Objavljeno u Nacionalu br. 358, 2002-09-25

Autor: Maroje Mihovilović

Televizijski fenomen koji se proučava na sveučilištima

Nova sezona 'Sporanosa' potukla sve rekorde

Prvu epizodu 4. sezone 'Sopranosa' gledalo je 13 milijuna Amerikanaca

Obitelj "Soprano"Obitelj "Soprano"Nakon 16-mjesečne stanke i velikog iščekivanja gledatelja pretprošle nedjelje u SAD-u je počelo ponovno prikazivanje gangstersko-obiteljske televizijske serije “Obitelj Soprano”, a prva epizoda nove sezone požnjela je odlične kritike i nadmašila sve rekorde gledanosti najpoznatije američke kabelske mreže HBO u njenoj 30-godišnjoj povijesti. Prvi put u povijesti američke televizije program kabelske televizije imao je više gledatelja od elitnih programa triju komercijalnih mreža ABC, NBC i CBS koji su se prikazivali u isto vrijeme. To je fantastičan uspjeh s obzirom na to da je kabelska televizija HBO, koja nije besplatna nego njeni gledatelji plaćaju pretplatu, dostupna samo trećini od 107 milijuna kućanstava koliko ih u SAD ima tv prijemnike.

Procjenjuje se da je prvu epizodu četvrte sezone “Obitelji Soprano”, prikazanu u nedjelju navečer između 21 i 22 sata, kad je najviše Amerikanaca pred televizorima, gledalo oko 13,4 milijuna ljudi. Dosadašnji rekord gledanosti kabelske televizije držao je prijenos boksačkog meča Mikea Tysona i Franka Bruna 1989.

Kritičara su prvu epizodu nove sezone ishvalili čak kao najbolju dosad. No nekoliko udruga Amerikanaca talijanskog podrijetla javno je zahtijevalo da serija “Obitelji Soprano” bude zabranjena jer “na iskrivljen način prikazuje život u obiteljima Amerikanaca talijanskog podrijetla”. Mnogočlana udruga Red talijanskih sinova u Americi objavila je u povodu ponovnog prikazivanja serije prosvjedno priopćenje, a Nacionalna talijansko-američka fondacija iz Washingtona zatražila je od HBO-a da prije i poslije svake epizode emitira pisano upozorenje da “ne predstavlja stvarni život 25 milijuna Amerikanaca talijanskog podrijetla”.

Njima smeta što “Obitelj Soprano” opisuje izmišljene komične događaje i poremećene odnose u obitelji mafijaškog bossa koji zbog toga posjećuje psihijatricu, što pak u tipičnoj sredini Italoamerikanaca stvara niz komičnih situacija zbog paradoksa da i moćni mafijaš pati jer ga u njegovoj obitelji toliko maltretiraju da mora potražiti pomoć psihijatra. Predstavnici spomenutih udruga tvrde da su zbog te popularne serije Italoamerikanci diljem SAD-a izvrgnuti poruzi. Svojedobno su predstavnici jedne udruge Italoamerikanaca podigli protiv producenata tužbu da serija vrijeđa sve Amerikance talijanskog podrijetla prikazujući ih kao mafijaše. I Savez za obranu Italoamerikanaca podigao je tužbu u Illinoisu pozivajući se na odredbu ustava te američke savezne države koja štiti “individualnu čast”. Nisu tražili odštetu ni zabranu emitiranja nego su zahtijevali da sud proglasi kako serija vrijeđa čast Amerikanaca talijanskog podrijetla jer ih sve prikazuje kao mafijaše.

Sud je u srpnju odbacio tužbu jer nije dobro interpretirala spomenutu odredbu ustava, koja se ne može odnositi na cijele etničke grupe nego samo na pojedince. Odvjetnici HBO-a dokazivali su pred sudom da iz serije ne slijedi da njeni autori sve Talijane u SAD-u proglašavaju kriminalcima, a Vrhovni sud Illinoisa s takvom se ocjenom složio. Ponovljene tvrdnje kako “Obitelj Soprano” vrijeđa Italoamerikance HBO-ova predstavnica za tisak proglasila je posve neopravdanima, napomenuvši da je tvorac serije David Chase talijanskog podrijetla, kao i većina glumaca, a oni ne bi glumili u seriji koja vrijeđa njihovu etničku skupinu.

David Chase se prije 55 godina rodio u New Yorku, ali se obitelj dok je još bio malen preselila u New Jersey gdje je bilo mnogo Italoamerikanaca. Kao dječak bojaoo se kola hitne pomoći, ljudi koji su imali zavoje ili flastere na sebi, čudovišta koja se skrivaju ispod njegova kreveta i sličnih stvari. Kaže da je postao takav jer se njegova majka strašno bojala ljudi, nije htjela otvarati vrata neznancima, nikad nije razgovarala s ljudima telefonom nakon što bi pao mrak, a njega je plašila raznim nevoljama koji ga čekaju kad odraste, a jednom je izjavila da bi ga “radije ubila nego da on trpi u vojsci bude li regrutiran”. Kraj takve majke, pričao je, i on je morao postati psihotičan. Njegov odnos s majkom bio je ključan za formiranje njegove ličnosti, kao i za formiranje glavnog lika njegove serije Tonyja Soprana.

Chaseov otac bio je trgovac željeznim proizvodima, želio je da mu otac postane sindikalist u Južnoj Americi, a zgražao se kad mu je sin rekao da želi postati – bubnjar. Majka je, štoviše, sinu rekla da će počiniti samoubojstvo ako postane bubnjar. On je otišao studirati engleski na Newyorško sveučilište, ondje se zainteresirao za film, posebno za velike evropske redatelje Federica Fellinija, Ingmara Bergmana i Michelangela Antonionija, i to zato što je u njihovim filmovima uvijek postojala neka tajna koju nikad nisu željeli gledateljima dokraja otkriti. Preselio se u Kaliforniju i 1974. dobio prvi posao kao scenarist popularne fantastične serije. Uslijedili su i producentski poslovi, producirao je i seriju ”Život na sjeveru”. U 20-ak godina rada u Hollywoodu prilično se obogatio. No bio je uvjeren da su američke televizijske serije konvencionalne i rutinske, s predvidljivim zapletima. Njegovo nezadovoljstvo bilo je toliko da je svoje frustracije neko vrijeme liječio – kod psihijatra.

Još potkraj 70-ih palo mu je na pamet da pokuša smisliti televizijsku seriju u čijem bi žarištu bili posjeti glavnog lika psihijatru. Isprva je mislio da bi taj glavni lik trebao biti agent CIA-e, koji bi se s psihijatrom sastajao na pustim mjestima, gdje ga nitko ne bi mogao prisluškivati. Žena mu je pak stalno govorila da bi trebao napisati seriju o vlastitim kompliciranim odnosima s majkom. On je svoju ideju 1988. spomenuo svojoj scenarističkoj kolegici Robin Green, koja mu je predložila da o tome snimi film, a da glavni likovi budu televizijski producent i njegova majka. To mu se pak činilo odviše autobiografskim.

Početkom 90-ih ideja je sazrela: glavni će lik biti moćni gangster koji ima velikih problema s majkom, ali i s drugim članovima obitelji, pa stoga posjećuje psihijatra. On je depresivan jer mu je majka depresivna. Kolege producenti rekli su mu da ideja neće funkcionirati jer suvremeni gledatelji ne vole gangstersku tematiku, posebno ne gangsterske komedije koje već desetljećima nemaju uspjeha, a ne zanimaju ih ni psihijatarske teme.

On je ipak počeo kreirati likove i pisati sinopsise. To je trajalo godinama. Mijenjala se i klima na američkoj televizijskoj sceni, posebno nakon što je crtana serija ” Simpsoni” o neobičnoj, divljoj obitelji postala pravi kulturni fenomen. Neki od Chaseovih kolega ipak su počeli uviđati da bi njegova ideja mogla biti temelj za televizijski hit. Čak i oni koji su ga najviše kritizirali sada su ga poticali i on je razradio ideju. Tri velike američke komercijalne tv mreže ABC, NBC i CBS su ga odbile, kao i “Fox”, ali se šefovima kabelske televizije HBO ideja svidjela i odlučili su u nju uložiti dosta novca. Imali su i primjedbi na neke Chaseove zamisli, posebno na predloženi naslov “The Sopranos”, uvjereni da će to zbuniti gledatelje, jer će mnogi misliti da je to serija o opernim pjevačicama. Nakon podosta natezanja ipak je seriji ostao Chaseov naslov.

Serija se počela prikazivati 1999. i odmah postala hit. Gledateljima se svidio njen crni humor i priča u prvom licu o obiteljskim problemima mafijaškog bossa iz New Jerseyja. U prvoj epizodi mafijaški šef Tony Soprano, koji za svoje zanimanje kaže da je “savjetnik za postupanje sa smećem”, nevoljko potraži pomoć psihijatrice nakon što se onesvijestio. Da ne bi pred drugim mafijašima ispao slabić, svoje odlaske k psihijatrici drži u tajnosti. Njoj priča kakvi ga sve jadi more kod kuće, njegova kći tinejdžerica više ne sluša ni njega ni majku, njegova zlobna majka odbija preseliti se u starački dom, iako je u kući više nitko ne želi vidjeti, njegov stric Joseph, koji je nekoć bio lokalni šef mafije, nezadovoljan što je Tony od njega preuzeo sve poslove, smišlja kako da ga likvidira, a policija istražuje njegove ilegalne poslove.

Serija se smjesta svidjela publici pa je već prve godine imala mnogo gledatelja. Glavni glumci serije, posebno James Gandolfini, koji igra Tonyja, Edie Falco koja glumi njegovu suprugu Carmelu Soprano, te Lorraine Bracco, koja igra njegovu psihijatricu dr. Jennifer Melfi, postali su velike zvijezde. U prve tri godine serija je dobila devet “Emmyja”, najvećih američkih televizijskih nagrada. No Chase je osjetio kreativnu zasićenost nakon treće sezone pa je uzeo predah od čak 16 mjeseci prije nego što je počelo emitiranje četvrte sezone. Serija je bila tako omiljena da su se u međuvremenu stalno reprizirale stare epizode.

S vremenom su se s počele događati nevjerojatne stvari. Katedra engleskog jezika sveučilišta u Calgaryju u Kanadi ponudila je u ovojesenskom semestru studentima novi studijski predmet: mogu teorijski proučavati seriju “Obitelj Soprano”, kao medijski i književni fenomen Studij će voditi profesor engleskog jezika Maurice Yacowar kao dio studija filmske dramaturgije. Yacowar je ocijenio da je “Obitelj Soprano” vrsno pisana, s bogatim rječnikom i vrlo zanimljivom dramaturgijom, pa pomiče dosadašnje granice kriminalističkog žanra na filmu i televiziji. Zato će uputiti svoje studente da prethodno prouče neke klasične kriminalističke filmove, na primjer s Jamesom Cagneyjem, trilogiju “Kum”, a potom će prijeći na pažljivu analizu šest epizoda prve sezone “Obitelji Soprano”.

Iako pripadnici raznih udruga Italoamerikanaca tvrde da ih serija iskrivljeno prikazuje, podcjenjuje i ismijava, ona je izazvala i pozitivno zanimanje za Amerikance talijanskog podrijetla i njihovu kulturu. Zapažen je povećan interes za talijansku kuhinju pa je televizijska mreža HBO proširila svoje djelovanje i na kulinarstvo, sprema se na tržište plasirati gotova jela nadahnuta serijom “Obitelj Soprano”. Bit će to početak inovativne komercijalizacije serije.

Najprije će se na tržištu pojaviti knjiga recepata za talijanska jela kakva u seriji jedu članovi obitelji Soprano, odnosno kakva se pripremaju u restoranu kojem je u seriji vlasnik Artie Bucco. Knjigu će objaviti izdavač “Warner Bross”, u njoj će biti recepti za tipična jela južne Italije sa savjetima za pripremanje koje tobože daju likovi serije. Na temelju tih recepata potom će se pripremati hrana koja će se pod imenom serije prodavati po robnim kućama i samoposluživanjima.

Planiraju se i drugi proizvodi, kao odjevni predmeti, kozmetike, suveniri raznih vrsta. Uprava HBO-a već se dogovorila s Davidom Chaseom da će se seruja produljiti za još dvije godine. Chase je 16. srpnja na konferenciji za tisak u Pasadeni obznanio koja će tema biti dominantna u četvrtoj sezoni: odnos između nervoznog mafijaša Tonyja Soprana i njegove žene Carmele. U svakoj sezoni, objasnio je Chase, dominira odnos glavnog lika s nekim iz njegove obitelji, u prvoj s majkom, u drugoj sa sestrom, u trećoj s djecom. U sljedećoj, petoj sezoni ključan će biti njegov odnos s psihijatricom.

Nakon te sezone napustit će seriju, a HBO, koji ima autorska prava, odlučit će hoće li je nastaviti bez njega. No James Gandolfini i Edie Falco izjavili su da bez Chasea u seriji ne namjeravaju nastupati.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika