Objavljeno u Nacionalu br. 321, 2002-01-08

Autor: Marko Ćustić

Najnoviji europski vojni transporter

Europa odbacila američki Hercules i odlučila se za Airbus A400M

Globalni angažman Europljana

Osam europskih vlada sklopilo je krajem prosinca u Bruxellesu ugovor s aeronautičkim koncernom Airbusom o nabavi 196 transportnih zrakoplova A400M za ukupno 18 milijardi eura. Novi transportni zrakoplov za vojne i humanitarne svrhe zamijenit će ostarjelu europsku transportnu flotu, nadmašiti dosad korištene transportere po performansama i mogućnostima, ali i osigurati europska radna mjesta i opstanak Airbusa u vremenima u kojima je aeronautička industrija u vrlo teškoj krizi.

Globalni angažman Europljana

Airbus A400M trenutačno postoji samo u kompjutorima europskog aeronautičkog koncerna. Prvi će prototip, ako sve bude teklo prema planu, uzletjeti negdje 2005. godine, a isporuke kupcima započet će u posljednjem tromjesečju 2007.
Riječ je o 42 metra dugom avionu sa za transportere karakteristično visoko postavljenim krilima i T konfiguracijom repa, stražnjom rampom za ukrcaj i iskrcaj, četiri turboprop motora i visokoizdržljivim stajnim trapom. Osnovne su zahtjeve europske države postavile još 1993.: Belgija, Francuska, Njemačka, Italija, Španjolska i Turska potpisale su tada memorandum na osnovi kojeg je krenuo razvoj, koji zasad ide po planu. Jedine promjene bile su odustajanje Italije u srpnju, te priključivanje Portugala i Luksemburga.
Potreba za novim transportnim avionom za europske vojske javila se postupnim starenjem flote i porastom sudjelovanja europskih snaga u raznim mirovnim i humanitarnim operacijama u svijetu. Današnja europska flota od četiristotinjak transportera u prosjeku je starija od 25 godina, pa pouzdanost pada a troškovi održavanja rastu. Avioni nemaju teretni prostor dovoljno velik za postojeće i planirane terete koji trebaju europskim snagama za brzu reakciju. Često se događa da tereti ispune volumen zrakoplova prije nego se dostigne maksimalna nosivost. Čak i kad se uspije nakrcati do maksimuma, takav avion najčešće nema dovoljan dolet da bi zadovoljio današnje potrebe globalno angažiranih europskih snaga.

Veliki teretni prostor

Stoga je zamišljen novi zrakoplov koji bi zadovoljio potrebe vojnih misija zajedničkih snaga za brzu reakciju, ali i pružio pomoć u humanitarnim intervencijama u slučaju potresa, poplava ili gladi. Zahtjevi koje su europske zemlje postavile odnosili su se prije svega na veliki teretni prostor koji će moći primiti suvremena europska vojna vozila, opremu, kontejnere i buldožere za humanitarne akcije. Zatim je trebalo pružiti veliki dolet, mogućnost upotrebe kratkih i neravnih pista, visoku brzinu i dobre osobine pri letu na niskim brzinama radi lakšeg izbacivanja tereta u letu.
Airbus je uspio ispuniti sve zadane uvjete, te nadmašiti izravnog konkurenta, Lockheed Martinova Herculesa 130J, kakvih je britansko zrakoplovstvo nedavno kupilo 25, u nosivosti za dvostruko. Na svjetskom tržištu postoje još dva konkurenta. Ruskog Antonova An-70 ukrajinsko je zrakoplovstvo naručilo pet komada, a u razvoju je došlo do zastoja jer je prototip uništen u prisilnom slijetanju, što je ljepše ime za pad zrakoplova. Boeing nudi svoj C-17 Globalmaster, avion izvanredne nosivosti i doleta, ali vrlo skup, stoji dvjestotinjak milijuna dolara po komadu. Britanci su unajmili četiri primjerka, ali prodaja u svijetu ne ide nikako.

Politički razlozi

A400M koristit će napredne turboprop motore zahvaljujući kojima će moći dostići brzinu od 859 km/h. Za proizvođača motora odabran je konzorcij koji čine MTU, Snecma, Rolls-Royce, Fiat Avio i Techspace Aero. Airbus je potvrdio da je europski konzorcij odabran iz političkih razloga, ali je naglasio da su svi ponuđeni motori bili podjednakih osobina. Propeleri će biti napravljeni od naprednih kompozitnih materijala koji će omogućiti guranje zrakoplova pod punim teretom unatrag uz nagib od dva posto. Osnovna struktura aviona neće biti metalna, nego od ugljičnih vlakana, koja će ga dodatno olakšati i dati mu čvrstoću. Upravljanje će biti isključivo fly-by-wire, što znači da će pritiske pilota na palicu i ostale komande primati kompjutor, koji će zatim upravljati avionom. Posebna je pažnja posvećena stajnom trapu, koji će imati veliki hod i izdržljivost, kako bi se A400M mogao spuštati i uzlijetati s kratkih pista nepravilne površine.
Avion će biti isprepleten redundantnim sustavima, pa će tako kokpit biti namijenjen dvojici pilota s HUD ekranima, a palica i gas bit će smješteni u sredini tako da ih obojica mogu koristiti. Kokpit će biti u potpunosti osposobljen za noćno gledanje, a osim dvojice pilota u njemu će moći sjediti i dodatni član posade za specijalne misije. Podaci će se pilotima, osim na dva HUD ekrana, prikazivati na dodatnih pet multifunkcijskih ekrana u kabini. Piloti će nadzirati niz sofisticiranih navigacijskih sustava, a za navigaciju i promatranje vremenskih prilika koristit će i Northrop Grummanov radar AN/APN-241E, koji može mapirati teren nad kojim se leti.
Prostor za teret bit će dug 22,9 metara, širok četiri metra i visok 3,95 metara. Te će dimenzije biti dovoljne za prijevoz krupnog tereta kao što su helikopteri, oklopna vozila, raketne baterije i nizovi lakih vozila. Teretnim će prostorom upravljati jedna osoba, koja će zahvaljujući suvremenim sustavima moći rekonfigurirati prostor za drugu vrstu tereta u kratkom roku i bez obzira na to je li avion na zemlji ili u zraku. U stražnjem će dijelu trupa na raspolaganju imati dizalicu kapaciteta pet tona, kojom će moći ukrcavati i razvrstavati teret. Stražnja rampa bit će u ukupnoj širini aviona, tako da će se moći ukrcati teret maksimalne širine trupa, a isti taj teret neće biti problem ni baciti iz zraka.

Trideset opcija

Avion će se moći dopunjavati gorivom u zraku, za što će serijski imati ugrađenu sondu na prednjem dijelu. Ako zatreba, Airbus A400M moći će se u kratkom roku preraditi u tanker koji će puniti druge avione gorivom.
Budući da je ipak riječ o vojnom avionu, Airbus A400M imat će i sustave za zaštitu od protuzračnih napada. Vjerojatno će sve verzije raspolagati sustavima za upozoravanje u slučaju lansiranja protuzračnih projektila, te toplinskim te radarskim mamcima. Od ostalih dodataka, moći će se ugraditi oklopna zaštita za posadu, neprobojna stakla, prigušivači infracrvene emisije ispuha motora, te sustavi za automatsko prigušivanje i gašenje požara unutar sustava za gorivo. Na krilima će biti točke predviđene za instalaciju kontejnera za elektroničko ratovanje. Ukupno tridesetak različitih opcija omogućit će korisnicima Airbusa A400M upotrebu aviona u najrazličitije vojne i civilne svrhe.

Potučena konkurencija

Ugovor koji su europske države potpisale s Airbusom imat će višestruke posljedice na svjetsku aeronautičku industriju, kažu analitičari. Naime, već je sada očito da je Airbus novim ugovorom odskočio pred jedinim dvjema konkurentskim tvrtkama u svijetu, američkim Lockheed Martinom i Boeingom. Posebno loše ide u posljednje vrijeme Boeingu: izgubio je ugovor za američki lovac nove generacije, koji je pripao Lockheed Martinu, a Airbus ga je u 2001. treći put u povijesti nadmašio po broju prodanih putničkih zrakoplova.
Europske su države koje sudjeluju u projektu osigurale desetke tisuća radnih mjesta za svoje građane, pogotovo u visokotehnološkom sektoru, i to u vrijeme dok taj sektor u svijetu proživljava teško razdoblje. Airbus je osigurao siguran posao i kontinuitet uposlenosti inženjerskih resursa. Naime, inženjerski rad na Eurofighteru je završio, a komercijalni zrakoplov A380 vrhunac će razvoja proći prije nego inženjeri budu potrebni na A400M. Neobično je jedino odustajanje Italije, koja je trebala kupiti 16 aviona. Premijer Silvio Berlusconi ocijenio je da je taj avion trenutačno za Italiju preskup, a vanjski analitičari tumače njegov potez potrebom dokazivanja na domaćoj političkoj sceni nakon svibanjskih izbora.

Airbus A400M

Osobine:
Raspon krila: 42,4 m
Dužina: 42,2 m
Visina: 14,7 m
Pogon: četiri turbopropa
Posada: 3
Težina: 59.250 kg
Maksimalna težina pri polijetanju: 130.000 kg
Maksimalni teret: 37.000 kg ili 120 vojnika
Brzina krstarenja: 811 km/h
Maks. brzina: 859 km/h
Dolet: 3550 nm sa 20 tona, 4900 nm prazan
Plafon: 12.192 m

Tko je kupio i koliko je kupio?

Njemačka 73
Francuska 50
Španjolska 27
Velika Britanija 25
Turska 10
Belgija 7
Portugal 3
Luksemburg 1

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika