. Njegove pratilje, talijanske glumice Manuela Arcuri i Vittoria Belvedere, dobile su po 50 tisuća eura, a najbolje plaćeni gost bio je Roberto Benigni. No 150 tisuća eura koji su mu isplaćeni itekako su se isplatili jer je tijekom njegova nastupa u subotu navečer gledanost festivala vrtoglavo porasla. Komičaru Fiorellu, naprimjer, koji je nastupio prve festivalske večeri, isplaćeno je 100 tisuća eura, a gledanost nije bila ni blizu gledanosti Benignija.

Ovogodišnji je festival u mnogočemu bio drugačiji od prethodnih zahvaljujući Pippu Baudu, glavnom idejnom vođi cijelog projekta. Ocjena je većine gledatelja da je festival napravio korak unatrag, odnosno da je mnogo klasičniji od prošlogodišnjeg koji je vodila Raffaella Carra. Glavna je razlika bila u gostima koji su svojom prisutnošću uveličali festival. Baudo nije angažirao nikoga od slavnih američkih zvijezda poput Sharon Stone ili Julije Roberts, o čijem se gostovanju spekuliralo prije nekoliko mjeseci. ”Što bi Sharon Stone imala reći u Sanremu? Ne mogu zaboraviti prošlogodišnji nastup Antonija Banderasa. Pola sata ničega”, kazao je Baudo te za goste odlučio pozvati samo poznata internacionalna glazbena imena i talijanske komičare. Prve su večeri tako na pozornici Aristona nastupile Kylie Minogue i Alanis Morissette te komičar Fiorello, druge Anastacia, Sarah Connor i komičarka Anna Marchesini, treće Shakira, Michael Bolton i Gabrielle u društvu komičara Tea Teocolija. U petak su nastupili Paulina Rubio, Alicia Keys, grupa Destiny’s Child i komičar Giggi Proietti dok su na finalnoj večeri gostovali Britney Spears i grupe The Cranberries i The Corrs. “Nastupe glazbenika organizirale su njihove izdavačke kuće, tako da festival nije imao troškova za organizaciju njihova gostovanja”, objasnio je Pippo Baudo koji je ove godine deseti put u karijeri vodio sanremski festival te ga odlučio posvetiti ženama. Zbog toga su većina internacionalnih gostiju bile žene, a u petak navečer, na Dan žena, sve žene koje su sjedile u publici teatra Ariston dobile su buket mimoza koje baš u ovo doba godine cvatu na obroncima u okolici Sanrema.

Najveću su pozornost privukle rasna tamnokosa Manuela Arcuri i elegantna plavokosa Vittoria Belvedere.

Ipak od svih žena koje su sudjelovale na festivalu, najveću su pozornost talijanske javnosti izazvale pratilje Pippa Bauda, dvije mlade, ali poznate talijanske glumice: rasna tamnokosa Manuela Arcuri i elegantna plavokosa Vittoria Belvedere. Njihovi su izlasci na pozornicu Aristona, prema podacima Auditela, agencije za mjerenje gledanosti tv programa, imali najveću gledanost. Manuela i Vittoria bile su Talijanima atraktivnije od Anastacie, Kylie Minogue ili bilo koje druge glazbeničke zvijezde. Gledaniji od njih bio je samo njihov kolega glumac Roberto Benigni zbog čijeg su gostovanja znatno pojačane mjere osiguranja na svim ulazima u Ariston.

Iako ima samo 25 godina Manuela Arcuri iza sebe ima višegodišnju filmsku karijeru. Sa 14 je godina snimila prve reklame, a sa 17 je prvi put zaigrala u filmu “Crne rupe” Peppija Corsicata. Sljedeće je godine snimila film “Diplomci” s Alessandrom Gassmanom i Gianmarcom Tognaziem te od tada snima po dva filma godišnje. Manuela Arcuri trenutačno je, prema istraživanjima muške populacije u Italiji, najpoželjnija Talijanka. Na sanremskom je festivalu Manuela bila odjevena u Valentinove haljine, koje je slavni kreator odabrao i prilagodio posebno za nju. “Manuela je istodobno djevojčica i fatalna žena čiju senzualnost nije potrebno skrivati”, izjavio je Valentino koji joj je za drugu festivalsku večer odabrao haljinu koja je imala tako veliki dekolte da organizatori nisu znali gdje da joj pričvrste mikrofon. Većina haljina koje je nosila Manuela Arcuri iz najnovije su Valentinove kolekcije, a neke je slavni stilist izvukao iz svog privatnog arhiva. Plavokosa Vittoria Belvedere svojim je izgledom i načinom odijevanja bila protuteža Manueli. Njena je filmska karijera počela 1991. u filmu “Piazza di Spagna”. Nakon toga glumila je u filmu “Zlato” zajedno sa Francom Nerom, zatim je zaredao niz televizijskih serija koje su prikazivane na RAI-ju te na programima tv postaja Mediaseta. Vittorijinu je odjeću za sanremski festival kreirao Giorgio Armani. “Vittoria je moderna, lijepa i simpatičan žena, utjelovljenje mog ideala ženske ljepote. Bilo mi je zadovoljstvo odijevati ju jer na njoj svaka haljina kao da dobije poseban sjaj”, kazao je Giorgio Armani.

Patty Pravo

Svojim je načinom odijevanja veliku pozornost talijanske javnosti izazvala i 53-godišnja diva talijanske glazbe Patty Pravo koju je odjenuo Roberto Cavalli. Haljina koju je odjenula prve večeri više je otkrivala nego skrivala, dok je treće večeri na sebi imala kožnu jaknu i hlače bez ikakve majice. Što se glazbenog uspjeha tiče, Patty Pravo na kraju se plasirala na 16. mjesto iako je prije početka festivala bila prva na ljestvicama popularnosti. Njena pjesma “Immenso” očito je bila previše avangardna za festival kojim su dominirale jednostavne pjesme koje brzo “ulaze u uho” poput pobjedničke “Messagio d’amore” grupe Matia Bazar.

“Moju ljubavnu poruku šaljem četvorici muškaraca s kojima već godinama nastupam”, kazala je Silvia Mezzanote, pjevačica grupe, nakon što joj je uručena nagrada. Ipak “Ljubavna poruka” sigurno nikada neće zasjeniti popularnost pjesme “Vacanze Romane” za koju je Matia Bazar s pjevačicom Antonellom Rugiero na Sanremu 1983. dobila nagradu kritike. Antonela Rugiero je nažalost 1989. napustila grupu te se posvetila solističkoj karijeri. Zamijenila ju je Laura Valente, a sadašnja se pjevačica Silvia Mezzanotte priključila grupi 1997. godine. Drugo je mjesto na ovogodišnjem sanremskom festivalu osvojila Alexia s pjesmom “Dimmi cosa”, prvom pjesmom koju je ta talijanska pjevačica otpjevala na talijanskom jeziku. Na treće se mjesto plasirao Gino Paoli, legenda talijanske glazbe, koji se neposredno nakon što je otpjevao pjesmu “Un altro amore” ukrcao na svoju jahtu usidrenu u sanremskoj marini te otplovio.

Sanremski festival, za razliku od hrvatskih festivala ima dvije kategorije: “Big”, kategoriju u kojoj se natječu afirmirani pjevači i “Giovanni” u kojoj se natječu mladi. Ovogodišnja pobjednica u kategoriji mladih, 15-godišnja Anna Tatangelo, nažalost nije mogla proslaviti svoju pobjedu nastupom u emisiji “Doppo Festival” što se svake večeri nakon festivala snimala u sanremskom Casinu. Prema strogim pravilima Casina, naime, maloljetnim je osobama zabranjen ulaz u tu zgradu tako da se Anna Tatangelo telefonom javila u emisiju koju su vodili Simona Ventura i Francesco Giorgino, ali nije mogla otpjevati pjesmu “Doppiamente fragili” .

“Primavera a Sarajevo”

Jedna od boljih pjesama ovogodišnjeg sanremskog festivala bila je “Primavera a Sarajevo” Enrica Ruggerija, koja je sve do posljednje festivalske večeri bila na trećem mjestu, a zatim je na kraju ipak završila na petom. Ruggeri je svoju pjesmu posvetio ratu u bivšoj Jugoslaviji, a poduprla ju je čak i humanitarna organizacija Nessuno tocchi Caino koja se bori za ukidanje smrtne kazne u cijelom svijetu. No čak su i Talijani primijetili da se balalajka, instrument koji se spominje u refrenu pjesme, ne svira na prostorima bivše Jugoslavije nego u Rusiji. Pjesma počinje riječima: “Balalajka, balalajka, u kućama izmučenim osvetom još uvijek svira balalajka…”, a zatim priča o životu koji se ponovno budi uz rijeku Dobrinju, na Baščaršiji i Nedžarićima te završava riječima: “Tu još uvijek postoji grad, ljudi su i dalje u baru, a nebo je nad gradom.” Enrico Ruggeri je objasnio da je balalajku upotrijebio zato što mu se svidjela ta riječ, a on kao i svaki umjetnik ima pravo na umjetničku slobodu. Veliko je razočaranje bio Giacomo Celentano koji ni glasom ni stasom nije podsjećao na svog slavnog oca Adriana Celentana, tako da je eliminiran već u prvom krugu.

Ovogodišnji je sanremski festival srušio mnoge rekorde: primjerice cijene ulaznica za finalnu večer na crnom su tržištu dosegnule 2500 eura, čak pet puta više od stvarne cijene koja je iznosila 511 eura i 20 centa. No prisustvovanje festivalu za većinu je Talijana pitanje prestiža, pa 1613 sjedaćih mjesta, koliko ih ima u teatru Ariston, nisu dovoljni za sve koji bi željeli prisustvovati. Karte se počinju prodavati odmah nakon Božića u sjedištu RAI-ja u Rimu, a rasprodaju se u samo nekoliko sati. Onima koji tada ne nabave preostaje jedino da svoje ime upišu na listu čekanja u teatru Ariston te čekaju da netko odustane i vrati svoju ulaznicu. Najprestižnija mjesta u Aristonu su 300 fotelja smještenih u prvih pet redova za koje se ulaznice ne mogu kupiti nego ih uprava RAI-ja dijeli ekskluzivnim gostima. Glavni preprodavači karata su Napolitanci, koje je ove godine iznenadila odluka uprave festivala da jedna osoba može kupiti najviše četiri kompleta karata. Zbog toga su se voditelji cijelog projekta odlučili osvetiti Pippu Baudu pa su otisnuli letke na kojima su uz njegovu sliku stavili i sliku Bin Ladena. Jedan preprodavač, kojeg je policija vrlo brzo uhvatila, popeo se na zadnji kat Aristona te bacio letke s tekstom u kojem je stajalo da bi voditelj Sanrema dogodine mogao biti Bin Laden, aludirajući pritom na povezanost Bauda s mafijaškim krugovima.

Sljedećeg festivala, međutim, možda neće biti jer su predstavnici većine diskografskih kuća ustvrdili da sljedeće godine neće poslati nijednog pjevača ako se ne promijene uvjeti nastupa. Alberto Pojaghi, predsjednik udruge diskografskih kuća, zatražio je od općine Sanremo da ubuduće plati sve troškove boravka svim izvođačima u Sanremu, a od vlade da porez sa 20 posto smanji na deset. Prodaja originalnih nosača zvuka iz godine u godinu u Italiji je sve manja i zbog bujanja crnog tržišta, što s druge strane i ne čudi s obzirom na to da je cijena CD-ova koji su izdani u povodu Sanrema 21 euro. Ukidanje sanremskog festivala zasigurno bi podržali mlađi Talijani jer je jedna anketa provedena među mladima između 13 i 19 godina pokazala da njih 60 posto festival uopće ne gleda jer ga smatra zastarjelim. Oko 48 posto tvrdi da melodije nalikuju onima od prije 50 godina, 38 posto tvrdi da tekstovi pjesama ne “govore njihovim jezikom”, a 24 posto tvrdi da neprestano govore o istim stvarima.

Ovogodišnji je festival oborio sve rekorde i po broju akreditiranih novinara. Organizatori su naime izdali 1300 akreditacija, što je oko 50 posto više nego lani. Gotovo da i nema talijanskoj tiskanog ili elektronskog medija koji nije poslao bar jednog novinara, a sve je više i stranih novinara. Osim novinara iz Bosne, Bugarske, Kanade, Kolumbije, Hrvatske, Njemačke, Velike Britanije, Monte Carla, Rusije, Rumunjske, Slovenije, Švicarske, Tunisa, Ukrajine i Jugoslavije, koji su već godinama prisutni u Sanremu, u grad cvijeća su prvi put došli i novinari iz Australije, Grčke i Švedske, 20 stranih tv postaja. Finalnu je festivalsku večer, osim talijanskog RAI-ja, prenosilo još sedam postaja među kojima i HRT. Ipak, mora se priznati da je velika šteta što gledatelji nisu imali priliku dobro vidjeti cvijeće kojim je i ove godine bila uređena pozornica Aristona. Kamere nisu snimile gotovo ni jedan od buketa tako da su se cvjećari koji su ih radili pobunili i zaprijetili da sljedeće godine više neće surađivati s organizatorima festivala. Svake od pet festivalskih večeri podij teatra bio je ukrašen drugom vrstom cvijeća koje cvate na strmim padinama obronaka u okolici Sanrema. U utorak scenu su krasile ruže, u srijedu anemone, u četvrtak žuti i narančasti makovi, a u subotu karanfili raznih boja. U petak, na Dan žena, podij je bio ukrašen mimozama, i sve su novinarke dobile po jednu grančicu. Strane su gošće nakon nastupa na pozornici Aristona također dobile po jedan buket. A dok su se gospoda odjevena u skupa odijela i dame u večernjim haljinama zabavljali u teatru Ariston, na ulicama Sanrema protestirali su članovi nekoliko talijanskih radničkih sindikata protiv totalne kontrole Silvija Berlusconija nad talijanskim elektronskim medijima. Otkad je postao premijer, Berlusconi ne kontrolira samo tv postaje Mediaseta, nego i državni RAI.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika